Friday, 29 May 2015

Tantrum Bagai Dirasuk!!!

Pengalaman berharga buat MF yang bergelar ibu... Pengalaman buat suami sebagai bapa kepada anak yang sedang membesar...

MF kongsikan pengalaman ni untuk panduan buat ibu bapa lain juga... Bersedia dengan anak yang makin membesar ni... Makin besar makin kuat dan makin banyak kena sabar...

Si kakak yang menginjak usia 4 tahun... Hari ni MF ada sambutan hari guru sampai ke petang... Lepas balik dari sambutan dan jamuan... Si kakak dah mula eksited nak buka hadiah-hadiah yang MF dapat..tak banyak mana pun... Tapi nampak dengan si kakak dia mula nak buka...

Layankan saja... Lepas dah buka... Dia mula nak itu dan ini... Paling dasyat...bila si kakak tantrum bila MF tak penuhi keinginannya nak beg kertas, nak buat main la tu... Memula cakap baik-baik je... Tak jalan juga... Mula tunjuk rotan... Biasa kalau tunjuk rotan, dia dah berhenti... Tapi kali ni tak... Mula geram juga... Suami pun naik geram... Makin teruk dia... Cakap baik-baik, pujuk semua tak jalan juga... Ajak mandi... Tak nak... Makin menjadi tantrum dia..

Mula terpikir... Agaknya ada "benda" la ni.. Petang-petang...time guruh, kilat, angin dan hujan lebat pulak tu kan.... Bila MF sebut ada syaitan ni.. Minta suami bagi minum air Yassin.. Dia tolak...dan terus menangis, jerit dan MF tak pernah lihat dia jerit nyaring macam tu...

Lepas dia tolak tu... Suami minum air Yassin...baca ayat Quran dan terus sembur kat muka dia... Terus dia jerit nyaring... Macam sakit sangat... Lepas tu... Terus diam, ajak mandi... Dan kembali pulih macam biasa... Terus dia datang peluk dan cakap... "kakak minta maaf Ummi..."

Memang pengalaman buat MF dan suami... Si kakak ni mudah dengar cakap... Bila lain macam tu yang pikir ke lain dah...

Memang kena bersedia... Anak usia 4-10 tahun antara tempoh mencabar, jin syaitan memang suka usia kanak-kanak segini... Kena tanamkan dan terapkan dengan aqidah yang kuat... Dekatkan diri mereka dengan cara hidup Islam...

Tu pun kat rumah ni, setiap masa dengarkan zikir dan nasyid sahaja... Jarang dah buka lagu kanak-kanak yang melalaikan...

Ya Allah, moga Allah lindungilah anak-anak kami dari makhluk dan perbuatan yang Engkau murkai...

Pengalaman dan pengajaran berharga buat Maria dan Firdz...


4 comments:

  1. mmg pun, kalau anak tantrum mmg germ kan.xtau apa yg dorg nak.

    ReplyDelete
  2. jiwa anak-anak masih bersih tu..jangan risau..cuma perlu didikan sahaja .

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah kak...kita memang kena bersedia hadapi semua ni. Kadang² anak tantrum lain macam pun seriau jugak dibuatnya

    ReplyDelete

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^