14 Disember 2016

3 CARA MUDAH NAK MENABUNG UNTUK TAHUN 2017

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Sejak pindah ke Johor, income caca merba sikit.. kewangan masih tak stabil... biasa la kan.. tapi apa pun syukur sebab masih ada rezeki untuk kami... tak pernah lagi putus sampai tak makan... pampers dan susu anak-anak masih ada... ALhamdulillah... tapi tak stabilnya sebab kewangan tu tak kukuh lagi... ada goyah sana sini..



Jadi, tahun 2017 ni ingat nak mula kembali tabung untuk saving... Kena kuatkan semangat nih... nak beli tabung yang tak boleh korek... agar tips menabung ni konsisten berjaya...

Antara tips tabungan yang menarik ialah:

#1. TABUNG 52 MINGGU




Menarik tabung ni... sebab tak beban sangat sebab setiap hari Jumaat kan... Insha Allah.. dah nak kena mula dari gaji Disember 2016 ni.. 


#2. TABUNG HIJAU
Cara menabung kedua, ialah tabung HIJAU.. pernah buat... tapi tak sekejap je... dalam 3 bulan je buat... pastu guna buat tampung belanja masa tu... pastu dah terbantut tabung HIJAU tu... tabung HIJAU ni namanya tabung RM5... memang syok buat... lagipun duit RM5 ni jarang dapat.. tu yang senang nak buat tabung... 


#3. TABUNG SYILING
Cara menabung ketiga, tabung syiling... 
Tabung ni memang berkesan ... MF pernah buat tabung ni masa target nak pergi bercuti ke Cameron Highland... Memang sepenuhnya guna duit tabung syiling... 

Alhamdulillah duit tabung syiling ni senang nak buat... sebab kita jarang guna duit syiling kan... 

Ini antara 3 cara mudah nak menabung dan simpan duit.. paling penting kena konsisten dan istiqamah... Apa pun... yang penting kena kuat semangat... 



4 ulasan:

  1. saya dengan suami kami tak pernah try cara macam gambar atas ni.yang tabung 1 dan 2 tu...susah sebenarnya..hahaha..selalunya kalau suami dapat gaji rm600 terus masuk bank untuk simpan ..Tabung syiling memang ada..tapi yang tu kalau penuh tak simpan pun..selalunya ada kawan , dia buka kedai makan kat sini..dia la yang selau minta tukar syiling tu..bila suami tukar habis gitu je duit syiling tu.heheh

    BalasPadam
  2. Nak menabung kena butakan mata,tumpulkan nafsu,keraskan hati...PC sendiri pun kadang tewas..

    BalasPadam
  3. rasanya Unni kena mula mulakn langkah mcm ni.. in sha Allah.. thks idea maria

    BalasPadam
  4. Tengah buat yang no 2 and 3. tapi, kadang dalam purse ada sampai 3 or 4 keping duit hijau.. nak masukkan semua skali pada hari yang sama, pk banyak kali.. at last, decided nak letak sehari satu.. tapi, bila datang esoknya, dah terguna.. hahaha

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^