AFB

14 Mac 2017

17 PUNCA WANITA NAMPAK TUA DARI USIA SEBENAR

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

17 PUNCA WANITA NAMPAK TUA DARI USIA SEBENAR



1. Tekanan di tempat kerja dan di rumah.
Mau tak stress kan kalau kerja menimbun kan.. penat di tempat kerja membawa ke rumah. Woman no holiday.. so, peranan suami untuk beri holiday kepada isteri jika nak isteri dia nampak muda sokmo. 
 
2. Malass bersenam
Pada MF tak kot sebab MF ni cikgu.. banyak berjalan dan turun naik tangga setiap hari.. bersenam la tu kan.. tapi bagi wanita kerja pejabat kena la cari masa bersenam untuk nampak muda sokmo.
 
3. Suka makan makanan segera.
MF kurang suka makanan segera kecuali kalau betul-betul teringin.
 
4. Suka tidur lewat malam.
Tak suka tapi kadang terpaksa la..selepas selesai semua kerja rumah kan.. kalau tak mampu nak tidur lena.
 
5. Tak suka makan jamuu
Suka jamu moden.. iaitu Inteemor Ephyra... sebab sedap, berkhasiat dan berkesan...serta mudah nak amalkan. 
 
6. Lepas bersalin,tak pantang dengan betul.
Ini pesanan mak... betul pun.. mak MF tu kuat pantang, sebab tu nampak muda macam 40-an walaupun usia sebenarnya dah lebih 60-an.
 
7. Sembelit, susah nak buang air besar. 2 hari sekali jer..
Sejak amalkan jamu dan ephyra...tiada lagi masalah ni.
 
8. Banyak berfikir.
Camne nak buat eh.. memang fikir la kan.. sebab cikgu kan.. waa... 
 
9. Suka makan lewat malam.
Alamak, dah kena control makan malam nampak gayanya ni.. kena makan snek sihat waktu malam kalau lapar. 
 
10. Banyak minum caffein.
Sedihnya sebab memang suka kopi.. nampaknya kena kurangkan lepas ni.
 
11. Kurang berehat ; sibuk uruskan anak.
Camne nak rehat... sebab anak nak kat kita je kan.. layan juga la.. tapi kalau tak larat sangat.. MF angkut anak depan TV, MF baring sambil pantau diorang main.
 
12. Tiada rutin cuci muuka yang betul.
Insha Allah, masih menjaga bab ni... tak selesa betul kalau tak betul-betul cuci muka.
 
13. Suka tidur dengan make up dimuka
Memang akan bersihkan muka sebelum tidur. 
 
14. Tak suka makan sayur dan buah.
Nasib la MF suka makan sayur dan buah. 

15. Diet tak seimbang.
Diet bukan untuk kurus, tapi untuk sihat. Tapi tu la kadang susah nak amalkan secara konsisten.
 
16. Suka makan makanan bergoreng dan berminyak.
Kena kurangkan la lepas ni jawabnya. 
 
17. Kerap kena matahari.
Kena jadi puteri lilin la lepas ni gamaknye.

Kalau nak nampak muda kena la pantang 17 perkara ini... Camne tu? Usaha la mana yang boleh kan... 

SHARE THIS

Author:

Etiam at libero iaculis, mollis justo non, blandit augue. Vestibulum sit amet sodales est, a lacinia ex. Suspendisse vel enim sagittis, volutpat sem eget, condimentum sem.

0 pencinta setia:

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^