10 Cara Atasi Anak Susah Makan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Anak tak selera makan.. Susah nak makan nasi.. itu memang perkara normal yang memang dihadapi oleh kebanyakan ibu bapa. Bila anak tak nak makan.. risaunya bukan main.. bertambah risau dan pening kepala..bila ke klinik..timbang tak naik dan kena bebel dengan nurse kan... 

MF sendiri pernah hadapi perkara ni... Anak tak selera nak makan nasi... Puas dipujuk... Tapi tak nak makan... Yang dia nak susu aje... Ok la tu... Kalau susu pun tak nak... Lagi serabut kepala jawabnya. 



Jadi ada beberapa tips yang boleh kita aplikasikan supaya dapat buka selera anak kita untuk makan.

1. Makan bersama-sama
Makan bersama... walaupun kecoh dan riuh tapi itulah yang membangkitkan selera anak-anak. Makan beramai-ramai boleh menimbulkan rasa lebih seronok.

2. Sedikit tapi kerap
Anak-anak ni makan tak banyak sebab perut mereka kecil... Tapi diorang kerap makan... Jadi tak hairanlah kalau waktu cuti MF ni banyak dok dapur je... Sebab tak sampai 15 minit adalah menu lain diminta nak makan... Tapi yang pasti bukan nasi dah la... 

3. Sajikan makanan dengan menarik
Tips ni untuk anak yang memilih makanan. Tapi anak-anak MF tak memilih sangat... Ada kicap, telur atau ikan goreng dah memadai..  si kakak pula kalau ada sayur campur...memang dah tak pandang nasi dah... 

4. Air putih
Waktu makan, memang biasakan dengan air kosong sahaja... Sesekali je air sirap atau air oren. Si adik memang tak risau..sebab dia memang tak minum air manis dan air sejuk ais... Air masak je dah cukup untuk dia... 

5. Pelbagaikan Jenis Makanan Setiap Hari
Makanan dipelbagaikan... Bihun goreng, spegati, kentang, ayam goreng dan hidangan yang pelbagai setiap hari.. mujur juga dah besar ni tak memilih makanan. 

6. Cipta suasana gembira
Berbual di meja makan... Bergurau dan mengusik untuk tambah ceria dan keriuhan... 

7. Ajak anak masak bersama
Yang ni tak pernah praktikkan lagi... Sebab serabut pula rasa ramai-ramai kat dapur tu.. 

8. Makan bersuap
Anak-anak kecil ni biasanya akan makan jika ibu atau bapa suapkan.. jadi jangan culas untuk suap anak-anak... Jika anak lebih dari seorang, suap dalam satu bekas yang sama..ajar rasa kongsi dan kasih sayang.

9. Sesekali Ubah Suasana
Ubah suasana... Ciptakan kelainan... Masak dan bawa bekal.. makanlah di tepi tasik ke, di taman rekreasi atau taman permainan... 

10. Petua untuk buka selera anak-anak
Petua yang pernah MF cuba ialah.. mandikan anak dengan air ramasan daun kucai... Mandi macam biasa, mandian terakhir jirus dengan air ramasan daun kucai sambil selawat tiga kali dan niat untuk buka selera makan anak-anak. 

Anak tak nak makan itu satu fasa biasa sebenarnya... Ada waktu akan lepas juga fasa tu... Macam satu musim gitu... Jadi, jangan panik jika waktu anak tak berselera tu... Beri dan pujuklah dengan baik supaya dia makan apa yang dia suka... Paling utama jangan sesekali ajar anak makan makanan segera atau jajan... Itu menyebabkan anak lebih tak nak makan lagi lepas habis fasa takde selera dia tu. 

Post a Comment

2 Comments

  1. Anak saya dua2 kalau tak suap tak makan.kat rumah la..kat luar diaorang pandai lak makan sendiri..hahahah

    ReplyDelete
  2. baca entry ni, tetiba aida feeling plak :(
    aida kalu boleh tiap mlm nak makan dgn anak2, maria.
    tapi tu la. kekadang kakak2 makan berdua. mr.asben x makan mlm.
    aida plak berkejar nak solat and mandi lepas masak.
    karang tunggu aida, lambat plak kakak2 makan.
    sayu hati ni kekadang tak dpt makan dgn kakak2. ijat memang aida suap tiap mlm.
    ijat suka makan sendiri. tapi aida volunteer nak suap.
    bleh spend masa dgn dia time suap suap makan tu :)

    ReplyDelete

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^