28 Februari 2015

SEGMEN WWW.SITISHARINI.COM

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

CLICK BANNER TO JOIN!


Assalamualaikum semua=)

Cik Siti sedang melancarkan segmen bagi mewar-warkan penghijrahan storybyciksiti.blogspot.com ke www.sitisharini.com .

Jemput join semua ye. Thanks!! =))
Tarik tamat: 15/03/15

Bau Yang Menenangkan Si Anak!

Minggu ni minggu yang betul-betul busy... Dua hari tinggalkan si kakak dan adik 12jam... Berbanding sebelum ni hanya separuh hari...

Bila selalu tinggal macam ni... Si kakak dan adik mula berebut abi dan ummi...

Paling best waktu tidur lah... Si adik tidur... Si kakak pun nak peluk... Jadi, dipeluklah ummi di tengah-tengah...

Semalam pun kakak macam tu bila suruh tidur.. "ummi, kakak nak peluk ummi''... Bila dah peluk... Dapat cium ummi baru dapat tidur...

Bau badan si ibu adalah ubat penenang terbaik untuk anak... Sebab tu bayi, suka sangat mengempeng... Berdakap dan berpeluk dengan ibu... Istilah 'di bawah ketiak mak' memang sinonim nak kata itu anak mak...

Seronok peluk anak...anak pun seronok... Dia rasa tenang... Rasa kasih sayang ibu... Dan rasa selamat... Peluklah anak... Berikannya senyuman dan kasih sayang... Pelukkan itu ibarat vitamin tambahan untuk emosi dan rohani si anak... Jika anak yang hyperaktif memang kena selalu bagi pelukan si ibu sebagai penenangnya...

Lepas dapat peluk... Memang terus tidur... MF sendiri sampai nak masuk sekolah barulah reti tidur sendiri... Masa sekolah rendah memang tidur dengan mak... Tak boleh tidur tanpa mak...

Memang best bau si ibu... Tak dapat digambarkan macam mana baunya... Amat menenangkan lebih dari lavender kan...

Nikmatnya bau si ibu... Penenang buat si anak...


Viral Akhir Februari!

Viral biasa akhir februari... Entah siapa entah rajin benar buat untuk kena kan orang lain...

Tapi ramai dah kena dan tahu... Jadi dah biasa... Ramai orang alert dah dengan tarikh sekarang ni...

Macam-macam lah... Bahkan ada yang siap viral tarikh kahwin pun ada... Hmm... Dah jadi trend pula kan...


Sukarnya Berurusan Dengan Si Hati!

Mengurus hati adalah yang paling sukar... Kerana hati sering berbolak balik... Berubah-ubah... Sering berlawan antara iman dan nafsu...

Di sinilah gunanya akal untuk mengurus hati berlandaskan iman yang ada... Hati jadi kuat bila iman kuat... Dan lemah jika iman lemah...

Jagalah hati... Dan uruskanlah dia dengan landasan iman dan akal... Jangan biarkan nafsu yang kuasai hati... Kerana rosaknya hati... Rosaklah seluruh "tubuh" yang ada...


27 Februari 2015

Bahagia Itu Sederhana!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


🌷🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🌷
BAHAGIA ITU SEDERHANA.
 🍀🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🍀

Mendengar isteri membebel di rumah, bererti aku masih punya keluarga.
🌹💚💚💚💚💚💚💚💚💚🌹

Mendengar suami masih mendengkur di sebelahku bererti aku masih punya suami.
💚🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹💚

Mendengar ayah dan mak menegurku dengan tegas bererti aku masih punya mak ayah.
💛💐💐💐💐💐💐💐💐💐💛

Merasa letih dan jemu menasihati anak yang nakal, bererti aku masih punya anak untuk saham akhirat ku nanti.
🌸💛💛💛💛💛💛💛💛💛🌸

Merasa letih setiap ptg selepas penat bekerja, itu bererti aku mampu bekerja keras.
💙🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇💙

Membersihkan pinggan dan cawan kotor setelah menerima tamu di rumah, itu bererti aku punya teman.
🍇💙💙💙💙💙💙💙💙💙🍇

Pakaianku terasa agak sempit, itu bererti aku makan cukup.
❤🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺❤

Mencuci dan meng iron timbunan baju, itu bererti aku memiliki pakaian.
🌺❤❤❤❤❤❤❤❤❤🌺

Membersihkan halaman rumah, mop lantai, itu bererti aku memiliki tempat tinggal.
🌟🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🌟

Mendapatkan banyak tugasan, itu bererti aku dipercayai dapat melakukannya.
🍒🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🍒

Mendengar bunyi ekzos & hon itu bererti aku masih bisa mendengar.
💥🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹💥


Mendengar bunyi Azan di subuh hari, itu bererti aku masih hidup.
🌹💥💥💥💥💥💥💥💥💥🌹

Akhirnya banyak hal yang dapat kita syukuri setiap hari.
🌷🍅🍅🍅🍅🍅🍅🍅🍅🍅🌷

🌺🌾🌱🌺🌾🌺🌱🌺🌾🌺🌱
Berhenti mengeluh dan bersyukurlah. Bersyukur dalam setiap keadaan meski tak ada alasan untuk bersyukur sekalipun.

💐🌱💐🌾💐🌱💐🌾🌱💐
Ayuh kite sama2 mencuba utk bersyukur walau diri ini selalu mngeluh tnpa brfkir hikmah di sebaliknye...

🍀🍁🌺🍁🍀🍁🌺🍁🍀🍁
Semoga yang terima pesanan ini selalu diberkati dengan kesihatan, kebahagiaan dan  kedamaian.aaminn
💜💚💛💙❤💜💚💛💙❤💙

Sumber:whatsapp group

الحمد لله... شوكور دڠن اڤ يڠ اد...

Hadiah Segmen Dan Giveaway: Ikhlaskah Jadi Penaja???

Gambar hiasan sebagai renungan

Tertiba terasa nak coretkan pasal blogger hari ni... Mungkin teringatkan pasal GA dan Segmen... MF banyak juga la join GA dan Segmen.. Sejak mula aktif blog, MF join sekadar support blogger... Tak pernah pikir nak hadiah... Bahkan tak tengok pun senarai hadiah yang ada...

MF join... Supaya ada rakan blogger lain tahu dan berminat untuk join... Jadi.. Kita support sesama rakan blogger...

Cuma... Berdasarkan pengalaman MF yang pernah menang beberapa hadiah berbentuk barangan pos... Buatkan MF tertanya... Blogger yang jadi sponsor barangan pos untuk hadiah segmen dan giveaway ni... Memang suka jadi penaja atau sekadar ingin tingkatkan follower dan like page???

Bukan apa... MF pernah terima barangan yang pernah di pakai oleh sponsor... Maknanya barangan terpakai... Make sure lah peserta tahu bahawa barangan tu barangan terpakai... Jika barangan lama tapi tak pernah pakai pun... Make sure lah barangan tu tak berkarat... Rosak atau sebagainya... Kalau hadiah tu kita bagi sebab nak clearkan barangan kat rumah kita... Atau rasa tak nak pakai dah... Hmmm... Fikir sendiri lah... Ikhlas kah aku jadi sponsor...

Sepanjang join segmen dan GA... Baru sekali kot MF buat GA dan jadi sponsor... Yang lain memang tak berani... Sebab perlukan komitmen yang tinggi...

Jika jadi sponsor sekadar nak dapatkan ramai follower baik simpan je impian tu ye... Jangan rosakkan title blogger sebab sikap anda yang pentingkan diri sendiri...

Jika betul nak sponsor..  ikhlaslah... Bagilah barangan yang memang kita boleh guna... Bukan barangan... Hmm... Yang orang lain dapat dia pun tak tahu nak buat apa...sekadar jadi semak dan hiasan di rumah orang...

Maaf jika ada terasa dengan coretan ni... Tapi itulah realiti..  MF ucapkan terima kasih buat yang sudi bagi MF hadiah... MF sendiri tak pernah pun bagi hadiah pos kat mana-mana blogger kecuali yang dulu je sekali jadi sponsor... Sebab sponsor ni amanah... Rasa tak termampu nak pikul amanah tu...

Sekali kita buat onar... Seribu sumpah seranah dan sakit hati orang kat kita... Kesannya... Fikirkanlah... Jangan marah Tuhan jika kita selalu kena bencana... Mungkin atas doa orang lain yang pernah kita sakiti hatinya...

Nauzubillah... Bila fikirkan... Takut jadi sponsor... Bukan mudah kan...


Nota: banyak hadiah dari segmen blogger MF dapat tapi tak guna... Bukan tak nak guna... Tapi tak sesuai dengan MF.... Nak dibuang rasa sayang... Hmm... Simpan aje lah dalam kotak... Sebagai kenangan kan...


Punca dan Makanan Yang Buatkan Anak Sembelit!

Punca dan Makanan Yang Buatkan Anak Sembelit!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

sumber: google images

Anak sembelit.. memang paling tidak sekali mana-mana ibu akan pernah hadapi juga... tak masa kecil, masa anak besar... Memang kesian tengok anak sembelit... Bahkan kita yang dewasa ni pun rasa seksa kalau sembelit kan... Naik sebu badan, dan rasa tak selesa badan. 

Apakah punca sembelit? Berikut adalah punca yang menyebabkan sembelit: 

• Tidak mengambil serat yang mencukupi seperti buah-buahan, sayuran dan bijirin.
• Perubahan dalam rutin harian atau cara hidup contohnya perubahan dengan tabiat pemakanan.
• Kurang privasi semasa menggunakan tandas
• Tidak menghiraukan rasa untuk ke tandas
• Kurang pergerakan atau senaman
• Tidak minum air dengan secukupnya
• Demam
• Kurang atau lebih berat badan
• Kebimbangan atau tekanan perasaan
• Masalah psikiatri

Cara terbaik untuk mengelakkan sembelit adalah dengan tidak mengambil makanan yang menyebabkan sembelit. Di sini disenaraikan makanan yang lazimnya menyebabkan sembelit.   

Persamaan dalam makanan-makanan ini adalah kekurangan serat di dalamnya. American Dietetic Association menyarankan seorang dewasa untuk mengambil 20 sehingga 35 gram serat pada setiap hari.

• Produk tenusu
Keju, aiskrim dan produk tenusu lain biasanya menjadi punca sembelit. Ini disebabkan produk ini mengandungi kandungan lemak yang tinggi dan kurang serat. Produk tenusu boleh menyebabkan sembelit terutama pada kanak- kanak. Untuk mengelakkan sembelit, cubalah sorbet buah-buahan.

• Daging 
Pengambilan daging yang berlebihan serta pengurangan serat dalam hidangan adalah salah satu punca sembelit. Pastikan hidangan stik anda di lengkapi dengan makanan tinggi serat seperti kentang dengan kulit dan salad untuk mengelakkan sembelit.

• Kerepek
Snek seperti kerepek kentang termasuk di antara makanan penyebab sembelit kerana kandungan serat yang sangat rendah. Di samping itu, pengambilan snek tinggi lemak seperti ini melambatkan proses penghadaman sekali gus menyebabkan rasa terlalu kenyang dan menyebabkan sembelit. Untuk mengelakkan sembelit, ambillah snek kurang lemak yang mengandungi bijirin penuh untuk meningkatkan pengambilan serat.

• Makanan sejuk beku
Kebanyakan makanan sejuk beku memang mudah didapati tetapi mempunyai kandungan nutrisi yang rendah. Malah kebanyakannya mengandungi kandungan sodium yang sangat tinggi yang menyebabkan kekurangan air sekali gus menyebabkan sembelit.

• Biskut 
Biskut dan makanan tinggi karbohidrat seperti pastri, kek dan kerepek mempunyai tiga ciri yang boleh menyebabkan sembelit, iaitu rendah serat, rendah kandungan air dan tinggi lemak.

• Pisang 
Pisang boleh menjadi punca dan juga penawar bagi sembelit bergantung kepada tahap keranuman. Pisang hijau atau belum ranum boleh menyebabkan sembelit. Tetapi pisang yang telah ranum mempunyai kandungan serat yang sangat tinggi dan membantu dalam proses nyah tinjaan.

Nampaknya memang si kakak suka makanan yang disenaraikan di atas... Memang kena kurangkan dia makan makanan tersebut... dan banyakkan dia minum banyak air... Tambah si kakak suka juga makan coklat... memang kena sekat dan kawal... Hmmm... Tapi adakah sembelit ikut genetik juga ek... Ada kemungkinan juga ikut genetik ibu juga.. sebab menyusu ibu... Paling tidak terikut la juga kan... 
Pengajaran: Rumah terbakar gara-gara Nutella!

Pengajaran: Rumah terbakar gara-gara Nutella!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Pagi ni, sarapan roti bakar dan Nutella je... sekali, jenjalan cari info, baca info kat sini.. Rumah terbakar angkaran Nutella... Uik... terkejut gak... kenapa sampai boleh terbakar tu???


LONDON - BRITAIN. Gara-gara coklat Nutella, sebuah rumah di Twickenham, di sini mengalami kebakaran teruk termasuk mengakibatkan kematian seekor anjing pemilik rumah tersebut.

Seperti yang dipetik menerusi sebuah portal, hasil siasatan baru-baru ini mendedahkan kebakaran yang berlaku pada 15 Februari lalu berpunca daripada balang coklat itu yang diletakkan di tingkap rumah tersebut.

Difahamkan kebakaran berpunca akibat cahaya matahari musim sejuk yang dibiaskan balang coklat tersebut.

Keluarga tersebut dilaporkan menggunakan balang tersebut sebagai bekas menyimpan getah pengikat di rumahnya. Cahaya matahari yang dibiaskan oleh balang itu menghala ke tirai  menyebabkan tirai tersebut terbakar sebelum merebak ke bahagian lain.

Pemilik rumah, Declan Murphy berkata, dia keluar menyambut ulang tahun bersama isterinya, Lindsay dan dua anak-anak mereka ketika kejadian berlaku.

Kebakaran tersebut mengorbankan anjing kesayangan keluarga Murphy yang terperangkap di dalam rumah, merosakkan bumbung rumah dan memusnahkan seluruh bilik tidur ditingkat bawah.

***************************************

Bahaya rupanya balang lutsinar ni.. jangan sampai ianya terdedah kepada cahaya matahari yang terik.. Pengajaran berguna juga ni... Mujur tiada kemalangan jiwa... tapi habislah rumahnya, dan kesian juga kat anjing tu... tak pasal-pasal je hanya kerana balang Nutella..


Sifir Wanita Yang Terbaik!

Renungan bersama...
Kita nak jadi yang 1 atau 0???
Ada akal fikir...
Dan berubahlah sebelum terlambat...

Sama-sama kita perbaiki diri...
Semoga setiap hari...kita menjadi muslimah yang lebih baik... Insha Allah...

~salam Jumaat~


26 Februari 2015

Hadiah Top Komentar 2014 Mialiana.com

Balik semalam tengok ada slip pos laju... Hmm... Ada barang atas nama MF yang perlu dituntut di Pusat Pos Laju...

Terfikir juga... Barang apa pula ye... MF takde pula beli barang online... Menang GA pun takde pula dalam masa terdekat ni... Apa ye..

Hari ni... Suami nak tolong pergi amik... Dia masuk kerja lewat sikit... Dia g amik...

Dah amik, dia whatsapp kan... Tengok pada nama... Dah tahu la... Rupanya hadiah dari Kak Mialiana...

Hadiah top komentor blog mialiana.com tahun lepas... MF tersenarai antara 10 top komentor tahun lepas di blog beliau.. 

Alhamdulillah..  Rezeki... Blh la layan lagu lepas ni... Guna headphone merah ni...

Terima kasih kak mialiana atas hadiah ni... Terima kasih atas penghargaan dan sokongan kak mia, kepada blogger yang tak seberapa ni... Terima kasih sekali lagi.


Pageview Meningkat Dua Kali Ganda Selepas Tukar Template!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Terkejut, teruja, seronok, berpuas hati itulah gambaran yang MF boleh berikan... Rasa berbaloi sangat lepas tukar template kali ni... Mula macam tak percaya... Tapi rupanya template yang MF guna betul-betul bagi kesan positif pada blog MF sendiri...

Stat sebelum template ditukar sepenuhnya

rekod stat untuk dua hari selepas tukar template

Rekod dari nuffnang...tak pernah dapat pv sebanyak ni dalam sehari...

Pageview meningkat mendadak selepas tukar template... Biasanya sehari MF boleh dapat 1k lebih tu pun dengan tiga atau empat entry sehari... Tapi selepas tukar template... Pageview melonjak ke 4k-5k sehari... dengan jumlah follower 17++ je... Pageview sebegitu...betul-betul beri impak dan semangat positif untuk MF terus berblog...

Responsive template ni MF download dari internet... kemudian MF ubah coding... Dan susun atur template ikut kreativiti dan fungsinya yang tersendiri.. Setiap widget yang diguna perlu betul reka letaknya supaya memudahkan pembaca, loading cepat dan tidak serabut.. Yang ni MF gunakan sikit ilmu MF masa belajar grafik dan multimedia dia UTM dulu...

Alhamdulillah... Template ni memang terbaik... Very responsive... Mesra SEO juga... Dan mudahkan pembaca...

Terima kasih yang berkunjung ke sini... Sokongan anda..penaik semangat MF untuk terus mencoret...

Nanti ada masa MF kongsikan lagi tips blogging lain.. Tapi based on pengalaman MF je la ye... MF takde lah sehebat blogger senior lain... Tapi bolehlah sekadar nak kongsikan...

Happy blogging...


Psst: entry autopublish lagi... 

Mengidam Laksa, Akhirnya Dapat Juga...

Alhamdulillah... Dapat juga makan laksa hari ni... Dari minggu lepas MF mengidam nak makan laksa ni... Tapi tak dapat... Cari kat pasar malam pun tak dapat yang MF nak...

Tapi... Alhamdulillah MF dapat juga makan... Kenapa teringin sangat tu? Sebabnya MF pantang dengan laksa ni... Selama setahun MF pantang makan laksa sejak bersalinkan adik... Jadi, adik dah setahun dua bulan dah... Boleh la makan laksa... MF memang pantang betul bab makan ni... Jaga badan di masa tua... Ikut cara mak MF la walaupun tak sepenuhnya... Hehe.. MF memang ekstrem lagi bab pantang ni...

Alhamdulillah... Hari ni dapat makan laksa idaman kat kantin sekolah... Biasa dah habis awal sebab dari pagi tadi laksa ni... Tapi nak jadi rezeki MF kot kan... Dapat la makan... Tu pun dah tinggal dua je... Alhamdulillah...

Kenapa lepas bersalin kena pantang laksa... Ikut mak bidan dan mak MF,laksa ni sejuk sifatnya... Sebabnya dimasak dua kali... Laksa direbus masa proses buat laksa pastu dikeringkan... Kita nak makan rebus lagi sekali... Kesannya makan laksa hari tua nanti... Sakit urat dan mudah lenguh badan... Dan badan pun mudah masuk angin katanya... Jadi, MF ikut je la...selagi tak menyalahi adat dan hukum... Pantang la setakat yang mana mampu kan... Ibarat kata kita makan masakan yang dipanaskan berkali-kali...

Ehhh... MF mengidam teringin je... Takde mengandung... Bukan mengidam berisi ni... Jangan nak buat spekulasi dan kontroversi... Anak MF si adik tak puas lagi bermanja.... Fasa penyusuan dia pun berbaki setahun lagi... Memang tak ready nak tambah ahli buat masa ni... Hihi...

Alhamdulillah... Dapat juga laksa kan... Ada rezeki nak masak sendiri la pula nanti... Lagi puas makan... Suami pun memang suka laksa utara... Menu ni menu utama waktu kami adik beradik berkumpul di kampung... Mesti nak masak laksa... Hehhe...


Uji Lipstik Bebas Plumbum!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Pertama kali dalam sejarah... MF guna lipstik sampai habis... Gara-gara lepas ada anak dara dua orang... Cepat je habis lipstik... Tapi tak risau... Sebab kat tempat keje MF ada tauke jual produk kesihatan dan kecantikan... Hehe... Jadi, lipstik memang dah total zero dalam handbag, terus je pergi tanya kawan MF...

Ada tiga jenama dia jual...dan dalam stok dia... Jenama Avon, lipstik jenama D'herbs dan juga lipstik jenama Nutrimetic...

Jenama D'herbs memang pernah guna dah... Best juga...sebab ikut darah kan... Kita oles dan warna tu berubah la ikut jenis kulit dan darah kita... Tapi tak pernah pula guna jenama Nutrimetic... Magic Lipstik namanya... Kawan MF kata warnanya ikut suhu badan...


Tertarik pula nak beli... Kawan MF jual pun murah je... Pastu teringat pula cara uji lipstik untuk lihat, ada plumbum atau tak...yang pernah MF baca kat internet... Terus la MF uji kat magic lipstik Nutrimetic tu...

Hasilnya... Warnanya tak berubah pun selepas ditenyeh dengan cincin emas 916... Jadi, takde la tu kan... Owh...ya.. MF tak minat jenama Avon... Jadi, terus la beli jenama Avon...

Ada anak kecil..pompuan pula tu kan.. Cepat je habis segala alat solek... Bedak pun ada yg pecah tu... Dok pikir nak beli lain juga.. Lipstik ni dah enam ke tujuh batang dalam masa 3 tahun... Padahal sebatang lipstik tu boleh je tahan setahun lebih... Aduhai anak...

Itulah anak pompuan... Bapaknye saboorrr je la kan... Tunggu la dah besar nanti... Gamaknya bapanya sempat tidur la dulu tunggu maknye dan anak2 bersiap.... Hehe

Eh.. Melalut dah... Ok lah.. Tu la.. Lipstil nutrimetic takde plumbum.. Warnanya pun cantik... Kena pada kulit MF dan sentiasa lembapkan bibir... Best juga guna...

MF takde produk specific untuk alat solek... Asal berkualiti... Murah ok lah.. Takdelah yang berjenama mahal... Murah-murah aje...

Sekian,bebelan untuk entry autopublish petang ini... Hehe

Need Motivation: Stay!

Bila badan manusia dikerah tenaga macam robot...

Jadi... Ai need motivation...

Rasa nak tumbang je...

Cuba untuk bersemangat dan bermotivasi...

Yeahh!!!! I CAN DO IT!!!!
I'M STRONGGGGG!!!

Psstt: sorryy... Entry luahan hati... Sebab memang terasa penat sangat minggu ni...


25 Februari 2015

WW ~My First Gadjet~

Laptop pertama yang MF ada...
Berkorban jual lembu kesayangan MF... Demi merantau menuntut ilmu...

Bukan orang senang kan... Berkorban apa yang ada... Untuk segenggam ilmu dunia akhirat... Insha Allah...

Nota: Rindu kat Didi (lembu kesayangan MF)...


WW ~ Makanan Popular di Johor!~

Memang Johor kaya dengan pelbagai menu... Memang MF penah rasa gemuk kejap dok kat Johor... Mewah makan... Sedap-sedap pula tu... Tapi tak pernah la rasa semua menu di atas..


24 Februari 2015

Dinner Pisang

Dinner pisang je malam ni...
Bukan diet tapi cuma tak berapa rajin nak makan... Hehe...

Pisang mengenyangkan juga sebab ada karbohidrat juga...

Kulit pisang pula petua untuk hilangkan parut... Tenyeh je kat tempat yg ada parut ...tapi kena la buat selalu...

Alhamdulillah... Syukur dengan rezeki malam ni...


15 Rahsia Senyum!

15 Rahsia Senyum!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

sumber: google images

1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk joging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupaya menceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.

3. Apabila darah yang 'sudah sejuk' ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan 'gembira'. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.

4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.

5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar degupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.

6. Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang dewasa. Justeru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.

7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis 'stress' iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.

8. Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan di sebuah bilik tanpa berbuat apa-apa. Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon 'endorphins' dan hormon 'neurotransmitters' dan penurunan tahap hormon stress 'cortisol' dan 'adrenaline' .

9. Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).

10. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.

11. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, artritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.

12. Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa 'mengurut' organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.

13. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrien dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.

14. Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, cuma sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan
sesebuah ikatan.

15. Pujangga menyebut :
"SENYUM ITU KELOPAK. KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA". Jadi keng kawan jangan lupa untuk senyum, sekerat atau meleret tak kisah lah jangan senyum sinis dah lah tu tak baik tau dan kalau ketawa tu jangan keterlaluan plak cukup sekadar nya sahaja ok.
* Sumber - majalah MIDI edisi Mei 2006

Tips:
  • Bangun pagi, lihat cermin dan senyum pada diri sendiri... 
  • Simpan gambar senyuman orang yang kita sayang dan lihat gambar tu bila rasa susah nak senyum atau stress...
  • Buka kat google images, dan taip "senyum" atau "smile" akan nampak banyak senyuman... kita pasti nak tersenyum bila lihat banyak senyuman pada kita... 
  • Senyumlah.. perkara paling mudah untuk bersedekah... 
nota: untuk wanita, dilarang memberi senyuman manis kepada lelaki ajnabi begitu juga sebaliknya...kerana Allah perintahkan kita tundukkan pandangan kan... senyumlah.. tapi biar bertempat... (^_^)

Google Drive Gantikan Pen Drive Yang Hilang!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Lepas dua minggu sekolah, MF diuji dengan pendrive 16GB Toshiba yang hilang... dalam pendrive tu segala hal-hal dan kerja sekolah MF ada... kusut kepala pikirkan pendrive hilang... segala benda ada dalam tu... yang ada back up ok la... tapi ada juga yang MF tak buat back up... rasa nak nangis pun ada... Jadi, MF simpan pula kat pendrive baru... jenama yang sama... tapi asyik lupa je mana letak... adeeehhh... hihihi..
Tapi, sejak dua menjak ni, sebab penyakit lupa dan lalai tu ada... MF guna Google Drive je untuk simpan data... segala hal sekolah ke apa ke... MF simpan kat google drive... tak payah nak bawa pendrive lagi...

Senang pakai Google Drive ni... data yang diberi ada 15GB, termasuk data di email dan google plus... setakat ni, macam-macam MF masukkan tak luak sangat pun baru 3% je guna... 

Kelebihannya, tak payah nak bawa pendrive dan takde lagi masalah lupa letak kat mana... dan tiada masalah sebaran virus dari komputer ke komputer lain.. Semua kerja MF buat, dan upload ke Google Drive... cuma kekurangan dia kena ada line internet je la... tapi mudahkan kerja juga... sebab boleh terus buka dari smartphone guna aplikasi Google Drive dan bole dapatkan di Play Store... kalau ada sesiapa nak suruh email bahan atau data, MF terus email guna handphone.... dan terus boleh print juga kalau printer yang ada WiFi. Untuk MS Office seperti Word, Excel dan Power point, boleh terus edit guna Google Doc, Google Sheet dan Google Slides. Memang mudahkan kerja... tak kalut lagi data hilang ke apa.. 

sumber: google images
Google Drive ni memang tersedia bagi yang ada email google... login guna email gmail yang sama... fungsinya sama je dengan pendrive... cuma perlukan internet untuk upload atau download data... Google Drive pengganti pendrive yang hilang... alhamdulillah..

Tapi, MF tetap cari dan doa moga jumpa semula pendrive tu... doakan ye.. moga ada rezeki MF jumpa balik pendrive tu...

Anak Adalah Ujian Dari Allah!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Musim panas dan kering memang beri dugaan kepada kita... terutama ibu bapa yang ada anak kecil kan... Begitu juga MF .. di duga baru-baru ni.. dan syukurnya ujian tu dalam masa MF tengah bercuti...

Si adik demam masa awal-awal cuti... MF pantau suhu badannya setiap masa, banyakkan dia menyusu dan minum air... Namun, si adik makin pelik bila meragam kali ni... demam sekali dengan ragam yang tak pernah MF hadapi sebelum ni.. 

Dia tidur siang sahaja, malam mula merengek dan menangis.... Sejak sebelum cuti dulu, perangai dia macam tu... MF memang tak cukup tidur.... suami turut terkesan sebab tak dapat tidur... Bahkan dalam cuti tu... dua hari MF tak tidur malam... macam-macam cara dah buat... menangis dan melekat (mengempeng sepanjang malam) buatkan badan MF memang tak larat sangat-sangat... 

Namun, MF dan suami mula muhasabah diri esok harinya... Mencari punca, kenapa adik begitu... Akhirnya, kami memilih untuk ubah tempat tidur.. mungkin tak serasi agaknya... Kemudian, suami ubatkan air bacaan ayat Quran dengan air zam zam.... MF juga usahakan dengan air yassin serta kurma... Dalam masa yang sama, banyakkan istighfar dan buat juga solat hajat dan solat taubat. 

Alhamdulillah...dengan izin Allah demam adik reda, adik tidur lena dan kembali ceria... tak menangis lagi... Alhamdulillah Ya Allah... 

Itulah... setiap anak yang Allah berikan ada ujiannya... Bahkan ada sesetengah orang, Allah uji dengan tiada anak... usaha sedaya mngkin untuk dapatkan anak, dan bila dah dapat Allah uji lagi... Anak kecil yang selalu demam, selalu buat perangai adalah ujian Allah untuk ibu bapa, kerana dosa-dosa kita...sebab anak kecil yang belum mumaiyyiz takde dosa... mereka ibarat kain putih.. Jadi, apa yang mereka lalui, adalah ujian kepada kita sebagai ibu bapa kerana dosa kita... 

Sepertimana Allah berfirman dalam surah al-Anfal, ayat 28 yang bermaksud:
"Dan ketahuilah bahawa harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian, dan sesungguhnya di sisi Allah jualah pahala yang besar."

Ujian Allah melalui anak itu ada ganjaran yang besar jika kita tabah, sabar dan redha hadapinya..
Jika anak sakit, nakal dan diuji dengan anak... maka sebagai ibu bapa mestilah banyakkan solat taubat, istighfar dan juga sedekah... muhasabah diri dan menyesali diri... 

Selalu juga MF dengar rintihan ibu bapa mengenai anak.. jika anak demam, sakit, takde selera makan... dah puas usaha, tapi tak sembuh juga... Sebenarnya, kita kurang satuuu je... iaitu TAWAKAL. Kita dah puas usaha, tapi disebalik usaha kita tak terdetik ataupun kurangnya rasa tawakal kepada Allah. Ingatlah, apa sahaja usaha kita Allah lah yang berkehendak dan berkuasa memberi apa yang kita usahakan. Jangan sombong... Usahalah sedaya mungkin, namun jangan lupa untuk berserahkan segala usaha kita kepada Allah. 

Semoga Allah berikan kekuatan dan kesabaran dalam mendidik anak-anak kita iaitu amanah Allah di dunia dan harta bekalan kita ke akhirat. 

Vintage Book Marker Giveaway by Sally Samsaiman

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Salam Buku!

Eh, ada ke Salam Buku..? Vintage Book Marker Giveaway by Sally Samsaiman ni Sally adakan sempena dengan kehadiran entri Vintage Book Marker yang Sally pernah tulis beberapa minggu yang lepas dan sebagai pendorong supaya anda semua rajin membaca macam Sally (ihikkss), Sally nak bagi Vintage Book Marker ni kepada mereka yang bertuah.

http://sallysamsaiman.blogspot.com/2015/02/vintage-book-marker-giveaway-by-sally.html


Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog Sally, Add To Circle Google+ Sally, Follow Twitter Sally, dan Like Fanpage Sally & Fanpage The Sister's Closet
  2. Buat satu entry bertajuk Vintage Book Marker Giveaway by Sally Samsaiman.
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen.
  5. Sally akan gunakan khidmat Tangan Ajaib Sally (manual) untuk pilih 6 orang blogger (3 Vintage Book Mark + 3 Regular Book Mark)...
  6. Segmen ini akan berlangsung dari 23rd February - 28th February 2015 (11.59 pm waktu Malaysia) 
(Jika anda tiada mana-mana medium sosial media diatas, anda masih lagi boleh menyertainya)

Vintage Book Mark
Regular Book Mark

Kisah Malaikat Mengira Titisan Air Hujan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

sumber: google images

Diriwayatkan (Al-Mustadrah Syeikh An-Nuri, jilid 5:355, hadis ke 72) bahawa Rasulullah saw bersabda, “Disaat aku tiba dilangit di malam Isra’ Miraj aku melihat satu malaikat memiliki1000 tangan, di setiap tangan ada 1000 jari. Aku melihatnya menghitung jarinya satu persatu.

Aku bertanya kepada Jibril as, pendampingku, ‘Siapa gerangan malaikat itu, dan apa tugasnya?.’ 

Jibril berkata, Sesungguhnya dia adalah malaikat yang diberi tugas untuk menghitung titisan air hujan yang turun dari langit ke bumi. ’

Rasulallah saw bertanya kepada malaikat tadi,‘Apakah kamu tahu berapa bilangan titisan air hujan yang turun dari langit ke bumi sejak diciptakan Adam as?. ’

Malaikat itupun berkata, ‘Wahai Rasulallah saw, demi yang telah mengutusmu dengan hak (kebenaran),sesungguhnya aku mengetahui semua jumlah titisan air hujan yang turun dari langit ke bumi dari mulai diciptakan Adam as sampai sekarang ini, begitu pula aku mengetahui jumlah titisan yang turun ke laut, ke darat, ke hutan rimba, ke gunung2, ke lembah2, ke sungai2, ke sawah2 dan ke tempat yang tidak diketahui manusia' 

Mendengar huraian malaikat tadi, Rasuluallah saw sangat takjub dan bangga atas kecerdasannya dalam menghitung titisan air hujan. 

Kemudian malaikat tadi berkata kepada beliau, ‘Wahai Rasulallah saw, walaupun aku memiliki 1,000 tangan dan sejuta jari dan diberikan kepandaian dan keulungan untuk menghitung titisan air hujan yang yang turun dari langit ke bumi, tapi aku memiliki kekurangan dan kelemahan. ’ 

Rasulallah saw pun bertanya, ‘Apa kekurangan dan kelemahan kamu?. ’

Malaikat itupun menjawab, ‘Kekurangan dan kelemahanku, wahai Rasulullah, jika umatmu berkumpul di satu tempat, mereka menyebut namamu lalu berselawat atasmu, pada saat itu aku tidak mampu menghitung berapa banyaknya pahala yang diberikan Allah kepada mereka atas selawat yang mereka ucapkan atas dirimu." 

اللهم صل علي سيدنا محمد و علي ال محمد 

Allahhuakhbar.
Sumber: Dakwah Anak Muda

JOM BANYAKKAN SELAWAT KE ATAS NABI S,A,W SETIAP HARI

23 Februari 2015

Segmen 12 Jam Bloglist #13 Mialiana.com

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Pencarian bloglist bagi bulan Mac dan April 2015 di Mialiana.com bermula pada hari ini, 23 Februari 2015, iaitu tepat jam 11.30 pagi sehingga 11.30 malam nanti. Semua dijemput join.

Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog Mialiana.com, Add To Circle Google+ Mia Liana dan Like Fanpage Mialiana.com
  2. Buat entri bertajuk Segmen 12 Jam Bloglist #13 Mialiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI
Senang dan mudah bukan?

12 blog yang bertuah akan dipilih oleh random.org dan kepada yang terpilih nanti diminta agar memasukkan blog Mialiana.com ke dalam bloglist mereka juga. Keputusan pemenang akan diumumkan pada 28 Februari 2015.

tunggu apa lagi... jom support Mia Liana ya...

Ubah Template Blog Lagi!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Alhamdulillah... Finally, dapat juga buat dan siapkan template ni... Puas mencari template yang sedia ada... Akhirnya jumpa juga yang berkenan... 

Kali ni MF guna tema biru putih dan dalam perancangan nak tukarkan putih tu kepada soft purple... Tengok la camne nanti... Insha Allah jika sempat... 

Kali ni MF guna template dan download free template responsive dari internet dan ubah coding yang ada... 

Susun dan reka letak yang ada pun MF ubah ikut kretiviti dan  idea MF sendiri... 

Biru warna yang berikan ketenangan... Dan putih pula bermaksud suci dan bersih serta fitrah semulajadi manusia... Dan warna biru juga, warna kegemaran suami MF juga... Selain warna purple... 

kenapa MF tukar template???
Sebabnya MF cepat bosan dengan satu-satu template... Jadi, MF ubah lagi... Untuk naikkan semangat MF dalam berblog... Bila tengok blog kita cantik... Kita pun semangat nak update blog kan... 

Harap... Template kali ni memudahkan pembaca dan pengunjung ke sini... 

Jika ada sebarang idea penambahbaikan atau komen... Boleh la bagitau MF. Oh..ya... blog ni belum 100% siap... Ada 5% lagi nak touch up... dan ubah coding.. Insha Allah...

Terima kasih atas sokongan, dan cadangan semua... MF sangat hargainya... 


Rahmat Allah disebalik Musim Panas!

Renungan: Gambar Hiasan

Musim panas terik sekarang ni kan... Basuh baju dalam masa dua jam boleh kering... Bahkan dah keluar berita panas terik ni boleh bawa maut..

Nampak menggerunkan kan... Tapi inilah panas dunia... Sikit sahaj jika nak bandingkan di Padang Mahsyar dan di dalam Neraka kan...

Disebalik panas terik ada rahmat Allah... Allah nak didik kita ingat pada Dia... Banyakkan berdoa... Ingat apa yang di bagi sebelum ni pinjaman cuma...

Ada hikmah sebenarnya panas ni..
Kita dapat keringkan pakaian... Memudahkan kerja orang yang usahakan perniagaan ikan kering, cili kering dan yang memerlukan cahaya matahari.

Panas terik berikan rahmat kepada penjual air... Tak kisahlah air kelapa atau air sejuk...tapi pasti ramai yang beli air masa panas ni kan... Jadi, penjual air kena bersyukur dengan nikmat dugaan panas ni...

Panas buatkan kita banyak aktiviti di dalam rumah.. Dapat bersama keluarga dan habiskan masa dengan isteri dan anak-anak...

Nikmat panas... Nampak sulit tapi berbanding hujan kita mudah bergerak... Orang mampu tahan panas dari waktu hujan... Tapi hujan juga ada rahmatnya...

Panas peringatan Allah tentang neraka... Dugaan buat muslim dan mukmin... Jika beriman kpd Allah dan Rasul... Walaupun panas tetap menutup aurat dengan sempurna...

Panas buatkan kita perlukan banyak air... Rasa sukat tanpa air... Jadi, hargailah air... Nanti kalau air kering baru rasa susahnya... Itu juga nikmat dugaan dari Yang Maha Esa...

Jadi. ... Apa yang Allah beri boleh jadi nikmat dan dugaan pada masa yang sama... Bersyukur dan bersangka baiklah dengan Allah... Usah mengeluh... Kerana apa Allah beri ada kebaikan dan hikmahnya untuk manusia...


Nikmatnya Cuti!

Nikmatnya cuti...
Itulah yang boleh MF gambarkan cuti singkat kali ni...

Empat hari bercuti... Yang memang betul-betul cuti kali ni...

MF tak balik kampung pun... Atas sebab-sebab tertentu... Kami tak balik kampung... Tambahan dengan dugaan anak demam waktu cuti... Tapi MF rasa cuti kali betul-betul terisi...

Sebabnya, MF kurangkan betul menghadap handphone dan juga laptop... Blog pun MF tutup sebab nak renovate... Tapi Alhamdulillah... Siap juga renovate... Walaupun tak sepenuhnya lagi...

Nikmat betul cuti kali... Walaupun tak balik kampung... Tapi nikmat melayan suami dan anak-anak tu sangat bernilai...

Itulah... Terasa sangat sebab sebelum ni MF dan suami memang sibuk sangat... Hantar anak kat pengasuh dari pagi hingga ke malam.. Jadi, cuti itu kami manfaatkan sebaiknya... Tak jenjalan mana pun... Tapi manfaatkan masa bersama dan beraktiviti di rumah sahaja... Tapi cukup rasa terisi...

Alhamdulillah... Nikmat pinjaman Allah...

Psstt: nak cari mood update entry macam dulu-dulu...


Keputusan SPM 2014 diumumkan 3 Mac 2015!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Debaran terasa walaupun bukan MF yang ambil peperiksaan tu... tapi anak saudara dan anak didik batch pertama MF mengajar , ambil peperiksaan tahun lepas...

Tapi lumrahnya memang begitu.. anak didik yang periksa cikgu yang lebih terasa debarannya... sama juga la jika time ambil result kan... debaran turut terasa...

Dah tak lama .. keputusan peperiksaan SPM 2014 akan diumumkan dua minggu dari sekarang iaitu pada 3 Mac 2015... Memang terasa lah debarannya kan.. SPM  adalah peperiksaan terpenting di Malaysia.. menentukan hala tuju pendidikan seterusnya...

MF ucapkan semoga maju jaya buat semua calon SPM 2014...
Jika anda cemerlang, tahniah dan syabas MF ucapkan.. tapi jika tidak.. itu bukan bermakna kehidupan anda gelap... tapi ada sesuatu rencana Allah yang lebih baik dari result tu...

Think positive dan Good Luck to all..



Psst: Apa perasaan ada ketika ambil result SPM ya??? Jom menggamit kenangan... 

Nilai Sepuluh Ringgit!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Seorang bapa pulang ke rumah dalam keadaan letih disambut oleh anak lelakinya yang berusia tujuh tahun di muka pintu.

“Ayah, boleh tak Amin tanya satu soalan?”

“Ya, nak tanya apa?”

“Berapa pendapatan ayah sejam?”

“Itu bukan urusan kamu. Buat apa nak sibuk tanya?”

“Amin saja nak tahu ayah. Tolonglah bagi tahu berapa ayah dapat sejam bekerja di pejabat?”

“20 ringgit sejam.”

“Oh…” kata si anak sambil tunduk menekur lantai. Kemudian memandang wajah ayahnya semula sambil bertanya, “Ayah….boleh tak Amin pinjam sepuluh ringgit daripada ayah?”

Si ayah menjadi berang dan berkata, “Oh, itu ke sebabnya kamu tanya pasal pendapatan ayah? Kamu nak buat apa sampai mintak sepuluh ringgit? Nak beli barang mainan lagi? Jangan nak membazir. Ayah kerja penat-penat bukan untuk buang duit sebarangan. Sekarang pergi balik ke bilik dan tidur, dah lewat dah ni...”

Kanak-kanak tujuh tahun itu terdiam dan perlahan-lahan melangkah kembali ke biliknya. Si ayah duduk di atas sofa dan mula memikirkan mengapa anaknya yang kecil itu memerlukan duit sebanyak itu. Kira-kira dua jam kemudian si ayah kembali tenang dan terfikir kemungkinan anaknya benar-benar memerlukan duit untuk keperluan di sekolahnya kerana anaknya tidak pernah meminta wang sebanyak itu sebelum ini. Dengan perasaan bersalah si ayah melangkah menuju bilik anaknya dan membuka pintu.

Didapati anaknya masih belum tidur. “Kalau kamu betul-betul perlu duit, nah ambillah sepuluh ringgit ini,” kata si ayah.

Kanak-kanak itu segera bangun dan tersenyum girang. “Terima kasih banyak ayah,” katanya begitu gembira. Kemudian dia tercari-cari sesuatu di bawah bantalnya dan mengeluarkan sekeping not sepuluh ringgit yang sudah renyuk.

Bila ternampak duit itu si ayah kembali berang. “Kenapa kamu mintak duit lagi sedangkan kamu dah ada duit sebanyak itu? Dari mana kamu dapat duit di bawah bantal tu?” Jerkah si ayah.

Si anak tunduk tidak berani merenung wajah ayahnya. “Duit ini Amin kumpul dari belanja sekolah yang ayah beri setiap hari. Amin minta lagi 10 ringgit sebab duit yang Amin ada sekarang tak cukup,” jawab si anak perlahan.

“Tak cukup untuk beli apa?” soal balik si ayah.

“Ayah, sekarang Amin sudah ada 20 ringgit. Ayah ambil duit ni. Amin nak beli sejam dari masa ayah. Amin nak makan malam bersama ayah,” jawab si anak tanpa berani memandang wajah ayahnya.

Baru si ayah benar-benar faham maksud anaknya itu....



Moral :

Kadangkala kita terlampau sibuk sehingga mengabaikan insan tersayang yang dahagakan kasih sayang dan perhatian kita. Oleh itu, luangkan sedikit waktu untuk bersama mereka...

Manfaatkan cuti bersama keluarga... hargai mereka selagi masih ada... 

22 Februari 2015

Giveaway Diari Jejaka Hangat 2015

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)




Assalamualaikum dan salam sejahtera

Giveaway Diari Jejaka Hangat 2015 bermula pada  jam 12.30 tengah hari 22 Februari 2015 sehingga 12.30 tengah malam 15 Mac 2015. Menawarkan pelbagai hadiah menarik untuk dimenangi oleh para peserta. 

Semua blogger dijemput join untuk menyertai Giveaway ini.


Syarat - syaratnya : 
1. Wajib Follow Blog Sponsor
DiariJejakaHangat |  Suhailah | Syafiqah | Fadzi | Wanrus | Solehah | Nazirah | Fara | Zuhaira | Isra | Kathy | Rbain
2. Wajib Like Fanpage Sponsor

 3. Wajib Follow Instagram Sponsor
DiariJejakaHangat | Suhailah | Wanrus
4. Tambah Google Plus Sponsor
+Mohamad Khairil 
5. Buat entri bertajuk Giveaway Diari Jejaka Hangat 2015
6. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri. 
 Contoh Cara Nak Paste Coding Entri :


Kredit utk Mialiana

7. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI
20 pemenang bertuah akan dipilih dan keputusan pemenang akan diumumkan pada 16 Mac 2015.
 Good Luck!!

21 Februari 2015

Blog Under Renovation!

Semalam satu hari tutup blog... Hajat dihati nak tukat template... Tapi tak kesampaian... Sebab outing dengan family...

Nak buat semalam... Kelam kabut dengan anak yang meragam pula... Memang dah seminggu dok jadi zombi...sebab melayan ragam anak nak membesar ni...

Tapi tetap juga layan blog sebab nak bagi hilang mengantuk...

Hari ni pun masih tak dapat nak sambung renovate blog...

Berpuluh template dah download... Tapi try and error... Ada je tak berkenan... Nak ubah template sendiri.. Perlukan masa sebab nak hadap coding...

Huhu... Ni sebab gara-gara bosan tengok blog sendiri...

Jadi... Jangan sedih ya ... Jika ada bloglist hilang dan sebagainya... Blog ni masih dalam prosea renovate lagi...

Nak upah orang... Hmm... Boleh je... Tapi MF lebih senang dan puas hati buat sendiri... Tengoklah... Masih mencari lagi template yang memuaskan hati...

Perlukan masa dan hopefully dapat siapkan sebelum Cuti berakhir esok...

Moga dilapangkan urusan... Insha Allah...


19 Februari 2015

Terbangun Awal!

Sumber:facebook

Seronok kalau terbangun awal ni...
Ambillah peluang ni untuk bangun,berwuduk, solat dua rakaat...

Allah kejutkan kita sebab dia nak kita minta dan doa pada Dia...

Doa sepertiga malam kan antara waktu doa yang mustajab...

Jadi, jangan lepaskan peluang...
Jika terjaga tengah malam... Bangunlah... Paling tidak... Berdoalah yang baik-baik... Dan minta Allah kejutkan kita lagi untuk hari-hari seterusnya....

Allah sentiasa rindukan kita...


Selamat Tahun Baru Cina 2015!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Selamat tahun baru cina buat rakan-rakan dan seluruh masyarakat berbangsa Cina di Malaysia.. 

Selamat bercuti buat semua rakyat Malaysia... 

Hati-hati balik ke kampung... 

Happy Chinese New Year... 



Psstt:
Tahun kambing tahun ni... Hmm... Mak kata kalau tahun kambing, banyak kemarau dari hujan sebab kambing tak suka air atau mandi.. Hehe... Betui ka...