Breaking

17 Mac 2017

10 Perangai Anak-kecik Yang Buatkan Mak Bapak Geram, Tapi Bila Ingat Senyum Sendiri!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Perjalanan membesarkan anak satu moment indah buat ibu bapa.. sebab tu mak bapak sekarang, kamera handphone tak lepas tangan bila ada anak.. sebab ada masa yang dijangka akan ada moment indah itu dicipta tanpa sengaja oleh anak-anak ini...

Ini, 10 perkara yang biasa anak-anak buat, yang buatkan mak bapak geram, tapi ingat-ingat balik buatkan kita senyum seorangan kan.. hehe..

1. Tiba-tiba berbogel sebab nak masuk bilik air
Mentang-mentang dia dah pandai buka baju dan seluar sendiri termasuk 'pampers', suka hati dia bogel sambil beritahu nak mandi. Alasan sebenar sebab nak main air.

2. Asyik nak tukar baju
Mama mesti nak naik 'angin' bila si kecil asyik nak tukar baju dan seluar. Baru pakaikan baju bersih, dia dah minta tukar baju lain.

3. Mengamuk dalam masa 2 saat
Tengah asyik bermain, tiba-tiba ada yang tak kena dan terus mengamuk, lepas tu tak sampai 5 saat dah 'ok' balik.

4. Melukis di mana-mana dia suka
Walaupun sudah dimarah dan dia sudah minta maaf serta berjanji tak buat lagi tapi anda masih akan terjumpa lukisan kecil di sudut-sudut rumah.

5. Tukar fikiran tentang sesuatu perkara tanpa amaran
Jangan ingat kalau hari ini si kecil gemar makanan yang anda masak, esok dia akan suka lagi. Mungkin esok hari dia mengamuk tak mahu makan.

6. Ingat semua perkara
Kalau ada sesuatu perkara yang dia sangat suka, si kecil akan ingat sampai bila-bila dan tak boleh 'move on'. Dia akan sebut perkara itu bila-bila masa sahaja.


7. Korek hidung
Sepanjang masa bila-bila masa dia suka.

8. Sangat 'drama queen'
Kadangkala mudah sangat sentap! Pantang tersilap sikit, cepat sahaja mengamuk walaupun anda cuma mematahkan sebiji pisang jadi separuh supaya dia senang makan!

9. Tertidur pada waktu yang tak kena
Bila suruh tidur, dia berkeras tak nak. Bila anda nak keluar rumah, elok masuk kereta si kecil pun terus tertidur. Sudahnya bila sampai ke destinasi, dia mengamuk sebab kena kejut.

10. Buat sepah
Ada sahaja idea dia untuk buat sepah di rumah walaupun tiada barang mainan depan mata. Memang kreatif sungguh!

Semestinya, kanak-kanak normal akan buat perkara ni kan.. memang kita geram.. tambah-tambah bab sepah dan conteng dinding... Peristiwa memalukan korek hidup depan cashier masa nak bayar barang ... huhu... malu kott... hehe... tapi itulah.. moment indah tu, akan jadi kenangan berharga bila anak-anak dah besar nanti kan..





 MF doakan mereka yang berusaha mendapatkan zuriat akan merasai moment ni satu hari nanti... Jangan putus asa okey.. Allah know the best for you...


Rujukan: karangkraf.com

1 ulasan:

  1. haha..geramkan..tapi kadang2 dalam pada nak marah boleh ketawa dibuatnya..


    ~ Kisahsidairy~

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^