Breaking

06 April 2017

3 Petua Kesihatan dan Kecantikan Wanita Dengan Daun Pegaga!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

3 Petua Kesihatan dan Kecantikan Wanita Dengan Daun Pegaga! | Daun pegaga, daun herba yang banyak khasiatnya... MF masih mencari benih pokok pegaga nak tanam, sebab susahnya nak cari benih pokok ni.. Kalau dah tumbuh senang membiak pokok ni... 

Pegaga ni banyak khasiat untuk kecantikan dan kesihatan wanita... Dulu MF tak makan pegaga, tapi sekali mak suruh cuba, sedap pula.. Jadi, hingga ke sekarang MF makan pegaga cuma susah nak jumpa.. 

MF nak kongsi beberapa petua lama untuk kecantikan dan kesihatan wanita... dengan menggunakan daun pegaga.


1.Hilangkan bintik hitam
Ambil dalam 10 helai daun pegaga dan cuci dengan sesudu air garam. Selepas itu tumbuk hingga halus lalu dicampurkan dengan air garam dan bedak sejuk. Kemudian tambahkan sedikit air suam. Dah siap! Tempekkan campuran tersebut d sekitar muka pada waktu malam dan bersihkan muka pada esok paginya. Amalkan petua ini setiap malam sehingga bintik-bintik hitam di muka hilang. Amalkan secara konsisten la ye.. sebab petua lama ni kesannya lambat tapi selamat.

2.Serikan wajah
Ambil secekak daun pegaga bersama akarnya. Rebus dengan 2 gelas air sehingga menjadi segelas. Kemudian tapis air rebusan tersebut dan biarkan ia sejuk. Air rebusan ini boleh diminum sekali sehari selepas makan malam. Amalkan 3 kali dalam seminggu. Amalkan selalu... dapat makan ulam selalu pun bagus dah pegaga ni kan.

3.Kecutkan peranakan
Bagi wanita yang alami masalah peranakan kembang atau selepas kedatangan haid boleh la mencuba petua ini. Amalkan beberapa helai pucuk pegaga dan boleh la dimakan buat ulam atau dijadikan ramuan dalam masakan. Contohnya boleh dibuat kerabu, masak lemak, dan pelbagai lagi. Sebab itu daun pegaga sangat bagus dimakan buat ulam bagi wanita yang baru lepas melahirkan. Nyum...nyum... sedapnya kerabu pegaga kan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^