18 April 2017

Kalau Bergaduh di Facebook Dia La Yang Lebih!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Bertengkar Umpama Orang Gila Yang Dirasuk Syaitan

عَنْ عَدِيِّ بْنِ ثَابِتٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ صُرَدٍ قَالَ كُنْتُ جَالِسًا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَرَجُلَانِ يَسْتَبَّانِ فَأَحَدُهُمَا احْمَرَّ وَجْهُهُ وَانْتَفَخَتْ أَوْدَاجُهُ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنِّي لَأَعْلَمُ كَلِمَةً لَوْ قَالَهَا ذَهَبَ عَنْهُ مَا يَجِدُ لَوْ قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ الشَّيْطَانِ ذَهَبَ عَنْهُ مَا يَجِدُ فَقَالُوا لَهُ إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ تَعَوَّذْ بِاللَّهِ مِنْ الشَّيْطَانِ فَقَالَ وَهَلْ بِي جُنُونٌ

Dari 'Adiy binTsabit dari Sulaiman bin Shurad berkata; "Aku sedang duduk bersama Nabi SAW dan ada dua orang yang saling mencaci. Seorang diantaranya merah wajahnya dan urat lehernya menegang. Maka Nabi SAW bersabda: "Sesungguhnya aku mengetahui satu kalimat yang bila diucapkan akan hilang apa yang sedang dialaminya. Seandainya dia mengatakan a'uudzu billahi minasy syaitan", (aku berlindung kepada Allah dari syaitan) ". Lalu ada sahabat mengatakan kepada orang tersebut kalimah itu; "Sesungguhnya Nabi SAW bersabda; "Berlindungkah kamu kepada Allah dari syaitan". Orang itu berkata: "Apakah aku sudah gila?". (HR Bukhari No: 3040) Status: Hadis Sahih


Sumber: Google image

Pengajaran:

1.  Pergaduhan dan pertengkaran sesama kita adalah perbuatan yang dilarang dalam Islam.

2.  Orang yang berbalah dan bertengkar akan saling caci mencaci sesama mereka

3.  Orang yang sedang bertengkar akan mudah dikuasai oleh syaitan  dan seperti orang gila yang hilang pertimbangan, sehingga apa yang dituturkan atau ditulis berupa cacian dan makian tanpa memikirkan baik dan buruk.

4. Orang yang sedang marah bukan hanya suaranya meninggi dan kasar malah wajahnya turut berubah menjadi merah dan uratnya menegang.

5.  Rasulullah mengajar agar dibaca kalimah istiazah yang jika dibaca akan terhindarkan dari syaitan dan kemarahan itu akan mengendur:

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ الشَّيْطَانِ

6. Ketika hendak membaca al-quran juga disuruh membaca istiazah, apatah lagi dalam urusan lain. Firman Allah:

فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

Apabila kamu membaca Al-Qur'an, hendaklah kamu meminta perlindungan kepada Allah dari syaitan yang terkutuk. (al-nahl: 98)

Marilah kita bersifat RAHMAH dengan memohon perlindungan kepada Allah daripada syaitan. Lebih-lebih lagi apabila kita sedang marah agar terpelihara dari syaitan.



Perangai orang sebegini banyak kita jumpa di laman sosial... Orang sebegini tak boleh buat kawan... Bila bergaduh atau tak sependapat dialah yang lebih-lebih... Dia ajelah yang nak menang dalam perbalahan.... Moga kita tak jadi kawan yang macam ni laman sosial... 

MF kadang bila post sesuatu isu.. kemudian ada yang komen dan tak sependapat dengan MF... MF like aje la.. Dan diam aje tanpa balas komen tu... Sebab hormat itu pendapat dia berdasarkan pengalaman dia... Tapi ada yang sampai bergaduh kerana post mf, MF akan delete terus la post tu sebab takut akan mendatangkan pergaduhan dan mudarat yang lebih besar.. 

3 ulasan:

  1. manusia mcm2 jenis MF... semoga kita tidak tergolong dlm org yng macm ni...

    BalasPadam
  2. sbb tu kt fb or kt mana2 tak blh nk terlalu emo...
    kalau tak suke or tak sependapat pun kite bt2 ok je...

    sbb kadang ada org tak blh terima pendapat org lain

    BalasPadam
  3. ada jugak orang macam tu dalam office...tapi malas nak layan..kalau layan,ibarat kita ni sama je macam dia..baik diam

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^