GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Ini Sebab Kenapa Ibu Hamil Perlu Elak Minum Kopi!!!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Kopi, walaupun tahu ianya tak bagus untuk badan jika diambil selalu, tetap juga nak minum... Cuma kuatiti terkawal. Masa mengandung, memang betul-betul kawal pengambilan kopi. Masa lepas bersalin pun kawal.. Tapi paling dasyat ialah masa bulan puasa.. Suami MF tak bagi minum kopi,sebab takut berat MF makin turun lagi nanti... Jadi, sebulan tak minum kopi... Haha... Terseksa gak la bagi penggemar kopi macam MF ni. 

Masa mengandung kawal sebab takut Hb turun. Jadi, tak minum sangat kecuali time mengidam teringin betul je... 

Kenapa tak boleh minum kopi semasa hamil???

Merujuk penelitian yang dilakukan di Sahlgarenska University Hospital, Swedia dan Norwegian Institute of Public Health mengatakan jika ibu yang sering minum kopi ketila hamil boleh membuatkan janinnya tidak boleh berkembang dengan baik. Kandungan kafein dalam kopi akan membuat janin lahir dalam keadaan berat badan rendah.

Selain itu, eksperimen yang dilakukan kepada 60.000 ibu hamil di Norwegia, mereka yang minum kopi lebih dari 200-300 mg kopi setiap hari akan meningkatkan risiko janin berukuran kecil hingga 62%. Sumber lain dailymail.co.uk, dalam jurnal BMC Medicine, Dr Verena Sengpiel mengatakan:

"Kemungkinan besar kafein boleh mengganggu pertumbuhan dan perkembangan janin. Kafein juga akan menghalang protein yang ada di tubuh ibu untuk bayi dan membuat janin tidak sihat."

Bahaya kafein pada kopi bukan hanya sampai di situ saja. Jika ambil kafein berlebih setiap hari saat hamil, ini akan meningkatkan risiko bayi terlambat lahir selama 8 jam. 

Dalam kenyataan American Journal of Obstetrics and Gynaecology, jika bahan kafein yang diambil ibu saat hamil tinggi, ini boleh mengubah DNA dalam sel-sel janin sehingga membuat janin kemungkinan terkena tumor ataupun kanser.

Para peneliti menemukan jika bayi yang lahir dari wanita yang suka minum kopi saat hamil akan berisiko 20% lebih tinggi terjangkit kanker. Anda yang dah biasa minum kopi 2 sampai 3 gelas setiap hari, kena pastikan untuk mengurangkan ambil kopi.

Jika sesekali je ambil kopi, kesannya tidak begitu bahaya untuk kesihatan janin. Tambah pula jika usia kandungan sudah masuk ke trimester kedua dan seterusnya.  Tetapi kafein bukan ada dalam kopi saja, minuman lain yang mengandungi kafein adalah teh, soda dan coklat.
Sumber rujukan: Karangkraf

Ini hanya kajian kepada penggemar kopi tegar... MF biasa minum seminggu atau dua minggu sekali... Memang kesannya, berat badan susah la nak naik... Dalam banyak-banyak kopi, kopi susu kambing bioasli yang MF paling suka... Sebab sedap dan berkhasiat. Apa pun besederhana itu penting dalam setiap hidangan... Apa-apa makanan pun kalau terlebih pengambilanya boleh memudharatkan...

3Ulasan

  1. masa hamil anak pertama langsung tak minum kopi.anak kedua boleh kata setiap pagi mium kopi..heheheh

    BalasPadam
  2. mana yang patut dielakkan, kita elakkan :)

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ