GuidePedia

4
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Virus baru dari nyamuk...
Kalau dulu virus JE, Sekarang ni nama cantik macam nama perempuan...  Berbahaya... Nama ZIKA...

Virus ni dari nyamuk... Tapi ada beza dengan Denggi...




Gejala dan tandanya hampir sama dengan demam denggi... Sebab dibawa oleh nyamuk yang sama iaitu nyamuk Aedes.... Cuma virus nyamuk tu bawa yang lain... Ikut jenis spesis nyamuk aedes tu la... 

Virus ni bahaya... Sebab jika terkena pada ibu mengandung... Boleh menyebabkan kecacatan kepada janin/bayi... Iaitu kemungkinan dan risiko melahirkan bayi berkepala kecil. 

Jadi, kalau demam tu... Cepat-cepat bawa ke hospital... Tanda demam tu sama macam demam denggi juga... Cuma kerja doktor lebih la sikit kali ni... Kena diagnos, jenis virus yang dibawa oleh nyamuk tuh... 

Nyamuk... Makhluk Allah yang kecil je... Tapi mampu tumbangkan orang yang paling kuat di dunia... Ahli bina badan atau juara angkat berat pun boleh kalah dengan nyamuk nih kalau sekali dia gigit.. 

Jadi, moralnya... Nak salahkan nyamuk tak boleh... Tapi salahkan kita la... Kenapa bagi peluang kepada nyamuk tu membiak kalau dah tahu dia bahaya kan... Jaga la kebersihan... Jangan buang sampah merata... Itu yang nyamuk tu nak pesan sebenarnya...  

Sama-sama lah kita doa juga moga Allah lindungi kita dari sebarang penyakit dan bahaya... 
Thanks for reading: ZIKA Vs DENGGI

Catat Ulasan

  1. aduhla... serangga je kecik je tp boleh membunuh manusia yg beso... boleh menyebabkan kecacatan n mcm2 lg... lahai moga kita dijauhkan

    BalasPadam
  2. takutnya...macam2 virus sekarang ni

    BalasPadam
  3. Ini bermakna Allah s.w.t sedar yg ramai bilangan yg tak berkualiti dilahirkan sebagai umat akhir zaman, lebih baik Dia ambil nyawa mrk atau bagi zuriat yg cacat supaya mrk sedar atas mrk semua adanya Allah yang Maha Agung!!!

    BalasPadam
  4. tu la nyamuk ni kecik je, tapii penyakit yg dia bawak tu scary betul

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

 
Top