GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Rahsia Lubang Hidung

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Manusia diciptakan dengan dua lubang hidung kanan dan kiri yang lebih sering menghirup dan menghembuskan udara secara serentak. Tapi tahukah anda bila lubang hidung kanan dan kiri mempunyai fungsi berbeza?

Lubang hidung kanan dan kiri masing-masing mempunyai fungsi yang berbeza. Menghembuskan nafas dari masing-masing lubang pun mempunyai khasiat penyembuhan yang berbeza.


Setiap lubang hidung ketika beroperasi secara bebas dapat mempengaruhi kimia tubuh dengan cara yang berbeza. Ketika kedua lubang hidung bekerja secara bersamaan, kimia tubuh juga mengalami perubahan.

Lubang hidung kanan sering diibaratkan sebagai matahari yang mempunyai watak panas. Lubang hidung kanan berfungsi mengeluarkan udara panas dalam tubuh, sehingga dapat meningkatkan rembesan asid.

Lubang hidung kiri diibaratkan sebagai bulan yang mengeluarkan udara sejuk. Menghembuskan udara dari lubang hidung kiri boleh meningkatkan pengeluaran alkali (alkali).

Baik lubang hidung kanan dan kiri berkaitan dengan sisi berlawanan dari belahan otak dan lobus penciuman. Hidung berada dalam kenalan langsung dengan hipotalamus melalui jalur dengan lobus pencium di otak. Hipotalamus adalah sebahagian daripada sistem limbik, yang berkaitan dengan emosi dan motivasi.

Lubang hidung melalui proses respirasi dihubungkan dengan respons neuromotor dan dengan sistem saraf autonomi. Respons neuromotor ini mempengaruhi bahagian otak (hemisphere) dan juga aktiviti kimia otak, yang pada akhirnya mempengaruhi semua fungsi tubuh.

Bernafas melalui lubang hidung kiri mempengaruhi aktiviti kortikal otak di sebelah kanan, dan sebaliknya. Belahan otak kanan yang dipengaruhi oleh dominasi lubang hidung sebelah kiri, berkaitan dengan kemampuan emosi, visual, kelonggaran dan kegiatan yang bersifat feminin.

Sedangkan belahan otak kiri, yang dirangsang oleh dominasi lubang hidung kanan, dihubungkan dengan aktiviti lisan, lebih bertenaga dan rasional.

Fungsi masing-masing lubang hidung boleh dirasakan pada saat proses penyembuhan. Contoh masing-masing fungsi lubang hidung antara lain:

Bernafas dominan lubang hidung kanan
• Meredakan sakit kepala
• Dapat membantu menyembuhkan gangguan pencernaan kronik
• Meringankan susah buang air besar (sembelit) dan susah makan

Bernafas dominan lubang hidung kiri
• Dapat meredakan tekanan
• Panduan masalah tidur (insomnia). Caranya, berbaring di sisi kanan dan bernafas dengan lubang hidung kiri (menurup lubang hidung kanan) selama 25 hingga 30 minit.
(Sumber: detikhealth.com)

Korek hidung satu nikmat yang Allah bagi juga. tapi nak buat dikhalayak ramai.. orang kata kotor dan tak sopan ... tapi yang Allah larang buat dikhalayak ramai umpamanya menayangkan aurat tu tak rasa kotor dan tak sopan pula yer... hmmm... #muhasabahdiri

5Ulasan

  1. He he hee... senyum sendiri bila baca perenggan / ayat terakhir tu...

    BalasPadam
  2. subhanallah.. sungguh apa yang Allah cipta adalah yang terbaik..
    tapi yang last part tu best kak.. menikam kalbu =D

    BalasPadam
  3. subhanallah kedua lubang hidung kita rupanya ada fungsi berbeza baru tau ni Ct, tpi jgn korek lubang didepan khalayak noo malu aih..

    BalasPadam
  4. Klau nak clearkn hidung biarla brsembunyi hihi

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ