GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Contoh Surat Memohon Doktor Perempuan Ketika Bersalin di Hospital Kerajaan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Pengalaman satu pengajaran...

Isu doktor perempuan dan lelaki masih belum selesai di hospital kerajaan... Kerana puncanya kekurangan doktor perempuan di hospital kerajaan... Tapi tak bermakna, doktor lelaki berkuasa sepenuhnya di ketika di wad bersalin hospital kerajaan. 

Melalui satu ceramah di TV9 pada tahun-tahun yang lepas...sebab ada kes dan isu bab bersalin dengan doktor lelaki di hospital kerajaan... Apa yang MF dengar, sebenarnya pesakit boleh memohon atau buat permintaan nak bersalin dengan doktor perempuan... Jika ada doktor perempuan ketika itu... 

Maknanya, itu adalah polisi di hospital kerajaan... Kita kena rasa selesa dengan apa yang kita nak .. tapi jangan la demand macam hospital swasta pula kan... sebab di hospital kerajaan pesakitnya terlalu ramai... campur dengan warga asing dan penduduk tetap lagi kan... diorang ni pun banyak guna perkhidmatan hospital kerajaan... rugilah jika kita rakyat tempatan tak manfaatkan walaupun kita ada pilihan ke hospital swasta. 

Jadi, sebagai opsyennya, pada kelahiran anak kedua, suami MF buat surat memohon doktor wanita. Masa anak pertama tak terfikir bab ni... Masa anak kedua kami buat, selepas cadangan bernas ni dikongsikan oleh rakan facebook dan juga rakan ex-UTM MF dulu... Surat tu suami dia yang buat... 

Kenapa tak terfikirkan nak buat... Apa pun, Alhamdulillah, rezeki MF dapat bersalin dengan jururawat perempuan. Masa kelahiran anak pertama dengan jururawat berpangkat Sister perempuan... dan masa anak kedua, hanya jururawat Masyarakat je... Alhamdulillah... Allah permudahkan dan makbulkan doa.. 

Tapi nak ceritakan, pengalaman menarik bila kita buat surat permohonan, pihak hospital terima... Masa anak kedua suami buat surat ni, dan memang bercadang nak bersalin di Hospital Ampang. Masa tunjukkan surat tu pada doktor, seorang doktor cina lelaki... dokumen surat tu dikepilkan sekali dengan Gerenty Letter (GL), buku pink (buku masa mengandung) dan juga dokumen pendaftaran masuk wad bersalin tu... 

Bila dokumen tu ada memang kukuh betul.. Doktor cina tu jelaskan...mereka terima surat tersebut dan mereka terpaksa on call doktor lelaki jika berlaku apa-apa komplikasi... Jika takde, cukup dengan kakitangan perempuan.... JAdi, kita sedia maklum dengan hal tersebut. 

Dokumen tu penyelamat juga dari jadi mangsa eksperimen Doktor pelatih lelaki... Masa MF ditolak ke Laboor Room, dari jauh, ketua jururawat dah jerit... "Doktor lelaki dan kakitangan lelaki dilarang lihat patient ni". Dia ada surat ye... Pastu doktor lelaki yang kat wad bersalin tu jenguk dokumen MF yang ada... JAdi, diorng tak boleh buat apa... Jadi, selamat kat situ... memang tiada campur tangan dari kakitangan dan pegawai perubatan lelaki sehinggalah proses bersalin selesai. 

Jadi, pengalaman ni, buatkan MF yakin, surat permohonan ni antara usaha kita juga untuk memelihara aurat... Tak pe bagi yang ada insurans dan sebagainya nak ke hospital swasta tu kan... Tapi hospital kerajaan tak kurang hebatnya dah sekarang ni... 

Sumber: google images

Jadi, MF kongsikan contoh surat permohonan untuk mohon doktor perempuan ketika bersalin di hospital kerajaan. 





Pengarah

                 


NOTIS HALANGAN PENGLIBATAN DOKTOR LELAKI SEMASA PROSES BERSALIN

Dengan ini, perkara di atas adalah dirujuk.
2. Saya No. Kad Pengenalan ……………………. Suami kepada No. Kad Pengenalan ……………………… dengan ini memaklumkan kepada pihak tuan bahawasanya saya tidak membenarkan sebarang penglibatan doctor lelaki atau pembantu doktor lelaki semasa proses bersalin terhadap isteri saya.
3. Sekiranya terdapat sebarang komplikasi yang memerlukan penglibatan doktor lelaki, maka ianya hendaklah melalui perbincangan dan dan keizinan saya terlebih dahulu. Walaubagaimanapun, saya yakin dan percaya bahawa hospital pihak tuan memiliki kakitangan yang cukup berkelayakan dan berpengalaman dalam mengendalikan proses bersalin seumpama ini.
4. Kerjasama dari pihak tuan, saya dahulukan dengan ucapan terima kasih.

Sekian,



Yang benar,


……………………………………….
( NAMA SUAMI )

Jika letak Letterhead syarikat tempat kerja suami dengan sokongan bos atau ketua jawatan itu lebih kukuh la.. lagipun ni surat rasmi dan ada hitam putih... Jadi, boleh diterima... 

Apa pun, MF yakin kebanyakan hospital kerajaan sekarang pun dah faham dan letakkan doktor yang berkelayakan di bahagian wad bersalin. 

Masalah ini melibatkan kemaslahatan umum... Maknanya jadi fardhu kifayah bagi kita untuk didik anak perempuan kita jadi doktor dan pakar sakit puan... Sebab iainya satu keperluan umum zaman sekarang. 

Moga bermanfaat... 

Bagi yang memang dah sedia duit nak bersalin di hospital swasta, abaikan surat ni... 

Selain tu, banyakkan berdoa moga kita dipermudahkan semasa urusan ketika bersalin.... Jaga juga amalan dan sikap serta perangai waktu mengandung... Jangan sakitkan hati orang..jaga lidah, jaga hati.. takut-takut masa bersalin tu Allah uji... sebab tu kadang dengar kes, dapat dokotr atau nurse mulut tak baik waktu bersalin... mungkin ada la kifarah dosa kita masa mengandung... mungkin lisan kita tak terjaga dan sakitkan hati orang masa mengandung sama ada sedar atau tak... sedangkan orang lain bersalin di hospital yang sama, dengan doktor/nurse yang sama ok je kan... 

Jadi, makin ramai kawan makin banyak kesilapan dan makin kena kerap minta maaf... 

Dan kesempatan ni, MF nak minta maaf juga jika ada yang sentap dengan ayat dalam entry-entry MF ya.. mungkin itu hanya teguran MF melalui tulisan, tapi buatkan anda tak selesa... MF minta maaf... 

Semoga entry ni bermanfaat untuk semua... 

7Ulasan

  1. Perkongsian yang baik..dapat memberi pilihan kepada ibu2 yang mengandung untuk bersalin dengan doktor atau jururawat wanita..

    Jom baca blog saya juga..Ada kongsi2 pengalaman bina rumah sendiri..
    www.alongmisuari.com

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah.. Perkongsian yang baik.. Saya share..
    Saya bersalin dengan disambut jururawat wanita..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Macam mana nak dapat surat ni plz tlg bgtau sy sngt memerlu kan

      Padam
  3. Terima kasih MF atas perkongsian ni.. Sebelum ni tak pernah tau boleh buat surat mcm ni.. Alhamdulillah rezeki sebelum bersalin.. Boleh mintak husband buatkan.. Terima kasih banyak2.. Sangat membantu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mcm mana cara nk buat surat ni nak ambik dekat mana surat ni tlg sis bgtau

      Padam
  4. Macam mana nak dapat kan surat tu?plz

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ