30 November 2015

Penyakit Umat Islam Masa Kini!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Penyakit Umat Islam Masa Kini
Daripada Abu Hurairah r.a. Katanya, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda "Umatku akan ditimpa penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat-umat terdahulu" Sahabat bertanya "Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?" Nabi SAW menjawab "Penyakit-penyakit itu adalah, 1.Terlalu sombong, 2.Terlalu mewah, 3.Mengumpulkan harta sebanyak mungkin, 4.Tipu menipu dalam merebut harta benda dunia, 5.Saling memarahi, 6.Dengki-mendengki sehingga menjadi zalim menzalimi" (HR Hakim)

 Semua penyakit ni dah nampak secara terang-terang dah... Petanda kecil nak kiamat tu habis dah...
Tapi orang sekarang insaf kejap je...
Dah habis tu buat la balik.. Insaf kejap je..

Sombong macam hidup tak mati dah..
Mewah tapi papa sebenarnya...
Kumpul harta lebih dari kumpul pahala... Kalau orang kata, kononnya mewah untuk buat amal... Tapi amal menunjuk ada la...
Nak kumpul harta tak kisah halal haram... Janji dapat duit . menipu pun tak la.
Dengki tu dah jadi hobi.. Tak boleh tengok orang lebih mula nak dengki.. Dah dengki pastu sanggup fitnah pula sebab tak nak tengok orang lebih dari dia..

Tak tahu la nak kata apa..
Rasa takut nak hadapi penghujung zaman...
Moga Allah lindung lah zuriat keturunan kami akan datang ni..

Tak mention dan tak kata kat sapa..
Tapi apa yang penulis tulis dan gambar melalui realiti hidup dan pengalaman diri penulis sendiri..
Moga sama muhasabah diri..
Tak payah nak fikir dunia yang dah tua ni..
Cari dan rebut pahala untuk kekal di akhirat sana.. 

2 ulasan:

  1. insyallah akan berusaha utk elakkan ..

    BalasPadam
  2. Nauzubillah, mintak Allah jauhkan dari kita sifat2 ni..

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^