GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Posisi Tidur Suami Isteri Yang Bersesuaian Mengikut Sunnah!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Seperti yang kita tahu, posisi tidur terbaik yang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w ialah tidur dengan berwuduk dan baring sebelah kanan. 

Sebagaimana disebut dalam hadis sahih Riwayat Bukhari dan Muslim:

إِذَا أَتَيْتَ مَضْجَعَكَ فَتَوَضَأْ وُضُوءَكَ للصَلاةِ، ثُمَّ اضْطَّجِعْ على شِقِّكَ الأَيْمَنِ

“Jika engkau hendak menuju pembaringanmu, maka berwudhulah seperti engkau berwudhu untuk solat, kemudian berbaringlahlah di rusukmu sebelah kanan…” (HR. Al Bukhari dan Muslim)


Jadi, jika para isteri nak amalkan sunnah ini dan dalam masa yang sama nak eratkan hubungan suami isteri ialah berpelukan semasa tidur... dan dalam masa yang sama amalkan sunnah..

-Gambar Hiasan-
Sumber: google images

Jadi, posisi tidur suami isteri yang bersesuaian dengan kedua-dua sunnah tersebut ialah:

“Suami isteri tetap miring ke kanan. Isteri ada di depan, suami ada di belakang sambil memeluk isterinya. Jadi keduanya dapat sunnah posisi tidur miring ke kanan"

Hal ini memang tak de jumpa dalam hadis pun.. yang dalam hadis ialah tidur miring ke kanan. cuma yang nak diterangkan posisi tidur suami isteri yang bersesuaian dengan sunnah... faham ye.. "Yang sesuai dengan sunnah" bukan "mengikut sunnah". 

Yang ikut sunnah ialah miring ke kanan... Jadi, kalau suami isteri nak dapat sunnah tidur tu.. sama-sama lah miring ke kanan, dan peluk isteri juga satu sunnah... Jadi, ianya bersesuaian kan dengan sunnah.. jadi, dua pahala sunnah kita dapat iaitu sunnah tidur miring ke kanan dan sunnah bermesraan/berpelukan antara suami/isteri.

2Ulasan

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ