GuidePedia

2
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Petang semalam, hujan dan sejuk je cuaca.. takde jalan ke mana... tapi tekak rasa nak mengunyah je...
Belek peti sejuk, dah lama beli popia ni... cadangnya nak buat popia coklat dah lama.. tu pun sebab lepas beraya kat rumah mak sedara sebelah suami... sedap pula popia coklat... Tapi tak terbuat sebab takde mood nak menggulung...

Tapi semalam, sebab cuaca yang sejuk je.. lapar dan kuih raya pun tinggal yang saki baki je lagi... tu yang datang mood rajin...

maka mulalah step menggulung kulit popia...


Resepi popia coklat cornflakes ni sama je lebih kurang dengan resepi popia nestum, horlick dan cheese... cuma salutan tu buatkan namanya berbeza dan rasanya lain. 

Bahan-bahan untuk buat popia coklat cornflakes:
Kulit popia
Coklat masakan
Butter atau mentega
Cornflakes

Cara membuatnya:
Gulung, gunting dan goreng popia hingga garing dan rangup...
Kemudian, cairkan mentega/butter menggunakan teknik double boil. 
Mentega dah cair, masukkan pula kepingan coklat masakan dan kacau hingga sebati dengan mentega atau hingga nampak coklat tu berkilat.
Kemudian, angkat coklat dan masuukan kulit popia yang digoreng tadi... gaul rata... 
Dah gaul, masukkan popia bersalut coklat ke dalam cornflakes yang diramas halus... MF ramas je, tak blender.. sebab kalau blender takut halus sangat... tak terasa plak makan nanti... 
Dah tu gaul kan popia coklat dengan ramasan cornflakes.. dah sebati, bolehlah simpan dalam balang kedap udara... tapi pastikan dah sejuk baru boleh tutup... kalau tak nanti lemau pula... 


Memang sedap dimakan.. tak sedar dah nak habis sebalang... memang rangup., manis dan berlemak... pasti menjilat jari... nyum-nyum... cubalah...
Thanks for reading: Resepi Popia Coklat Bersalut Cornflakes

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

 
Top