18 April 2017

10 Makanan Ini Masih Boleh Dimakan Walaupun Dah Lepas Expired Date!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Kebanyakan barang dapur dan makanan kita beli mesti ada tarikh luput... Dan seperti biasa dan kebanyakan orang, bila ada tarikh luput mesti cepat-cepat nak buang kan.. takut berlaku keracunan makanan... 

Tapi sebenarnya, menurut apa yang ditulis oleh penulis terkenal lifestyle iaitu Sadie L. Trombetta, kebanyakan orang ramai salah faham mengenai tarikh luput yang tertera pada label makanan. Sebenarnya tarikh luput itu adalah untuk memaklumkan pengguna tentang kesegaran makanan itu.
Tetapi jika makanan itu kelihatan teruk, busuk dan nampak lain macam je jangan teruskan niat nak makan tu. 

Sumber: Google images

Tapi ada 10 jenis makanan ni boleh di makan lagi jika terlepas tarikh expired tu, 

1. Keju
Jika nampak kulat mula menumbuhi permukaan keju, jangan terus buang!  Buang sahaja bahagian yang telah rosak dan selebihnya masih boleh digunakan lagi.

2. Bijirin sarapan pagi
Biji-bijiran memang mengandungi jangka hayat yang tinggi. Jika simpan dalam keadaan ruang yang kering dan tidak terdedah pada cahaya matahari ia masih boleh dimakan selama sebulan dari tarikh luput.

3. Pasta
Sememangnya jangka hayat yang tertulis pada pasta itu lama iaitu di antara satu hingga dua  tahun, ia sebenarnya boleh bertahan lebih lama lagi. Ini kerana bahan tersebut tidak mengandungi air. Asalkan ia disimpan di dalam ruang yang tidak terdedah dengan cahaya matahari dan tempat kering, pasta yang belum di masak akan boleh tahan lama.

4. Roti
Ia memang akan berkulat,  tetapi roti yang telah melepasi tarikh luput masih boleh dimakan lagi walaupun ada sedikit pertumbuhan kulat-kulat pada sesetengah bahagian roti itu. Tetapi jika roti tersebut berbau masam dan lain macam, jangan makan! Penulis Sadie L. Trombetta berkata, roti perancis kalau sudah melepasi tarikh luput merupakan roti yang masih enak dimakan. MF pun kadang makan roti Gardenia yang dah tamat tarikh luput... Janji roti tu masih baik dan tak berkulat. Setakat dua tiga hari takde masalah nak makan.. 

5. Yogurt
Jika terlupa nak makan yogurt yang masih belum dibuka dan disimpan di dalam peti, jangan terus buang jika terlihat sudah melepasi tarikh luput. Ia sebenarnya masih selamat dimakan setelah satu hingga dua minggu dari tarikh itu. Tetapi kalau ada bau lain macam dan telah ditumbuhi kulat, jangan makan!

6. Kerepek Kentang (makanan ringan)
Jika bungkusan tersebut telah dibuka, kerepek kentang boleh dimakan untuk beberapa minggu. Tetapi jika masih belum dibuka, ia masih boleh dimakan sebulan selepas tarikh luput.

7. Coklat
Kalau perasan, coklat yang sudah lepas tarikh luput akan ditumbuhi dengan lapisan warna putih. Sebenarnya itu bukan kulat. Ia dipanggil chocolate bloom iaitu berpunca dari gula atau lemak. Ia masih selamat dimakan jika ia disimpan di dalam ruang sejuk 70 darjah ke atas atau ke bawah.

8. Rempah/sos
Biasanya rempah seperti sos tomato, mayones dan jem kalau dah lepas  tarikh luput kita akan terus buang .Tetapi sebenarnya ia masih boleh dimakan! Kalau sudahbuka botol itu, hidu terlebih dahulu sama ada bau basi ke tidak. Kalau masih belum dibuka dan  disimpan di dalam kabinet , ia boleh bertahan sangat lama dari tarikh luput yang tertera.

9. Makanan sejuk beku
Makanan sejuk beku memang diakui masih boleh dimakan meskipun telah melepasi tarikh luput. Ni selalu dok buat... Sebab tak confident je nak makan... Jadi, lepas tauhu telur tu boleh la Makan lagi kalau terlepas tarikh luput sehari dua...

10. Makanan yang dibungkus
Lebam yang terdapat pada timun, salad yang layu dan sebagainya sebenarnya masih boleh dimakan. Jika berkaitan dengan buah dan sayuran kalau kita tengok sayur tu tidak membusuk ia masih boleh dimakan.

Sumber rujukan: Karangkraf

Info yang menarik MF kongsikan... Sebab kadang kita takut keracunan makanan tu yang asal expired je terus buang. Lepas ni boleh la simpan lagi walaupun tamat tempoh kan... Kadang kita pelik kan... Kadang tu dah expired tapi termakan, tak jadi apa-apa pun kan... Sebabnya memang elok cuma tak segar... Jadi, boleh la jimat sikit lepas... Apa pun nak selamat dan yakin, bacalah doa .. insyaAllah Allah lindungi kita... 

4 ulasan:

  1. Lahai.. sblm ni selalu terus buang yg dh luput tarikh.. ruginye..

    BalasPadam
  2. Cik akak mmg tak makan dah kalau dah luput tarikh. Takut sebab perut sensitif dan ada alahan sikit.

    BalasPadam
  3. sangat sangat membantu ni... tq MF

    psssttt... terima kasih sudi join Segmen Nak URL Blog #29. Blog ini tersenarai di http://www.mialiana.com/2017/04/senarai-url-blog-29.html . Pemenang akan diumumkan pada 19/4/2017. (^_^)

    - Mia Liana

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Tags