GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Kebahagiaan Yang Berbaloi...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Seorang wanita selepas ceramah tanya saya soalan..susahlah ustaz semenjak saya kahwin ni. Suami saya suruh saya jadi baik. Saya pakai tudung.

Tempat kerja saya tiada orang pakai tudung. Saya diejek oleh kawan-kawan kerana katanya saya hipokrit. Sekarang kerana saya pakai tudung saya agak disisihkan. Sale saya pun jatuh.
Sedihlah ustaz. Saya tahu wajib dan lain-lain. Tapi lemah semangat.Boleh beri sedikit nasihat pada saya..

Jawab saya, sebenarnya Allah yang beri kekuatan pada puan untuk pakai tudung. Allah sayang puan..

Dulu masa saya darjah 6 seorang cikgu selalu cerita kisah ni. Ada seekor rusa yang sangat cantik. Dia selalu berbangga dengan tanduknya yang bercabang dan sangat cantik. Wah cantiknya tanduk aku. Tapi dia cukup malu dengan tapak kakinya yang tak cantik....

Dia senyum seorang diri bila tengok tanduk dekat air. Tapi sedih saat tertengok tapak kakinya..

Satu hari dia di kejar harimau. Dia lari laju-laju. Pijak semua benda tajam. Selaju mungkin. Tiba-tiba tanduknya tersangkut di pokok..dia cuba tarik. Tapi gagal.

Dia menangis...dan menangis sambil menunggu harimau datang. Katanya wahai tanduk yang ku banggakan..hari ni kau telah binasakan diriku. Kerana kau aku tersangkut dan akan mati...wahai kaki yang selalu aku hina. Hari ini kau berjuang berkorban menyelamatkan diriku..tapi inilah akhirnya.....kakinya tidak berhenti menyelamatkannya. Cuba larikan diri. Sampai harimau sampai. Dia tendang harimau. Dia bergelut dengan harimau. Sehinggalah dia disiat satu persatu...kaki berjasa sampai akhir...

Kebahagiaan Yang Berbaloi...


Begitulah dalam dunia kita kadang-kadang kita berbangga dengan kemuliaan, pujian, harta,nama tapi di dalamnya ada dosa dan maksiat sehingga kadang-kadang kita terlupa itulah sebab kita derita di akhirat...dan kita malu dengan sunnah Nabi saw...kita malu dengan perintah Allah. Kita dimalukan kerananya..Tapi kerana itulah kebahagiaan sebenar menanti buat selamanya..berbaloi susah untuknya.

Teruskanlah istiqamah buat baik sehingga kita mati. Doa supaya Allah kuatkan kita atas jalan kebaikan dan kita doakan semua orang lain. Ya Allah berilah hidayah kepada semua orang dalam dunia ini.

Sumber: #bahagiandakwahjakim

0Ulasan