GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

[TIPS] 10 Cara Mendapatkan Cinta Sejati!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Cinta itu fitrah manusia.. tanpa rasa cinta hidup manusia suram dan tidak ceria... Cinta, perlu disalurkan kepada fitrah. Untuk mendapat cinta sejati, perlu ada rasa cinta utama iaitu cinta sejati kepada Pencipta Cinta. 
Sumber: google images

Tips untuk memperoleh cinta sejati iaitu cinta Allah:

1. Membaca al-Quran, merenungi dan memahami maknanya. Bukan sekadar membaca tanpa tahu makna dan mendalami maksudnya serta hayati pengajarannya. Mengamalkan perintah yang terdapat di dalam al-Quran. 

2. Mendekatkan diri kepada Allah dengan mengerjakan ibadah yang sunnah, setelah mengerjakan ibadah yang wajib. Perbanyakkan amalan sunat setelah istiqamah dan kukuh melakukan segala amalan wajib.

3. Terus-menerus mengingati Allah dalam setiap keadaan, baik dengan hati, lisan atau amalan tubuh badan. Sentiasa mengingati Allah, setiap masa,susah atau senang tanpa kira masa dan keadaaan. Bukan ingat Allah bila rasa susah je, bila senang lupa Allah. Ucap Alhamdulillah waktu dapat nikmat je, tapi lupa untuk ucap Astghfirullah bila dapat musibah.

4. Lebih mendahulukan kecintaan kepada Allah daripada kecintaan kepada dirinya sendiri ketika dia dikuasai hawa nafsunya. Didik diri mencintai Allah lebih dari cintakan diri dan dunia. Contoh, jika kita nakkan sesuatu, renungkan dan fikir guna akal yang Allah bagi tu, "hati aku nak, tapi adakah Allah suka dengan apa yang aku nak ni?"

5. Merenungi, memerhatikan dan mengenal kebesaran nama dan sifat Allah. Selalukan diri untuk melihat dan merenung ciptaan Allah... Bagi orang yang suka travel, inilah peluang untuk meraih cinta Allah.. bukan sekadar travel untuk rasa kepuasan, seronok, bagi tau orang je. 

6. Memerhatikan kebaikan, nikmat dan kurnia Allah yang telah Dia berikan kepada kita, baik nikmat lahir mahupun batin. Syukur dengan apa yang Allah beri kepada kita. Setiap hari ada nikmat Allah bagi.. Paling utama waktu pagi, kita bangun, Allah masih hidupkan dengan nikmat Islam dan nikmat iman... 

7. Menghadirkan hati secara keseluruhan tatkala melakukan ketaatan kepada Allah dengan merenungkan makna yang terkandung di dalamnya.

8. Menyendiri dengan Allah di saat Allah turun ke langit dunia pada sepertiga malam yang terakhir untuk beribadah dan bermunajat kepada-Nya serta membaca al-Quran. Ambil peluang untuk "dating" dengan Allah... Saat Allah turun ke langit dunia... inilah peluangnya untuk "dating"dengan Dia.

9. Duduk bersama orang-orang yang mencintai Allah dan orang-orang yang benar, mengambil hikmah daripada mereka dan tidak pula mengeluarkan kata-kata kecuali yang akan menambah kemanfaatkan baginya dan juga bagi orang lain.

Orang sebegini kita tak boleh lepaskan: BACA SINI!!!

10. Menjauhi segala sebab yang dapat menjadi penghalang di antara dirinya dan Allah Ta’ala. Elakkan perbuatan maksiat dan perkara yang boleh menyebabkan kita lupa kepada Allah.

-Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah-

0Ulasan