31 Disember 2014

WW ~6 Hadiah Dari Allah untuk Hapus Dosa!~

Sumber:fb

Enam hadiah dari Allah untuk hapuskan dosa kita:

1. KePENATan
2. KeSAKITan
3. KeBIMBANGan
4. KeDUKAan
5. PenDERITAan (hati)
6. KeSEDIHan

Just say Alhamdulillah and think positif... Insha... We will feel better...

Thanks Allah... I know you love me more than who love me in this world!!!


Posted via Blogaway: Entry Autopublish

30 Disember 2014

Membeli-belah di Pearl Harbour

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Membeli belah satu terapi stress dalam kalangan wanita.. itu fakta ya para suami dan lelaki sekalian.. tolong faham.. hehe.. aceh..aceh.. mukaddimah dah buh pasal fakta... itu saja je.. ilmu bela diri namanya... 

ok..dah jangan nak melalut.. 
MF pun wanita jadi, tak terkecuali terlibat dalam terapi stress ni.. dan terapi selalu MF buat ialah shopping online... shopping online ketagih tau... sekali dah buat.. nak je beli lagi...hanya iman dan poket je boleh kawal nafsu shopping ni... di samping...memikirkan keperluan melebihi kehendak... kalau tak memang kerringgg.. hehe...MF mula shopping online tu lepas tukar kad ATM MF, renew kad je.. yang lama BCB kepada CIMB... jadi daftar la buat CIMBCLICKS sekali... mula situ lah MF mula reti shopping online dan segala pembayaran bil pun online je.. 

Tu dia.. panjang intoduction... 
Jadi, baru-baru ni.. kat facebook tu memang sentiasa la berlegar-legar iklan.. baju bayan yang penuh sale.. dan akhirnya MF tertarik dengan sale yang dibuat oleh Pearl Harbour
Sekali tengok.. memang sale... harga baju bajan beratus ringgit jadi puluhan rnggit je.. Yang puluhan ringgit jadi belasan ringgit... Apa lagi.. MF grab tiga helai baju sahang (loghat ganu) buat pakai kat rumah je... 

pearlharbour

Blouse bunga pink tu RM9.00
Cinderella Lycra Skirt warna hitam: RM16.00
Dress hitam: RM10

Total sekali shipping pos laju.. (boleh pilih kalau nak suruh GDex hantar) RM44... 

Sale kan... jimat minyak kereta sungguh shopping camni.. tak sampai RM50.. kat kedai belum tentu ada.. kalau baju blouse tu longgar boleh la pakai jenjalan... tapi sebab free saiz, melekat sikit kat badan, jadi kita bergaya je kat rumah.. dok rumah wajib cecantik untuk suami kan... 

Tapi berbaloi la.. shopping kat situ pun murah-murah... dress lawa-lawa... memang cuci mata je.. ikut nafsu habis digrabnya... hehe...

Ingat nak shopping lagi.. hehe.. tunggu je la.. tapi susah nak cari baju lelaki jual online..kecuali kat Zalora. Tapi Zalora macm dah mahal je sekarang.....tu la kot ada web yang boleh shopping online baju lelaki ok gak kan... nak cari untuk suami juga... tapi baju anak-anak MF suka beli direct je kat kedai.. online macam mahal je.. lagipun takut salah saiz je.. 

Jika berminat nak cuci mata.. boleh la tengok-tengok kat sini:
http://www.pearlharbour.com.my/

Servisnya pun cepat...memang puas hati...

Bayaran Bonus Kakitangan Awam Diawalkan Kepada 5 Januari 2015!

Berita untuk semua kakiktangan kerajaan... Alhamdulillah... Khabarnya bonus kakitangan kerajaan diawalkan kepada 5 Januari 2015 yang sepatutnya mengikut gaji iaitu 22 Januari 2015...
Sumber ini dapat dari Kami Guru Malaysia... Dan MF merujuk pula di beritasemasa.com... Alhamdulillah... Benar berita ini...sebab ada gesaan dari Cuepac...supaya diawalkan sebab ringan kan beban mangsa banjir..
Alhamdulillah... Rasa lega sikit... Ye lah... Gaji bulan Disember awal hari tu... Memang semput juga nak tunggu gaji...
Alhamdulillah... Rasa kurang sikit bebanan... Dan masuk waktu sekolah masih bercuti... Bagi yang terlibat banjir sempat buat persediaan untuk anak-anak...
Alhamdulillah... Rezeki dari Allah...

Posted via Blogaway: Entry Autopublish



UPDATE!!!

BAYARAN BONUS DITANGGUHKAN SEHINGGA SATU TARIKH LAIN YANG AKAN DITETAPKAN... 

TAPI  TENTERA DAH DAPAT DAH.. SUAMI CAKAP YANG MANA GAJI MASUK KAT MAYBANK JE... CIMB DAN BANK-BANK LAIN TAK DE LAGI... 

HMMM... TUNGGU JE LA KAN... 
Hukum Siram Air di atas Kubur

Hukum Siram Air di atas Kubur

ِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Jenjalan online tadi, terjumpa satu persoalan dan jawapan... salah satu amalan yang biasa kita buat dalam kalangan masyarakat Melayu ketika kematian ataupun ketika menziarahi kuburan. 

Hukum menyirami kubur.. Ada yang tahu hukum sebenar, dan ada yang hanya mengikut adat sahaja.
Jadi, ini huraian dan penjelasannya.


Amalan menyiram air di atas kubur selepas mengebumikan mayat terdapat riwayat yang menyatakan ia diamalkan pada zaman Nabi Sallallahu 'alaihi wa sallam dan para sahabat Radiyallahu 'anhum:

أن رسول الله صلى الله عليه وسلم رش على قبر ابنه إبراهيم ووضع عليه حصباء. رواه الشافعي
Maksudnya: “Sesungguhnya Rasulullah Sallallahu 'alaihi wa sallam menyiram(merenjis) air di atas kubur anaknya Ibrahim dan meletakan batu di atasnya.” Hadith riwayat Imam al-Syafi’ie(rujuk: Nail al-Awtar, al-Syaukani)

Imam Al-Baihaqi meriwayatkan bahawa Jabir bin Abdullah RA berkata:

رُشَّ عَلَى قَبْرِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالْمَاءِ رَشًّا ; فَكَانَ الَّذِي رَشَّ عَلَى قَبْرِهِ بِلَالُ بْنُ رَبَاحٍ بَدَأَ مِنْ قِبَلِ رَأْسِهِ مِنْ شِقِّهِ الْأَيْمَنِ حَتَّى انْتَهَى إلَى رِجْلَيْهِ
Maksudnya: “Kubur Nabi SAW telah disiram air ke atasnya,orang yang menyiram air di atas kubur Baginda adalah Bilal bin Rabah RA iaitu Beliau memulakan(siraman) dari kepalanya dari sudut kanan sehingga di bahagian kaki.” (Rujuk: Nail al-Autar, al-Syaukani)

Apakah tujuan siraman ini?

Imam Nawawi al-Syafi'ie menyebut di dalam karangannya ‘al-Majmuk’, bab janaiz(jenazah):

ولأنه إذا لم يرش عليه الماء زال أثره فلا يعرف ، ويستحب أن يجعل عند رأسه علامة من حجر أو غيره

Maksudnya: …dan jika tidak disiramkan air ke atasnya(kubur), maka kesan kubur(pengkebumian) akan hilang dan tidak dikenali. Disunatkan juga meletakkan tanda yang berbentuk batu dan selainnya di bahagian kepala.

Menurut Imam al-Buhuti al-Hanbali di dalam kitab ‘Kasyaf al-Qina’ ‘an Matn al-Iqna’, kitab janaiz:

ولأن ذلك أثبت له ، وأبعد لدروسه ، وأمنع لترابه من أن تذهبه الرياح
Maksudnya: …dan kerana untuk menguatkan struktur tanah kubur, menjauhan ia dari hilang kesannya dan menghalang tanah kubur itu diterbangkan oleh angin.

KESIMPULAN
Amalan menyiram air di atas kubur bukan satu perkara yang diWAJIBkan. Namun ia boleh ditinggalkan jika tiada keperluan yang mendesak seperti dikuatiri kesan kuburan itu akan hilang.

Sumber: Cinta Ilmu

Jelaskan.... kenapa amalan ini dibuat pada zaman dahulu? Sebab zaman nabi s.a.w kawasan yang nabi tinggal ialah padang pasir... jadi, bila siram air dan letakkan batu, itulah sebagai tanda itu adalah kubur.. tapi bagi kita di Malaysia, struktur tanah ialah tanah merah.. jadi tanda itu sesuatu yang disunatkan, tapi menyiram air, bukan lagi satu keperluan yang mesti kita buat... Apatah lagi siram dengan air bunga dan tabur bunga... itu akan cuba kita perjelaskan pada entry yang lain. Insha Allah. 

Bab-bab amalan seharian kita melibatkan hukum. Wajib kita tahu hukum sebelum amal... Ada ulama berpendapat, amalan yang dilakukan tanpa berdasarkan hukum dan hanya sebagai ikutan, contohnya ikut mak bapa, atau ikut ustaz..segala amalannya akan tertolak. Jadi, wajib kita perlajari hukum fiqh!

Komik Abu Nuwas: Pembelajaran Untuk Anak-anak

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 


Terbaca kat blog abang Ben Ashaari, pasal buku komik untuk kanak-kanak.. buku kisah teladan Abu Nuwas.. sesuai untuk kanak-kanak... Jadi MF tertarik dengan tawarannya... Lagi pun harganya Murah je.. RM13 free postage... Kat kedai memang takde jual.. Jadi MF pun belilah untuk anak-anak.

Komik ringkas untuk bacaan sebelum tidur anak-anak.. kisah simple yang menarik ni sesuai lah untuk seusia kakak.. mana boleh baca buku tebal-tebal.. mau tak tidur je ank-anak tu nanti... nak tahu kisahnya kena la beli kan, lagipun RM13 je.. boleh guna untuk cucu dan cicit kalau simpan dan jaga betul-betul.. 

Buku komik ni keluaran Projek Iqra'. Projek Iqra' ni tengah buat satu kempen sumbangan derma.. boleh rujuk SINI, untuk kempen dan sumbangan derma. 

Untuk pembelian online boleh klik SINI.

Maklumat lanjut:
Persatuan Kebajikan Projek Iqra' SeMalaysia 
(Projek Iqra' Charity Association Of Malaysia)
Registration No: PPM-006-14-25012013



Adab-adab Bersedekah

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Dugaan untuk mangsa banjir ialah dugaan juga untuk yang tak kena banjir. Masa ni, adalah waktu yang terbaik untuk sucikan harta.. Bersihkan harta dengan sedekah salah satu amalan mulia yang amat Islam galakkan. 

Bahkan dalam satu hadis Riwayat Bukhari, Nabi s.a.w pernah bersabda:

Maksudnya: Daripada Abu Hurairah r.a., beliau berkata: Rasulullah SAW bersabda: setiap sendi tubuh badan manusia menjadi sedekah untuknya pada setiap hari matahari terbit. Kamu melakukan keadilan di antara dua orang (yang berselisih faham) adalah sedekah, kamu membantu orang menaiki kenderaan atau kamu mengangkat barang-barang untuknya ke dalam kenderaan adalah sedekah, perkataan yang baik adalah sedekah, setiap langkah kamu berjalan untuk menunaikan solat adalah sedekah dan kamu membuang perkara-perkara yang menyakiti di jalan adalah sedekah.

Dari hadis ini, Nabi bersabda, setiap sendi kat tubuh kita boleh kutip pahala sedekah. Contoh yang Nabi s.a.w sebut dalam hadis tersebut:

1. Mendamaikan orang bergaduh.. 
2. Menolong orang yang naik kenderaan, atau tolong angkat barang ke atas kenderaan pun dapat pahala.
3. Berkata yang baik-baik.
4. Berjalan kaki ke masjid atau surau.
5. Membuang benda-benda yang menghalang perjalanan, cthnya ranting kayu dan sebagainya.

Dari contoh yang Nabi s.a.w sebut, semuanya senang nak buat, tapi perlukan iman dan hati yang bersih baru dapat buat.

Jadi, sedekah bukan harta sahaja.. doa juga sedekah. 

Ramai orang mampu bersedekah, tapi nilai sedekah tu hanya Allah yang layak menilai.. Namun, sedekah yang berkualiti adalah mengikuti dan menepati adab-adab sedekah yang dianjurkan dalam Islam.

Adab-adab bersedakah:

1. Memberi dengan ikhlas tanpa mengharapkan balasan.
Ikhlas ni susah sebenarnya, sebab ianya berkait dengan iman dan nafsu... Jika iman kuat, maka ikhlas akan bernilai, tapi jika sebaliknya.. hnya Allah yang Mengetahui berapa percent nilai ikhlas kita.

2. Berusaha menyembunyikan pemberian sedekah.
berusahalah untuk sembunyikan pemberian sedekah kita.. tak perlu nak ambil gambar, tayang kat orang... kerana takut-takut amalan itu tiada nilai. Dan satu amalan sedekah yang seorang hamba Allah ni sebagai ilmu iaitu Sedekah Subuh... Dia kongsikan untuk ilmu... dan kita yang praktikkan boleh kongsikan sebagai ilmu tapi jangan berlebihan dalam perkongsian kerana takut akan ada sekelumit perasaan riak di hati.

3. Tidak mengungkit-ungkit.

4. Menunjukkan muka yang manis ketika memberi sedekah. Jangan memberi seolah-olah macm terpaksa je... 

5. Sedekah dari sumber yang halal dan baik.
Pastikan barang yang disedekah adalah barang sendiri... bukan barang orang lain. Dan juga barang tersebut baik dan ada nilai serta boleh digunakan oleh penerima sedekah. Ada tengok, mangsa-mangsa banjir dapat baju yang dah koyak dan layak dibuat kain buruk. Sebaik-baik sedekah ialah barang yang elok dan yang kita sayang... Kesian orang yang menerima sedekah. Jika nak bagi, biarlah betul-betul...jangan mengikut-ikut.. jangan sekadar melepaskan batuk ditangga... sebab kat rumah banyak kain baju tak pakai, dah buruk dan dah lusuh, ahh..sedekah je lah... itu bukan sedekah namanya... 

Jadi, sedekah lah yang baik-baik.. jika nak bersedekah, eloklah ikut adab-adabnya supaya sedekah kita bernilai dan benar-benar diterima oleh Allah.


29 Disember 2014

Anggaran Perbelanjaan Persekolahan 2015!

Jika tengok pun dah tahu... Huu... Berpeluh juga... 

Itulah... Makin besar...makin bertambah..  Kos hidup dah makin mahal... 

Kadang tak tahu nak jimat camne... Cuma... Patut...kita ajarlah anak-anak rasa kasih dan sayang dengan harta yang ada... Jaga harta yang ada sebaiknya...

Macam beg sekolah, kasut dan baju pakailah selagi muat... MF dulu pun... Selagi muat pakai je... Beg dan kasut berjahit dengan tali tangsi... Tak kisah semua tu... 
Jadi, zaman ini... Kena juga ajar nk hidup susah... Tak payah malu dengan susah... Biar apa kata orang... Biar orang kata kita kedekut... Tapi itu untuk pengajaran agar anak-anak hargai masa senang.... 

Maaf .. Sekadar pendapat MF... Sekarang ni pun MF terapkan kat anak-anak tak mewah tentang makanan... Makan apa yang ada... Syukur dengan apa yang ada... Sesekali je makan lebih dan diluar... Biarlah... Supaya mereka hargai sedikit makanan yang ada... 
Itu cara kami... Terpulang kepada pendapat masing-masing kan... Sekadar berkongsi pandangan....

Biar berjimat bukan kedekut... 

Posted via Blogaway: Entry Autopublish
Jenis-jenis Fobia/Trauma dan  Sakit  Mental

Jenis-jenis Fobia/Trauma dan Sakit Mental

sumber: google images

Psikologi adalah ilmu pengetahuan yang mempelajari perilaku manusia dan proses mental yg menyertainya

Phobia: biasanya menggangu aktiviti sehari-hari, kerana sebahagian besar adalah ketakutan yang tidak rasional

Scopophobia: ketakutan berlebihan akan terlihat oleh seseorang terutamanya bila dilihat di bahagian muka

Venustraphobia: ketakutan terhadap wanita cantik

Hippopotomonstrosesquippedaliophobia: phobia terhadap kata-kata panjang

cryptophasia: Biasanya anak kembar mencipta bahasa mereka sendiri dan hanya mereka yang memahaminya

Anuptaphobia: Ketakutan menikahi orang yang tidak tepat

Levophobia: rasa takut berlebih pada benda-benda yang berada di sebelah kiri

Dextrophobia: rasa takut berlebih pada benda-benda yang berada di sebelah kanan

Gangguan makan kompulsif: Tidak boleh berhenti makan, mempunyai ketagihan makanan; tidak boleh berhenti makan apa yang anda suka.

Anoreksia nervosa: Gangguan makan yg ditandai dengan penolakan pengambilan makanan untuk
mempertahankan berat badan

Bulimia nervosa: 
Gangguan makan yang membuat anda makan secara berlebihan, dan akan mengeluarkan makanan tersebut dgn pelbagai cara Bulimia nervosa seringkali dialami oleh para model profesional dan dijadikannya pilihan gaya hidup, walaupun faktanya sangat menyiksa
Penyebab Bulimia: Masalah peribadi, keluarga, perilaku maladaptif, pertentangan identiti diri, dan mementingkan penampilan fizikal

Sleep Paralysis (Lumpuh Tidur) atau The Old Hag Syndrome

Ragu-ragu: merupakan sebuah paham yang mengajarkan manusia untuk curiga, tidak mudah percaya, dan bersikap hati-hati

Narsisisme: perasaan cinta trhadap diri sendiri yg berlebihan, percaya diri itu perlu, tp harus diletakkan dgn baik

Dejavu bererti mengalami sesuatu pengalaman yang dirasakan pernah dialami sebelumnya

Egois itu ketegasan untuk kepentingan diri sendiri, Prinsip itu konsisten pada kebenaran yang dipegang

Peladophobia: rasa takut terhadap orang berkepala botak.

Triskaidekafobia:rasa takut dengan angka 13

Pika (Pica): sebuah penyakit kejiwaan yang menunjuk pada keinginan kuat utk memakan benda-benda yang bukan merupakan makanan

Melophobia: rasa takut pada muzik.

Snickophobia: rasa takut pada Celana Dalam

Dendrophilia: kelainan kejiwaan di mana seseorang mempunyai minat seksual terhadap pokok bukan manusia

Didaskaleinophobia: rasa takut / ketakutan untuk pergi ke sekolah.

Catagelophobia: rasa takut akan ditertawakan / diejek

Sleep paralysis adalah keadaan ketika kamu bangun dr tidur dan merasa sgt sedar, tapi tubuh sukar bergerak. Sleep paralysis biasanya berlaku kira-kira 2-3 minit. Kamu akan boleh bergerak selepas otak & tubuh berkaitan kembali

Anuptaphobia: takut akan tidak mendapat pasangan (single).

Ablutophobia: takut akan mencuci atau mandi

Seseorang yang menyembunyikan rasa sakit mereka di balik senyumnya disebut "Eccedentesiast"

Hematidrosis adalah keadaan yang jarang berlaku, dimana seseorang mengeluarkan keringat darah di saat stres

Misophonia adalah keadaan di mana anda merasa marah kerana mendengar suara orang yang sedang bernafas atau sedang makan

Pteronophobia: phobia digelitik oleh bulu.

Cherophobia: takut terhadap hal-hal yang menyenangkan.

Obesophobia: rasa takut akan gemuk atau takut bertambah berat badan

'Nomophobia', iaitu takut kehilangan handphone yang terlalu berlebihan

Scopophobia: 
Ketakutan berlebihan ditatap oleh orang lain disebut sebagai Gamomania adalah orang yang senang / hobi untuk melamar beberapa wanita sekaligus dalam masa yang hampir bersamaan.

Catagelophobia: takut akan ditertawakan / diejek.

Coimetrophobia: ketakutan pada kuburan.

Pentheraphobia: fobia atau rasa takut yang berlebihan pada ibu mertua.

Lethologica: gangguan psikologi yang menyebabkan seseorang lupa sesaat akan suatu nama atau kata dalam sebuah perbualan.

word Phobia adalah fobia / takut punya teman wanita lagi kerana trauma disakiti.

Philophobia: 
fobia atau rasa takut akan merasakan cinta atau jatuh cinta.

OCD: 
Gangguan kecemasan di mana seseorang mempunyai ketakutan yg tidak masuk akal (obsesi), menuntun melakukan sesuatu berulang.

Technophobe adalah sebutan untuk orang yang mengelak / menolak teknologi baru.

Quidnunc adalah sebutan untuk orang yang selalu ingin tahu gosip terbaru.

Atychiphobia adalah fobia atau rasa takut yang berlebihan akan gagal / kegagalan.

Brontophobia: 
takut akan halilintar / petir, biasanya menolak untuk pergi keluar pada saat hujan yang disertai dengan kilat.

Eproctophilia adalah kelainan seksual di mana si pesakit menyukai bau kentut pasangannya.

Pistanthrophobia adalah fobia atau ketakutan untuk mempercayai orang kerana pengalaman masa lalu yang negatif atau buruk.

Amaxophobia adalah fobia atau rasa takut berlebih memandu kenderaan kereta / motor.

Mnemophobia adalah takut akan kenangan, kejadian yang sudah berlalu.

Musicphile adalah sebutan orang yang ketagihan mendengar muzik.

Tonsurphobia adalah fobia atau rasa takut akan memotong rambut.

Alliumphobia Ketakutan berlebihan terhadap bawang putih.

Haptephobia / Haphephobia adalah fobia atau ketakutan akan disentuh.

Athazagoraphobia adalah ketakutan akan dilupakan / diabaikan.

Katsaridaphobia adalah fobia / takut pada lipas.
  
Erotomania adalah jenis khayalan di mana orang yang bersangkutan percaya bahawa orang lain jatuh cinta dengannya padahal tidak sama sekali.

Agyrophobia adalah fobia atau rasa takut yang berlebihan akan melintas jalan.

Frigensophobia adalah ketakutan bahawa memakai telefon bimbit boleh merosakkan otak

Hematidrosis adalah keadaan yang jarang berlaku, dimana seseorang mengeluarkan keringat darah di saat stres.

Abibliophobia adalah fobia atau ketakutan terhadap kehabisan bahan bacaan.

Automatonophobia adalah fobia / ketakutan pada patung / boneka.

Acarophobia: Takut pada rasa gatal atau serangga yang menyebabkan gatal.

Sophophobia adalah rasa takut untuk belajar.

Telephobia adalah fobia atau ketakutan akan membuat atau menerima panggilan telefon.

Sumber: internet

Banyak betul jenis fobianya... sampai terbelit lidah... tapi dalam banyak-banyak tu ada juga kena kat diri sendiri nih... tak dapat lari dari fobia, sebab kita hidup ada pengalaman yang kadang kala menakutkan... jadi, pasti ada sikit sebanyak fobia dalam diri... 

Download dan Print Kalendar Kuda 2015

Tahun ni tak dapat kalendar kuda... kalendar jenis lain banyak la dapat... Kalendar kuda ni nampak patern lama tapi kalendar yang paling mudah nak dirujuk dan senang nak tengok... Jadi, MF cari kat internet... ada rupanya yang rajin buat kalender ala kalender kuda ni... walaupun tak 100% sama, designnya memang sama...


MF download dan print sendiri... suami buatkan cover atas... mudah dan senang ada kalendar kuda nih... 

Jika ada yang nak download: KLIK SINI... 

Sesi Persekolahan 2015 Ditangguh Hingga 12 Januari 2015!

Info buat semua...ibu bapa dan guru... Syukur dengan berita ini... Melegakan kengkawan yang sedang hadapi banjir... 


KUALA LUMPUR: Kementerian Pendidikan bersetuju untuk menangguhkan permulaan sesi persekolahan di seluruh negara bagi tahun 2015 selama seminggu berikutan banjir yang melanda negara ketika ini, demikian umum Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau berkata, dengan penangguhan ini, tarikh baru sesi bermula persekolahan tahun 2015 bagi negeri Kedah, Kelantan, Terengganu dan Johor adalah pada 11 Januari 2015 (Ahad).

Manakala bagi negeri-negeri lain akan bermula pada 12 Januari 2015 (Isnin).

"Seperti semua pihak maklum banjir yang sedang melanda negara sekarang masih berterusan khususnya di negeri-negeri pantai timur Semenanjung Malaysia.

"Sehingga pada tarikh 28 Disember 2014, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) mendapati sejumlah 340 sekolah daripada tujuh negeri terlibat dengan banjir, sama ada dijadikan sebagai Pusat Pemindahan Sementara (PPS) atau sekolah tersebut ditenggelami air akibat banjir.

"Sebagai Menteri Pendidikan, saya amat memahami dan mengambil berat akan kesukaran yang bakal dihadapi oleh semua pihak termasuk pengurusan sekolah, guru-guru, ibu bapa dan murid-murid sekiranya persekolahan bagi tahun 2015 dibuka seperti dijadualkan iaitu pada 4 Januari 2015 (bagi negeri Kedah, Kelantan, Terengganu dan Johor) dan pada 5 Januari 2015 bagi negeri-negeri lain.

Sehubungan itu, sukacita dimaklumkan bahawa KPM dengan ini bersetuju untuk menangguhkan permulaan sesi persekolahan di seluruh negara bagi tahun 2015 selama seminggu," katanya dalam satu kenyataan.

Penangguhan ini juga dibuat setelah mengambil kira;

a) Sekolah-sekolah yang terlibat sama ada sebagai PPS atau ditenggelami air akan mengambil masa untuk dipulihkan; dan

b) Keadaan guru-guru, ibu bapa dan murid yang menjadi mangsa banjir serta serba kekurangan perlu mengambil masa untuk pemulihan dan membuat persiapan persekolahan mereka.

Muhyiddin berkata, sekiranya keadaan banjir pulih, pihak pengurusan sekolah hendaklah menggunakan tempoh berkenaan untuk mengadakan gotong royong pembersihan kawasan sekolah masing-masing.

Ini katanya, bagi memastikan anak-anak kita dapat belajar dalam keadaan selamat, selesa dan sempurna.


Jadi, sekolah mula lewat la sikit tahun ni... Melegakan cikgu2 yang terperangkap dalam banjit... Take time untuk settle kan hal banjir ya.. Rakan sekerja pun ada juga yang menjadi mangsa... Moga Allah permudahkan segalanya... 

Renungan: Seribu Satu

Nampak mudah... Tapi ikhlas itu tak semudah dilafazkan...

Moga segala kebaikan yang kita buat ikhlas dan dalam keredhaan Allah...

Buat satu kebaikan asalkan ikhlas dari buat beribu kebaikan semata-mata harapkan balasan...

Renung-renungkan...


Posted via Blogaway: Entry Autopublish

28 Disember 2014

Cuti Tamat dan Persediaan Tahun 2015

Alhamdulillah.... secara rasminya dah tamat cuti hari ni... esok kebanyakan cikgu cikgi akan mula masuk mesyuarat untuk persediaan tahun 2015...


Malam dah kena setting minda untuk kembalikan mood yang asal la ni... 
Esok kerja ok.. Suami dah ambil cuti siap-siap untuk jaga anak-anak sebab pengasuh kami baru nak bercuti, balik kampung...


Tadi pun dah ke Popular, cari serba sedikit kelengkapan untuk tahun depan.. 
Semestinya pen dan pen marker untuk stok tahun depan.. tapi biasanya tengah tahun beli lagi... hehe...

Moga tahum 2015 lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya.. dan moga semangat kerja makin bertambah baik.. insha Allah ... ameennn....

Tarikh-tarikh Penting Bulan Islam 1436/2015

Sebagai guru Pendidikan Islam, tarikh-tarikh penting dalam kalendar Islam sangat penting... bukan cuti je.. tapi kami sebagai guru Pendidikan Islam kena laksanakan program tertentu mengikut tarikh-tarikh tersebut... 

Berikut tarikh-tarikh penting bulan Islam yang telah dikeluarkan oleh JAKIM untuk tahun 2015 /1436 H:


Boleh download dalam bentuk pdf di SINI

MF dah print satu untuk masuk dalam file dan ditampal kat meja guru nanti...

Original Resepi dari Seberang di Restoran Sunan Darajat!


Jalan-jalan cari makan... itulah rutin, kalau dah jemu memasak.. kengkadang nak juga tukar selera... Kali ni, restoran masakan original dari seberang jadi pilihan MF dan keluarga... tapi ini bukan kali pertama MF makan di sini... cuma ini kali MF nak review... mungkin ada yang nak mencuba... 

MF pernah rasa masakan seberang dari satu restoran yang terkenal, bahkan pernah direview oleh beberapa orang blogger... tapi tak sesedap mana... itu pada rasa dan lidah MF la ye... Tapi MF betul-betul suka dengan masakan di restoran ini... 

Restoran Sunan Darajat.. 
Restoran betul terletak di luar pagar Masjid As-syakirin, Batu 5 1/2 Jalan Gombak... Bersebelahan dengan Seven Eleven dan bertentangan dengan Petronas Batu 6... dan restoran ni ada juga cawangan lain.. tapi yang MF biasa pergi kat situ je la... 

Entah berapa kali MF makan, tak terkira... jika tekak terasa nak makan makanan jawa ala Indonesia, restoran ini jadi pilihan.. menunya semua sedap-sedap dan harga berpatutan... 

Biasa MF dan suami order Nasi Panggang, Ayam Panggang, Gado-gado, Mee Bakso dan Nasi Ayam Penyet... dan pelbagai menu lain... dan nyata semuanya sedap dan berselera makan.... 

Fasiliti di restoran ini juga lengkap dengan kawasan tertutup dan berhawa dingin di tingkat atas... lengkap dengan tandas dan surau... Memang MF berpuas hati dengan restoran ni... kualiti makanan tetap sama.... dan paling utama bersih... 

Mungkin hanya situ satu-satu restoran di situ, tak nampak ramai orang di situ... Tapi restoran tu memang pilihan warga seberang la untuk makan... Sebab tengok ramai juga orang-orang jawa makan kat situ.. 

Bagi yang belum pernah rasa... boleh la ke situ... sesekali makan masakan jawa sedap juga... 

Waktu untuk Sabar!

Bersedia dengan sifat sabar, kerana setiap detik kita akan diuji...

Sama ada ujian dengan kesenangan, kenikmatan dan kegembiraan

Atau;

Ujian dengan kesusahan, kesempitan dab kedukaan...

Sabarlah...
Teruskan perjuangan dan kehidupan...
Kerana ada syurga yang menanti...


Posted via Blogaway: Entry Autopublish

27 Disember 2014

10 Langkah Bijak untuk Jimatkan Minyak


1. Periksa tekanan tayar
Periksa tekanan tayar regular.. buat jadual ke, atau seminggu sekali... tekanan tayar yang rendah menyebabkan lebih geseran dan meningkatkan penggunaan bahan api. 

2. Isi minyak sehingga tangki penuh
Yang biasa kami buat... Tinggalkan minyak dalam dua bar atau dah dekat nak merah, baru isi... penggunan minyak memang lebih jimat, jika kita isi sikit-sikit.. Tambah guna minyak Shell, memang jimat dengan pengisian penuh (Fuel Saver Shell). Contoh kete Proton Perdana enjin V6, jika isi penuh hanya RM120 (sebelum minyak naik harga la), tapi jika isi sikit-sikit atau separuh-separuh menelan belanja hingga RM200. Memang boleh nampak kat situ, jimat jika isi penuh tangki.

3. Tekan picu pam dalam kadar yang perlahan
Yang ni aku tak buat, suami yang isi.. tapi tengok dia isi minyak memang agak lama..dan relax... sebab tu suka isi minyak time orang tak ramai... sebab kalau orang ramai, kita jadi kalut la kan.. kang orang marah pula.. jadi, ambil masa untuk isi minyak ek. 

4. Ringankan kenderaan
Masalah bila balik kampung je la kan... kami ringankan beg, sekarang dah guna beg beroda, untuk empat orang, isi satu beg itu je... kalau dulu sampai tiga beg satu keluarga.. berat dan ruang pun makan banyak... sekarang ni, memang ringankan mana yang patut... 

5. Pandu pada kelajuan sederhana
Pandu ikut had laju dan relax. Tak payah kalut-kalut... sebab kalau pandu kalut, minyak pun kalut nak keluar. Sebab tu aku senyum je, kalau jumpa orang yang kalut.

6. Gunakan tayar dan rim mengikut saiz yang telah ditetapkan
Yang ni memang jarang la orang amik kisah... Tapi suamiku kadang dalam setahun berapa kali dia tukar rim... dan dia tahu rim mana ringan dan berat... Elakkan guna rim yang terlalu besar, sebab nanti berat, bila berat menambahkan bebanan pada tayar... dan ini menyebabkan minyak makin banyak digunakan... 

7. Letakkan kenderaan di tempat teduh
Letakkan kenderaan  di tempat teduh dan tidak panas. Ini bagi memastikan kenderaan tidak mengambil masa yang lama untuk sejuk sebaik sahaja anda mula memandu semula. Masa yang diambil untuk menyejukkan kenderaan selepas parking di tempat yang panas juga boleh meningkatkan penggunaan bahan api.

8. Tutup tingkap dan bumbung ketika memandu
Mungkin pernah mendengar bahawa penggunaan hawa dingin lebih banyak menelan bahan api jika dibandingkan dengan menurunkan tingkap kenderaan. Persoalannya, adakah teori ini benar? Jawapannya tidak sama sekali. Anda tidak boleh meninggalkan tingkap atau bumbung kenderaan anda terbuka kerana ia akan menambah berat dan rintangan pada kenderaan. Angin yang masuk ke dalam kenderaan sebenarnya membuatkan kenderaan anda lebih mahal untuk dipandu.

9. Pastikan enjin dalam keadaan baik
Mengekalkan enjin kereta anda dalam keadaan baik dan lancar juga dapat menyumbang kepada penjimatan bahan api. Pastikan anda menukar minyak anda mengikut jadual dan menggunakan gred minyak yang betul untuk kereta anda. Bersihkan penapis udara yang menghalang laluan udara ke enjin kenderaan untuk meningkatkan prestasi kenderaan. Sedikit penyelenggaraan boleh menjimatkan penggunaan bahan api sehingga empat peratus. (suami memang rajin bab ni... jaga kereta ibarat nyawa tu.. tapi kereta baik, kita pun jimat)

10 . Isi minyak di waktu awal pagi atau di waktu suhu sejuk.
Kapasiti minyak petrol lebih banyak pada waktu sejuk berbanding waktu panas di siang hari yang mana ianya mempunyai wap yang berlebihan. Jika anda mengisi minyak di waktu tengah hari, akan kelihatan wap petrol keluar dari tangki minyak anda. Oleh dengan itu, bagi mengurangkan kerugian petrol anda ‘hilang’ ditelan angin hendaklah jadikan amalan mengisi petrol di awal pagi atau ketika cuaca sejuk. Tips ni kurang orang tahu... sebab tu ada yang syak kata stesen minyak menipu.. walaupun memang ada yang betul menipu... tapi tengok waktu bila kita isi minyak... Jika kita isi minyak waktu tu panas tengah hari dan enjin masih panas... memang bukan sebab stesen minyak la.. tapi salah waktu kita isi minyak...


 Di olah dari sini dan sini

Penyelesaian Kepada Anak yang Suka Conteng Dinding!

Letih dan berbuih dah mulut bebel dan nasihat kakak, janganlah conteng dinding... sekejap je dia faham... lepas tu dalam tak tengok dia buat apa.. penuh dah satu dinding... dah la rumah sewa... jenuh la nak mengecat balik rumah ni nanti... 

Dulu MF pernah kongsikan cara lain yang MF buat untuk redakan dia dari menconten dinding... iaitu dengan menampal sticker.. tapi cara tu tak bertahan lama... dia jumpa pensel warna, dia pasti akan tunjukkan kreativiti dan imaginasi dia di dinding... 

hmmm.... suatu hari... suami suarakan tampal ajelah sticker di dinding... biar je dia nak conteng... tapi atas sticker.. nanti dah penuh boleh padam.. tak pun tampal je baru... 

Akhirnya, alternatif kami menjadi... kami tampal sticker di dinding dan letakkan sempadan.... hanya di dalam petak putih border oren tu sahaja, kakak boleh conteng dan menulis... lain tak boleh... jadi, memang berkesan... dia conteng di situ je.. dan bagusnya sticker ni tahan lasak dan boleh dipadam dengan tisu basah atau kain lembap... 

HUH! Lega dah.. lepas ni tak yah risau dia menconteng dinding lagi.. 

Bagi ibu bapa yang berminat nak cuba juga... boleh je hubungi Homemadesticker untuk pertanyaan dan tempahan sticker... Harga sticker ikut saiz dan warna lain pun ada... bukan putih je... 

Email: homemadestickerdesign@gmail.com
Whatsapps: 0192732794


Psst: Cuma.. yangg ni macam mana boleh terlepas pula.. muka adik jadi mangsa... tapi si adik suka aja... adeehehh... sabooorrr je la... 

Jangan Tunggu 9 Perkara!

Jangan Tunggu 9 Perkara!



Jangan menunggu bahagia baru tersenyum, tapi tersenyumlah, maka kamu akan bahagia.

Jangan menunggu kaya baru bersedekah, tapi bersedekahlah, maka kamu akan semakin kaya.

Jangan menunggu orang peduli kamu baru kamu nak peduli, tapi pedulilah dengan orang lain juga! Maka kamu akan dipedulikan.

Jangan menunggu orang memahami kamu baru kamu memahami dia, tapi fahamilah orang itu, maka orang itu faham dengan kamu.

Jangan menunggu rezeki baru bekerja, tapi bekerjalah, maka rezeki akan menunggumu.

Jangan menunggu dicintai baru mencintai, tapi belajarlah mencintai, maka kamu akan dicintai.

Jangan menunggu banyak wang baru hidup tenang, tapi hiduplah dengan tenang. Percayalah bukan sekadar wang yang datang tapi juga rezeki yang lainnya.

 Jangan menunggu berjaya baru bersyukur, tapi bersyukurlah, maka bertambah kejayaanmu.

Jangan menunggu bersemangat baru melakukan, tapi lakukanlah! Maka kamu pasti akan lebih bersemangat !


Renungan dan kata motivasi untuk semua... 

Sumber: Rahsia Perkahwinan

26 Disember 2014

Rahsia Solat Sunat Subuh!


Diriwayatkan oleh Imam Muslim dengan sanadnya daripada Saiyidah Aishah r.a., isteri Rasulullah SAW, bahawa Baginda telah bersabda:
"Solat dua rakaat (sebelum) Solat Subuh itu lebih baik daripada dunia dan segala isi buminya".

Dan diriwayatkan oleh Saiyidah Aishah juga bahawa Rasulullah SAW bersabda lagi berkenaan solat dua rakaat ini:
"Dua rakaat ini lebih aku sukai daripada segala isi dunia."

Dan diriwayatkan lagi oleh Saiyidah Aishah r.a. bahawa Rasulullah SAW apabila di dalam perkara Solat Sunat, Baginda mengambil berat untuk mengerjakan Solat Sunat Subuh lebih daripada yang lain-lain.

Rahsia solat subuh 2 rakaat
Orang yang pertama mengerjakan solat Subuh ialah Nabi Adam a.s. iaitu tatkala baginda keluar dari syurga lalu dihantar ke bumi. Perkara pertama yang dilihatnya ialah kegelapan dan baginda berasa takut yang amat sangat. Apabila fajar Subuh telah keluar, Nabi Adam a.s. pun bersembahyang dua rakaat.

Rakaat pertama – Bersyukur baginda kerana terlepas daripada kegelapan malam.
Rakaat kedua – Bersyukur baginda kerana siang telah menjelma.

"Sesungguhnya amal manusia yang pertama kali dihisab pada hari kiamat adalah solatnya" Jika solatnya baik, maka baik pula seluruh amalnya; dan kalau buruk, maka buruklah seluruh amalnya. Bagaimana mungkin seorang yang beriman mengharapkan kebaikan di akhirat, sedang pada hari kiamat bukunya kosong dari solat Subuh tepat pada masanya?

"Sesungguhnya solat yang paling berat bagi orang munafik adalah solat Isya'dan solat Subuh. Sekiranya mereka mengetahui apa yang terkandung di dalamnya, nescaya mereka akan mendatangi kedua-duanya (berjemaah di masjid) sekalipun dengan merangkak "[HR Al-Bukhari dan Muslim]

Solat Subuh memang solat wajib yang paling sedikit jumlah rakaatnya, hanya dua rakaat saja. Namun, ia menjadi standard keimanan seseorang dan ujian terhadap kejujuran, kerana waktunya sangat sempit (sampai matahari terbit)

Ada hukuman khusus bagi yang meninggalkan solat Subuh. Rasulullah saw telah menyebutkan hukuman berat bagi yang tidur dan meninggalkan solat wajib, rata-rata punca utama seorang muslim meninggalkan solat Subuh adalah tidur.

"Syaitan melilit leher seorang di antara kamu dengan tiga lilitan ketika dia tidur. Dengan setiap lilitan syaitan membisikkan, 'Nikmatilah malam yang panjang ini'. Apabila dia bangun lalu mengingat Allah, maka terlepaslah lilitan itu. Apabila dia berwudhu, lepaslah lilitan yang kedua. Kemudian apabila dia solat, lepaslah lilitan yang ketiga, sehingga ia menjadi bersemangat. Tetapi kalau tidak, dia akan terbawa-bawa perlahan dan malas ".

"Berikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang banyak berjalan dalam kegelapan (waktu Isya 'dan Subuh) menuju masjid dengan cahaya yang sangat terang pada hari kiamat" [HR. Abu Daud, At-Tarmidzi dan Ibnu Majah]

Allah akan memberi cahaya yang sangat terang pada hari kiamat nantinya kepada mereka yang menjaga Solat Subuh berjemaah (bagi kaum lelaki di masjid), cahaya itu ada dimana sahaja, dan tidak mengambilnya ketika melewati Sirath Al-Mustaqim, dan akan tetap bersama mereka sampai mereka masuk syurga, Insya Allah.

"Solat berjemaah (bagi kaum lelaki) lebih utama dari solat salah seorang kamu yang sendirian, berbanding dua puluh tujuh kali ganda. Malaikat penjaga malam dan siang berkumpul pada waktu solat Subuh ". "Kemudian naiklah para Malaikat yang menyertai kamu, pada malam harinya, lalu Tuhan mereka bertanya kepada mereka padahal Dia lebih mengetahui keadaan mereka. Bagaimana hamba-hambaku ketika kamu tinggalkan? Mereka menjawab, "Kami tinggalkan mereka dalam keadaan solat dan kami dapati mereka dalam keadaan solat juga."[HR Al-Bukhari]
BANJIR 2014: DOA UNTUK MEREKA

BANJIR 2014: DOA UNTUK MEREKA

Bismillahirrahmanirrahim,
Selawat dan salam ke atas junjungan
besar kita Nabi Muhammad SAW, keluarga baginda,
dan para sahabat2 baginda....

Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim,
Ya Waliy, Ya Mukmin, Ya Aziz,
Engkau lindungilah kedua Ibu bapa kami,
Adik beradik kami,
Sanak saudara kami,
Sahabat2 kami,
Dan semua penduduk di negeri Kelantan, Terengganu, Pahang, Perlis & Perak yang terkena musibbah banjir ini....

Ya Mutakabbir, Ya Sami', Ya Bashir,
Sesungguhnya kami semua hamba2 Mu yang lemah,
Kami tidak berdaya untuk menanggung ujian daripadaMu,
Sesungguhnya Engkau Ya Allah Maha Berkuasa di atas segala sesuatu...
Ya Malikul Mulk,

Ya Malik, Ya Muhaimin, Ya Matin,
Engkau perintahkanlah bumiMu menelan airnya,
Engkau perintahkanlah langitMu berhenti mencurahkan airnya,
Sesungguhnya kami amat lemah untuk menanggung ujian daripada Mu,
Ya Waaliy....

Ya Rahim, Ya Basith, Ya Rofi,
Kasihilah kami semua,
Kami mohon kepadaMu,
Redakanlah bencana ini,
Ya Mani'...
Dan lindungilah kami semua,
Ya Qowiy, Ya Qodir,
Daripada perkara2 yang buruk...

Ya Allah,
Sesungguhnya Engkau tidak akan menimpakan sesuatu,
kepada kami melainkan sebagai peringatan kepada kami,
Di atas segala dosa2 dan kelalaian kami kepadaMu,

Ya Allah, Ya Tawwab,
Sesungguhnya kami telah mezalimi diri kami,
Ampunkanlah kami,
Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,

Ya Allah, Ya Hafidz,
Jangan Engkau biarkan hati, iman kami terpesong,
dan lalai sehingga melupakan tanggungjawab kami kepadaMu,
Rahmatilah kami semua Ya Allah,

Ya Allah,
Tiada tuhan melainkan Engkau,
Dan Nabi Muhammad SAW itu pesuruh Mu,
Ya Allah, Ya Ghofur, Ya Mujib,
Perkenankan dan kabulkanlah doa kami....

Amin....

Minta kongsikan doa ini..
Semoga dengan keikhlasan hati kita...
Allah SWT akan mengabulkan doa kita...
Serta merahmati kita semua.....

Sumber: fb

Hati-hati! Mata-mata Liar Sedang Mengintai Anak Gadis Kita!

Lelaki-lelaki jahat yang mengintai anak gadis kita:
sumber;google images

Beberapa hari lepas saya didatangi seorang ibu bersama anak gadisnya yang berumur 15 tahun, anak bongsu beliau.

Daripada riak mukanya saya tahu ini bukan kes biasa-biasa tentang haid yang tidak teratur.

Namun saya sengaja bertanya, datang sebab haid tak teratur ke?

Wanita itu mungkin dalam lingkungan awal 50an. Bertudung hitam labuh. Malah anaknya juga datang dengan seragam sekolah agama dan tudung labuh hitam.

Dia kelihatan serba salah dan tidak tahu untuk memulakan kata. 
Entahlah doktor, entahlah doktor, saya tak tahu nak kata apa, katanya berulang-ulang kali. Wajahnya seperti mahu menangis, dadanya kelihatan sesak dan dia sangat gelisah.

Lalu saya menerjah-mengandung ke anak Puan?

Selepas itu kata-katanya keluar bagai empangan pecah-tak dapat dibendung lagi.

Bermacam-macam cerita keluar dari tingkatan satu ke tingkatan 2 dan kini di tingkatan 3.
Berbagai juga kata-kata pedih ditujukan pada anaknya yang kini menundukkan kepala saja. 
Bodoh. Tak faham bahasa. Kurang IQ. 
Rupa-rupanya anaknya ditangkap tidak hadir ke sekolah, tetapi telah keluar bersama lelaki. Anaknya jua telah mengaku kepada guru bahawa beliau telah berzina.
Namun dia percaya anaknya tidak melakukan apa-apa. Tak sampai peringkat zina. 
‘Dia tak tahu doktor. Dia tak faham. Mungkin sekadar sentuh-sentuh dia fikir sudah melakukan. Dia ni bukannya pandai.
Saya rasa dia tak buat doktor. Dia tak tahu..”

Saya minta wanita itu keluar dan saya bersemuka dengan anaknya.
Ternyata anak yang ‘tidak pandai’ ini telah melakukan zina sejak di Tingkatan 1-tanpa disedari ibubapa. Dengan ramai lelaki.
Berbagai bangsa.
Berbagai umur.

Dia tidak kelihatan seperti anak nakal dan liar. Dia kelihatan baik dan ya, mungkin sedikit naif-atau bodoh seperti kata ibunya.

Namun di sinilah lelaki-lelaki jahat mula memasukkan jarumnya.

Saya tanyakan bagaimana permulaannya. Saya tanyakan apakah beliau menonton video lucah.

Lalu dia menceritakan kepada saya awal mula penglibatannya menjadi seorang ‘pelacur’.

Tinggal di kawasan Kampung Pandan yang terdiri dari majoriti Melayu, lelaki jahat pertama yang membawanya mengenali dunia seks dalam keadaan akal dan jiwanya belum bersedia dan belum disediakan adalah seorang lelaki Indonesia. Bermula dengan mengajak menonton video lucah. Pastinya didahulukan dengan kata-kata manis dan pujian. Hingga akhirnya mahu melakukannya dan sehingga merasa ketagihan.

Kemudian disambut oleh lelaki-lelaki jahat yang lain sambung menyambung sehingga yang terakhir ini.

Ada yang mengambil kesempatan merakam dirinya dan kemudian mengugut untuk menyebarkan videonya. Sehingga anak baik yang tidak tahu apa-apa ini terpaksa mencuri sejumlah wang ibubapanya untuk diberikan kepada lelaki tersebut.

Lelaki terakhir ini, sebelum perbuatannya diketahui adalah seorang lelaki berumur 30 tahun yang sudahpun ada 2 isteri.

Kata anak malang ini, --walaupun saya sudah tidak suka melakukannya, tetapi lelaki itu selalu merayunya sehingga dia merasa kasihan, lalu menurut kemahuan lelaki tersebut-----dapat saya bayangkan bagaimana lelaki jahat ini menggunakan kelebihan akalnya memanipulasi anak ini untuk memuaskan nafsu binatangnya.

Setelah saya kisahkan pada ibunya, longlai tubuhnya dan tersepuk dia di kerusi. Tidak disangkanya langsung anak bongsu manjanya telah jauh melangkah dalam keadaan dia sentiasa dalam ‘denial’- pura-pura tidak nampak atau tidak mahu percaya.

Pecah lagi empangan rasanya buat kali kedua. Menceritakan bagaimana sibuknya dia dan semua terletak atas bahunya. Anak yang ramai, ada yang punya masalah jiwa sedang dalam rawatan, anak dan menantu yang silih berganti bersalin dan beliau yang menjaga.

Dalam kesibukannya, dia tidak sedar anaknya sedang mengalami perubahan hormon. Dada anaknya sudah memutik dan ada rasa yang tidak difahami dalam dirinya. Namun, dia tidak perasan itu semua. Baginya anak bongsunya ini masih ‘baby’.

Namun ada mata-mata liar yang perasan. Yang boleh menghidu naluri semulajadi remaja ini. Yang akalnya sudah masak dan matang.

Kita melihat anak kita sebagai baby, namun ada mata lelaki jahat yang melihatnya seperti kucing melihat hidangan menggiurkan di depan mata……yang melihat sampai ke dalam-dalamnya….baginya ini ada daging baru yang enak…

Lalu lelaki jahat ini akan memulakan jarumnya. Kenal-kenal dulu. Puji-puji. Minta nombor handphone. Memasang ayat-ayat….
Dan anak yang hidup dalam keluarga besar yang sentiasa sibuk ini, serta sudah dianggap tidak pandai ini, yang barangkali tidak pernah menerima pujian dari kedua ibubapanya, sangat mudah termakan pujuk rayu…dan selebihnya adalah sejarah…
Anak ini tidak jahat. Dia tidak liar. Dia lahir dari keluarga baik-baik , keluarga pendakwah.

Namun kerana adanya lelaki-lelaki jahat yang sepatutnya menjadi pelindung kepada anak ini, dia menjadi mangsa.

Beberapa ingatan yang melintas di kepala sebagai peringatan buat ibubapa.

1. bila anak meningkat remaja - perhati-perhatikan dia. Dia ada keperluan/needs. Jadilah temannya. Bersembang dengannya. 
2. Jangan mengutuk anak sendiri. Berilah pujian. Terutama bapa dan abang. Puaskan dia dengan pujian dari lelaki dari keluarganya, supaya dia tak layu lentok dengan pujian lelaki jahat. Ingat wahai bapa, kalau berat sangat mulut dan memuji, tangan berat sangat nak membelai, ada orang lain yang akan mengisi kekosongan itu nanti
3. Keterlaluan dalam kesibukan - walaupun untuk tujuan dakwah. Wahai ibu, tempatmu di rumah. Perhatikan dulu anak daramu sebelum kamu ingin berdakwah.
4. Pendidikan - berikan sedikit pendidikan seksual bila tiba masanya. Biarkan dia mendengar dari mulut kita bukan dari mulut gatal lelaki jahat. Terkadang kerana ‘soleh’nya kita, nak menyebut seks pun kita tak tersebut. Bahkan dalam program reproduksi pun ada yang tak senang bila diajar tentang alat reproduktif kepada kanak-kanak - tak sesuai katanya.
5. Anak-anak perlu diberi pendidikan dan tanggungjawab. Jangan jadikan dia ‘pets’. Yang kita manjakan dan belai-belai selalu tanpa kita beri didikan. Jangan sesekali menyangka anak kita tak akan melakukannya…….ia akan memberikan kita rasa selamat yang palsu.
6. Bila anak kita telah jadi anak dara, seolah-olah ada bauan atau haruman yang tersebar keluar dari rumah kita - lalu menarik banyak ‘bugs’. Fahamkan dia tentang nilai dirinya. Banyak anak gadis hari ini, termasuk anak gadis kita juga, kadang tergedik-gedik dihadapan kamera. Fahamilah wahai ibu, wanita itu seluruhnya adalah aurat. Sangat menarik perhatian. Sangat menggoda. Beritahulah pada anak kita. Tanamkan sifat malu pada dirinya.
Perbetulkan pakaiannya.
Jagalah dia.

Sedikit nukilan dan ibrah untuk dikongsi bersama.

Yang ada anak lelaki tolonglah ajarkan supaya menghormati perempuan, belas dan kasih padanya dan sentiasa melindunginya.

Ya Allah lindungilah anak-anak gadis kami!

Oleh : 
Dr Ariza Mohamed
Pakar O&G Hospital Pakar Ampang Puteri
AJK Wanita Ikram WP
Sumber: Facebook

Renungan buat semua ibu bapa.. memang suka dapat anak perempuan.. tapi, hati-hati...banyak yang memerhati..
Banjir di Kelantan: Hospital Terputus Bekalan Eletrik, Nyawa Pesakit Dalam Bahaya!!!

Banjir di Kelantan: Hospital Terputus Bekalan Eletrik, Nyawa Pesakit Dalam Bahaya!!!

Kisah menyayat hati, luahan seorang doktor dari Hospital Kuala Krai, Kelantan:

Seorang pakar bius terpaksa memberi rawatan "intubation" (bius melalui hidung) kepada seorang bayi dalam gelap untuk menyelamatkan nyawanya selepas generator di Hospital Kuala Krai kehabisan minyak hari ini.
   
Ini merupakan pengalaman yang menakutkan seperti dinyatakan melalui mesej WhatsApp oleh Dr Adibah Abdullah, seorang pegawai perubatan di hospital
   
Hospital itu beroperasi dengan menggunakan generator selepas bekalan elektrik terputus kira-kira 5 petang semalam, akibat peras air meningkat dengan cepat dalam apa yang disifatkan sebagai banjir terburuk dalam sejarah Kelantan.
   
Bagaimanapun, tidak dapat dipastikan dengan tepat bila generator telah kehabisan diesel.
   
Dalam rentetan mesej WhatsApp untuk memberi maklumat terkini kepada seorang rakan mengenai keadaan yang semakin teruk di hospital, Dr Adibah menjelaskan bahawa pesakit di unit rawatan rapi (ICU) dan unit penjagaan kritikal (CCU) bernafas menggunakan mesin yang berfungsi melalui kuasa bateri

"Kalau bekalan tak pulih, kami akan bergilir-gilir membuat manual bagging ... tapi sampai bila?" beliau menulis.
   
Beliau berkata bekalan diesel untuk generator dijanjikan dihantar pada 8.30 malam oleh helikopter. Bagaimanapun, masalahnya ialah hospital itu berada dalam kegelapan sepenuhnya.
   
"Kami tidak mempunyai suar tetapi kami memerlukan lampu untuk menunjukkan kepada mereka di mana kami berada.
   
"Kuala Krai telah bertukar menjadi sungai yang besar, dan hospital kami adalah satu daripada beberapa pulau yang tidak bersinar dalam kegelapan," beliau dalam catatannya.
   
Dalam satu lagi detik yang menyayat hati, Dr Adibah berkata, helikopter telah tiba sebelumnya pada sebelah malam tetapi tidak dapat mendarat kerana ketiadaan ruang.
   
"Kipasnya berputar begitu kuat sehingga air terpercik dari kawasan yang digenangi air, serpihan berterbangan, dan mereka berkata bumbung akan runtuh jika helikopter menghampiri lebih dekat. Satu-satunya cara untuk menyelamatkan pesakit ialah dengan mengangkat mereka ke atas, seperti dalam filem. Dari bot, atau dari kawasan yang berhampiran dengan pinggir air.

"Tetapi kita bercakap mengenai pesakit yang sakit di sini. Yang bernafas dengan mesin, bayi-bayi baru lahir, orang tua patah tulang," beliau menulis.
   
Beliau berkata, helikopter akhirnya terpaksa berlepas tanpa memindahkan mana-mana-mana pesakit.
   
"Helikopter berlegar-legar ... dan tidak menghantar apa-apa. Kenderaan amfibia milik bomba datang. Kemudian ia pergi semula. Matron mengumumkan "tak jadi pindah, sila pulang ke wad masing-masing.
   
"Dan kerana lif tidak berfungsi (menggunakan lif dalam keadaan elektrik on-off begini adalah tindakan amat bahaya), kebanyakan pesakit mengheret badan menaiki tangga," katanya.
   
Dr Adibah berkata, pesakit berasa kecewa apabila mereka melihat kenderaan amfibia itu berlepas dan tidak dapat sampai kepada mereka.
   
Beliau berkata, satu-satunya bantuan perubatan yang tiba sejak krisis itu bermula ialah seorang doktor tentera, yang tiba di hospital beberapa jam lalu. - Bernama

YA ALLAH..SUNGGUH SEDIH DAN MENYAYAT HATI KITA MENDENGARNYA.. SUNGGUH HEBAT "TEGURAN" ALLAH KALI INI... TERUSKAN DOA, ISTIGHFAR DAN SOLAT HAJAT... 

PSST: tak dapat nak bayangkannya keadaan di hospital tu... Allahhu akbar...