GuidePedia

1
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Debaran SPM berakhir...
Segalanya terjawab hari ni..

Tahniah kepada yang berjaya dengan cemerlang..  Bagi yang kurang cemerlang,  anda tetap berjaya... Cemerlang atau tak bukan diukur melalui A...

Jangan sedih dan dukacita...
Hidup belum berakhir... Perlu diteruskan...

Banyak pilihan dan hala tuju boleh buat selepas SPM...


Saja nak kongsi pengalaman... 

MF juga bukan antara yang cemerlang dalam SPM... Hanya 3A sahaja... Yang A pula tu BM, KH dan satu lagi Mf tak ingat plak.. Hehe... Tapi dengan result macam tu dari aliran agama... Macam takde hala tuju... 

MF tetap minta masuk U, cuba nasib... Tapi tahu dah tak dapat... Akhirnya, tekad nak berhenti sahaja... Kerja kilang... Tapi kecewa... Kilang tak terima sebab dia kata result macam tu masih dikira cemerlang...  

Mula buntu... Menganggur masa tu... Minta kerja tak dapat..  Nak sambung belajar pun serba salah... Akhirnya... Keputusan akhir...  Bapa MF daftarkan masuk Tingkatan Enam di sebuah sekolah di pekan... Satu-satunya sekolah yang ada tingkatan 6. 

Dari sekolah swasta ke sekolah kerajaan banyak prosedur dan perlu tunggu keputusan dari PPD... Akhirnya,  rezeki MF.. Diterima masuk ke Tingkatan Enam. 

Orang dah belajar banyak, MF baru masuk.. Dua minggu sekolah, terus periksa...  Tawakal sahaja jawab periksa masa tu... Tak sangka dapat keputusan yang mengejutkan...  Dari situlah Mf belajar betul-betul... Dan sekarang Mf dapat jadi guru hanya dari result SPM yang tak cemerlang... 

Maknanya... Jangan kecewa...  Banyak jalan lagi walaupun tak hebat mana resultnya... Rezeki Allah tu luas sangat... Yang penting jangan putus asa.. Restu ibu bapa itu penting... Redha ibu bapa juga penentu kejayaan kita sebagai anak... Walaupun asalnya, takde hati nak jadi guru, tapi impian ibu bapa... Alhamdulillah... Kini Mf selesa sangat jadi guru dan bersyukur kerana ditakdirkan Allah untuk jadi pendidik...  alhamdulillah...  

Walaupun sekarang ni persaingan sengit... Tak bermakna kita perlu mengalah... Teruskan usaha... Istikharah... Bincang dengan keluarga apa keputusan terbaik... Allah akan tunjukkan jalannya...

Thanks for reading: Apa Hala Tuju Selepas SPM???

Catat Ulasan

  1. Setiap org dah ditetapkan rezekinya. ALLAH itu Maha Adil.

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

 
Top