GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

7 Widget Penting Yang Patut Ada Pada Blog

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Sumber: Google images

Widget untuk blog terlalu banyak sehinggakan, semua widget ni nak letak dalam blog. Tapi terlalu banyak widget menjadikan blog kita serabut dan juga lambat loading. Jadi, perlu pilih widget yang betul-betul perlu dan penting serta fungsinya untuk kemudahan pembaca dan pengunjung blog. 

Antara 7 widget yang patut ada pada sebuah blog. 

Recent post, iaitu widget yang memaparkan tulisan-tulisan terbaru kita.Walau di laman utama memaparkan beberapa posting entry terbaru, tapi ada setengah pembaca tak tengok laman utama. Jadi, recent post menjadi sangat penting. Jadi, strategiknya bila widget ni diletakkan di bahagian atas.

Kotak komen yang mesra pengguna. Ini bukan satu widget, tapi ada blogger abaikan pasal kotak komen ni. Jadi, MF suka untuk tegaskan guna kotak komen yang sesuai dan mudahkan orang lain komen. Apa guna kita buat entry tapi orang baca tapi tak boleh nak respon dengan baik. Jika pengguna blogspot, kotak komen blogspot itu sudah cukup baik... Cuma setting, bagi sesuai dengan pembaca. 

Button share, ini adalah satu widget yang akan boleh menyebarkan tulisan kita ke jejaring sosial atau bookmarking. Tulisan kita mudah merebak dengan diedar ke twitter atau facebook. Sehingga akan dapat menjadi salah satu cara promosi blog dan boleh mendatangkan ramai pengunjung.

Related Post, iaitu widget yang memaparkan tulisan-tulisan yang berkaitan dengan tulisan yang kita baca. Widget ini akan memudahkan pembaca untuk mendapatkan ilmu atau bacaan yang berkaitan. Selain itu akan dapat mendatangkan banyak page view. Sebab tu kadang post lama boleh dapat komen baru.

Arkib, iaitu iaitu widget yang memaparkan bulan kita update entry blog, dan juga boleh memaparkan jumlah tulisan dalam setiap bulan berapa kali kita posting. Selain itu juga akan memudahkan pembaca cari bacaan yang sesuai dan artikel yang minat untuk dibaca. Cuma, setting ikut kesesuaian. Jika terlalu panjang sampai nak ke scroll ke bawah pun tak effective juga... Jadi, setting ikut kesesuaian pandangan pembaca.

Search engine, ini dia widget yang dianggap sangat penting. Kerana boleh dibayangkan betapa susahnya mencari suatu kata kunci yang ada di blog kita tanpa search engine.

Contact Us: antara widget yang boleh dikatakan penting masa ini untuk blog. Sebabnya, perhubungan pembaca dan pemilik blog. Jika ada persoalan, pembaca terus boleh hubungi pemilik blog sama ada melalui borang online Contact Us, ataupun icon laman sosial seperti facebook, twitter dan juga email. 

11Ulasan

  1. Salam singgah sini sis...wahh...bnyak widget yang tak ada dalam blod diana...

    BalasPadam
  2. Betul..setuju..terima kasih perkongsian ni MF..

    BalasPadam
  3. Baru kita tahu rupanya related post nie penting... Thanks kak MF

    BalasPadam
  4. klu yg kmen ada i,m not robot n verification kod tu mlmbatkan proses submit komen..

    BalasPadam
  5. Ohhh terima kasih atas panduan bermanfaat nih =)

    BalasPadam
  6. kak MF.. hee~ ade kawan komen kata saya punya openID tak bleh masuk laa.. cemana eh ? dah godak abis setting dah.. tak tau mana silap..

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ