GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

[HOMESCHOOLING] | D.I.Y DAM ULAR VERSI BACALAH ANAKKU

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Perkongsian dari mak-mak yang rajin buatkan kita jeles, tapi dalam masa yang sama itulah penggerak motivasi kita untuk jadi mak yang rajin juga..

Baru-baru ni Blogger IntanBerlian a.k.a Zarina Tazari kongsikan d.i.y Dam Ular untuk anak-anak solehahnya... Teruja juga MF tengok... jadinya, MF pun terus la cari link yang kak Zarina kongsikan di blog dia..

Download dulu, buatnya tak lagi.. sebab tunngu masa yang ada baru buat,..


Alhamdulillah semalam MF buat.. memula MF saja je print yang kosong... pastu nak minta tolong suami tampalkan, mula print yang ringkas je.. sekali suami kat tak best, sebab ular dan tangga tak banyak... tak mencabar... jadi MF buat yang lain... tapi entah mood rajin datang, MF edit yang lagi satu jenis dam ular masukkan suku kata bahasa Melayu... dah siap edit save je dulu... tak sempat juga nak edit.. dan print..

Sekali dah petang, tengok suami MF dah tolong print kan.. teruja nih kakak dan adik tengok..

Suami printkan besar, 4 keping A4... lepas print mulanya nak tampal terus je.. MF cadangkan pada suami liminate dulu sebelum tampal pada kertas keras..

So, liminate dulu, biar tahan lama dan kalau kena air pun tak rosak.


Dah siap sibuk si kakak ajak main... Jadinya,sementara tunggu maghrib layan la anak-anak main  kejap.. terhibur la anak-anak...

Cuma, gaya main kami ubah sikit...

Si kakak, bila sampai pada tangga kena ejakan suku kata tu dan kena cari sambungan suku kata yang sesuai.. kakak dalam bahasa Melayu, MF dan suami kena cari dalam bahasa Inggeris... dapat jawab boleh naik tangga, kalau jumpa ular pula.. kalau tak dapat jawab kena telan, dapat jawab selamat la tak payah turun... Memang mencabar minda juga main nih... haha... sebab dalam masa meningkatkan bilangan suku kata yang kita tahu..

Bagi yang nak download softcopy dam ular ni.. Boleh klik link di bawah ni:
http://www.sightwords.com/sight-words/games/snakes-ladders/
http://www.itsybitsyfun.com/stpatricks-day-snakes-and-ladders.html

Tengoklah, macam-macam jenis ada dam ular tu.. siap ada perkataan pun ada, tapi bahasa inggeris la..

Cara MF edit, MF printscreen sebab dia dalam bentuk pdf, kemudian edit guna photoscape, dan print gambar dalam bentuk poster.. kalau tak tau nak setting, boleh cut kepada 4 dan edit guna photoshop atau ikut kreativiti sendiri..

JImat duit, sebab memang aim nak beli dam ular ni bagi anak main.. tapi dah jumpa ni.. jimat dah d.i.y sendiri je.. 

3Ulasan

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ