18 Ogos 2016

Ganjaran Buat Isteri Yang Sabar Dengan Suami Panas Baran!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Lelaki ni Macam-macam peel gak... Macam perempuan... Jika dapat yang lembut... Dan Penyayang serta rendah diri dan tak ego satu bonus untuk para isteri...

Tapi kalau dapat suami panas baran... Tahu marah dia je... Tahu baran dia je... Memang dugaan kan... Ego dan rasa dia suami yang berkuasa segalanya... Maka apa perlu buat melainkan sabar je la... Selagi marah gitu dan tak sampai naik kaki tangan... Sabar je la ye... Kalau dah sampai mencederakan... Jangan tunggu lagi... Cepat-cepat mengadu pada pejabat agama.


Bersabar dengan suami yang sedang marah atau pemarah...sama pahala dengan pahala jihad di jalan Allah... 

Besar sangat ganjaran tu... Pahala para syuhada tu... Siapa tak nak kan... 

Jadi, sabar je la bila suami marah atau tengah marah.. 

Tips hadapi suami pemarah:
1. Diam dan jangan tanya apa-apa...
2. Senyum dan gosok belakangnya... Mungkin masa tu dia penat sangat kan...
3. Biarkan dia meluahkan segalanya... 
4. Berikan air yang menyegarkan dan menyejukkan...
5. Hindarkan dan jauhkan anak-anak dari suami yang sedang marah... Diamkan anak-anak dengan berikan mainan atau masukkan anak-anak ke dalam bilik permainan... 
6. Jangan membebel... 
7. Minta dia mandi dan berwuduk...
8. Jika tak reda... Berikan dia masa, minta dia rehat dan tidur.. Sementara isteri jaga anak-anak supaya tidak bising.
8. Bila dah reda marahnya, urut, peluk dan tenangkan dia...
9. Minta maaf jika kemarahan tu dari kita atau anak-anak. 
10. Jika suami jenis pendiam... Tuliskan di atas kertas...minta dia jelaskan kenapa dia marah... Jangan tanya face to face... Sebab suami pendiam ni sukar meluahkan pada orang lain...hatta isteri sendiri... Jadi minta dia jelaskan kenapa dia matah.

Bagi suami pula.. Jika terlalu marah dengan isteri, keluarlah dari rumah... Redakan marah dengan pergi ke masjid atau surau atau ke tempat yang tenang... 




Marah itu dari syaitan jadi sejukkan dia dengan air wuduk... Insha Allah.. Redalah nanti... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^