GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Presiden Termiskin Di Dunia!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Jose Mujica mungkin tergolong manusia yang jarang berlaku. Sudah memikirkan negara, dia tak mau menerima gajinya secara penuh. Dia malah menyumbangkan 90 peratus daripada gajinya untuk fakir miskin. Hidup lelaki ini sungguh mudah. Rumahnya di tengah ladang.


Baju-baju yang habis dicuci bergantung tak keruan di laman berumput liar. Hanya dua polisi yang berjaga yang menandakan lelaki itu orang penting. Selain ada juga Manuela, anjing berkaki tiga yang setia. Inilah Presiden Uruguay, Jose Mujica. Gaya hidupnya memang tak seperti ahli politik kebanyakan. Apalagi pemimpin negara-negara lain yang lebih senang hidup bermewah-mewah. Yang tentu saja menghabiskan berjuta bahkan bermiliar wang negara.

Mujica memang beza dengan pemimpin negara lain. Dia menolak rumah dinas yang disediakan negara. Padahal rumah kerajaan itu tergolong mewah, yang jelas selesa untuk hidup sebagai presiden. Tapi dia malah memilih tinggal di rumah isterinya yang hanya berjalan tanah di luar ibu negara Uruguay, Montevideo.

Bersama isterinya, Mujica mengerjakan tanah mereka sendiri. Bunga-bunga tumbuh di pekarangan rumah sederhana. Air yang mereka gunakan sehari-hari pun berasal dari sumur di laman. Bukan air bekalan syarikat air minum seperti di bandar-bandar. Mujica mungkin tergolong manusia yang jarang berlaku.

Sudah memikirkan negara, dia tak mau menerima gajinya secara penuh. Dia malah menyumbangkan 90 peratus daripada gaji bulanannya, atau sekitar Rp 138.972.000, (RM42411.76) untuk amal-amal. Kerana gaya hidup inilah dia mendapat gelaran presiden termiskin di dunia. "Saya mungkin kelihatan seperti lelaki tua yang eksentrik. Tapi inilah pilihan, "kata Mujica dikutip Dream dari laman BBC.

"Saya sudah hidup seperti ini hampir seluruh hidup saya. Saya boleh hidup dengan apa yang saya punya, "kata beliau sambil duduk di sebuah kerusi tua di taman itu. Dengan hanya menerima 10 peratus gaji, bermakna setiap bulan Mujica hanya menerima pendapatan kira-kira Rp 8.9 juta (RM2716.12) sahaja. Jumlah tersebut sama dengan rata-rata pendapatan warga Uruguay.

Sementara yang 90 peratus dia dermakan untuk usahawan kecil dan fakir miskin. Laporan harta kekayaan pejabat negara Mujica empat tahun silam hanya sekitar Rp 20.8 juta (RM6374.39). Harta itu merupakan nilai dari kereta tua miliknya, Volkswagen Beetle keluaran 1987.

Pada tahun ini, dia menambah setengah dari aset isterinya dalam laporan harta pejabat negara. Harta itu berupa tanah, traktor, dan rumah yang nilainya mencapai RM8.7 juta. Jumlah itu tidaklah banyak untuk saiz pejabat Uruguay.

Kekayaan Mujica hanya dua pertiga harta Timbalan Presiden Danilo Astori dan hanya satu pertiga daripada kekayaan bekas Presiden Tabaré Vasquez. Mujica terpilih pada 2009. Pada tahun 1960-an dan 1970-an, dia menghabiskan waktunya dalam laskar gerila Tupamaros, sebuah kumpulan bersenjata sayap kiri yang diilhamkan oleh revolusi Cuba. Pada zaman itu, dia ditembak enam kali dan menghabiskan 14 tahun penjara.

Semasa ditahan, dia mengalami penyeksaan dan terpencil, sehingga dia dibebaskan pada tahun 1985, ketika Uruguay kembali ke masa demokrasi. Lelaki kelahiran 20 Mei 1935 itu menambah, masa-masa di penjara itulah yang telah membentuk pandangan hidupnya.

"Saya dipanggil 'presiden termiskin', tapi saya tidak merasa miskin. Orang miskin adalah mereka yang hanya bekerja untuk mencuba memelihara gaya hidup yang mahal, dan selalu ingin berlebih-lebihan, "katanya. Menurut dia, pilihan hidup ini merupakan masalah kebebasan.

"Jika anda tidak mempunyai banyak harta, maka anda tidak perlu bekerja sepanjang hidup anda seperti seorang budak untuk mempertahankan mereka, dan kerana itu anda mempunyai lebih banyak masa untuk diri sendiri," tambah beliau. Tak hanya di dalam negeri. Mujica juga menunjukkan kehidupan bersahaja saat bergaul dengan presiden-presiden negara lain.

Dalam pelbagai forum dunia, dia selalu memperjuangkan nasib negara miskin. Dia juga sangat peduli dengan kelangsungan alam sekitar. Mujica menuding para pemimpin dunia mempunyai "obsesi buta untuk mencapai pertumbuhan dengan pengambilan, seolah-olah sebaliknya akan bererti akhir dari dunia."
Sumber: dream.co.id

Info lanjut mengenai presiden termiskin ini boleh baca di sini.

Pemimpin Islam zaman Nabi s.a.w dan para sahabat pun terkenal dengan sifat zuhudnya... Walaupun ada harta tapi lebih pentingkan rakyat dan negara... Jauh bezanya kan dengan apa yang kita hadapi pemimpin akhir zaman sekarang ni kan... hmmm... Pemimpin senang lenang, rakyat tanggung beban.. 

4Ulasan

  1. kalau semua presiden negara macam ni..... alangkah baiknya....

    BalasPadam
  2. Salam singgah sini sis...presiden ni miskin harta tapi tak miskin hati...suka dengan kata² dia "Saya dipanggil 'presiden termiskin', tapi saya tidak merasa miskin. Orang miskin adalah mereka yang hanya bekerja untuk mencuba memelihara gaya hidup yang mahal, dan selalu ingin berlebih-lebihan, "katanya. Menurut dia, pilihan hidup ini merupakan masalah kebebasan.

    BalasPadam
  3. betul ker kak rata-rata pendapatan warga uruguay RM8.9 Juta sebulan..rupiah kot..

    BalasPadam
  4. Jarang wujud lagi pemimpin macam ni.. huhu

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ