07 Disember 2014

Rezeki di Sakat Suami!

Rasanya semua dah tahu pasal kisah suami isteri bergaduh di facebook pasal Zalora tu kan.. Popular satu Malaysia tu... memang jadi viral... 

Terkejut juga bila yang terlibat itu ialah kawan sekolah MF sendiri... Nuzaimah tu kawan MF masa tingkatan enam... tapi persahabatan kami tak lama...sebab dia dapat tawaran yang lebih baik... tapi sempat la kenal dia sebabnya dia BFF kepada BFF MF sendiri... memang Nuzaimah yang kami panggil Imah ni... 'gila-gila' sikit perangainya... peramah dan mudah mesra... 

MF dah tahu pasal status suami dia up status kat Zalora tu... sebab naik kat wall FB MF, namun lepas lihat brother Hasrul Hassan share printscreen pasal status tu...dan ada juga MF komen kat status HH tu... Nuzaimah tu kawan MF, dan status tu hanya gurauan suami isteri... Tapi rupanya gurauan suami isteri dah jadi viral kat FB... dan lebih meleret bila ada yang printscreen dan terus sebarkan di web-web yang siarkan berita panas...

Memang meletop terus la Imah... Rentetan tu lebih femes bila Zalora pula buat kejutan dengan terus menaja Imah dengan barangan Zalora yang bernilai katanya hampir RM2k... Alhamdulillah...rezeki imah... Boleh baca kisah lanjut tu kat sini.


Lepas kisah itu, Imah selamat bersalin pada 5 Disember 2014... anak sulung perempuan... Alhamdulillah... rezeki bertimpa-timpa buat kawan MF ni... Tahniah Imah dan suami... Happy to both of you... Selamat berpantang... Moga terus dilapangkan rezeki...


MF sendiri pernah juga shopping kat Zalora.... memang perkhidmatan mereka boleh dipuji... ingat nak shopping lagi... hehe... tapi nanti takut jadi kes cam Imah pula... hehe... (gurau je Imah ye... hehe)



Nota:
Bahagia melihat orang lain bahagia... :)
Pesiapan Ibu Menyusu Ketika Bercuti!

Pesiapan Ibu Menyusu Ketika Bercuti!

Pengalaman pertama kali jadi ibu dan menyusukan anak, memang risau memacam sebenarnya... Persiapan dan persediaan yang patut ketika bercuti... Tapi lepas anak dua dah ada pengalamannya.. Buat persiapan sebaiknya, supaya tak mengganggu mood bercuti...

Baju menyusu
Kini ada pelbagai rekaan pakaian menyusu yang memudahkan ibu untuk menyusukan anak pada bila-bila masa. Pilih saja rekaan yang bersesuaian dengan diri anda dan jenis perjalanan yang akan dilakui. Apa pun pilihan fabrik kain kapas lebih selesa dan mudah dipakai. 

Bra menyusu
Mengapa perlu bersusah payah? Kini ada pelbagai rekaan bra menyusu yang memudahkan anda untuk menyusukan anak tanpa perlu berasa malu dilihat orang. Dengan hanya membuka kancing khas di bahagian aerola, ibu sudah boleh menyusukan anak.

sumber: google images

Pelindung penyusuan
Menyusu di tempat awam sering membuatkan ibu berasa tidak selesa. Tetapi kini tiada lagi kerana sudah ada pelbagai pilihan pelindung penyusuan yang boleh dipakai ketika ibu menyusu bayi di tempat awam. Ibu boleh menutup seluruh payu dara dan bayi ketika sedang disusukan. Pilih pelindung yang diperbuat daripada kain kapas supaya ia tetap memberikan pengaliran udara yang selesa kepada bayi.

Bantal menyusu
Untuk memberikan rasa selesa ketika menyusukan bayi dalam perjalanan, bawalah bantal menyusu. Ia boleh mengurangkan rasa lenguh tangan kerana perlu menampung berat kepala bayi.

Banyak minum air masak
Perbanyakkan minum air masak supaya ibu tidak mengalami dehidrasi selain membantu pengeluaran susu ibu. Ibu mesti menjaga kesihatan diri dan stamina agar terus bertenaga. Makan banyak makanan yang berserat seperti sayur-sayuran dan buah-buahan. Rehat dan makan yang cukup membantu anda terus boleh menyusukan anak biarpun sibuk berliburan.

Sumber: Majalah PaMa

Sebenarnya, menyusu badan ketika bercuti sangat mudah... memang tak perlukan persiapan yang banyak sebenarnya... semua perkara di atas tak pernah buat pun untuk anak pertama.. kecuali minum air tu mmg kena banyak lah.. semua tu tak pernah beli... masuk anak kedua baru la beli baju menyusu... tu pun tak banyak mana... sebab bila anak dua rasa terhad sikit pergerakan... mana nak kawal si kakak nak tengok si adik lagi kan... tapi apa-apa pun indah moment tu jika dihayati dan dinikmati... 

Hukum Memakai Pendakap Gigi!

sumber: google images
Sebelum ni, ada MF up kan entry pasal Hukum Mencantikkan Gigi... Namun ada pula pertanyaan, apa hukum memakai pendakap gigi atas sebab membetulkan gigi jongang bukan sebab-sebab kesihatan... jadi, ini penjelasannya:


Imam Nawawi menegaskan dalam menjelaskan hadith yang bermaksud, "perempuan-perempuan yang menjarangkan gigi dengan tujuan kelihatan cantik". Menunjukkan bahawa yang diharamkan ialah bagi orang-orang yang melakukan perbuatan tersebut untuk tujuan kecantikan semata-mata.Adapun kerana keperluan iaitu untuk mengubati atau untuk membaiki kecacatan pada gigi dan seumpamanya maka diharuskan (Syarah Sahih Muslim-Kitab al-Libas Wa-al-Zinah ). 

Jelaslah bahawa pendakap gigi (braces) tidak termasuk dalam mengubah gigi yang dilaknat Allah dan Rasulnya, kerana tujuannya bukan untuk mengubah ciptaan Allah secara sengaja tetapi untuk membaiki kecacatan pada gigi. Gigi yang jongang sekalipun tidak mendatangkan kesakitan pada fizikal tetapi mendatangkan kesakitan pada mental kerana dipandang hodoh oleh orang lain menyebabkan kita tidak selesa apabila berhadapan dengan orang lain.

Gigi yang tidak tersusun diibaratkan kecacatan. Sama seperti bibir sumbing yang diharuskan pembedahan memperelokkan agar  tidak merasa malu dan rendah diri.

rujukan : http://www.islamgrid.gov.my/qna/index.php?page=3&pop=1 (sumber: halaqah.net)

Penjelasan dari Imam Muda Asyraf:
Sebenarnya tujuan pemakaian pendakap gigi  bukan bertujuan hanya semata-mata untuk mencantikkan. Fungsi asal pendakap gigi bukan bertujuan untuk menjarangkan gigi atau mencantikkannya. Tetapi lebih kepada memudahkan fungsi gigi itu sendiri yg mungkin sebelum ini bengkang-bengkok yang memungkinkan berkumpulnya bakteria atau gigi tak tersusun yang mana mengakibatkan makanan selalu terlekat. Antara contoh lain tujuan pemakaian pendakap gigi ialah bagi mengelakkan gigi bawah yang tergigit langi-langi yang boleh menyebabkan ulser. Begitu juga gigi yang terbuka yang boleh mempengaruhi  fungsi pengahadaman. Ada juga gigi yang berlapis sehingga berlaku ketidaksempurnaan ketika meberus gigi dan mengakibatkan masalah gusi dan bau mulut. Malah ada gigi yang kelihatan jongang yang bersangatan sehinggakan menimbulkan keaiban kepada dirinya.

Sekiranya berlaku kes-kes sedemikian, maka Islam tidak melarang mana-mana insan yang berusaha menghilangkan kecacatan dengan pemakaian pendakap gigi. Ini sesuai dengan garis panduan yang telah difatwakan oleh Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi :

“Adapun kalau ternyata orang tersebut mempunyai cacat yang kiranya akan dapat menjijikkan pandangan, maka waktu itu tidak berdosa kepada mereka yang berbuat demikian untuk tujuan menghilangkan penyakit yang bersarang dan mengancam hidupnya. Kerana Allah tidak menjadikan agama buat kita ini dengan penuh kesukaran. (Al-Mar’ah Bainal Baiti Wal Mujtama': halaman 105) [sumber]

Kesimpulannya:
Memakai pendakap gigi sebab nak membetulkan gigi yang jongang walaupun tak memudharatkan adalah diharuskan kerana rupa gigi jongang itu mendatangkan kecacatan dan membuatkan orang tak selesa dengan kita serta mungkin boleh jadi bahan ejekan... Wallahu'alam. 

Sarapan Hujung Minggu: Cekodok Sayur

Hampir seminggu tak memasak... Hari ni masak la kejap... Mood cuti belum habis sebenarnya... Tapi perut lapar... Masak yang simple je...

Cekodok kentang campur dengan carrot... Perisa ikan bilis tumbuk...

Sedap makan dengan sos cili...

Jadilah sarapan di hujung minggu...


Posted via Blogaway: Entry Autopublish

REVIEW: Gelang Bugslock Ternyata Berkesan Menghalang Kehadiran Nyamuk!

Ini entry review  tentang gelang ajaib anti nyamuk Bugslock... MF antara 34 pemenang yang memenangi 2 set gelang Bugslock... Jadi, setiap pemenang kena pula buat entry review pasal produk ni... Jika, tak diminta pun insha Allah MF akan buat sebabnya keberkesanannya perlu dikongsi bersama kan... 

Ok, dah sedia nak baca entry review yang berjela nih??? 


Pertama kali dapat set gelang ni, sangat teruja nak buka tengok... tapi sabarrr... tunggu bawa balik rumah nak tunjukkan pada suami... Sekali dah buka... huiii...menyengat hidung... hehe... hidung kami dah lali dengan bau ni... hidung kami berdua dapat tangkap dah bau ni dan tahu dah sumber atau bahan utama untuk gelang ni... 

Terus aku pakaikan pada si anak... baunya memang kuat... tapi disebabkan kami dah tahu bahan semulajadi dalam penghasilan gelang ni, kami tahu memang gelang Bugslock ni ternyata berkesan menghalau nyamuk dan serangga lain...  

Bahan utama dalam penghasilan gelang ajaib Bugslock ni ialah pokok serai wangi... ... Pokok ni memang banyak ditanam kat rumah Mak Cik MF di kampung... Pernah tahun 2012 masa tu, MF tinggal di rumah sewa yang agak padat kawasannya... Kawasan rumah dan tempat parking kereta penuh tikus dan banyak nyamuk..semut pun banyak... Memang pokok ni lah kami angkut bawa balik, ikat-ikat dan letak di bonet depan kereta sebab tikus dah masuk kawasan tu dan gigit wayar-wayar dalam bonet... selain tu, ikatan serai wangi tu, kami letak juga di dalam rumah untuk halau nyamuk dan semut... Memang bertahan la guna pokok ni... 

Pokok serai wangi ni juga, digunakan secara tradisional untuk mandian herba wanita lepas bersalin... Sedap mandi dengan air rebusan serai wangi... badan segar dan wangi...

Produk berasaskan serai wangi memang berkesan halau nyamuk... Pengalaman suami MF yang pernah sertai operasi masuk hutan tentera, memang dibekalkan produk berasaskan serai wangi ni.. Jadi, tak usah ragu-ragu lah berkesan atau tak... sebab memang serai wangi ni dicipta Ilahi untuk menghalau serangga secara berkesan.

Namun, sekarang dah moden dan canggih, dengan teknologi dan inovasi terkini, kini serai wangi ini diproses dan dijadikan gelang penghalau serangga dan nyamuk.. senang dan mudah nak guna... tak perlu lagi MF nak ambil serai tu, ikat dan letak di tempat tertentu... 

MF memang perlukan gelang Bugslock ni untuk menghalau nyamuk, sebabnya bila balik kampung, ternyata nyamuk berganda-ganda banyaknya... Jika kat kampung, memang pasang kelambu, dan ubat nyamuk jenis lingkaran... tapi kedua-dua kaedah tu, tak sesuai untuk MF, sebabnya, kelambu buatkan anak-anak kami rimas dan cepat berpeluh... ubat nyamuk jenis lingkaran pula MF tak boleh bau... nanti terus kena asthma attack... jadi, kami guna pula ubat nyamuk jenis elektrik... berkesan tapi tak tahan lama... nyamuk tetap ada... 

Namun, sejak guna Gelang Penghalau Nyamuk Bugslock, MF tak perlu risau lagi... anak-anak dapat tidur lena bila balik kampung... tak perlu nak rimas dengan kipas lagi... sebab dilema tau... balik kampung MF, sejuk sangat diwaktu malam... tak boleh pasang kipas...nanti MF semput, tapi kalau tak pasang kipas nanti nyamuk pula gigit anak-anak, kesian berbintat-bintat... tapi lepas ada gelang ni memang mudah sangat... Tak lerr MF risau lagi pasal nyamuk... pakaikan aje kat kaki anak-anak... mudah... tak boleh pakaikan kat tangan sebab nanti, tangan diorang tenyeh sana-sini, risau pula.. 


Dengan Gelang Penghalau Nyamuk Bugslock ni juga, MF mudah nak jenjalan sana-sini... Jika dulu, memang risau la... nak pakaikan baju lengan panjang nanti berpeluh dan rimas sebab anak-anak kami kuat berpeluh, tapi kalau nak pakai baju tangan pendek, takut kena gigit nyamuk pula... tapi dengan adanya gelang Bugslock ni... tak lerr risau lagi... dapat jenjalan dengan selesa dan selamat dari gigitan nyamuk....

Memang terbaik lah Gelang ni... mudah dan selesa nak guna.. sesuai di mana-mana dan pada bila-bila masa sahaja... Bagi yang suka jungle tracking, memang tak sia-sia beli Gelang Ajaib Bugslock ni... Memang mudah nak guna... Bau haruman serai wangi juga mewangikan satu badan si pemakainya..


Selain itu, di rumah kami di KL, MF letakkan dan gantungkan gelang ni di tepi tingkap bilik tidur, supaya tidur anak-anak dan kami sekeluarga tak terganggu lagi.... Gelang Bugslock ini juga boleh dijadikan bahan penghalau dan pewangi kereta... Gelang ni tahan selama 240 jam...

Jangan risau! Produk anti-nyamuk ini selamat untuk bayi..sebab tiada sebarang bahan kimia berbahaya digunakan... Namun, harus berhati-hati kerana produk ini juga ada produk tiruan... Nak kenal yang tulen dan yang asli boleh RUJUK SINI http://malaysiabugslock.com/

Terima kasih pihak X Cube Enterprise yang mengedarkan produk berinovasi tinggi ini produk anti-nyamuk yang berkesan... Memang inilah cara terbaik untuk mengelak gigitan nyamuk dan mengusir nyamuk dari kehidupan seharian demi keselesaan dan keselamatan dari sebarang penyakit akibat nyamuk...

MF memang syorkan sangat produk ni... setiap rumah MESTI ada paling tidak dua gelang ni.... mudah, senang dan ternyata berkesan menghalau nyamuk dalam kehidupan seharian!

Bugslock Gelang Penghalau Nyamuk yang ORIGINAL dari Korea
boleh dibeli secara online di :- 

Fanpage : https://www.facebook.com/gelangpenghalaunyamuk




Giveaway Bugslock Gelang Penghalau Nyamuk Di Mialiana.com ini dianjurkan oleh blogger Mia Liana dan ditaja sepenuhnya oleh Malaysia Bugslock - Syarikat X Cube Enterprise. Untuk mengetahui preview dan hadiah giveaway, sila klik SINI.

Giveaway: Wanna win 2 Piece of Ruffle Shawls by Naomie


KLIK BANNER UNTUK JOIN!

Syarat mudah... hadiah pun menarik!
Jom join sebelum 20 Disember 2014!



psst: time for support other blogger

Segmen: Blogwalking Bersama Cikgu Farha



Assalamualaikum
Salam sejahtera buat semua.

Sempena cuti sekolah yang masih berlangsung ni, cikgu nak lancarkan segmen ringkas dari blog simple cikgu ni. Harap dapat sambutan. Tujuan utama cikgu anjurkan nak rapatkan ukhuwah dan tambah kenalan di alam maya. Dalam masa yang sama bole kongsi maklumat dan info.

http://cikgufarha.blogspot.com/2014/12/segmen-blogwalking-bersama-cikgu-farha.html

Syarat simple je:-
1. Follow blog cikgu (boleh tengok side bar) - tak paksa pon hehe
2. Buat tajuk "Segmen: Blogwalking Bersama Cikgu Farha"
3. Tinggalkan url entry kat entry ini jugak

Copy coding yang disediakan.


06 Disember 2014

Kenapa Ummi Tak Pergi Sekolah?

Hari pertama MF bercuti, bertubi-tubi soalan si kakak tanya... 

Kakak: Kenapa ummi tak pergi sekolah???

Ummi: Ummi cuti la... Ummi dok rumah je... 

Kakak: owhhh... Kakak nak pergi sekolah... 

Selepas setengah jam... Dia tanya soalan yang sama... 

Layan je lah... 

Si kakak dah faham kerja ummi dia... Dah lali dengan sekolah tempat kerja MF agaknya... Usia dia 30 hari MF dah usung kakak ke sekolah sebab nak settle kan hal pengesahan jawatan masa tu... 

Dan sepanjang dia membesar...dia dah lali dengan sekolah... Bahkan pergi mesyuarat pun pernah MF bawa si kakak... Mungkin sebab tu juga dia tanya jika MF dok di rumah je... 

Hehe... Kakak owh kakak si becok yang banyak tanya... Sampaikan terpaksa suruh diam... Tapi tak boleh sebab dia memang banyak cakap... 

Geram... Tapi bila fikirkan dia pernah sakit dan tak dengar suara dia yang becok tu... Mula lah... Redha dan syukur dia bercakap....


Nota: 
Lama tak kisahkan pasal kakak.... Penubuhan blog ni pun asalnya nak kisahkan pasal si kakak... Tapi sekarang dah kurang kerana hal peribadi terlalu privasi untuk dikongsi selalu... Sesekali je kongsi... 


Psstt... Agaknya si kakak ni becok macam burung murai sebab masa mengandung suami ku selalu ajuk iklan si burung murai... Hehe... Agaknya je la... Mitos je... 

Tips Elak Rambut Bercabang!

sumber: google images

PENGGUNAAN RERAPI RAMBUT
Perapi rambut digunakan selepas bersyampu bertujuan untuk melembutkan rambut dan mengurangkan kekusutan rambut.

RAJIN MERAPIKAN RAMBUT
Jangan biarkan rambut terus memanjang tanpa dirapikan bahagian hujungnya. Setidak-tidaknya, rapikan bahagian hujung rambut setiap 6 bulan sekali. Selain membuat potongan rambut kembali kemas, ia juga mengurangkan masalah rambut bercabang.

PENGGUNAAN MAYONIS PADA RAMBUT BERCABANG
Mayonis bermanfaat untuk melembutkan rambut dengan cara meletakkan satu sudu besar makan mayonis pada rambut. Kemudian, bungkus rambut anda menggunakan ‘shower cap’. Biarkan selama 10-15 minit dan bilas menggunakan syampu hingga bersih.

PENGGUNAAN SIKAT
Gunakan sikat yang bergigi jarang supaya ia dapat mengurangkan kecederaan kepada kulit kepala semasa menyikat rambut yang kusut. Dengan ini, kulit kepala anda tidak mengalami sebarang kecederaan dan rambut anda tidak mudah rosak.

ELAKKAN PENGGUNAAN AIR PANAS SEMASA MENCUCI RAMBUT
Sememangnya selesa menggunakan air panas untuk mandi dan mencuci rambut. Namun tahukah anda, rambut akan kehilangan lembapan dan mengakibatkan rambut kering serta bercabang jika kerap mandi dengan suhu air begini.

Sumber: Majalah RAPI

Biasa kalau MF kena rambut bercabang ni, pergi kedai gunting je potong... hehe.. masa anak dara memang rajin guna perapi, sejak dah beranak dua ni, dapat syampu rambut tu dah kira nikmat... hehe... Faham-faham je la ea... 

Menang Giveaway Ephyra Anjuran Mialiana.com


Alhamdulillah... Sungguh tak sangka... Memang rezeki betul... Dah la persaingan sengit... Langsung tak target boleh menang... 

Alhamdulillah... Rezeki untuk mencuba produk terbaru Ephyra yang bakal dilancarkan tahun 2015 iaitu sabun Ephyra Skin Bar... 

Sungguh teruja nak cuba... Nak tengok perubahan pada wajah sendiri... Alhamdulillah... Dah siap bagi detail kat kak mia...

Tahniah juga untuk 49 pemenang yang lain... Yang tak berjaya... Jangan putus asa... Boleh cuba lagi dilain masa.... Insha Allah... 

Boleh semak senarai pemenang di sini

Mood: terkejut, terharu, teruja semua ada. Sebab tak mengharapkan menang pun... Namun, dah memang rezeki kan... Alhamdulillah... 

05 Disember 2014

Jenis Darah: Derma dan Terima

Kenali jenis darah dan ketahui pemberi dan penerimanya...

Tak semua darah sesuai... Walaupun sama jenisnya... Sebab ada positif dan negatifnya pula...


Posted via Blogaway: Entry Autopublish

Perokok Termasuk Golongan Fasik???

sumber: google images

Tidak dinafikan bahawa ada segelintir golongan perokok tertanya-tanya sama ada mereka tergolong golongan fasik yang tidak boleh menjadi wali dan saksi untuk pernikahan. Entri kali ini akan membantu memberitahu bahawa perokok seperti anda sah jadi wali dan saksi atau sebaliknya.

Menurut Syeikh Uthaimin, fasik adalah orang yang keluar daripada ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya. Golongan fasik yang tidak boleh menjadi wali dan saksi untuk pernikahan adalah adalah orang yang melakukan dosa-dosa yang disepakati oleh ulama. Contohnya, mencuri, berzina, meninggalkan solat dan sebagainya. Firman Allah, “Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah, maka mereka itulah orang-orang yang fasik.” (al- Maidah: 47)

Adapun merokok merupakan perkara yang tidak disepakati dan terdapat perselisihan dalam kalangan ulama. Ada yang mengatakan haram seperti Dr. Yusuf al-Qaradawi dan ada yang mengatakan harus seperti Syeikh Abd Ghani an-Nablusi. Semua fatwa ini adalah mengikut keadaaan perokok dan perincian yang lebih mendalam. Oleh itu, pernikahan yang melibatkan wali dan saksi yang merupakan perokok adalah sah.

Memang teruk lah jika betul perokok termasuk dalam golongan fasik... Namun, merokok memudharatkan kesihatan...dan dalam Islam sendiri melarang umatnya melakukan perkara yang memudharatkan diri sendiri... Jadi, berusahalah untuk berhenti merokok itu adalah yang terbaik!.

04 Disember 2014

Renungan: Nikmat Yang Sering Manusia Tertipu!

Nikmat yang sering kita leka dan jarang syukuri... Kita hanya sedar nikmat ini bila Allah tarik semula nikmat ini...iaitu lah nikmat SIHAT dan nikmat LAPANG!

Kita akan hargai sihat bila kita rasa sakit... Dan kita akan hargai dan terkenangkan waktu lapang bila kita sibuk!

Renungkanlah...
Moga kita tak tertipu lagi dan tidak lupa lagi dengan nikmat ini...

INGAT LIMA SEBELUM DATANGNYA LIMA PERKARA!!!


Posted via Blogaway: Entry Autopublish

Kerjaya Pilihan Ramai!

Kajian yang dijalankan oleh Jobstreet.com... Menunjukkan lima syarikat yang menjadi rebutan pekerja di Malaysia... Maknanya ramai yang nak kerja di syarikat tersebut:

1. Petronas
2. Shell
3. Google Malaysia
4. Maybank
5. Sime Darby

Sebab utama syarikat tersebut menjadi pilihan pekerja:

1. Gaji... Memang kita tahu lima syarikat di atas, memang gaji lumayan kan... Siapa yang tak nak...

2. Reputasi... Lima syarikat ni memang terkenal dengan reputasinya... Susah nak jatuh sebab permintaan sentiasa tinggi...

3. Budaya kerja

4. Imbuhan dan intensif
Memang banyak manfaat pekerja yang kerja... Insurans dan perlindungan keluarga antara menjadi daya tarikan.

5. Latihan
Pihak syarikat menyediakan latihan untuk pekerja sebelum diserap masuk secara kekal... Untuk memastikan pekerja yang terlatih dan ini meningkatkan mutu dan kualiti kerja... Jadi produktiviti pun meningkat...

Kenapa ramai yang nak berhenti kerja???
Antara sebabnya... Ialah gaji yang susah nak naik... Majikan yang tiada daya kepimpinan... Tiada intensif...

Nampak gayanya kerjaya aku dan suami... (guru dan tentera) tiada dalam senarai... Namun, pengorbanan keduanya tiada nilai walaupun jarang orang hargai tambah kena kutuk ada lah.. 
Apa-apa pun kerja kita buat... Biarlah ikhlas kerana mencari redha Allah... Bab gaji... Jika bersyukur, gaji sedikit boleh jadi banyak..Yakinlah dengan rezeki Allah...

Biar tak banyak...asalkan syukur dengan apa yang ada kan... Rezeki seseorang tu berbeza-beza kan... Syukr dengan apa yang ada dan Allah tahu apa yang terbaik untuk kita...


Posted via Blogaway: Entry Autopublish
Petua Merawat Rabun Mata

Petua Merawat Rabun Mata

sumber: google images

Cubalah salah satu dari petua-petua di bawah:

1) Rebus secekak sawi dengan 2 gelas air sehingga mendidih dan tutup api. Minum setelah sejuk pada suhu bilik. Amalkan 3 kali seminggu.

2) Setiap kali memasak nasi, halakan mata ke arah wap yang keluar dari periuk nasi. Amalkan setiap kali masak nasi.

3) Banyakkan membaca dan melihat al-Quran

4) Amalan ibu MF, basuh mata dengan air ramasan daun sirih.

5) Banyakkan makan sayuran hijau.

6) Elakkan dari melihat aurat orang lain secara sengaja. (memang susah nak buat ni,,,)

7) Banyakan melihat warna hijau atau biru... kerana kedua warna ini warna alam semula jadi yang menenangkan... 

Makanan Berkhasiat untuk Bayi!

sumber: google images

Kentang
Bagi bayi berusia enam bulan yang baharu mengenal makanan pertama, ibu boleh beri puri kentang. Tekstur kentang yang lembut membantu anak mudah memakannya. Kentang juga kaya dengan karbohidrat, vitamin C dan B kompleks yang membantu penyerapan karbohidrat. Kentang mudah dihadam dan ini dapat mengelakkan bayi menghadapi masalah penghadaman.

Ubi keledek
Ubi juga boleh menjadi makanan pertama bayi kerana mengandungi khasiat yang diperlukan badan seperti vitamin A, beta karoten dan potasium yang tinggi. Bahkan ia juga kaya dengan vitamin E, kalsium, serat yang baik untuk proses penghadaman.  Rasanya yang lemak manis juga pasti digemari oleh si comel anda.

Jagung
Jagung juga terkenal sebagai bahan makanan kaya dengan karbohidrat. Ibu boleh membuat bubur jagung manis atau dikisar sebagai puri. Jagung juga mengandungi kalsium dan fosfor yang penting untuk pertumbuhan tulang dan gigi, kaya vitamin A dan B1 yang diperlukan oleh badan. Maka sumber vitamin A yang baik untuk kesihatan mata bayi bukan hanya diperoleh daripada lobak merah sahaja.

Pisang
Keenakan lemak manis pisang pasti digemari oleh bayi. Pisang kaya dengan kalium dan vitamin B. Kandungan vitamin dan mineral yang terdapat dalam pisang lebih baik dibandingkan dengan buah dan sayur lain. Jika dibandingkan dengan epal, pisang mengandungi empat kali lebih banyak protein, dua kali lebih banyak karbohidrat dan lima kali lebih banyak vitamin A dan zat besi.

Labu
Labu disarankan diberi sebagai makanan pejal pertama bayi kerana ia kaya dengan serat baik untuk penghadaman dan memiliki tekstur yang lembut. Ia mengandungi banyak khasiat seperti vitamin A, B, C, beta karoten, kalsium, zat besi, folat dan protein.

Sumber: Karangkraf

Kesemua jenis makanan ini boleh diproses menjadi puri...dan disimpan dalam peti sejuk... Pernah buat untuk si kakak, si adik tak pernah bagi sangat makanan macam ni, kecuali waktu makan pagi dan petang... sebab adik lebih suka makan bubur kurma dan kismis... Sup dan makanan laut tak suka... Jika masak bubur kurma, memang licin... syukur dia suka makan makanan sunnah.. Alhamdulillah... janji adik makan... 

03 Disember 2014

Siapa Blogger Terhebat???


Lama tak membebel pasal dunia blogger... Nak membebel pun, aku bukanlah dalam kategori otai ataupun terer dengan ilmu blogger ni... cuma sekadar perkongsian pengalaman berblog yang hampir masuk empat tahun ni... 

Blogger tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan... setiap hari bukan satu, bukan dua newbie dalam blogger...tapi ramai sangat... namun... newbie seperti ini... mesti macam aku dulu la juga... menggapai-gapai dan teraba-raba lagi matlamat yang jelas dalam berbelog...

Ada yang berblog, sekadar suka-suka... ada juga yang ikut-ikut, ada juga memang nak cari duit, ada juga yang sekadar nak sebarkan gosip... walau apa pun tujuannya... kita semua pasti nak jadi blogger yang hebat...

Siapa blogger terhebat??? Bagaimana nak jadi blogger yang hebat???

Blogger terhebat pada sudut pandangan aku, bukanlah blogger yang followernya ratusan ribu, bukan juga blogger yang sentiasa masuk majalah dan tv, bukan juga blogger yang selalu dipanggil untuk lariskan produk... bahkan bukan juga blogger yang mendapat ribuan komen dalam setiap tulisannya... 

Bagi aku, blogger terhebat ialah blogger yang berjaya menjadikan penulisannya sebagai inspirasi kepada orang lain... tulisannya memikat, ayatnya memotivasikan orang yang lemah... entrynya bersifat positif... bukan menulis entry hanya melepaskan rasa... bukan juga teguran secara mengkhinzir buta... bahkan, tulisannya mendidik jiwa blogger yang lain untuk terus menulis... 

Blogger yang hebat juga, adalah blogger yang hebat di sisi Allah... penulisan dan perkongsiannya untuk mendidik orang lain mendekati Yang Maha Mencipta... Orang akan rasa rugi jika tak membaca tulisannya... itulah blogger yang hebat bagi aku... 

Ada juga beberapa blogger yang aku boleh katakan hebat... namun, itu dari sudut pandangan aku.. dari sudut pandangan orang lain mungkin berbeza.. 

Bagaimana menjadi blogger yang hebat???

Tetapkan matlamat yang jelas... Fokus dan gapai matlamat itu.. Ikhlaskan diri menulis kebaikan... kurangkan tulis hal peribadi yang tidak berfaedah... fikirkan apa yang orang akan dapat dari penulisan kita... dan jadikan apa yang kita tulis itu sebagai pedoman untuk kita.. didik jiwa dan didik orang lain dalam masa yang sama.... 

Apa-apa pun, biarkan kita jadi hebat di sisi Allah walaupun tak hebat di sisi manusia kerana kita semua dilahirkan sebagai seorang yang hebat.

Bila Gastrik Mula Menyerang!

sumber: google image
Seksa perut bila kena gastrik... biasa ramai orang kena gastrik angin je... tapi ada juga gastrik disebabkan ulser.. Namun, bila gastrik mula menyerang... lakukan tiga langkah ini:

Makan- Walau sedikit. Sekiranya perut dibiarkan kosong, keadaan perut akan mula diisi dengan asid. Jadi makanlah walau sekadar biskut atau setengah mangkuk nasi dan lauk.

Ambil ubat- Bagi mengatasi sakit perut, ubat gastrik perlulah diambil tetapi awas jangan terlalu bergantung kepada ubat. Pengambilan ubat gastrik juga seeloknya di bawah pengawasan doktor. Waktu ini jauhi ubat sakit kepala dan selesema kerana ubat tersebut akan membuatkan sakit gastrik anda makin parah.

Minum air putih, jauhi susu- Kadar asid yang ada di dalam perut boleh memburukkan sakit gastrik. Selain itu, boleh menyebabkan cirit birit kerana perut berada dalam keadaan yang sensitif. 

sumber rujukan: SINI

WW~Mata Yang Tak Layak Melihat!~

Mata yang tak layak melihat:

Mata yang selalu memandang rendah orang lain...

Mata yang selalu memandang kesalahan dan aib orang berbanding aib sendiri...

Renungkanlah...


Posted via Blogaway: Entry Autopublish

02 Disember 2014

CPUV: Old Town dan Lactacyd

Alhamdulillah... Cuti-cuti pun nuffnang bermurah hati...

Enam CPUV dari dua pengiklan...

Kali ni dari Old Town White Coffee...

Review sikit pasal Old Town... Dulu suka juga makan kat old town ni.. Menunya pun boleh tahan juga... Tapi sejak anak dua jarang makan kat luar... Dah lama tak makan kat Old Town...

Pengiklan kedua dari Lactacyd...
Produk ni MF guna.. Kulit si adik jenis sensitif... Mudah naik ruam panas.. Jadi, sabun Lactacyd memang berkesan untuk ruam dan kulit sensitif.. Mungkin juga sesuai untuk bayi yang ada ekzema... Sabun ni disyor oleh pakar kanak-kanak untuk kulit adik...

Terima kasih nuffnang..
Terima kasih blogger...
Terima kasih para pengiklan..


Posted via Blogaway: Entry Autopublish
Cara Mendukung Bayi Dengan Betul!

Cara Mendukung Bayi Dengan Betul!

sumber: google images

Pantang anak menangis, terus nak didukung kan... Risau anak menangis... ditimang-timang dan diayun-ayun untuk memujuk,... dan sememangnya sifat si anak suka di dukung. Tahukah anda, ketika mendukung anak, kita merangsang tekanan yang membuatkan badannnya lebih tenang dan rilek.

Cara mendukung anak yang betul turut membantu perkembangan badan dan fizikalnya. Ada beberapa alasan mengapa cara mendukung anak dengan betul boleh membantu perkembangan fizikal si anak. 

Antara sebab tersebut adalah:

Punggung bayi terbentuk menjadi semakin tegak pada bulan-bulan pertama selepas lahir.

Pinggul dan pinggang bayi juga secara automatik memiliki kedudukan yang betul sehingga terhindar daripada penyakit ‘hip dysplasia’ atau kesalahan tulang pinggul sehingga bayi seakan seperti mengangkang.

Mendukung bayi secara vertical boleh mengelakkan daripada masalah kepala leper (‘flat head syndrome’)

Tip Mendukung Bayi
  • Jika ibu mendukung bayi menggunakan alat penggendong bayi, pastikan tali dan pendukungnya cukup ketat.
  • Pastikan ibu boleh memeluk dan mencium bayi.
  • Jangan ikat alat penggendong bayi terlalu ketat kerana bimbang bayi sukar bernafas.
  • Pastikan anda boleh melihat bayi dengan sekali lirikan. Jika sukar melihat bayi bermakna alat penggendong diikat terlalu ketat.
  • Pastikan wajah bayi juga melihat ke atas bukan ke bawah.
  • Pastikan kepala bayi hampir dengan dagu ibu. JIka terlalu bawah ia bermakna salah posisi.
  • Pastikan juga jarak di antara dada ibu dengan dagu bayi lebih kurang satu jari.
  • Beri sedikit ruang untuk bayi boleh bergerak sedikit.
  • Pastikan bayi dalam posisi stabil semasa didukung tidak kira menggunakan alat penggendong atau tidak. Ini untuk mengelakkan daripada masalah ‘hip dysplasia’.
Diolah dari oleh penulis dari: Majalah PaMa

Ilmu untuk ibu bapa baru atau lama,..sebab kadang, cara kita dukung buatkan anak jadi kengkang, berjalan lambat dan sebagainya.. 

Renungan: Hati Itu...

Sumber: Google Plus +Ummu Mithali 

Hati itu INDAH jika disulami dengan KEIMANAN;
Hati itu KOTOR jika tersimpan dengan KEDENGKIAN;
Hati itu CANTIK jika teradun dengan KESOPANAN;
Hati itu BUSUK jika terpendam dengan KEBENCIAN;
Hati itu TENANG jika dihiasi dengan KESYUKURAN;
Hati itu BAHAGIA jika ditanam dengan KETAQWAAN;

Tiada pelita di dunia ini yang dapat menerangi kehidupan di dunia dan di akhirat kecuali pelita hati yang disinari cahaya keimanan.

"Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging, apabila ia baik maka baiklah keseluruhan diri manusia itu dan apabila ia rosak maka rosaklah keseluruhan diri seseorang itu. Daging itu ialah HATI."
Hati berperanan penting dalam mengemudikan diri manusia, sama ada ia hendak menghala kearah kebaikan atau kearah kejahatan.


Doa Minta Lindung Dari Nyanyuk dan Mati Mengejut

Di akhir zaman banyak kejadian mati mengejut...

Mohon simpang la dari keadaan sedemikian rupa...

Jom amalkan doa ini bersama-sama... Semoga kita terhindar dari penyakit nyanyuk dan mati mengejut!

Sedikit perkongsian amalan orang lama, untuk elak penyakit nyanyuk:
1. Amalkan membaca al-Quran
2. Perbanyakkan solat sunat
3. Lazimi puasa sunat
4. Istiqamah dengan ketiga-tiga amalan di atas...

Moga bermanfaat... Dan jom kita cuba untuk amalkan bersama...


Posted via Blogaway: Entry Autopublish

Giveaway kerusiburok: Ole-Ole Phuket!

hai semua blogger! 

seperti yang korang semua maklum, kerusiburok akan bercuti ke Phuket awal Disember ni (baca entri kerusiburok ke : PHUKET (intro)

jadi, kerusiburok bercadang nak bagi ole-ole dari Phuket kepada blogger2 sekalian.

bermula 25 Nove 2014 hingga 3 Dec 2014
KLIK banner di atas untuk sertai.

OLE-OLE utama akan diberi kepada 3 pemenang bertuah. 
tapi kalau ramai yang join segmen giveaway ni, 
saya akan tambah 7 lagi ole-ole untuk blogger bertuah! 
hehehe

3 x Ole-Ole Utama = T-shirt kenangan dari Phuket
(sebab tu conduct giveaway awal-awal, nanti pemenang boleh dapat saiz baju yang betul hehe)


JOM SERTAI! Mana tahu korang bertuah! Klik Banner kat atas tu ye untuk syarat yang simple :)


jom join ramai-ramai. ajak blogger lain sekali yer! 
di samping bersegmen, boleh jugak kita berblogwalking dan berkenalan! hehehe

babai.

01 Disember 2014

Yes 4G Di Hentian Rawang!

Laju berinternet dalam kereta...
Yes 4G peneman...
Tunggu malam sikit la kouta data banyak...

Boleh layan movie online dalam kereta...

Nota: time mood yes ni baik... Kena guna sepenuhnya 'mood baik' dia tu..


Posted via Blogaway: Entry Autopublish

5 CARA BERDEPAN DENGAN MUSIBAH..



:: Imam al-Ghazali menyatakan, jika ditimpa musibah, ada lima cara bagaimana seseorang itu perlu berdepan ujian supaya tidak kecundang.

Pertama:
Jika menerima musibah atau ujian yang terlalu besar dan berat bagi dirinya, seseorang itu perlu bayangkan bahawa ada ujian lebih besar dan lebih teruk menimpa orang lain berbanding apa dialaminya. Sedarilah bahawa setiap sesuatu itu dalam kekuasaan ALLAH. Jadi, bayangkan bagaimana jika bencana atau sakitnya dilipatgandakan ALLAH SWT, dan adakah kita akan dapat menolak atau menghalangnya. Oleh yang demikian, seseorang itu perlu bersyukur kepada ALLaH kerana Dia tidak menguji kita dengan ujian lebih berat, lebih parah dan lebih menyedihkan di dunia ini. Jika semuanya ditangani dengan kesabaran, pahalanya akan berlipat ganda, sedangkan keburukannya dapat dikurangkan berkat kesabaran ketika menerima ujian.

Kedua:
Datangnya bencana itu mungkin sekali sebagai musibah kerana kekurangan taatnya dalam agama. Dalam beberapa hadis, dinyatakan doa diajar Nabi Isa AS bermaksud: “Ya ALLAH, jangan menjadikan musibah kami ini disebabkan oleh kelalaian kami dalam mengerjakan agama.” Jadi, doa ini boleh ambil dan kita amalkan dalam kehidupan kita.

Ketiga:
Takutilah jika musibah itu menimpa secara berterusan di dunia hingga akhirat. Oleh itu, terimalah ujian itu dengan sabar kerana lebih baik diseksa di dunia saja dengan harapan semoga ALLAH tidak melanjutkan ujian itu hingga semua makhluk dihidupkan semula di akhirat. Ujian diberi ALLAH SWT masih dapat diringankan dengan melakukan hal lain berbanding perihal sewaktu akhirat. Jika ALLAH memberikan azabnya di akhirat, pasti kita tidak dapat lari daripada melakukan pekerjaan lain kerana azab yang diberikan oleh-Nya pasti secara berterusan. Oleh itu, bersabar dengan ujian ALLAH sewaktu di dunia dengan berharap ia sebagai seksaan yang disegerakan oleh-Nya sebagai pengganti seksaan di akhirat. Bersyukurlah kerana musibah dan azab yang kita terima menyelamatkan kita daripada seksaan di akhirat.

Keempat:
Setiap bencana atau musibah ditentukan secara pasti dan tercatat tanpa ada kuasa mampu mengubahnya selain ALLaH SWT. Ketentuan dan catatan itu ada sejak azali di Ummul-kitab (buku amalan) yang ada di sisi ALLAH SWT dan tetap perlu ditempuh oleh seseorang itu. Jika seseorang itu menghadapi ujian yang ditetapkan ALLAH, bersyukurlah dengan berdoa tanpa jemu kepada ALLAH SWT. Ingatkan diri bahawa apabila ujian itu berakhir, dia terlepas juga daripada bencana.

Kelima:
Ketahuilah bahawa pahala diterima seseorang lebih besar sewaktu mereka ditimpa musibah. Ingatlah, ujian yang diterima bukan beban, sebaliknya nikmat bagi manusia sebagai bekalan di akhirat.
Musibah itu hanya sebagai ubat pahit yang harus ditelan bagi memberi kebaikan pada masa depan.

Sumber: facebook

Entry Autopublish: Tuan Blog Mula Bercuti!

Insha Allah...tuan blog dah mula bercuti...
Spend time with family...

Blog tak cuti sebab tuan blog dah standby entry autopublish sepanjang percutian tuan blog...

Enjoy blogging ya...
Blogwalking tak cuti...cuma tak seperti selalu... Singgah mana sempat je ye..

Jemput singgah baca ya...
Segala entry yang telah tersedia...
Habis cuti... Tuan blog akan terjah anda semula...

Happy blogging...

Psst: entry ni pun autopublish juga..
Inilah dia jika blogger part time... Nak tinggal blog terasa sayang jika biarkan dia bersawang...


Posted via Blogaway: Entry Autopublish
Cara Mengelak Bayi Mudah Tersedak Susu!

Cara Mengelak Bayi Mudah Tersedak Susu!

sumber: google images

Banyak kes kematian akibat tersedak susu... Susu badan atau susu formula sama sahaja, kerana dua-dua boleh sebabkan tersedak susu... Namun, perkara begini boleh dielakkan jika tahu caranya:

Pemilihan puting susu
Sebelum memilih botol susu yang sesuai, pemilihan puting susu juga memainkan peranan. Pastikan lubang puting botol tidak terlalu besar bagi mengelakkan angin masuk ke dalam mulut bayi. Sebaiknya pilih puting sepadan mengikut usia bayi anda.

Sendawa kan bayi setiap kali menyusu
Selepas bayi anda kenyang menyusu, sendawa kan bayi anda secepat mungkin untuk mengeluarkan angin. Langkah ini juga untuk memastikan  bayi tidak muntah ketika tidur. 

Pastikan posisi bayi anda betul
Tatkala anda menyusukan bayi sama ada menyusu badan atau botol, pastikan kedudukan kepala bayi lebih tinggi daripada dada dan perutnya. Manakala botol susu pula, mesti dipegang dalam kedudukan tidak lebih 45 sehingga 60 darjah supaya air susu tidak tersekat pada tekak dan menyebabkan bayi lemas.

Posisi menyusu badan
Posisi yang terbaik bagi ibu yang menyusu badan adalah memangku bayi seperti mana yang disarankan. Elakkan daripada memberi susu dengan meletakkan bayi di atas lantai atau tidur mengiring.

Susukan dengan betul
Bagi si ibu yang menyusu badan, anda harus memastikan kawasan puting masuk sepenuhnya dalam mulut bayi bagi mengelakkan si manja anda tersedak susu. 
Sumber: Majalah MW