13 Jun 2016

5 Tip Elak Makan Berlebihan Semasa Berbuka Puasa

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Bulan Puasa ni bulan kurangkan makan, tapi nak buat camne kan kat Malaysia ni, bulan puasa bulan terlebih makan... Tengok saja kat bazar Ramadhan... makanan yang tak pernah ada pada bulan-bulan biasa ada pula bila bulan Ramadhan kan... Jadi, kena kawal makan bila bulan puasa sebab antara hikmah Allah fardhukan puasa ialah nak suruh usus dan perut kita rehat daripada terlebih kerja macam biasa... Jadi, tips yang dikongsikan oleh Kevin Zahri berguna untuk kita amalkan sepanjang bulan Ramadhan. Dan tips ni juga boleh kita amalkan walaupun bulan tak puasa. 

Sumber: google images

1. Berbuka dengan kurma …
Kurma istimewa dengan gabungan gula ringkas (tenaga cepat) dan serat (tenaga lebih lama) untuk bolehkan anda solat Maghrib terlebih dahulu sebelum makan betul2. Kurma juga kaya dengan potassium untuk bantu stabilkan bendalir badan setelah berpuasa sehari.
Kurma diangkat tinggi oleh Rasulullah kerana mempunyai nilai kandungan makanan yang tinggi. Kandungan protein di dalam kurma lebih kurang 1.8 hingga 2.0 per seratus, serat 2.0 hingga 4.0 per seratus yang mana kandungan gulanya 50 hingga 57 peratus glukosa.
Ini menunjukkan kandungan gula didalamnya telah ditukar secara semulajadi. Bermakna apabila kita memakan kurma, tenaga yang diserap tubuh adalah serta-merta. 
Sebaliknya gula di dalam kebanyakan buah-buahan dikenali sebagai fraktosa dan gula tebu atau gula pasir yang biasa mengandungi sukrosa tidak boleh menyerap terus dalam tubuh. Ia terpaksa dipecahkan dahulu oleh enzim sebelum bertukar menjadi glukosa lalu diserap tubuh sebagai tenaga. 
Disunatkan berbuka dengan kurma kerana orang yang berpuasa tidak makan selama 13 jam. Kurma memberi tenaga serta-merta kepada si pemakannya dan ini memudahkan seseorang beribadat dan menunaikan solat Maghrib atau tarawih. 
Apabila tubuh berasa segar dan bertenaga ia menghalang kita makan berlebihan atau mengikut nafsu. Kadangkala waktu berbuka kita makan terlalu banyak, tetapi masih letih dan tidak bertenaga. -Dr Norzaidi Zakaria, PERDIM-

Ingat: Kurma tetap berkalori. Jangan 10 biji :D … 1-3 kurma saiz sederhana sudah cukup untuk bekalan tenaga dan alas perut bagi mereka yang ingin tunaikan solat maghrib terlebih dahulu.


2. The 20 minit Rule!
Dari suapan kurma semasa berbuka sehingga berasa kenyang ambil masa 20minit. Kalau anda belasah makanan sepanjang 20minit, barangkali besar anda akan makan berlebihan. Jadi makan dulu dan faham bahawa rasa kenyang datang selepas lebih-kurang 20minit)

Sunnah Nabi S.A.W pun menyatakan “berhenti lah makan sebelum kenyang”

3. Target Kalori: dalam 700kcal
Target pengambilan kalori untuk berbuka dalam lingkungan 700kcal. Tapi tak kira betapa sedap kuih-muih dan manis-manisan yang disediakan, bermula lah dengan hidangan yang seimbang untuk kawal nafsu makan dan elak makan berlebihan, pilih:
  • Segenggam sumber karbohidrat: nasi, bihun, kentang, mee, roti dll.
  • Sumber protein yang berkualiti: seperti ayam, ikan, tofu, daging dll.
  • Sumber serat: seperti sayur, kekacang, buah-buahan dll
  • Last sekali baru makan sikit kuih & manis-manisan.


4. Tiga Jenis Air
Semasa berbuka, saya selalu ada tiga jenis air.
  • Air panas: Ini biasa untuk berbuka. Ini untuk bantu “panaskan” sistem penghadaman yang telah berehat lebih kurang 12jam.Tapi tak lah panas mendidih.
  • Air kosong: Ya untuk dahaga lah kan dan ia tidak berkalori.Apa-apa pun tak perlu terus belasah 3-4 gelas air - nanti buncit perut dan tak selesa. Take it slow and easy. 
  • Air manis: Untuk air manis, nasihat saya, minum last sekali. Ini untuk nafsu tapi kalau berlebihan, kalori pun berlebihan,


5. Buffet Tip: 
Sebelum berbuka, recce hidangan buffet terlebih dahulu dan cuba rancang nak makan apa. Bajet sikit ruang untuk manis-manisan dan ingat tip “20 minit". 

Buffet tips ni untuk blogger yang selalu dapat offer buffet review ketika bulan Ramadhan. Tapi bagi MF yang takde offer ni kan... memang elakkan makan buffet.. Pernah merasai dah... dah MF rasa sangat, buffet Ramadhan tak sesuai dengan kami suami isteri.. sebab kami jenis makan sikit... membazir je kan... lain lah kalau boleh bungkus... hehe... tapi tak banyak restoran ada perkhidmatan bungkus ni... hehe... 

Jom amalkan tips ni... moga puasa kita lebih berkualiti dan lebih diberkati serta lebih berpahala. Sebenarnya, kalau orang yang benar-benar puasa kerana mencapai redha Allah, memang tak rasa nak makan banyak... makan sikit pun dah kenyang... insha Allah... 

2 ulasan:

  1. kalo mkn buffet tu bagi fae is kinda membazir. bcoz fae jenis makan yg averagely sikit... plus selalu tak habis makan.. membazir kan huhu

    BalasPadam
  2. kalau terlalu banyak makan,malas pun nak buat ibadah.(>.<).Sertai Segmen Memori Berkasih Ucing Follow :cool:

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^