07 Mac 2016

Pengalaman dan Tips Hadapi Anak Tantrum!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ada lagi yang tak tahu tantrum tu apa...
Tantrum tu ialah ragam anak mengamuk, menangis serta meronta jika tak dapat sesuatu yang dihajati...

Fasa tantrum ni biasa dan normal bagi perkembangan kanak-kanak normal... Usia yang biasa menghadapi puncak tantrum ni ialah usia 3 hingga lima tahun..  Masuk 6 tahun dah makin reda... Tambah dah mula bersekolah kan...

Salah satu tips MF biasa buat pabila hadapi anak tantrum ialah..  Biarkan tanpa pujuk.


Memang kena kental hati dan buat tak tahu... Atau pujuk dan peluk...

Pernah lihat depan mata fasa tantrum yang teruk di pasaraya besar... Sampai anaknya banting badan atas lantai... Guling-guling... Mulut mencarut ibunya dengan perkataan b***h dan b**i... Nauzubillah... Memang semua org tgk... Tapi memang kental dan kebal ibu tu... Tahan telinga dan malu... Dia biar je anak dia tantrum bgitu... Tak layan tantrum anaknya yang minta itu ini...

Dalam masa yg sama... MF kawal anak dari dengar dan tengok situasi tu... Sebab anak MF cepat mengikut perkara sebegitu...

Nauzubillah...

Amalan MF dan suami untuk kurangkan gejala tantrum... Malam-malam... Masa anak tidur...dan sebelum kita tidur... Bacakan Al-Fatihah sekali dan selawat 3 kali... Hembus pada ubun anak-anak... Buat setiap malam... Jika masa nak tidurkan pun boleh... Baca sama-sama...

Biasa anak tantrum ni sebab kurang perhatian... Biasa berlaku bagi anak yang ibu bapanya bekerja... Dan sering ditinggalkan pengasuh.

Tips lain... MF perbanyakkan zikir... Kurangkan makanan manis... Kawal tv dan gadjet... Pilih warna lembut... Banyakkan bergurau... Banyakkan pelukkan... Selalu bercerita dan biarkan dia bercerita... Insya Allah...  Kurang gejala tantarum ni...

Gunakan 3 waktu utk beri nasihat... Iaitu waktu makan, sebelum tidur dan semasa dalam perjalanan...

Antara amalan MF untuk Kurangkan gejala tantrum...

Jangan biasakan anak dengan ikut permintaan bila dia tantrum...  Ini memburukkan keadaan...  Kesannya sampai remaja dan dewasa...

Jadi.... Jadilah ibu bapa yang tegas pada yang hak dan biasakan anak hidup susah tanpa meminta-minta... 

Apa Nak Buat Kalau Jumpa Lalat Dalam Minuman atau Makanan?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Pernah tak tengah menikmati makanan di sebuah kedai makan, tetiba terjumpa lalat mati dalam hidangan kuah atau nasi yang kita tengah makan tu. Apa tindakan kita? Mesti komplen kat tuan kedai, report kata pengotor dan pelbagai lagi kan... Kemudian, pasti juga terfikir takut keracunan, sakit perut dan sebagainya selepas tu. Pengalaman MF pun pernah alami perkara yang sama juga... Tapi MF buang lalat dan teruskan makan... Tapi syaratnya, persekitaran kedai yang kita makan tu memang ternyata bersih dan kemas. 

Sebelum nak marahkan tuan kedai makan sebab ada lalat, meh sini baca sikit info pasal lalat. Ada disebut dalam hadis, jika terjumpa lalat dalam minuman atau makanan. 


Didalam kitab Sahih Bukhari dan Muslim menerusi hadis Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda : -

"Apabila ada lalat hinggap di bejana seseorang diantara kamu, benamkanlah ia . Sesungguhnya sebelah sayapnya mengandungi penyakit dan sayap yang lain mengandungi ubat dan penawarnya"
(Ditakhrij oleh Al-Bukhari namun tidak dikeluarkan oleh Muslim sebagaimana ditegaskan oleh Al-Hafiz dalam Al-Fath .Ditakhrij oleh Abu Daud, Ibnu Majah, Ahmad , Ibnu Hibban dan Al Baihaqi)

Didalam kitab sunan Ibnu Majah dari Said bin Al Khudri diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda :
"Sebelah sayap lalat itu adalah racun manakala sebelah sayap lainnya adalah ubat. Jika ia terjatuh dalam makanan, benamkanlah ia, sebab ia boleh menyuntik racun dan sekaligus boleh menyuntik ubat dan penawarnya" (Diriwayatkan pula oleh An-Nasa'i , Ahmad , Al-Hakim dan Al-Baihaqi)

Hadis ini mengandungi dua perkara : Pertama masalah fiqah dan kedua masalah perubatan.

Masalah fiqah dalam hadis ini merupakan dalil yang jelas bahawa apabila seekor lalat mati dalam air atau benda cair yang sejenis, tidaklah ia menyebabkan najis. Ia adalah pendapat majoriti ulama. Tidak ada seorang pun antara ulamak As-Salaf yang menolak hal itu.

Sumber dalilnya adalah bahawa Rasulullah saw menyuruh agar lalat itu dibenamkan , iaitu dimaksudkan dalam makanan atau air. Padahal sebagaimana yang kita tahu , dengan cara itu lalat akan mati terutama sekali apabila air panas. Jika kerana itu air menjadi najis, maka ia merupakan nas bahawa makanan atau minuman itu rosak, tetapi  ternyata Rasulullah saw memberi cara mengatasinya.

Hukum ini bahkan meliputi (iaitu bukan sahaja lalat malah mencakupi jenis binatang lain. Rujuk Zadul Ma'ad hal 99)  setiap haiwan yang tidak mengalir darahnya, seperti lebah,kumbang ,labah labah,dan seumpanya dikira tidak najis.

Perlu diketahui lalat itu menurut mereka adalah sebuah tenaga beracun ditunjukkan dengan pembengkakan dan rasa gatal sebab gigitannya seperti senjata. Jika terjerumus dalam sesuatu boleh menimbulkan bahaya, mesti diatasi dengan lawannya. Lalu Nabi SAW menyuruh agar tenaga lalat yang beracun itu dihadapi dengan senjata yang Allah ciptakan pada sebelah sayapnya yang lain. Kemudian lalat itu dibenamkan dalam makanan atau minuman agar zat beracun itu tawar dengan zat yang bermanfaat hingga hilangla bahayanya.

Formula perubatan ini tidak mampu diselami oleh ramai pakar perubatan moden sebab memang ianya adalah dari mukjizat kenabian.

PETUA LALAT:
Terdapat juga dikalangan pakar perubatan yang menyatakan bahawa gigitan kumbang atau kala jengking jika digosokkan pada tempat yang disengat dengan lalat juga akan bermanfaat sekali, sekurang kurangnya menimbulkan rasa tenang. Semua itu semata-mata kerana unsur ubat yang terdapat pada lalat. Bahkan jika lalat itu digosok-gosokkan di bengkak pada bintat selepas memotong kelapa lalat itu akan segera sembuh..insyaAllah.. [sumber]

KESIMPULAN:
Jadi, jangan panik jika nampak lalat masuk dalam hidangan. Lalat bukanlah pengotor melainkan jika jenis langau tu lain kira la kan... Tapi kalau lalat biasa tu, memang biasa la lalat terbang... makhluk tak berakal kan.. Jadi, nak salahkan tukang masak, kadang tak terperasan tengah masak lalat masuk... MF pun pilih juga, kalau persekitaran kedai tu bersih, restoran tertutup,tapi terjumpa lalat, maknany bukan salah tuan kedai, tapi salah lalat la.. siapa suruh dia terbang terjun masuk dalam lauk pauk tu kan... hehe...

Masih Dikira GAGAL Walaupun dapat 10A dalam SPM!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Musim lepasan SPM, masih belum habis bercerita lagi..
Cikgu-cikgu sibuk siapkan data, post mortem, analisis untuk dinilai, dikaji kelemahan dan kekuatannya...

Dari data tu, dapat lihat, apakah nilai 10A yang ada...

Adakah 10A itu benar-benar berjaya, atau hanya 10A di atas kertas, tapi sebenarnya gagal!

Hayati kata-kata ini :


Berjaya di dunia sahaja tak guna dik, kalau Allah kau lempar ke tepi, al-Quran kau tak peduli... 
Mungkin kejayaan mu itu hanya untuk Allah uji... Takut-takut kau makin lupa diri... 

Jadikanlah result kau itu berkualiti duniawi dan ukhrawi... 

06 Mac 2016

Entry Ni Untuk Wanita Yang Sayangkan Ayah dan Suaminya!

Entry Ni Untuk Wanita Yang Sayangkan Ayah dan Suaminya!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Pinjam 5 Minit Kejap Je





Ramai perempuan - sangat ramai sebenarnya - dia TAK RASA BERSALAH bila tak tutup aurat sempurna.

Sebab apa? Mungkin juga sebab dia TAK TAHU macamana nak tutup aurat sempurna. So, kalau dia TAK TAHU apa yang dia buat tu dosa, insyaAllah moga Allah ampunkan. Amin!

Tapi, yang dah tahu, tolonglah tutup aurat sempurna!!

Jadi petang ni, yang TAK TAHU tu, saya nak kongsi biar korang jadi TAHU. Tapi ingat, jangan buat-buat TAK TAHU.

Amanah ilmu wei. Err, jangan pula menyesal bila dah tahu. Hish..

Asas menutup aurat :
1) Menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan.
2) tudung tutup dada dan bahu
2) pakaian tak ketat serta longgar.
3) tudung dan pakaian tak jarang (nampak dalam).
4) warna jangan terang sangat (contoh warna traffic light).
5) pakai stongan dan stokin yang longgar.

Itu asas. Kalau korang nak labuhkan lebih lagi, itu lebih baik. Tapi pointnya adalah BERUBAHLAH selepas tahu perkara ni.

Moga Allah redha. Berubahlah walaupun terpaksa merangkak perlahan-lahan. Dan TIADA istilah terlambat untuk berubah, selagi belum jadi mayat.

At least korang usaha nak berubah, dan USAHA ITU YANG ALLAH PANDANG. Walaupun ramai manusia tak nampak. Pedulikan je kata2 manusia, mereka bukan tahu susah payahnya korang nak berubah. Kan?

Yang dah pakai sempurna tu, doa sungguh-sungguh moga Allah beri istiqomah pakai sampai jadi mayat. Dan ingat seperkara lagi.

Tutup aurat sempurna satu perkara lain. Hias diri dengan sifat MALU pun adalah satu perkara yang lain. Tak cukup hanya tutup aurat sempurna, mesti ada juga sifat MALU. So, tinggikan frekuensi malu tu. JANGAN JADI FITNAH untuk agama !!

Berapa ramai orang yang bertudung, tetapi berzina. Ramai, bahkan tudung labuh pun ada. Naudzubillahi min zalik.

Takut. Moga dijauhkan dan diberi kekuatan untuk tinggalkan.. Amin..

‪#‎TarbiahSentap‬
‪#‎kopipes‬ dari page Tarbiah Sentap

Tips Mengurangkan Rasa Lapar dan Badan Tak Gemuk Ketika Menyusukan Anak!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Tips bagus perkongsian Dr Zubaidi Ahmad.
Memang ibu menyusu kuat lapar... Dah lapar nak makan je kan..

Jadi, tip mudah dari Dr. Zubaidi ni memang betul-betul mudah dan insha Allah berkesan..  Tanpa keluarkan modal yang banyak untuk atasi lapar dan gemuk dalam satu masa..


Caranya...  
Hanya minum susu segar dan buah kurma... Amalkan... Kisar sekali pun ok juga...

Mengenai ada yang kata buah tak boleh campur dengan susu segar..  MF dah baca, teliti dan kaji serta pengalaman sendiri juga... 

Tak semua tak boleh campur...  buah yang memang tak sesuai dicampur dengan susu ialah buah yang ada asid seperti buah limau, oren, kiwi, mangga... Jadi sebegini memang tak elok dicampur susu sebab kesannya pada usus... 

Anak MF pernah makan oren... Lepas tu minum susu... Terus muntah-muntah... Mulanya risau.. Lepas tu, rujuk pakar... Dia kata... Memang susu dan oren serta buah berasid tak boleh sekali dengan susu... 

Dari segi Islam... Tiada dalil yang jelas dari segi ini... Jadi, jangan nak rangkum semua la ye... Bagi MF takde masalah campur kismis dan kurma dalam satu masa... 

Mesti sedapkan.. 
Jadi, bagi ibu menyusu yang takut gemuk boleh amalkan tips nih... Modal tak banyak dan mudah... 

6 Sebab Makan Tak Kenyang-kenyang!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

6 Sebab Makan Tak Kenyang-kenyang

Ada orang makan sekali kenyang.. Ada orang makan sikit kenyang tapi cepat lapar... Ada orang makan banyak pun lambat nak kenyang..

MF kategori makan kerap dan banyak tapi kejap je lapar balik... Ada yang kata MF bela hantu raya... Haha... Dah la dengan badan kurus pula kan... Makan banyak tapi tak naik lagi la orang mengata.... Biasa la mulut orang...

Jadi, MF nak kongsi sikit... Kenapa ada orang kurus makan banyak tapi tak kenyang-kenyang juga...

1. Ibu Mengandung
Bila mengandung... Nutrien kita diserap oleh baby dalam rahim.. Jadi, memang akan cepat rasa lapar... Kena makan secara kerap dan banyak... Jadi tak mustahil ye nampak ibu mengandung ni makan banyak dan kerap.

2. Ibu Menyusu
Ibu menyusu pun sama la macam ibu mengandung...  Dan MF rasa masa menyusu memang over lapar.  Tambah pula kalau anak memang jenis kuat minum susu...  Jadi bertabahlah makan banyak dan tak rasa kenyang...

3. Metabolisme Tinggi
Metabolisme tinggi menyebabkan apa yang kita makan cepat diserap dan bakar oleh badan... Ni buatkan kita cepat rasa lapar... MF pun jenis ni juga... Sebab tu makan banyak tapi susah nak gemuk.

4. Pemilihan Diet Yang Tak Seimbang
Pemakanan dan pemilihan diet tak seimbang. Kalau ikut piramid makanan setiap hari.. Kena ada sayur, buah lauk pauk dan nasi...dalam kuantiti sederhana...  Tapi resam makanan rakyat Malaysia, makan ikut rasa dan selera sedap... Seimbang ke tak belakang kira kan... Tu yang buatkan kita rasa cepat lapar walaupun kadang baru je lepas makan...

5. Kecacingan/Toksin
Toksin dan cacing serta parasit dalam badan, buatkan makan tak rasa kenyang.. Sebab parasit dah makan apa yang kita makan... Jadi, kena amalkan detox atau ambil ubat cacing seperti yang disarankan doktor atau amalkan makanan semulajadi yang anti parasit seperti air kelapa, tomato dan sebagainya.

6. Tak Baca Doa Makan
Haha... Ni pun sebab juga kenapa tak kenyang.. Sebab makan dengan syaitan...  Makan tak baca doa kan... Jadi, tiada keberkatan...

Setiap pagi, mesti suami belikan sarapan, tengah hari dan malam pun makan lagi.. Tapi bini tak besar gak, pastu orang ngata bini dia, terkilan ooo dia... orang kata macam dia tak bagi cukup makan....

Ni antara sebab kenapa makan tak kenyang-kenyang...  Janganlah tuduh orang tu bela saka ke hapa kalau dia makan tak kenyang... Makan tak gemuk... Badan kita tak sama kan... Jadi, gaya makan dan kondisi sistem badan juga tak sama... 

Nampak Berbeza Tapi Hakikatnya Sama Je...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Apa yang berbezanya kita???
Tiada yang berbeza pun sebenarnya....
Kita yang rasa berbeza, tapi hakikatnya kita sama je...


Memang terkesan kata-kata ni...
Tiada beza antara kita...
Kalau masuk kubur, tetap kena diusung juga... Tak boleh nak masuk sendiri... 

Tak perlu nak menunjuk bangga apa yang kita ada... Kerana segalanya pinjaman cuma... Nikmat yang diberi pinjaman semata... Hakikatnya segalanya milik Dia...

05 Mac 2016

Nak Blogwalking... Sila Tinggalkan Jejak Di Sini!!!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Lama sungguh tak blogwalking...
Masa sungguh mencemburui MF ni...
Nak update blog pun terkial-kial... Apatah lagi nak balas komen dan blogwalking...

Jadi... MF nak hargai rakan blogger yang datang jenguk blog MF ni... Dengan buat simple segmen la kiranya...


MF nak URL blog anda...
Tak payah buat entry...
Pertama.. Cuma tinggalkan URL blog je kat ruang komen blog ni...
Kedua... Tajuk entry yang best sepanjang minggu yang anda nak saya baca... (Optional)

Berkuatkuasa dari hari ni hingga hari Jumaat iaitu 5 Mac 2016... 5 hari sahaja ya...

Ok... Bak mai URL ye... Nanti saya nak baca entry best2 dari korang pula...

4 Jenis Aiskrim Malaysia Yang Popular Satu Ketika Dulu!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Viral betul aiskrim sekarang ni... Sana sini orang kongsi pasal aiskrim... Bahkan disebabkan viral aiskrim tu, ramai yang kembali buat bisnes part time dengan jual aiskrim Malaysia... Dulu panggil aiskrim 20 sen... Sekarang ni dah 50 sen ke seringgit dah harganya...

Sebenarnya aiskrim tu bukan sesuatu yang baru di Malaysia...  Dah lama dah orang buat... MF tak pernah buat masa zaman dulu...sebab takde peti sejuk... Tapi lepas kahwin dah pernah buat pun... Pelbagai perisa.. Cuma tak kongsi kat Facebook... Cuma kongsi di blog peribadi... Jadi takdelah viral mana kan... Hehe...

Ok... Jom kenali tiga jenis aiskrim yang pernah popular di Malaysia suatu masa dahulu...

Loli Ais

Aiskrim yang ada batang aiskrim... Tapi pelbagai perisa... Tak ramai buat aiskrim ni sebab perlukan acuan.

Aiskrim Pop

Asalnya air pop... Tapi dibekukan...  Bila dah beku tu...dipatahkan dua dan bunyi pop... Sebab tu namanya aiskrim pop... MF pun suka beli.. Sepuluh sen je zaman dulu kan..

Aiskrim Potong

Aiskrim ni pun tak ramai yang buat..  Tapi tetap dapat permintaan tinggi zaman dulu... Zaman sekarang susah nak jumpa dah.. Perisa yang popular suatu ketika dulu ialah perisa durian dan kacang merah. Aiskrim ni cepat cair.. Jadi kena cepat makan...

Aiskrim Malaysia

Aiskrim yang tengah viral sekarang ni... Aiskrim Malaysia perisa sumi.... Tapi sekarang orang dah pelbagaikan dengan pelbagai rasa...  Mudah sangat nak buatkan.. Dulu MF suka perisa Milo (zaman kecik dulu mana tau bab boikot ni) dan perisa asam boi...


Kesemua aiskrim ni kembali semula di zaman moden ni... Kembali diviral dan dikomersialkan... Jadi, aiskrim ni tak lapuk ditelan zaman...

Siapa Tumpang Siapa Sebenarnya???

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


MILIK AYAH dan IBU...RAMAI YANG TAK TAHU...

Terdapat sebuah pertanyaan di suatu Majlis Taklim. Suatu saat pada sesi tanya jawab kajian.

Penanya: Wahai Syeikh, Ibuku tinggal menumpang bersamaku dirumahku dan terjadi masalah antara Beliau dengan isteriku.

Syeikh: Ulangi pertanyaanmu..!!

Penanya: Ibuku tinggal menumpang bersamaku di rumahku.

Syeikh: Cuba ulangi pertanyaanmu..!!

Penanya: Ibuku tinggal menumpang bersamaku di rumahku.

Syeikh: Ulangi lagi pertanyaanmu..!!

Penanya: Ibuku tinggal menumpang bersamaku.

Syeikh: Ulangi sekali lagi pertanyaanmu..!!

Penanya: Wahai Syeikh, tolong biarkan aku menyelesaikan dulu pertanyaanku, jangan anda potong.

Syeikh: Pertanyaanmu salah, yang benar engkaulah yang hidup menumpang pada ibumu, meski rumah itu milikmu dan atas namamu..

Penanya: Iya Syeikh, kalau demikian selesai sudah permasalahannya..

Syeikh: Jangan durhaka wahai anak, jangan durhaka wahai menantu..!!
Kamu dengan seluruh hartamu adalah milik ibumu.

RasululLah SAW bersabda: "Engkau dan semua hartamu adalah milik ayah Ibumu"  [HR. Ibnu Majah no. 2291]

Sumber: Google images

Sedih kan.....sob..sob..sob :(

Rumah ibu bapa adalah rumah bg anak- anak tapi tak semua rumah anak adalah rumah ibu bapa..

Anak- anak boleh bebas dlm rumah ibubapa, makan apa sahaja, tengok siaran tv ikut suka dan guna apa saja kepunyaan ibubapa ikut suka...

Tapi...
Ibubapa tak boleh buat sesuka hati kat rumah anak.Tak boleh masak sesuka hati,makan apa yg ada dlm peti ais ikut suka dan buat apa sahaja ikut suka. Anak tetap akan berkecil hati dgn ibu bapa..

Begitu juga...
Kenderaan ibu bapa adalah kenderaan anak-anak.Anak-anak boleh guna kenderaan ibu bapa ikut suka hati. Minyak penuh balik kosong pun ibubapa tak kisah.Kalau rosak semua ibubapa tanggung..

Tapi...
Tak semua kenderaan anak-anak ibubapa boleh guna. Apatah lg dgn sesuka hati.Takut rosak la,takut langgar la,takut calar la.Kalau guna pun...pastikan minyak penuh semula.

Kalau rosak pun ibubapa kena hantar pomen baiki sebelum bagi kpd anak- anak.
Itulah bezanya ibu bapa dgn anak- anak..
Ibubapa sntiasa mengasihi anak-anak,
Tp anak-anak...belum tentu mengasihi ibubapa.

Mereka kasih kepada harta mereka melebihi ibubapa.
Ibubapa ingin melihat anak-anak sempurna walaupun semampu yg ada..

Tp...
Anak- anak belum tentu boleh sempurnakan hajat ibubapa walaupun anak-anak berharta..

Inilah diantara isi kandungan kuliah
Ustaz Suhaimi yang sangat terkesan dan realistik dalam keadaan dunia yang akhir zaman ini...

Mudahan kita tak disisihkan atau diabaikan semasa kita sudah meningkat tua nnti..

1. Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang, ibu-ibu jangan jatuh air mata dan anak jangan bagi ibu jatuh air mata.

PESANAN UNTUK KITA YG BERGELAR ANAK...ALLAH..

Sumber: whatsapp dan Facebook 

Statistik Blog www.mariafirdz.com Sepanjang Bulan Februari 2016!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Baru berkesempatan nak update blog via PC... Seperti biasa setiap bulan MF akan tengok statistik blog... Nak tengok menaik atau menurun... Statistik ni penting sebagai pemangkin inspirasi untuk terus berblog, selain panduan untuk pengiklan mengetahui kekuatan sesuatu blog...

Statistik bulan februari 2016 melalui Google Analytic



Bulan Februari nampak menurun sikit dari bulan lepas... Memang mencabar betul tahun ni nak update blog... Masa terhad, badan penat, mood pun tak selancar tahun sebelumnya... 

Tapi mood tetap berupdate setiap hari.. 
Bahan untuk entry sentiasa ada, tapi masa dan mood buatkan blog seakan kurang menyengat.. 
Lagipun cabaran nak update blog ilmiah dan motivasi ni... 
Setiap bab benda baik ni orang tak berapa suka.. 

Tapi blog ni masih maintain PV setiap hari melalui entry lama yang sentiasa dicari pembaca melalui search engine. 

Apa pun, MF akan terus catatkan entry berilmiah dan motivasi serta info yang bermanfaat sahaja... Tak nak buat entry hiburan, peribadi melampau atau viral kontroversi semata-mata nak naikkan blog... Itu prinsip MF... MF percaya, masih ada yang suka perkara baik di alam maya ni kan... 

Terima kasih sokongan pembaca dan pengunjung setia blog ni... 
Tanpa anda tiada makna juga blog ni nak kekal sampai sekarang. 



Kisah 12 Kaum Yang Telah Dibinasakan Allah!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Al-Quran panduan hidup, dan di dalamnya tercatat kisah-kisah umat terdahulu yang telah lenyap dibinasakan Allah atas sebab kekufuran dan derhaka kepada Allah... Kisah ini disampaikan kepada kita sebagai pengajaran dan pedoman supaya kita tak jadi seperti kaum terdahulu yang mengundang murka Allah... 


Jom selami kisah umat terdahulu yang dibinasakan Allah.

1. Kaum Nabi Nuh
Nabi Nuh berdakwah selama 950 tahun, namun yang beriman hanyalah sekitar 80 orang. Kaumnya mendustakan dan memperolok-olok Nabi Nuh. Lalu, Allah mendatangkan banjir yang besar, kemudian menenggelamkan mereka yang engkar, termasuk anak dan isteri Nabi Nuh (al-Ankabut: 14).

2. Kaum Nabi Hud
Nabi Hud diutus untuk kaum ‘Ad. Mereka mendustakan kenabian Nabi Hud. Lalu Allah mendatangkan angin yang dahsyat disertai dengan bunyi guruh yang menggegar hingga mereka tertimbun pasir dan akhirnya binasa (at-Taubah: 70, al-Qamar: 18, Fushilat: 13, an-Najm: 50, Qaf: 13).

3. Kaum Nabi Saleh
Nabi Saleh diutuskan Allah kepada kaum Tsamud. Nabi Saleh diberi sebuah mukjizat seekor unta betina yang keluar dari celah batu. Namun, mereka membunuh unta betina tersebut sehingga Allah menimpakan azab kepada mereka (al-Hijr: 80, Hud: 68, Qaf: 12).

4. Kaum Nabi Luth
Umat Nabi Luth terkenal dengan perbuatan homoseksual dan lesbian, iaitu hanya mahu berkahwin dengan pasangan sesama jenis. Kendati pun sudah diberi peringatan, mereka tak mahu bertaubat. Allah akhirnya memberikan azab kepada mereka berupa gempa bumi yang dahsyat disertai angin kencang dan hujan batu sehingga hancurlah rumah-rumah mereka. Kaum Nabi Luth ini akhirnya tertimbun di bawah runtuhan rumah mereka sendiri (al-Syu’ara: 160, an-Naml: 54, al-Hijr: 67, al-Furqan: 38, Qaf: 12).

5. Kaum Nabi Syuaib
Nabi Syuaib diutuskan kepada kaum Madyan. Kaum Madyan ini dihancurkan oleh Allah karena mereka suka melakukan penipuan dan kecurangan dalam perdagangan. Apabila membeli, mereka minta dilebihkan dan apabila menjual selalu mengurangi. Allah pun mengazab mereka berupa hawa panas yang teramat sangat. Kendatipun mereka berlindung di tempat yang teduh, hal itu tidak mampu melepaskan rasa panas. Akhirnya, mereka binasa. (at-Taubah: 70, al-Hijr: 78, Thaaha: 40, dan al-Hajj: 44).

Selain kepada kaum Madyan, Nabi Syuaib juga diutus kepada penduduk Aikah. Mereka menyembah sebidang padang tanah yang pepohonannya sangat rimbun. Kaum ini menurut sebagian ahli tafsir disebut pula dengan penyembah hutan lebat (Aikah). (al-Hijr: 78, al-Syu’ara: 176, Shad: 13, Qaf: 14).

6. Firaun
Kaum Bani Israel sering ditindas oleh Firaun. Allah mengutus Nabi Musa dan Harun untuk memperingatkan Firaun akan azab Allah. Namun, Firaun malah mengaku sebagai tuhan. Firaun akhirnya maut di Laut Merah dan jasadnya tidak reput dan telah ditemui oleh ahli arkeologi moden. Hingga kini masih boleh disaksikan di muzium mumia di Mesir (al-Baqarah: 50 dan Yunus: 92).

7. Ashab Al-Sabt
Mereka adalah segolongan fasik yang tinggal di Kota Eliah, Elat (Palestin). Mereka melanggar perintah Allah untuk beribadah pada hari Sabtu. Allah menguji mereka dengan memberikan ikan yang banyak pada hari Sabtu dan tidak ada ikan pada hari lainnya. Mereka akhirnya dibinasakan dengan dilaknat Allah menjadi kera yang hina (al-A’raf: 163).

8. Ashab al-Rass
Rass adalah nama sebuah telaga yang kering airnya. Nama al-Rass ditujukan pada suatu kaum. Sesetengah riwayat mengatakan, nabi yang diutus kepada mereka adalah Nabi Saleh. Namun, ada pula yang menyebutkan Nabi Syuaib. Sementara itu, yang lainnya menyebutkan, utusan itu bernama Handzalah bin Shinwan (ada pula yang menyebut bin Shofwan). Mereka menyembah patung. Ada pula yang menyebutkan, pelanggaran yang mereka lakukan karena mencampakkan utusan yang dikirim kepada mereka ke dalam sumur sehingga mereka dibinasakan Allah (al-Furqan: 38 dan Qaf : 12).

9. Ashab al-Ukhdudd
Ashab al-Ukhdud adalah sebuah kaum yang menggali parit dan menolak beriman kepada Allah, termasuk rajanya. Sementara itu, sekelompok orang yang beriman dicampakkan ke dalam parit yang telah dibakar, termasuk seorang wanita yang tengah menggendong seorang bayi. Mereka dikutuk oleh Allah SWT (al-Buruj: 4-9).

10. Ashab al-Qaryah
Menurut sebagian ahli tafsir, Ashab al-Qaryah (suatu negeri) adalah penduduk Antaqiyah. Mereka mendustakan rasul-rasul yang diutus kepada mereka. Allah membinasakan mereka dengan sebuah suara yang sangat keras (Yasin: 13).

11. Kaum Tubba
’Tubaa’ adalah nama seorang raja bangsa Himyar yang beriman. Namun, kaumnya sangat ingkar kepada Allah hingga melampaui batas. Maka, Allah menimpakan azab kepada mereka hingga binasa. Peradaban mereka sangat maju. Salah satunya adalah empangan air (ad-Dukhan: 37).

12. Kaum Saba
Mereka diberi berbagai kenikmatan berupa kebun-kebun yang ditumbuhi pepohonan untuk kemakmuran rakyat. Kerana mereka enggan beribadah kepada Allah walau sudah diperingatkan oleh Nabi Sulaiman, akhirnya Allah menghancurkan bendungan Ma’rib dengan banjir besar (Al-Arim). (Saba: 15-19).
Sumber: internet 

Semoga kita sama-sama ambil pengajaran... supaya kita tak jadi kaum yang mengundang murka Allah. 

Mini Giveaway Hari Jadi Dhia Batrisya Tiga Tahun

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


KLIK BANNER UNTUK JOIN:

Tamat pada Khamis, 22 Mac 2016.

Antara hadiah yang di tawarkan untuk Mini Giveaway azlindaalin.com Sempena Hari Jadi Dhia Batrisya Tiga Tahun ini ialah :-


Wang Tunai RM5 x 4 Pemenang
Apron Masakan x 2 Pemenang
Tudung Bawal Berbatu x 1 Pemenang
Rexona (Deodorant) x 1 Pemenang
Dove (Deodorant) x 1 Pemenang
Buku Nota (Petrosains) x 1 Pemenang


**********************************************

Ucapan Untuk Dhia:

Ya Allah. Anugerahkan kelangsungan hidup anak ini, panjangkan usianya, sihatkan badannya, akhlaknya, agamanya, sejahterakan jiwa dan raganya, alirkan rezekinya melalui rezeki yang telah Engkau tetapkan, anugerahkan kepadanya kecerdasan akal dan kebeningan hati. 

Jadikan anak ini, mendekati-Mu, mencintai dan menyayangi-Mu serta Ibu Bapanya, . 

Jadikan anak ini, orang yang baik dan takwa, yang punya pandangan dan pendengaran yang taat kepadaMu, yang mencintai dan setia kepada kekasihMu, Muhammad. 

Berikan semua itu dengan petunjuk dan rahmatMu, berikan kepada kami apa yang terbaik di dunia dan akhirat. Amin...

04 Mac 2016

Segmen Bloglist By Aina

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



10 pemenang akan dimasukkan ke dalam bloglist Aina selama 3 bulan.


10 pemenang lagi akan dimasukkan ke dalam bloglist Aina selama sebulan

Pemenang dipilih menggunakan random.org.


KLIK BANNER UNTUK JOIN

Giveaway Holiday Bersama Mak Long

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Giveaway akan tamat pada 26 March 2016 jam 9 malam.

KLIK BANNER UNTUK JOIN!

9 Petua Tercekik Tulang Ikan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Bila makan ikan, risiko nak tercekik tulang tinggi kecuali makan isi ikan... Masa kecil dulu, MF pernah tercekik tulang ikan bilis je.. fobia betul rasa... Tapi di kampung tak susah bila tercekik tulang ikan... Banyak petua tradisional digunakan untuk melegakan kesakitan akibat tercekik tulang ikan. 

Antara petua mudah yang MF pernah buat dan lalui apabila tercekik tulang ikan. 

1. Telan Nasi Kepal
Ini petua popular dan mudah nak buat... Kepal nasi dan telan terus tanpa kunyah.. Insha Allah, kalau tulang tu tak tersangkut kuat pada tekak, mudah je lepas dengan nasi tu.

2. Minum Air Tudung Periuk Yang Dijampi
Petua ni pelik, tapi memang MF pernah buat. Arwah tok MF bagi minum air tudung periuk yang dijampi.. Tak tahu la dia baca apa.. Yang MF tahu dia baca Bismillah je... 

3. Minum Air Rendaman Mata Kail
Ni pun petua keluarga MF, mata kail gergasi yang pusaka arwah tok wan MF... Memang kalau tercekik tulang, ambil mata kail tu rendam dalam air dalam 5 minit, dan minum. Insha Allah dengan izin Allah, lega la sakit akibat tercekik tulang ikan tu. 

4. Minum Air Banyak-banyak
Petua selalu buat, minum air banyak-banyak.. Tapi petua ni tak mujarab mana la sebab air kan bersifat cecair. Jadi, hanya berkesan bagi tulang ikan yang tak tersangkit kuat pada tekak. 

Antara petua lain yang MF dapat dari internet:

5. Makan pisang tanpa kunyah... Kupas dan terus telan.

6. Ambil air, masuk dalam senduk, selawat 3 kali dan minum dalam 1 nafas. 

7. Celup jari dalam madu, selawat 3 kali dan hisap jari yang ada madu tu.. Insha Allah, tulang akan keluar katanya. 

8. Ambil 1 sudu cuka dan terus minum... Kalau terasa lagi kat tekak, minum lagi satu sudu dan jika masih rasa kepal nasi dan telan. 

9. Doa
Amalan dan petua lain... iaitu kembali kepada Allah dengan amalkan doa ini:


Dan pohonkanlah (wahai Muhammad, dengan berdoa): “Wahai Tuhanku! Masukkanlah daku ke dalam urusan ugamaku dengan kemasukan yang benar lagi mulia, serta keluarkanlah daku daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia; dan berikanlah kepadaku dari sisiMu hujah keterangan serta kekuasaan yang menolongku” (Surah Isra’ : Ayat 80)

Bacakan al-Fatihah dan doa ini sambil mengurut bahagian halkum atau bahagian yang tertusuk duri/tulang. Ulang sebanyak 3 kali sehingga 7 kali bacaan. Boleh juga dibacakan pada air dan minum... Lakukan secara istiqomah. Usahalah...nak sembuh ke tidak atas izin Allah jua.... InsyaAllah.


Itulah petua-petua melayu lama dan moden untuk legakan kesakitan akibat tercekik tulang ikan... Memang fobia bila tercekik tulang ni kan... Jadi, jika berlaku lagi, boleh gunakan petua ini... MOga bermanfaat...

Sebuah Renungan Untuk Sepenggal Kehidupan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Berkenalanlah dengan Allah pada waktu senang,
nescaya Allah akan kenal kepada engkau pada waktu susah.

Tidak ada lautan yang luas, lurah yang dalam, bulan yang tinggi dan jalan yang susah bagi orang yang mahu

Jangan terlalu memikirkan pandangan orang terhadap anda,
fikirkan apa pandangan anda terhadap diri anda sendiri.

Lindungi kesedihan dengan senyuman meskipun dihati penuh kedukaan
kerana itu menunjukkan adanya kesedihan.

Bemuafakatlah dengan diri anda sendiri sebagaimana anda bermuafakat dengan kawan tatkala hendak menentukan arah tujuan.

Manusia yang pintar ialah manusia yang mengambil ikhtibar daripada sesuatu dilihatnya dan menerima nasihat yang didengarnya

Orang yang berakal tetapi tidak mempunyai adab, seumpama pahlawan yang tiada senjata.

Kecantikkan yang abadi ialah pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan pada wajah dan pakaiannya.
Dinilai daripada adab, dalam masyarakat manusia ada binatang jalang, tetapi dalam masyarakat binatang, tidak ada manusia jalang.
Akal mempertahankan barang yang pahit tapi manis akibatnya, nafsu mempertahankan barang yang manis tapi pahit akibatnya.

Musuh yang paling dekat ialah kebodohanmu. Singkirkannya sebagai menyikirkan bahaya daripada musuh musuhmu.

Segmen : "Jom Solat"

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


KLIK BANNER UNTUK JOIN


HADIAH (5 orang pemenang)

 Sebuah Buku Panduan Solat Sunat
 Buku Islamiah
 Penunjuk Al-Quran & Tasbih Digital
 Sehelai Tudung
 Buku doa-doa


******************************

5 SOLAT SUNAT:

1. SOLAT SUNAT DHUHA
2. SOLAT SUNAT TAUBAT
3. SOLAT SUNAT RAWATIB
4. SOLAT SUNAT HAJAT
5. SOLAT SUNAT TAHAJJUD

Segmen : Review Blog dan Free Gift By Yanie

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



KLIK BANNER UNTUK JOIN


5 Pemenang bertuah akan diberikan freegift serta REVIEW BLOG!

TAMAT PADA BILA-BILA MASA SAHAJA.

03 Mac 2016

MINI GIVEAWAY 2016 BY HANI RAHMAN

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



klik banner untuk join

Hadiah :-
Top up  RM10 × 2
Top up  RM5 × 2
Review Blog x 2

Apa Hala Tuju Selepas SPM???

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Debaran SPM berakhir...
Segalanya terjawab hari ni..

Tahniah kepada yang berjaya dengan cemerlang..  Bagi yang kurang cemerlang,  anda tetap berjaya... Cemerlang atau tak bukan diukur melalui A...

Jangan sedih dan dukacita...
Hidup belum berakhir... Perlu diteruskan...

Banyak pilihan dan hala tuju boleh buat selepas SPM...


Saja nak kongsi pengalaman... 

MF juga bukan antara yang cemerlang dalam SPM... Hanya 3A sahaja... Yang A pula tu BM, KH dan satu lagi Mf tak ingat plak.. Hehe... Tapi dengan result macam tu dari aliran agama... Macam takde hala tuju... 

MF tetap minta masuk U, cuba nasib... Tapi tahu dah tak dapat... Akhirnya, tekad nak berhenti sahaja... Kerja kilang... Tapi kecewa... Kilang tak terima sebab dia kata result macam tu masih dikira cemerlang...  

Mula buntu... Menganggur masa tu... Minta kerja tak dapat..  Nak sambung belajar pun serba salah... Akhirnya... Keputusan akhir...  Bapa MF daftarkan masuk Tingkatan Enam di sebuah sekolah di pekan... Satu-satunya sekolah yang ada tingkatan 6. 

Dari sekolah swasta ke sekolah kerajaan banyak prosedur dan perlu tunggu keputusan dari PPD... Akhirnya,  rezeki MF.. Diterima masuk ke Tingkatan Enam. 

Orang dah belajar banyak, MF baru masuk.. Dua minggu sekolah, terus periksa...  Tawakal sahaja jawab periksa masa tu... Tak sangka dapat keputusan yang mengejutkan...  Dari situlah Mf belajar betul-betul... Dan sekarang Mf dapat jadi guru hanya dari result SPM yang tak cemerlang... 

Maknanya... Jangan kecewa...  Banyak jalan lagi walaupun tak hebat mana resultnya... Rezeki Allah tu luas sangat... Yang penting jangan putus asa.. Restu ibu bapa itu penting... Redha ibu bapa juga penentu kejayaan kita sebagai anak... Walaupun asalnya, takde hati nak jadi guru, tapi impian ibu bapa... Alhamdulillah... Kini Mf selesa sangat jadi guru dan bersyukur kerana ditakdirkan Allah untuk jadi pendidik...  alhamdulillah...  

Walaupun sekarang ni persaingan sengit... Tak bermakna kita perlu mengalah... Teruskan usaha... Istikharah... Bincang dengan keluarga apa keputusan terbaik... Allah akan tunjukkan jalannya...

20 SOALAN MENDUGA PERKAHWINAN UNTUK BAKAL PENGANTIN!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Untuk menduga sama ada pemilihan pasangan hidup anda itu sesuai atau tidak, silalah tiap-tiap seorang yang mahu mengikatkan pertunangannya itu menjawab pertanyaan-pertanyaan yang berikut dengan "Ya" atau "Tidak".

Sediakan pen dan kertas, tulis no 1 hingga 20. Kalau jawap "Ya" tanda ( / ), kalau "Tidak" tanda ( x ).

Soalan-soalannya...

(1) Adakah anda berdua mempunyai semangat pergaulan yang sama atau hampir sama? Maknanya, komunikasi, jika anda sahaja yang banyak bercakap dan si dia banyak diam, maknanya komunikasi bermasalah.

(2) Adakah anda berdua mempunyai sikap yang sama terhadap nilai-nilai hidup yang luhur, juga sama-sama bersikap lapang fikiran?

(3) Adakah tiap-tiap seorang dari anda berdua ini saling hormat-menghormati dan berpuas hati terhadap pekerjaan masing-masing? Walaupun sama jenis pekerjaannya, jangan ingat boleh serasi...

(4) Adakah bakal tunang anda itu sudah matang umurnya? Matang dari segi pemikiran, percakapan dan tingkah laku.

(5) Adakah bakal tunang anda itu terkenal dalam kalangan sahabat temannya sebagai seorang yang amanah, jujur dan tidak selalu menguzurkan diri?  Siasat si dia melalui rakan sekerja, kawan rapat serta adik beradiknya...

(6) Adakah anda berdua sudah lama berkenalan? Ini tak menjamin kebahagiaan, kerana ada yang lama kenal, bercinta bagai nak rak tapi masih tak kenal satu sama lain.

(7) Selama perkenalan anda dengannya pernahkah terjadi sesuatu yang mengeruhkan perhubungan anda berdua? Jika pernah, cari punca dan belajar dari kesilapan.

(8) Adakah si dia itu seorang yang tidak meninggalkan solatnya? Inilah ciri utama dalam mencari pasangan.

(9) Adakah rancangan perkahwinan anda berdua ini dipersetujui oleh keluarga kedua belah pihak? Restu keluarga sangat penting.

(10) Adakah bakal tunang anda itu seorang yang patuh kepada kewajipan-kewajipan agamanya?

(11) Adakah bakal tunang anda seorang yang yang bukan kaki muzik dan bukan juga kaki rockers? 

(12) Adakah anda sudah memikirkan semasak-masaknya mengenai pilihan anda tersebut atau lebih didorong oleh nafsu?

(13) Adakah bakal tunang anda itu mempunyai perhubungan yang rukun damai dengan keluarganya? Pasangan yang jaga silaturrahim dengan ahli keluarganya, insha Allah baik juga akhlaknya dan akan menjaga keluarganya.

(14) Adakah bakal tunang anda itu bukan merupakan kaki pokai atau pemboros?

(15) Adakah bakal tunang anda itu seorang yang mudah cemburu dan syak wasangka?

(16) Adakah bakal tunang anda itu seorang yang bertabiat tenang dan damai walaupun anda sendiri seorang yang pemanas dan perungus? 

(17) Adakah anda berdua mempunyai pengetahuan dan pengertian yang wajar tentang kehidupan berumahtangga?

(18) Adakah bakal tunang anda itu seorang yang sederhana tabiatnya dan tidak termasuk dalam golongan kaki motor dan kaki perempuan? 

(19) Adakah bakal tunang anda itu boleh memberikan didikan agama kepada anak-anak anda nanti? 

(20) Dan yang penting sudahkah anda sembahyang sunat istikharah untuk menentukan pilihan anda itu baik untuk anda dan agama anda? 

Kalau tiap-tiap seorang dari anda berdua dapat menjawab dengan "Ya" sebanyak 16 atau lebih dari pertanyaan-pertanyaan di atas, maka itu membuktikan bahawa perkahwinan anda berdua akan berlangsung dalam kebahagiaan dan kejayaan. Kalau anda dapat menjawab "ya" kurang dari 15 pertanyaan, maka perkahwinan anda mungkin berjaya, tetapi banyak menghadapi gelombang-gelombang yang pahit. Sebaliknya kalau jawapan-jawapan "Ya"  itu  tidak sampai sepuluh, maka perkahwinan anda sukar bertemu kerukunan dan kedamaian.


Soalan-soalan ni seingat MF pernah ambil dari internet dan MF simpan sebagai koleksi bacaan MF sebelum berumahtangga... MF jawab soalan selidik ni sendiri untuk buat pilihan dalam mencari Jodoh. Jadi, ini soalan panduan untuk anda yang bakal kahwin... Moga dapat buat pilihan yang tepat dalam mencari pasangan hidup. 

Apa pun, ini hanya asas... selebihnya, kerukunan rumahtangga perlu diusahakan untuk mencari cinta dan kebahagiaan berteraskan redha Ilahi. 

Debaran Keputusan SPM 2015!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Debaran keputusan ni bukan hanya calon SPM 2015, tapi juga cikgu-cikgu... dari semalam dok terasa... Ibu bapa pun sama juga berdebar...

Tawakal dan redha dengan segala keputusan yang ada...
MF pun tak sabar nak tahu keputusan SPM dari sekolah lama... sebab anak didik dari sekolah lama tu yang MF lama mengajar... sekolah baru ni, hanya tumpang debaran tu dari kengkawan... Harap keputusan lebih cemerlang dari tahun lepas...

Segalanya akan diketahui selepas jam 10 pagi pada 3 Mac 2016...


Apa agaknya keputusan yang akan dapat ya...

Biasanya keputusan penuh dan rasmi akan dikeluarkan di sekolah lewat sikit je dari jam 10 pagi... sebab pasti banyak urusan yang perlu diselesaikan oleh para guru...

Untuk dapat keputusan lebih cepat gunakan teknologi yang ada...
Hanya semak keputusan SPM 2015 melalui SMS dengan cara:
  taip:

SPMNO. KAD PENGENALANANGKA GILIRAN

hantar ke:

15888

Semoga semua calon SPM dapat keputusan yang cemerlang...
sama-sama kita nantikan debarannya esok...


Bags Giveaway By Penselduabee

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


KLIK BANNER UNTUK JOIN


Giveaway ini akan berlangsung dari 1 - 30 March 2016 dan keputusan pemenang akan diumumkan pada 31 March 2016. Hanya 8 atau 9 orang pemenang bertuah akan memenangi giveaway ini dan pemilihan dibuat oleh random.org. Dah hadiah pula dihantar kepada para pemenang mengunakan poslaju Malaysia.

Senarai Hadiah

1st Prize
Foldable Versatile Shopper Travel  Bag

2nd Prize
Clinique Floral Tote Bag

3rd Prize
Deuter Pouch Bag

4th Prize
Jelita Red Makeup Bag

5th Prize
Vietnamese Flower Embroidered Clutch Bag

6th Prize
Indonesian Foldable PVC Bag

7th Prize
Cadbury Animation Clutch Bag

8th Prize
Turquoise Sequin Coin Bag

Top Referral
Hadiah Misteri

Segmen Teka Teki Benda Uk2

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


http://ucingkadayan.blogspot.com/2016/02/segmen-teka-teki-benda-uk2.html
 Teka Apa Yang Ada Dalam Hadiah Tersebut.?
"Dia Becakap Tapi Tak Ada Mulut,
Tak Ada Tangan Tapi Pandai Main Musik
Pandai Menyanyi Menghiburkan Hati,
Issue Semasa Selalu Di Nanti,
Dalam Kenderaan Dan Dalam Rumah Pasti Ada,
Becakap Tak Henti-henti Hanya Dengan Jari Dia Berhenti."
1) Follow Blog Uk Atau Google +
2) Buat Tajuk Post "Segmen Teka Teki Benda Uk2"
3) Copy Semua Coding yang telah disediakan di Box dan Paste ke dalam Ruangan Html dan Publish.
4) Tinggalkan Url Post Dan Jawapan Anda ke Ruangan Komen ini.
Blogger yang Menjawab dengan Betul akan di masukan ke dalam Bloglist Uk.Tarikh Tutup 7-3-2016.

Jawapan Saya : RADIO

02 Mac 2016

Top Komentor Januari dan Februari 2016!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Maaf sangat-sangat sebab tak sempat nak buat entry detail pasal top komentor... Yang bulan lepas pun MF terlupa nak buat...

Buat pengetahuan, MF takde masa berblog... update entry guna mobile dan yang mana sempat je... Jadi, yang mana sempat la ye MF update..

Berikut adalah senarai 15 blogger yang menjadi top komentor pada bulan Januari dan Februari...
Tahniah dan terima kasih sangat-sangat MF ucapkan...




Terima kasih buat yang tersenarai... Insha Allah, sesuatu yang MF fikirkan untuk mereka yang rajin tinggalkan komen ni.. Sebagai penghargaan dan inspirasi kepada mereka dan yang lain... 

Terima kasih juga buat silent reader dan pengunjung pembaca blog ni.. 

Gerhana Matahari Separa 9 Mac 2016 di Malaysia!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Peluang nih... moga ada rezeki tengok gerhana Matahari tahun ni... Sebelum ni tak berkesempatan betul nak tengok gerhana.. Moga kali ni sempat lihat... Tambahan pula waktu pagi ianya dijangka berlaku...

Di Malaysia, kita dapat melihat Matahari terlindung oleh Bulan sehingga mencapai litupan maksimum kira-kira 87% di Sarawak dan juga di bahagian selatan Semenanjung Malaysia pada waktu pagi semasa Matahari sedang terbit.  Peratus Matahari dilindungi oleh Bulan semakin mengurang apabila kita semakin ke bahagian Utara Semenanjung Malaysia dan Sabah. Kita akan berpeluang untuk menyaksikan Gerhana Matahari Separa dari jam 7:30 a.m. hingga 9:30 a.m.Secara amnya, Gerhana Matahari berlaku ketika fasa bulan baru dan pada masa yang sama Bulan melintas di antara Matahari dan Bumi menyebabkan Matahari tertutup sebahagian atau keseluruhannya.




Jadual Keadaan Gerhana Matahari Separa di Malaysia

Moga dapat tengok kan... lagipun last MF tengok gerhana Matahari ni masa tahun yang terjadinya Gerhana cincin tuh... masa zaman sekolah dulu... teruja tau tengok... Ni kali ni moga ada rezeki tengok gerhana matahari lagi.. 

Pada hari 9 Mac tu juga, pihak Agensi Angkasa Negara, mengadakan program menarik sempena Gerhana Matahari ni... iaitu Program Gerhana Matahari Separa mulai jam 7:30 a.m. hingga 10:00 a.m. di Planetarium Negara Kuala Lumpur.

Sumber dan maklumat lanjut boleh RUJUK SINI

oK... bagi, yang tak dapat nak keluar pejabat nak tengok gerhana tu, boleh tengok secara langsung di 

Semasa gerhana juga kita digalakkan buat solat sunat gerhana... Boleh download PANDUAN SOLAT SUNAT GERHANA untuk rujukan dan amalan.


Kemaskini e-Filing 2016!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Cukai oh cukai... Sana sini cukai... Suka tak suka tetap kena cukai...

Itulah realitinya hidup kan..

Bagi yang bekerja... Masa untuk update data cukai tahunan di e-Filing dan hantar segala borang cukai tu...


Sumber

Semuanya dah bermula  iaitu 1 Mac 2016...  MF biasa update tengah bulan...awal ni takde perasaan nak layan benda alah ni... Hehe...

Jom la kita update cukai, supaya tak terlebih dipotong cukai... rugi ooo.. dah la setiap hari bayar GST kan... Jadi, kemaskini betul-betul cukai ni... 

WW | Lidah Ini...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Pepatah Melayu Lama:

Kerana pulut santan binasa
Kerana mulut badan binasa
Kerana jari (keyboard worrior), rosak segala...

Ranking Alexa 2.3.2016

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ranking maintain.. suka bila ada tanda hijau tu lagi..
Bila merah tu yang rasa badmood juga..
Tapi walaupun turun tapi kalau warna hijau lagi, kira masih baik..


Bukan mudah nak maintainkan ranking blog dari alexa nih..
kena usaha dan usaha...

Ni pun dah menurun sikit,tapi ada part yang naik rasa lega sikit...

Kena usaha juga walau macam mana pun.. fuhhh

Ranking sebelum ni.. DI SINI

01 Mac 2016

Ketagih Dengar Lagu Tanya Sama Pokok!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Memula lagu kanak-kanak...
Bagi anak layan je...
Sekali... Bila hayati lirik lagu ni rasa best juga...

Lagu ni mendidik anak-anak dengan alam dan memuji kebesaran Allah melalui penciptaan tumbuhan dan haiwan..

Jom hayati bersama...


Tanya sama pokok 🌴, apa sebab goyang;
Nanti jawab pokok🌴, angin yang goncang;
Tanya sama langit, apa sebab hujan☔;
Nanti jawab langit, tanyalah awan☁.

Awan☁ nanti kata, aku kandung air;
Sampai tempat sejuk, aku pun cair;
Lihat dalam air, ada bayang-bayang;
Campak satu batu, bayang pun hilang.

Lihat dalam taman, terdapat binatang;
Pokok-pokok hijau, indah dipandang
Arnab 🐇sungguh comel, bulu warna putih;
Itu tanda bersih, Allah pun kasih.

Oh! rama-rama, engkau sungguh cantik;
Merah, kuning, putih, berbatik-batik;
Indahnya dirimu, beraneka warna;
Ke sana ke mari, menghisap bunga🌸.

Tanya sama burung🐦, apa sebab terbang;
Nanti jawab burung, sayap digunakan;
Tanya sama ikan🐠, bagaimana berenang;
Nanti jawab ikan, sirip digunakan.

Berbagai tumbuhan, Allah jadikan;
Masam, manis pahit, dapat dirasakan;
Ada boleh dimakan🍄, ada boleh dipandang🌵;
Syukur pada Tuhan, tidak terbilang.

Jangan Bebankan Ibu Bapa Dengan Masalah Kita!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Setuju dengan kata-kata ini...
Kenapa perlu bebankan orang tua kita dengan masalah kita...

Berusahalah untuk selesaikan sendiri... 
Terutamanya bagi yang dah berkahwin... Berdikarilah dalam urusan rumahtangga... 

Mak ayah kita bila dah berusia... Perlukan rehat dah... 

MF sendiri jarang ceritakan masalah pada mak bapa... Terutama selepas masuk universiti...  Ada masalah memang usaha selesaikan sendiri selagi boleh... Kalau dah buntu sangat, baru tanyakan pandangan mak pak... Tapi bukan minta mereka tolong selesaikan...  

Selagi kita boleh berdikari... Usahalah sendiri... Bukan bermakna nak ketepikan ibu bapa sendiri... Tapi tak perlu nak bebankan mereka dengan masalah mereka... 

Ibu bapa ni... Tak menolak untuk dengar apa sahaja luahan anaknya... Tapi kita sebagai anak la kena fikirkan tentang itu... 

Biarkan sisa hidup mak bapa kita dihabiskan untuk beribadah kerana masa muda mereka dah banyak digunakan untuk melaksanakan tanggungjawab membesarkan kita... 

Renungkanlah.... 

Motivasi Pagi: Ujian dan Musibah Itu Datangnya Dari Kesilapan Kita!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Benar... Ujian itu dari Allah tapi kenapa Allah berikan ujian dan musibah tu kepada kita... Tak lain tak bukan untuk dua sebab...


Sebab pertama... Kerana teguran Allah dengan dosa dan kesilapan kita...
Kedua untuk hapuskan dosa kecil kita...
Ketiga... Petanda doa taubat kita diterima...
Dan keempat kerana... Kasih sayang Allah...
Kelima...  Untuk tingkatkan keimanan kita ke darjat lebih tinggi berbanding orang yang tak terima musibah...

Ujian dan Musibah adalah nikmat Allah...
Untuk perbetulkan kesilapan kita...
Allah tak nak kita jadi hamba penghimpun dosa... Kerana itu dia bagi kita ujian... Agar dosa kita akan terhapus jika kita redha dengan ujian itu...

Ujian Allah... Adalah dari kesilapan kita...
Jadi, taubatlah.. Istighfar lah sentiasa... Berdoalah... Serta redhalah dengan ujian dari Dia... Kerana apa... Kerana Allah sayangkan kita...

Begitu juga MF sayangkan sahabat blogger MF... Kerana itu MF suka berpesan dengan kebaikan untuk kita sama-sama jadi baik menuju syurga Dia...