07 November 2014

Kaunter Pendaftaran Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS) Dibuka Di Empat Lokasi Mulai Esok!

Berita baik, bagi yang ada anak kelahiran Selangor atau ibu bapanya memang anak Kelahiran Selangor....yang berusia tiga tahun ke bawah... Jom, cepat-cepat daftar kan anak jadi Ahli TAWAS atau Tabung Warisan Anak Selangor....

Kaunter pendaftaran akan dibuka mulai esok dan lusa (Sabtu: 8/11/2014) dan (Ahad: 9/11/2014) di empat lokasi berbeza seperti yang tertera dalam gambar...

Ingat nak juga daftarkan untuk si adik...sebab adik lahir kat Selangor... Insha Allah... Ada rezeki boleh la pergi daftarkan...

Banyak juga manfaatnya jadi Ahli TAWAS, antaranya diskaun pembelian car seat, diskaun menginap di Hotel De Palma... Dan banyak lagi... Serta manfaat pendidikan pun ada...

Maklumat lanjut boleh rujuk portal TAWAS di:  http://www.tawas.org.my 

Sesiapa yang berkelapangan dan belum daftarkan untuk anak, boleh la ambil peluang dua hari ni...


Posted via Blogaway: Entry Autopublish
Kisah Teladan: Mana Solat Saya???

Kisah Teladan: Mana Solat Saya???

sumber: google images

Tinggal beberapa minit lagi, waktu Solat Isyak akan masuk.

Dia segera mengambil wudhu dan melaksanakan Solat Maghrib.

Lambat.

Tetapi pada anggapannya asalkan dia bersolat, kewajipannya akan tertunai.

Dia mula membaca doa iftitah dan memulakan rukun-rukun solat sehingga ke sujud akhir dan kekal seperti itu buat sementara waktu. Dia telah bekerja sepanjang hari dan dia berasa letih, sangat letih.

Dia tiba-tiba terbangun kerana terdengar bunyi bising dan jeritan manusia. Dia terpempam.

Dia memandang sekeliling. Dia berpeluh semahu-mahunya.

Dia memandang sekeliling sekali lagi kerana tidak percaya. Suatu suasana yang sangat sesak. Setiap ruang sudut tempat yang dia pandang; telah dipenuhi dengan orang ramai. Beberapa berdiri kaku melihat sekeliling, ada yanng berjalan mundar-mandir dan ada yang berlutut dengan tangan mereka menutup wajah mereka hanya menunggu seperti dalam ketakutan. Dia ketakutan dan berasa bimbang kerana akhirnya dia sedar di mana dia berada.

Jantungnya hampir pecah kerana debaran yang sangat kuat.

Ianya adalah hari mahsyar!

Sewaktu dia masih hidup, dia telah mendengar banyak perkara mengenai persoalan pada hari mahsyar, tetapi pada anggapannya kiamat dan yaumil mahsyar itu lambat lagi akan berlaku.

Mungkinkah ini hanyalah permainan dan imaginasinya sendiri?

Tidak! Melihat keadaan sekeliling ianya kelihatan sangat benar!

Soal siasat itu sedang berlaku!

Dia mula bergerak menyusup di antara orang ramai dan mencari di antara orang ramai untuk bertanya jika namanya telah dipanggil.

Tiada siapa yang boleh menjawab. Tiada siapa yang mengendahkanya. Semuanya sibuk dengan urusan mereka sendiri

Tiba-tiba dia mendengar namanya dipanggil dan orang ramai berpecah kepada dua barisan lalu membuat satu laluan untuknya.

Dua malaikat memegang tangannya, menggiring dan membawanya ke hadapan. Dia berjalan dengan lemah dan pasrah melalui orang ramai.

Para malaikat membawanya ke tengah kawasan dan meninggalkan dia di sana. Kepalanya terpunduk dan seluruh detik hidupnya sedang ditayangkan di hadapan matanya seperti sebuah filem.

Dia membuka matanya tetapi apa yang mampu dilakukan hanyalah melihat dunianya yang dipamerkan. Orang ramai semua tidak menghiraukannya.

Di dalam filem hidupnya, dia melihat beberapa babak seperti:
Dia melihat bapanya berjalan dari satu rumah kebajikan me rumah yang lain, membelanjakan hartanya di jalan Islam.

Ibunya mengikut dan membantu orang ramai di rumah kebajikan tersebut dan satu meja sedang disusunkan makanan manakala yang lain sedang dibersihkan.

Dia mengaku kesnya.
"Saya juga sentiasa di atas jalan ini. Saya membantu orang lain. Saya menyebarkan perkataan Allah. Saya melakukannya. Saya berpuasa pada bulan Ramadhan. Apa yang Allah perintahkan untuk dilakukan, saya lakukan. Apa sahaja yang Allah melarang, saya tidak lakukan".

Dia mula menangis dan berfikir tentang betapa dia mengasihi Allah. Dia tahu bahawa apa yang dia telah lakukan dalam kehidupannya akan menjadi kurang bermakna daripada apa yang Allah redha dan perlindungan Allah sahaja yang dia mohon kini. Dia berpeluh, seperti tidak pernah berpeluh sebelum ini. Seluruh tubuhnya bergegar lantaran ketakutan.

Matanya tetap pada skala timbangan, menunggu keputusan muktamad.

Akhirnya, keputusan itu dibuat.

Kedua-dua malaikat itu dengan helaian kertas di tangan mereka, berpaling kepada orang ramai. Kakinya berasa sangat lemah. Dia memejamkan matanya kerana mereka mula membaca nama-nama orang-orang yang dihukum memasuki neraka.

Namanya disebut sebagai orang yang pertama. Dia jatuh terjelepuk, melutut dan menjerit. Dia menyatakan bahawa ianya salah.

"Bagaimana saya boleh pergi ke neraka? Saya berkhidmat membantu orang lain sepanjang hidup saya, saya menyebarkan perkataan Allah kepada orang lain"

Matanya telah menjadi kabur dan tapak tangannya berpeluh.

Kedua-dua malaikat menghampirinya dan memegang tangannya. Dia diseret songsang. Kakinya diseret, sedangkan mukanya menyembam menggahar debu, tanah kerikil dan sebagainya.

Mereka menyeretnya pergi melalui orang ramai dan menuju ke arah api yang menjulang-julang daripada neraka Jahannam.

Dia menjerit dan tertanya-tanya jika ada mana-mana orang yang akan membantunya. Dia menjerit dan menyebutkan semua kebaikan yang telah dia lakukan; bagaimana dia telah membantu bapanya, puasanya, solatnya, al-Quran yang dibacanya.

Dia terus menjerit-jerit, namun tiada seorangpun daripada mereka akan membantunya.

Para malaikat Jahannam terus mengheret dia. Mereka telah semakin hampir dengan neraka.
Dia menoleh ke belakang dan ini rayuan terakhir. Dia teringat...

Tidak! Rasulullah SAW pernah berkata;
"Bagaimana bersih seseorang yang mandi di sungai lima kali sehari dari kotoran, begitu juga bersihnya orang yang melaksanakan solat lima kali seharian daripada dosa-dosa mereka"

Dia mula menjerit;
"Solat saya? Solat saya? Doa saya?"

Kedua-dua malaikat tidak berhenti, dan mereka datang ke tepi jurang neraka. Bahang api neraka yang membahang telah menyelar mukanya.

Dia menoleh ke belakang sekali lagi, tetapi matanya telah kering dari sebarang harapan dan dia tidak mempunyai apa-apa lagi yang tinggal di dalam dirinya.

Salah satu malaikat menolak dia masuk ke neraka Jahannam. Dia mendapati dirinya terawang di udara dan sedang jatuh ke arah api.

Dia sedang melayang jatuh selama tujuh puluh tahun ke dalam api neraka apabila tiba-tiba tangannya diraih oleh satu lengan.

Dia ditarik kembali ke atas.

Dia mengangkat kepalanya dan melihat seorang lelaki yang sangat tua dengan janggut putih yang panjang. Kelihatannya lelaki itu sangat daif.

Dia menyapu debu di tubuhnya sendiri dan bertanya kepadanya,
"Siapakah anda?"

Orang tua itu menjawab,
"Saya solat anda"

"Mengapa kamu begitu lewat! Saya telah terjunam ke dalam neraka! Anda menyelamatkan saya pada saat-saat terakhir sebelum saya lebur."

Orang tua itu tersenyum dan menggeleng-gelengkan kepalanya,
"Adakah anda lupa? Anda sentiasa laksanakan saya pada saat-saat akhir!!"

Pada ketika itu, dia tiba-tiba terjaga dan mengangkat kepalanya dari sujud. Dia berada di dalam kebasahan akibat berpeluh.

Dia mendengar suara-suara yang datang dari luar. Dia mendengar azan dikumandangkan untuk menandakan masuknya waktu Solat Isyak.

Dia bangun dengan cepat dan pergi mengambil wudhu. Dia berjanji tidak akan melengahkan solat lagi. Dia sedar kesalahannya kini. Dia telah mendapat petunjuk yang maha benar.
sumber: whatsapps

Kisah yang sungguh memberi kesan... Moga kita tidak tergolong dalam golongan yang sengaja melengah-lengahkan solat.. 

Motivasi: Buat Mu Muslimah!

sumber: google images

Buat semua muslimah diluar sana, bacalah setiap bait-bait tulisan ini... semoga jadi pedoman dan motivasi untuk menjadikan kita muslimah sejati yang sentiasa menggapai redha Ilahi.

Dari tak pakai tudung,
Mula memakai tudung,

Dari tudung singkat,
Mula labuhkan tudung,

Dari labuhkan tudung,
Mula melabuhkan lagi dan lagi.

Dari tangan terdedah,
Mula ditutup baju lengan panjang,

Dari ditutup dengan baju,
Mula pakai sarung tangan

Dari kaki terbuka,
Mula tutup biar tak terdedah.

ingat senang ke semua tu?
ingat mudah ke nak tempuh semua tu?🍄

Belum lagi tempuh cacian orang.
Belum lagi tempuh pandangan sedara mara.
Belum lagi tempuh kritikan kawan kawan.

Ya semua tak mudah.

Dalam perit menerima kritikan dan kejian,
NAK TAHU APA YANG PALING PERIT BAGI ORANG YANG CUBA BERHIJRAH MENCARI SEKELUMIT REDHA ALLAH?

YANG PALING PERIT ADALAH,
bila orang pandang kita baik,
Pandang kita sempurna,
Pandang kita cukup terjaga,
Sedangkan hati masih dicemari dosa dosa.
Sedangkan ilmu masih lagi tak ada apa apa.
Lagha sini sana.
Kpop merata rata.
Ikhtilat entah kemana.
Gelak tak ingat dunia.
Gedik terkinja2.
Sedangkan,

Orang ingat,
Muslimah bertudung labuh itu tinggi ilmunya.
Muslimah berpurdah itu baik akhlaknya.
Muslimah tertutup itu sempurna orangnya.

Sedih bukan dianggap begitu?
Sedangkan diri tak seindah itu.

Orang yang memandang itu tak tahu.
Apa yang muslimah itu rasa.
Apa yang muslimah itu tempuh.
Dalam waktu2 dia mencuba.

Orang itu tak tahu.🌼

Muslimah itu kadang kadang rapuh.
Kadang kadang jatuh.
Kadang kadang tak utuh.
Kadang kadang menyimpang jauh.

Muslimah itu kadang kadang tersasar 
Kadang kadang lebih berdosa dari pendosa.
Kadang kadang terpesong dari landasannya.

Orang itu tak tahu.
Muslimah itu sama.
Manusia biasa.
Ada rasa.
Ada jiwa.

Orang itu tak tahu.
Muslimah itu juga sedang berperang melawan nafsu dunia.
Kerana dia sedar,
Hatinya tidak sejernih yang orang lain kata.
Dia berusaha mencapai harapan orang orang yang berharap tinggi padanya.

Tabah lah muslimah.
Andai jalan itu yang di pilih.
Allah telah pun memelihara kita
Allah telah menjaga kita
Lalu, ia terpulang pada cara kita menjaga apa yang Allah jaga untuk kita

Hidayah Allah itu perlu di cari.
Bukan di nanti.
Cari sejauh mungkin.
Gali sedalam dalamnya.
Lalu, bila ia telahpun di temui,
Ia juga terpulang pada diri sendiri.
Sama ada nak grab dan terus mencari redha ilahi,
Atau biarkan saja hidayah itu pergi.

Kononnya tak cukup kuat lagi.
Kononnya nak tunggu lain kali.
Kononnya nak tunggu bersihnya hati.

Hidayah Allah itu ada waktunya.
Hidayah itu tidak menunggu kita andai kita tak pergi mendapatkannya.
Bila hidayah dah ada,
Grab terus walau hati keras berkata,
Belum bersedia.
Kerana perubahan itu tak perlu yang secara tiba tiba.
Kayuh pelan pelan asalkan ia berjalan.
Jangan biar hidayah itu pergi tanpa kita cuba mengambilnya.
Kerna bila ia pergi, belum tentu ia datang kembali.

Hati belum sedia tak apa,
Asalkan nampak usaha kita,
Sebab itu lah,
Kadang kadang
Ada juga muslimah yang memilih untuk menutup luarannya.
Bukan nak tutup dosa2 nya.
Bukan kerana nak meraih pandangan baik manusia.
Tapi Sekurang kurangnya,
Dia cuba menutup apa yang sepatutnya dia Jaga.
Melindungi Apa yang telah Allah amanahkan padanya.
Mana tahu, dengan kita menjaga hidayah yang Allah beri,
Allah beri pula kita rasa untuk mendidik hati dari dalam?
Sebab kadang kadang,
Dengan menjaga luaran, juga terdidik lah yang dalaman.
In sha Allah.
Aamiin Allahuma Aamiin..

Namun begitu,
Bila kita sudah melangkah untuk berubah,
Masih juga terkadang Muslimah itu,
Ada kesalahannya.
Ada silap langkahnya.
Ada kekurangannya.

Betul.
Manusia itu tak sempurna.
Namun jika benar perubahan itu lillahitaala,
Semua kerana Allah.
Jangan lembik!
Jangan lemah!
Bila jatuh, bangun lagi.
Bila tersungkur bangkit lagi.
Jangan mengalah.
Inginkan kan syurga,
Maka beramal lah seperti ahli syurga.
Dan yang paling penting,
Biar saja apa manusia nak kata.
Jangan expect semua manusia akan suka perubahan kita.

Deal?
Senyum.
Pegang dada.
Sematkan dalam diri.
"Aku lakukan ini kerana aku ingin bertemu kekasihku Rasulullah di syurga nanti. 
Aku lakukan ini kerana kasih sayang Allah yang cukup banyak membimbing aku ke sini"

sumber: whatsapps

Hayatilah lagu ini... khas buatmu muslimah:


Usah Melampau dalam Memuji!

Usah Melampau dalam Memuji!


Terkejut juga daku, bila Che Ta bersalin je, jadi viral kat facebook pasal anak dia yang comel tu... ada yang komen bukan-bukan dan terlampau taksub dengan kecomelan bayi tu hingga tak sedar anak dan suami sendiri... nauzubillah... Aku sendiri akui, anak Che Ta tu memang comel, tapi setahu aku semua baby kat dunia ni comel...tak kira manusia atau haiwan, memang comel... Bayi memang indah, kerana itulah tanda bayi tu bersih tanpa dosa... 

Namun, dalam Islam... Rasulullah s.a.w melarang kita memuji manusia secara melampau..kerana khuatir akan datang perasaan riak dan takbur. Bahayanya memberi pujian ada dinyatakan di dalam hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
Diriwayatkan, Rasulullah s.a.w mendengar seorang lelaki memuji seorang lelaki lain, lantas Baginda s.a.w bersabda yang maksudnya:
“Malang kamu! Sesungguhnya kamu sudah memotong lehernya! Kemudian Baginda s.a.w menambah: “Sekiranya seseorang daripada kamu tidak dapat mengelak daripada memuji temannya maka hendaklah dia berkata, saya kira begini, jangan sekali-kali dia menyucikan seseorang mengatasi Allah.” [Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim]
Jadi, dalam memuji makhluk tidak boleh mengatasi Pencipta... Berhati-hati dalam memuji... kerana memuji membuatkan sesorang lupa diri dan rasa bangga diri...
“Sesungguhnya perkara yang paling aku takuti menimpa kamu ialah kagum kepada buah fikiran dan diri sendiri. Sesiapa yang mendakwa dia orang yang beriman, maka sebenarnya dia kafir. Dan sesiapa yang mendakwa dia orang yang berilmu, maka sebenarnya dia jahil. Dan sesiapa yang mendakwa dia ahli Syurga, maka sebenarnya dia ahli neraka.” [Hadis riwayat Ibn Marduwaih]

Jika benar seseorang itu indah, cantik, comel, kacak dan sebaik-baik kejadian, sebaiknya ucapkanlah:
"Alhamdulillah...kamu sungguh cantik dengan sebaik-baik kejadian Allah ciptakan..." 
"Alhamdulillah... comel sungguh bayi ini, dengan sesempurna kejadian."
Jadi, hati-hati memuji makhluk... usah melampau dalam memuji... kembalikanlah pujian itu kepada yang mencipta sebaik-baik kejadian... Tanpa kebijaksanaan dan kekuasaan Allah, apa yang kita lihat tak seindah yang kita puji...



p/s: Anak Che Ta memang comel...namun, semua bayi yang lahir aku rasa semuanya memang comel...tak kisah la ikut baka dari mana pun, namun semuanya comel...kerana bayi itu fitrah sifatnya.. 

Giveaway Cuti Sekolah By JiwarOsak

Giveaway Cuti Sekolah by JiwarOsak.Com
Mari Sertai Giveaway Cuti Sekolah By JiwarOsak.Com


Hadiah Terkumpul
Cash : RM 390
Topup : RM 195
Barangan : Tudung Pashmina x 1, Shawl x 2, Novel Sanctuaria x 1, Tudung Aidijuma x 1, Bantal Handmade x 2

Terima Kasih kepada Sponser

AbgferOz | MahaMahu | Yanty Lee | Afzal Sukasuki | Mawar Biru | Cik Pjaz | Ieta Mat Sa’ad | Mohamad Nasir | Yan Saflina | UmmiMama |Mohd Noor Shawal | Dila KazUha | Doktor Pemasaran | Helmi Julia | Nadia Johari | Suzlin Azreena Nordin| Nurul Syarafina II | Khaty Aiman| KyLe Kesha | Cik Yaya | Putery Memory | Edo Hayra | Delima Zamrud | Karen Nisa 

Untuk menyertai Giveaway Cuti Sekolah anda boleh klik Banner atau SILA LIHAT SINI
Yang Perlu Dibimbangkan

Yang Perlu Dibimbangkan

sumber: fb

JANGAN SEDIH WAHAI HATI
ANDAI DISAKITI MANUSIA...

JANGAN BIMBANG ANGGAPAN MANUSIA
TETAPI BIMBANGLAH ANDAI ITU MELANGGAR KEHENDAK YANG ESA.


Biarlah apa manusia nak kata, asalkan apa yang kita buat tidak melanggar hukum hakam syarak Islam. Yang patut kita bimbangkan ialah apa yang Allah kata, bukan apa yang manusia kata... kerana Allah itu Maha Esa lagi Maha Bijaksana. Ketentuan Dia ada kebaikan untuk kita.

06 November 2014

Siri Kembara Ilmu: Keadaan Akhir Zaman (siri 3)

sumber: google images

Pendusta Dan Pengkhianat

Daripada Abu Hurairah r.a. Beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda "Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang penuh dengan tipuan. Pada waktu itu si pendusta dikatakan benar dan orang yang benar dikatakan dusta. Pengkhianat akan disuruh memegang amanah dan orang yang amanah dikatakan pengkhianat. Dan yang berkesempatan berbicara (cuba membetulkan) hanyalah golongan "Ruwaibidhah". Sahabat bertanya "Apakah Ruwaibidhah itu wahai Rasulullah?" Nabi SAW menjawab "Orang kerdil, hina, dan tidak mengetahui bagaimana hendak mengurus orang ramai" (HR Ibnu Majah)


Sudah terang tanda ini berlaku zaman sekarang... Orang yang benar dikatakan dusta... bahkan dihukum kerana melakukan kebenaran... dan orang sekarang takut untuk berkata benar kerana takut dihukum...dan akhirnya terpaksa berbohong demi meneruskan hidup... itulah realiti... yang batil melebihi yang hak... nauzubillah... 



Baca juga:
5 Alasan Anda Tak Mungkin Akan Kaya

5 Alasan Anda Tak Mungkin Akan Kaya

sumber: google images

Alasan #1
Anda Menunggu Terlalu Lama Untuk Bermula

Kebanyakan orang cuba menunggu masa yang ‘tepat’ untuk memulakan langkah pertama. Umpamanya untuk seorang pelabur, mereka menantikan tibanya hartanah yang betul, suasana ekonomi yang stabil atau kadar faedah yang terendah. Itu bermaksud, mereka tidak akan bermula sama sekali.

Lebih lama anda menunggu, lebih lamalah tempoh penantian anda untuk menikmati wang, kejayaan atau kebebasan yang diimpikan. Percayalah hanya masa yang menjadi ukuran nilai kekayaan sebenar. Usah percaya dengan istilah masa yang tepat. Anda sendiri perlu mempunyai keyakinan untuk memutuskan bila perlu melabur berasaskan pengetahuan semasa. Juga, lengkapi diri dengan ilmu kegagalan sebagai pelajaran hidup paling bernilai.

Alasan #2
Terlalu takut

Takut ibarat sebatang sungai dan keberanian ialah jambatan yang perlu dibina untuk menyeberanginya. Rasa takut boleh menahan diri anda daripada apa yang dimahukan, terutamanya wang. Berlaku jujur dengan diri sendiri, cuba kira berapa kalikah ketakutan itu menghalang anda daripada peluang-peluang
kekayaan.

Dalam hartanah, ramai pelabur yang takut untuk bertindak. Sampaikan ada yang takut berhutang, takut gagal dan takut terlebih sukses. Sebenarnya, banyak pelabur yang berjaya belajar mengatasi ketakutan daripada fokus kepada sikap negatif, malah menukarnya kepada sesuatu yang positif. Contohnya, gunakan rasa takut pada ketidakstabilan ekonomi diri anda sebagai motivasi untuk menceburi dunia pelaburan hartanah. Siapa tahu, tuah anda lebih bersinar suatu hari nanti?

Alasan #3
Menunggu Sehingga Cukup Pengetahuan

Takut kerana kurang pengetahuan juga boleh menghalang seseorang daripada bermula. Pun begitu, ironinya lebih banyak anda belajar, lebih banyaklah ilmu baru yang anda pelajari! Malah sekali anda menguasai konsep pelaburan asas, pasti anda sedar ada lebih banyak perkara tentang pelaburan atau hartanah yang tidak difahami. Paradoks pengetahuan ini boleh diatasi dengan membaca lebih banyak buku, menghadiri seminar, melayari Internet atau berguru dengan pakar-pakar.

Alasan #4
Hanya Fokus Pada Pendapatan Linear Bukan Pendapatan Pasif

Penting untuk anda sedari bahawa tidak semua pendapatan dicipta sama. Ada yang linear dan ada juga yang pasif. Pendapatan linear ialah upah yang anda dapati daripada pekerjaan. Anda bekerja mengikut masa dan dibayar mengikut tempoh jam yang dijanjikan. Jika anda tidak hadir bekerja, anda tidak akan dibayar. Pendapatan pasif pula ialah apabila anda cuma bekerja sekali, tapi ganjarannya tetap mengalir walaupun ia sudah tidak dikerjakan. Inilah yang dilakukan oleh orang-orang kaya yang berjaya.

Alasan #5
Tidak Sabar

Untuk menjadi seorang yang berwang, menuntut kesabaran dan usaha berterusan. Tidak cuma bermula, tapi mesti diteruskan tanpa rasa putus asa. Jika anda terjun ke alam pelaburan hartanah, sematkan di fikiran bahawa ia bukanlah skim cepat kaya. Jangan cepat terpengaruh dengan analisis kawasan yang dikatakan bakal melonjak naik tapi tumpukan pada satu hartanah dan suntikkan nilai padanya. Mungkin dengan cara membaik pulih, melakukan pengubahsuaian atau menaiktarafkan hartanah terbabit menjadi capital growth anda sendiri.

Jika dalam diri ada salah satu atau lebih dari lima alasan ni, mungkin kaya itu hanya angan-angan dan sukar menjadi realiti dalam diri... 
Kenali 5 Rahsia Tangisan Bayi

Kenali 5 Rahsia Tangisan Bayi

Bagi ibu bapa yang berpengalaman, mungkin dapat kenal pasti rahsia disebalik tangisan bayi... bayi mengeluarkan tangisan yang berbeza untuk kehendak yang berbeza... Bayi tak mampu bercakap, jadi dengan mengeluarkan tangisan yang berbeza menjelaskan maksud kehendak mereka. Jadi, sebagai ibu bapa, kena kenal pasti maksud disebalik tangisan bayi... 

sumber: google images

Ada lima bunyi tangisan rutin yang dapat dikenal pasti menggunakan kaedah Dunstan Baby Language;


  1. “Neh”- Bayi kelaparan. Bunyi ini dihasilkan akibat ‘sucking reflex’.
  2. “Heh”- Bayi sedang tidak selesa. Mungkin kerana cuaca terlalu panas atau sejuk, lampin bayi  penuh dan sebagainya. Secara amnya, ia akibat tindak balas kerengsaan terhadap kulit.
  3. “Owh”-Bayi mengantuk dan ingin ditidurkan. Terhasil akibat refleks menguap (‘yawning reflex’).
  4. “Eh”-Bayi perlu disendawakan. Ia terhasil akibat kontraksi otot abdomen dalam cubaan menolak keluar angin.
  5. “Eairh”-Bunyi yang mewakili kembung perut. Terjadi bila angin terperangkap dalam perut bayi.

Mengetahui apa yang “dituturkan” bayi membolehkan anda memberi respon yang tepat dan cepat, mengelakkan bayi  memulakan tangisan menjerit dan melalak. Dengan itu, anda kurang stres, seisi rumah lebih tenang dan tidur anda lebih panjang!

Memahami bayi menyebut “Neh” dapat memastikan pencapaian berat badan dan pembesaran bayi yang sihat kerana ibu tidak terlebih atau terkurang menyusukan bayi. Ibu akan menyusukan setiap kali diminta bayi berbanding mengagak-agak sendiri. Lebih penting, pembaziran susu terutama stok susu ibu dapat dielakkan bila penjaga bayi anda juga memahami percakapan bayi.

Memahami sebutan “Eh” pula mengelakkan bayi disusukan dalam keadaan angin masih belum dikeluarkan. Susu akan berada dia atas angin dan bayi akan muntah selepas menyusu. Masa akan dibazirkan, baju akan dikotorkan, bayi tidak kenyang dan tidak dapat tidur.
Sumber: Majalah PaMa

Kalau kenal dan faham corak tangisan bayi, memang mudah... tak perlu bazirkan masa..kita dapat ikut rentak dan kehendak bayi dengan mudah... Dari hari ke hari, kena belajar bab tangisan bayi... supaya kita tak mudah panik bila bayi menangis secara tetiba... 

Nuffnang: Cek Cash Out Kedua Selamat Sampai

Alhamdulillah... Cek kedua dari nuffnang selamat sampai...

Aku cash out masa awal bulan september... Bulan november baru selamat tiba... Memang lambat sebab kalau nak ikutkan...nuffnang buat kira-kira setiap hujung bulan... Jadi bila aku buat pengeluaran awal bulan, kena la tunggu lama..

Takpe lah... Duit ni bukan duit aku, tapi duit tabung anak-anak... Janji selamat sampai suda la kan...

Alhamdulillah... Bertmabh duit simpanan anak-anak... Walaupun tak banyak... Tapi, sikit-sikit lama-lama jadi bukit...

Terima kasih nuffnang...
Terima kasih blogger yang rajin menabung di sini...


Posted via Blogaway: Entry Autopublish
Cendol dan Rojak JIJIK!!!

Cendol dan Rojak JIJIK!!!

Kembang tekak baca berita ni... rasa fobia nak beli cendol dan rojak dah... tapi itulah realitinya...

Serbuan sepasukan anggota penguat kuasa Jabatan Imigresen Selangor bukan sahaja menahan warga asing, tetapi turut membawa kepada penemuan sebuah lokasi memproses rojak dan cendol dalam keadaan menjijikkan yang tersorok di sebuah kawasan pembinaan di pinggir bandar ini, awal pagi semalam.

Dalam serbuan kira-kira jam 3 pagi itu, didapati kawasan pemprosesan makanan itu seolah-olah seperti tempat pembuangan sampah kerana dipenuhi sampah serta air bertakung selain berbau busuk.

Difahamkan, kawasan pemprosesan itu sudah beroperasi lebih setahun lalu turut menggaji warga asing sebagai penjual cendol dan rojak dengan menaiki motosikal serta lori di sekitar daerah ini dan beberapa daerah berdekatan.

Lebih menjijikkan, perkakasan yang digunakan untuk menyediakan rojak dan cendol turut dijadikan tempat merendam seluar dalam milik pekerja dan diletakkan hampir antara satu sama lain. Selain itu, keadaan dapur yang dijadikan tempat membuat kuah rojak pula dipenuhi sampah dan tidak diurus dengan baik sehingga boleh menyebabkan tahap kebersihannya diragui.

Sumber: harian Metro

Errkkkk.... kembang tekak den... eee... tak boleh nak bayangkan... ada yang terkeluar balik apa yang dimakan ni kang... ee..ee... 

05 November 2014

WW~Renungan: Tanda Kayu Api Neraka~

Bila tiada rasa dalam melakukan dosa.. Itulah tanda akan jadi bahan bakar dalam neraka...

Sudah tahu, perkara itu salah... Sudah tahu hukum itu wajib tapi kita menyalahinya... Maka, bersedialah menjadi bahan bakar api neraka...

Bertaubatlah sebelum terlambat...

Renungan bersama....


Posted via Blogaway: Entry Autopublish

WW~Simple Rules for the Happy Life~

Try to happy...
Try to smile...

Try and do the best for the happy life...


Posted via Blogaway: Entry Autopublish

WW~Food of the Prophet~

Indahnya jika dapat laksanakan cara pemakanan Rasulullah setiap hari...

Jom amalkan.. Tak banyak pun tak pe... Asalkan sikit dan berterusan..


Posted via Blogaway: Entry Autopublish

WW~Ingat Sihat Sebelum Sakit~

Indahnya waktu sihat kan..
Tapi syukur juga waktu sakit... Tanda Allah syg dan penghapus dosa-dosa kecil... Alhamdulillah...

Lama dah tak demam.... Alhamdulillah...
Itulah... Sepower mana pun supplement anda telan, kalau Allah nak bg sakit, sakit juga...

P/s: ni juga punca ku tak blogwalking dan blog terabai... Maaf ea.... Nnt dah sihat ku jenjalan semula...


Posted via Blogaway: Entry Autopublish

04 November 2014

Semak Solat Kita!!!

13 Rukun solat wajib disempurnakan sebaiknya... Salah sikit satu rukun, sia-sia keseluruhan solat...

Solat yang sempurna, perisai dan pembentukan akhlak murni...

Kerana itu, tak hairan... Ada orang solat tak tinggal, tapi akhlaknya tak seperti yang difikirkan...

Jomm... Semak solat kita... Sempurnakah!!!


Posted via Blogaway: Entry Autopublish

Hidayah Itu Milik Allah!

Kita boleh ajak buat baik... Tapi tak boleh memaksa orang buat baik... Kerana hidayah itu milik Allah...

Kaya, cantik berpengaruh macam mana sekali pun tak kan mampu peroleh hidayah Allah, tanpa diri sendiri diusahakan ke arah itu...

Jangan maki hamun orang jika orang tu belum terima hidayah Allah...kerana hidayah dan nikmat kita pun Allah boleh tarik balik...


Posted via Blogaway: Entry Autopublish

Ujian untuk Naik Pangkat!

Sabar dan redha...
Sakit itu penghapus dosa...
Tabah dan sabar...
Semuanya akan indah pada waktunya...

Itulah tanda kasih sayang Allah....


Posted via Blogaway: Entry Autopublish

03 November 2014

Giveaway By Mamaniza.com


Assalamualaikum




Mamaniza melancarkan sekali lagi Giveaway by Mamaniza.com berserta dengan para sponsor yang cukup hebat berserta engan tawaran hadiah yang menarik pasti akan memikat hati kalian.

Tujuan GA ini dijalankan adalah : untuk mengeratkan lagi hubungan antara sesama blogger. Saling kenal mengenali antara satu sama yang lain. Selain itu, kita juga menambah rakan-rakan baru dalam senarai followers kita.

Follow Blog:


Like FB:



Syarat utama:

1. Pastikan anda follow kesemua sponsor berikut dan like page mereka.

2. Buat entri bertajuk Giveaway By Mamaniza.com

3. Copy coding yang telah disediakan dan pastekan ke dalam ruangan HTML dan publishkan.

4. Hantarkan URL penyertaan anda di ruang komen.

5. Giveway ini akan berlangsung pada 3 Nov pukul 12 tengahari dan berakhir pada 10 Nov 2014 pada  12 tengahari juga.

6. Pemenang akan diumumkan pada 13 Nov 2014 berdasarkan random.

Hadiah Giveaway by Mamaniza.com:

Wang Tunai RM 50 - Top Refferal by Mia Liana
Paper beg - Mamaniza
Kain sulam pasang - Fuza Musa
Shawl - Farahuda
Shawl manik juntai - Shalimar
Bawal, keychain dan masker - Alise
Buku Tetamu Istimewa - Cikgu Helmi
Herblax dan halfmoon bead shawl - Norhana (IbuHana)
Keychain - Norihan
Top up RM 5 - Fatihah Fazlin dan Azwar Syuhada
Misteri - Farah Wahida dan Kathy
Melatih Anak Ke Tandas: Potty Training

Melatih Anak Ke Tandas: Potty Training

Ilmu keibubapaan... Kena study juga bab nih.... Satu artikel yang panjang lebar... dipetik dari MyHealth... Jom study untuk proses potty training kakak nanti... Setakat ini, aku belum buat secara serius untuk potty training dia... dan ikut pengalaman sepupu-sepupu dia, usia 3 tahun setengah baru betul-betul free drypers... Tiada paksaan, memang secara natural dia tak nak... Jadi, buat masa ni aku tak paksa lagi untuk kakak free drypers.

Apa itu latihan ke tandas?
Latihan ke tandas merupakan salah satu aktiviti harian yang asas yang perlu dilalui oleh semua kanak-kanak bagi menggalakkan keberdikariaan. Latihan ke tandas juga membantu kanak-kanak untuk belajar supaya sentiasa berada di dalam keadaan kering dan bersih.

Kepentingan Latihan ke Tandas kepada Kanak-kanak
Ianya penting untuk perkembangan kanak-kanak  supaya mereka sentiasa berada dalam keadaan selesa, kering dan bersih. Adanya latihan ke tandas, pada umur 2 hingga 2½ tahun kanak-kanak boleh dilatih untuk menjaga dirinya berada dalam keadaan kering dan bersih. Manakala bagi kanak-kanak yang tiada latihan, pada umur 4 tahun sahaja mereka mungkin boleh berada dalam keadaan kering dan bersih.

Walau bagaimanapun, kanak-kanak yang kurang upaya pula memerlukan bantuan latihan untuk menjadikan mereka lebih berdikari tanpa meminta bantuan pertolongan daripada sesiapa.
Cara memberi latihan kepada kanak-kanak yang normal dengan  kanak-kanak yang kurang upaya adalah berbeza kerana melatih kanak-kanak yang kurang  upaya memerlukan kesabaran yang tinggi dan perlu mengambil masa yang panjang. Dan apa yang penting adalah sokongan dan dorongan yang tidak pernah putus untuk mereka supaya boleh lebih berdikari sendiri.

Kenapa kanak-kanak tidak mampu untuk ke tandas?
  • Mempunyai perkembangan mental yang lambat dan juga menghadapi masalah fizikal.
  • Ibu bapa/penjaga tidak menyediakan keperluan yang diperlukan dan juga memberikan latihan kepada anak.
  • Kanak-kanak tidak mampu untuk mengawal pundi kencing mereka.
  • Tidak mendengar ataupun memahami arahan yang ringkas

Langkah-Langkah untuk Latihan ke Tandas

Untuk Permulaan

Kenalpasti  kekerapan dan masa yang biasa kanak-kanak itu membuang air. Untuk mengenalpasti keadaan ini, ibubapa / penjaga boleh membuat satu jadual untuk mencatat kekerapan kanak-kanak membuang air.

Ini penting untuk mengetahui tempoh yang diambil oleh kanak-kanak untuk membuang air. Cara untuk mencatat kekerapan kanak-kanak membuang air boleh dibuat dalam bentuk jadual.

Contoh Jadual : Jadual Kanak-kanak Pergi ke Tandas

HARI DAN MASA
MASA SEWAKTU MENGHANTAR ANAK KE TANDAS/POTTY
ADAKAH ANAK MEMBUANG AIR DI TANDAS/POTTY
BASAH
KERING
YA
TIDAK





Cara untuk Mengawal Membuang Air Kencing / Besar Dan Belajar untuk Berdikari

Mula Apabila Kanak-kanak Telah Bersedia
Biasanya kanak-kanak yang normal pada umur 2 hingga 2½ tahun boleh mula dilatih, tetapi bagi kanak-kanak yang mengalami perkembangan yang lewat, latihan ke tandas boleh dimulakan pada umur 3 atau 4 tahun ataupun lebih.

Tiga cara untuk melihat samada kanak-kanak telah bersedia untuk melakukan latihan ke tandas :

Mengawal pundi kencing

  • Adakah kanak-kanak sentiasa kering pada setiap jam.
  • Adakah kanak-kanak tahu tentang hendak membuang air (lihat pada muka, dua belah kaki kanak-kanak).
  • Adakah kanak-kanak membuang air dengan banyak pada satu masa tanpa meleleh/menitis pada setiap masa.
  • Jika kanak-kanak dapat mengawal 3 perkara ataupun sekurang-kurangnya 2 perkara di atas, ini bererti mereka boleh mengawal  pundi kencing dan latihan ke tandas boleh dimulakan.
Persediaan untuk bekerjasama
Untuk melihat kanak-kanak cukup memahami dan boleh memberi kerjasama, uji dengan memberikan arahan yang ringkas kepada kanak-kanak seperti baring, berdiri, masukkan mainan ke dalam kotak dan juga meminta kanak-kanak menepuk tangan. Jika kanak-kanak boleh membuat dengan rela hati ini menunjukkan mereka telah bersedia dari segi mental untuk melakukan latihan ke tandas.
Persediaan fizikal dan emosi
Uji dengan cara seperti dibawah :

  • Bolehkah kanak-kanak mengambil objek yang kecil dengan mudah.
  • Bolehkan kanak-kanak berjalan /bergerak dengan sendirinya.
  • Bolehkah kanak-kanak mencangkung atau duduk diatas bangku /tempat duduk dan adakah mereka dapat mengimbangkan diri.
  • Bagi kanak-kanak yang masih memakai lampin pakai buang mereka akan meminta untuk ditukar baru apabila tidak selesa.
  • Mula menunjukkan minat untuk memakai seluar dalam dan bukannya lampin pakai buang.
  • Mahu bersendirian apabila ingin membuang  najis.
Jika kanak-kanak itu dapat lakukan seperti diatas, ini bermakna mereka sudah boleh dilatih untuk ke tandas tetapi masih memerlukan pertolongan dari segi fizikal dan emosi.

Melatih Kanak-kanak di atas Potty

  • Kenalpasti masa yang biasanya  kanak-kanak membuang air contoh selepas makan.
  • Selepas mengenalpasti masa tersebut, latih  kanak-kanak untuk ke tandas atau pun letakkan kanak-kanak di atas potty.
  • Berikan galakkan kepada mereka dengan perkataan yang biasa digunakan (seperti shiiiih atau poo).
  • Tinggalkan  kanak-kanak diatas potty sehingga membuang air.   Jika tidak membuang air, kanak-kanak tidak harus didudukan/ditinggalkan di atas potty lebih dari 10 minit.
  • Pastikan potty diletakkan dalam keadaan yang selamat.
  • Beri ganjaran setelah kanak-kanak berjaya membuang air seperti tepuk tangan, cium dia, dan lain-lain.
  • Jika kanak-kanak tidak membuang air semasa latihan, jangan paksa atau menghukum. Jangan mengkritik kanak-kanak tersebut apabila mereka melakuka kesalahan semasa latihan ke tandas.
Membersihkan

  • Terangkan kepada kanak-kanak bahawa bermain dengan najis adalah tidak baik.
  • Ajar kanak-kanak untuk membersihkannya dan basuh tangan kamu dan kanak-kanak itu dengan sabun.
  • Ajar dan bantu anak untuk menggunakan flush.
  • Ajar kanak-kanak supaya membasuh tangan dengan sabun selepas menggunakan potty bagi contoh dengan membasuh tangan anda sendiri.
Tunjuk Ajar Cara Menanggalkan Seluar dan Bukan Hanya Memberi Arahan

  • Ibubapa digalakkan memakaikan anak-anak mereka dengan pakaian (seluar) yang mudah untuk ditanggalkan/dilonggarkan. Tujuannya untuk memudahkan kanak-kanak untuk menanggalkan/melonggarkan pakaian (seluar) mereka apabila hendak ke tandas.
  • Jika kanak-kanak tidak boleh melakukannya (susah untuk melaksanakan tugasan), ibubapa/penjaga tidak boleh melaksanakan tugasan tersebut. Bantu mereka dengan cara melakukan bersama-sama kanak-kanak tersebut supaya dapat belajar bagaimana untuk melaksanakan tugasan tersebut dengan sendiri.
  • Jika kanak-kanak susah untuk menarik pakaian (seluar) ke bawah, gunakan pakaian (seluar) yang mudah untuk dilonggarkan, contoh : seluar yang elastik, seluar yang menggunakan velcro.
  • Elakkan menggunakan seluar yang berbutang dan bertali pinggang.
  • Menggunakan Model Sebagai Contoh dan Demonstrasi kepada Kanak-kanak
  • Mengadaptasi Mengikut Kegemaran Kanak-kanak
  • Memberi Ganjaran kepada Kanak-kanak Setelah Mereka Berjaya Melakukannya  
Latihan ke Tandas untuk Kanak-kanak Keperluan Khas

Ketidakupayaan fizikal - membuat pengubahsuaian tandas dan gunakan alat bantuan bagi memudahkan mereka menggunakan tandas tersebut dengan keadaan fizikal mereka .Mereka memerlukan sokongan dari ibubapa bagi mempelajari kemahiran yang baru untuk ke tandas.

Ketidakupayaan penglihatan - benarkan mereka menerokai tandas dan kedudukan tandas.Letakkan tangan kanak-kanak itu di bahu anda semasa anda bergerak dan beri galakkan untuk kanak-kanak untuk menyentuh peralatan yang digunakan di dalam tandas. Anda perlu menerangkan apa yang anda lakukan . Benarkan kanak-kanak itu untuk berdikari dan mencubanya. Mangkuk tandas bermuzik membantu  dalam proses pembelajaran dan ianya menyeronokkan.

Ketidakupayaan pendengaran - Gunakan bahasa isyarat yang dapat difahami agar mereka boleh menggunakan  ia untuk ke tandas. Gunakan buku untuk mengajar keperluan ke tandas.

Masalah pengawalan pembuangan air kencing - Latih kanak-kanak itu menggunakan jadual dan kerap ke tandas, contoh setiap jam perlu ke tandas samada untuk membuang atau tidak.

Permasalahan tingkahlaku - Tunjukkan gambar-gambar tandas atau kanak-kanak membuang air di tandas. Ajar untuk memberitahu, sekurang-kurangnya menyebut tandas,atau tunjuk ke arah tandas/gambar tandas/dan sebagainya.

Memang mencabar ajar anak free drypers dan potty training tambah kalau anak kita belum bersedia... Takpe lah kakak, aku tunggu kakak dah ready... insha Allah cuti sekolah nanti memang nak betul-betul training... setakat ni.. biarlah dulu... dan yang pasti potty training untuk kakak bukan sebab nak berjimat.. sebab aku yakin, adalah rezeki untuk dia tu selagi dia tak sedia kan... moga Allah permudahkan... insha Allah...
Siri Kembara Ilmu: Keadaan Di Akhir Zaman (siri 2)

Siri Kembara Ilmu: Keadaan Di Akhir Zaman (siri 2)

Bersambung lagi... siri kembara ilmu... hadis Nabi s.a.w tentang keadaan di akhir zaman... :

Akhir zaman
sumber: google images

Menjual Agama Kerana Dunia
Daripada Abu Hurairah r.a. Beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda "Akan keluar pada akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka berpakaian di hadapan orang lain dengan pakaian yang diperbuat daripada kulit kambing (berpura-pura zuhud dari dunia) untuk mendapat simpati orang ramai, dan perkataan mereka lebih manis daripada gula. Padahal hati mereka adalah hati serigala. Allah SWT berfirman kepada mereka "Apakah kamu tertipu dengan kelembutanKu? Ataukah kamu terlalu berani berbohong kepadaKu? Demi kebesaranKu, Aku bersumpah akan menurunkan suatu fitnah yang akan terjadi di kalangan mereka sendiri, sehingga orang yang alim (cendekiawan) pun akan menjadi bingung" (HR Tirmizi)

Memang dah ada berlaku... kerana itu orang dah tak pandang kepada ustaz dan ustazah.... kerana ada yang mempergunakan agama demi kepentingan diri sendiri... gelap mata dengan kemewahan dan harta dunia... nauzubillah... 

40 Tanda Anda Terkena Sihir!

40 Tanda Anda Terkena Sihir!

sumber: google images

DEFINISI SIHIR

Sihir adalah satu perbuatan hasad dengki dan sabotaj melibatkan bantuan jin dimana seseorang tersebut meminta bantuan daripada dukun ataupun pun meminta secara terus dengan syaitan untuk melaksanakan hajat buruk mereka. Sihir tergolong dalam kejahatan yang dikehendaki Allah S.W.T. Wujudnya ia di dunia ini sebagai ujian dan cubaan, walaupun tidak diredhaiNya. Allah S.W.T. melarang manusia melakukannya.

Definisi ringkas ialah, "Suatu perbuatan yang dilakukan dengan syarat-syarat yang tertentu, dibawah keadaan dan persiapan-persiapan yang aneh dengan cara-cara yang misterius." Terdapat perbezaan yang tipis antara sihir dengan mukjizat. Mukjizat mengubah sesuatu hakikat ( realiti ) dengan percubaan yang betul-betul terjadi, dan mukjizat inilah yang menjadi rahsia masuk Islamnya para penyihir Fir'aun.

Jenis-jenis sihir adalah :--Sihir Rumahtangga/Perceraian-Sihir Pengasih/Guna-guna-Sihir Tipuan Pandangan/Silap Mata-Sihir Gila-Sihir Santau-Sihir Kelesuan Badan-Sihir Penyakit Anggota Badan-Sihir Penghalang Pernikahan.

Tanda-tanda Terkena Sihir
  1. Sakit kepala selepas waktu asar keatas.
  2. Badan terasa berat dan malas.
  3. Sukar mendapat jodoh.
  4. Badan terasa bisa-bisa.
  5. Sakit ketika ziarah orang meninggal.
  6. Sukar tidur malam.
  7. Sakit pinggang tanpa sebab.
  8. Sakit dada bila waktu asar keatas.
  9. Mimpi melihat binatang seperti ular dan sebagainya.
  10. Bermimpi bayi atau menyusukan bayi.
  11. Bermimpi di tempat tinggi.
  12. Bermimpi di tempat yang kotor.
  13. Sakit anggota badan tertentu seperti kaki selepas waktu asar.
  14. Ada terasa benda bergerak dibawah kulit.
  15. Bayi kerap menangis.
  16. Suami isteri kerap bertengkar walau perkara kecil.
  17. Sayang melampau-lampau pada orang yang baru dikenali.
  18. Malas beribadat.
  19. Nyanyuk ketika usia lanjut.
  20. Panas baran.
  21. Sikap berubah secara mendadak.
  22. Gelisah dan panas ditengkuk bila dengar al-quran.
  23. Suka melakukan tabiat buruk.
  24. Kerap sendawa bila mendengar al-quran.
  25. Kerap keguguran.
  26. Gagal melakukan hubungan kelamin.
  27. Mengantuk bila dengar al-quran.
  28. Bermimpi seram yang menakutkan.
  29. Darah haid turun lebih 15 hari.
  30. Batuk yang berpanjangan.
  31. Selalu ditindih ketika tidur.
  32. Kuat berangan.
  33. Terlalu rasa rendah diri dan tidak berkeyakinan.
  34. Nafsu seksual yang melampau.
  35. Selalu melihat kelibat dirumah.
  36. Terasa diri selalu diperhatikan.
  37. Mandul.
  38. Kerap mendengar sesuatu bisikan.
  39. Melihat jin secara terus.
  40. Sakit mental atau gila.

CARA MENGATASI GEJALA SIHIR
Apabila telah disahkan seseorang itu terkena sihir samada dari segi fizikal, mental atau spiritual, maka dalam dalam konsep Islam, tiap-tiap yang bermasalah ada penyelesaiannya. Tiap-tiap penyakit ada penawarnya. Islam telah membuat beberapa peraturan untuk mengatasi penyakit disebabkan sihir. Terutamanya setelah kita melihat fakta yang jelas bahawa Nabi Muhammad s.a.w. pernah terkena sihir dalam kisah yang terkenal dengan Labid bin A'sam. Peristiwa ini berlaku untuk memberitahu kita bahawa terdapat ayat Al-Qur'an yang dinamakan Al-Mu'awwizat, iaitu beramal bersungguh-sungguh dan yakin dengan ayat-ayat itu sehingga ia menjadi penawar.

Begitu juga dengan ayat Kursi dan memang dari kaedahnya ayat tersebut adalah pengubat dan penyembur sihir. Malah Nabi Muhammad s.a.w. telah menyebut secara terperinci bahawa sihir itu boleh diubati dengan membaca enam ayat pertama surah Al-Baqarah, tiga ayat daripada surah Al-Baqarah iaitu ayat 255, 256 dan 257 dan tiga ayat terakhir daripada surah tersebut. Ayat-ayat ini hendaklah diamalkan dengan penuh yakin bahawa Allah S.W.T. boleh menyembuhkan sihir.

Ayat-ayat tersebut adalah seperti berikut :- 
1.)    Surah Al-Baqarah 2 : 1-6 
2.)    Surah Al-Baqarah 2 : 255-257
3.)    Surah Al-Baqarah 2 : 284-286

Insyaallah sembuh.

Kena buat sesuatu nih... sebab semacam ada tanda-tanda ni kepada orang yang tersayang... setakat ni aku cuma mampu beri dia semangat... kuat dan lawan... jangan takut... Itulah, kita rambut sama hitam hati lain-lain.. nak buat baik kepada orang lain pun kena berpada-pada... memang takut,,,, depan nampak baik... tapi belakang belum tentu... nak fikir positif dan bersangka baik sangat pun susah zaman sekarang nih.... 
Doa Pembuka Apa yang Tertutup!

Doa Pembuka Apa yang Tertutup!

Sumber: FB Dr. Tengku Asmadi

[Doa]

1) Hati yang tertutup untuk melakukan amal soleh & amal jariah...
2) Hati yang tertutup untuk menerima nasihat...
3) Pintu rezeki yang dirasakan seperti tertutup...
4) Minda @ akal yang dirasakan seperti tertutup... (boleh diamalkan juga oleh calon-calon peperiksaan SPM dll. ujian...)
5) Hati yang tertutup utk berkahwin...

Rasulullah s.a.w. bersabda: 
“Sesungguhnya telah diturunkan kepadaku pada waktu malam sebuah Surah yang aku cintai lebih dari dunia ini dan isinya.” 

Pada riwayat yang lain, “yang lebih aku cintai daripada apa yang disinari oleh cahaya matahari.” 
Dan kemudian baginda membaca: “Innaa fatahnaa laka fatham mubiinaa (ayat pertama Surah al-Fath).”  (Riwayat Bukhari) 

Buat yang Terbaik untuk Calon SPM 2014!!!


Debaran semakin hampir... tatkala ini, calon-calon SPM 2014, dah makin berdebar... detik yang ditunggu dah pun tiba... iaitu peperiksaan SPM 2014 dah pun bermula tanggal 3 November 2014... 

Selamat menduduki peperiksaan SPM buat semua calon SPM 2014, khususnya buat anak sedara ku... Farah.. dan juga buat anak-anak didikku Tingkatan 2 Batch 2011, iaitu batch pertama aku mula bergelar guru... 


Semoga berjaya... buat yang terbaik.... Banyakkan berdoa... dan sesudah menjawab, tawakallah kepada Yang Esa... 

Ustazah doakan kejayaan kalian semua... 


All the best... believe your self! You can do it!!!


Sumber gambar: google images

02 November 2014

19 Barangan Keperluan Yang Mesti Ada Dalam Setiap Kenderaan

sumber: google images

1. Botol air kosong saiz 1.5 liter dan ke atas
Bayangkan minyak kenderaan anda habis ditengah jalan dan stesen minyak hanya beberapa meter daripada tempat anda kehabisan minyak. Di sinilah dimana botol air kosong boleh digunakan. Sekiranya terjadi begitu, anda boleh berjalan ke stesen minyak berdekatan dan isikan minyak ke dalam botol tersebut untuk diisikan kemudian ke dalam kenderaan anda.

2. Telefon bimbit lama yang ditutup dan dicas penuh
Telefon lama digunakan untuk membuat panggilan kecemasan sekiranya sesuatu yang buruk terjadi kepada kereta anda, dan lebih teruk jika telefon pintar yang anda gunakan setiap hari telah kehabisan bateri. Ingat, pastikan bateri telah dicas sepenuhnya! Letakkan di dalam kereta dan matikan agar baterinya tidak kehabisan. Oh ya, jangan lupa untuk topup!

3. Kabel pelompat atau "jumper cables"
Sebelum membeli, periksa manual kereta anda terlebih dahulu untuk mengesahkan jenis kabel yang sesuai dan selamat untuk digunakan. Ia sangat berguna sekiranya enjin kereta anda mati dan tidak boleh dihidupkan. Tapi harus ingat, kabel pelompat ini biasanya hanya dapat menyelesaikan masalah yang bersifat "short-term" dan anda mungkin perlu menggunakannya berulang kali.

4. Payung. Simpan lebih daripada satu.
Malaysia sangat terkenal dengan negara yang mempunyai cuaca yang tidak menentu, terutamanya hujan. Kadang kala, hujan boleh turun pada bila-bila masa, mungkin juga ketika anda sedang memandu. Payung adalah antara barangan yang paling asas yang perlu ada. Dengan adanya payung di dalam kereta, tiada masalah untuk anda pergi ke mana-mana tempat sambil mengelakkan daripada basah.

5. Lampu suluh beserta bateri yang diasingkan
Ya, memang ada aplikasi lampu suluh di dalam telefon pintar dan ianya sangat berguna. Tetapi ia tidak sesuai untuk digunakan di sekitar enjin yang panas atau di kawasan bawah kenderaan. Sekali terjatuh, maka rosaklah telefon itu. Satu lampu suluh yang baik boleh bertahan lebih lama dan memancar cahaya dengan lebih terang. Jangan lupa juga untuk bawa bateri ekstra bersama anda.

6. Cecair WD-40
Cecair WD-40 merupakan bahan pelincir yang memberi perlindungan dari kelembapan. Ia sangat membantu dalam melonggarkan bolt atau skru ketat yang mustahil untuk dilonggarkan. Ciri-ciri yang ada pada cecair ini menjadikannya produk yang sangat berguna dalam menghapuskan kotoran dan sisa-sisa, melonggarkan skru ketat dan juga melonggarkan zip.

7. Pengecas bateri tanpa wayar atau "power bank" (pastikan kuasa penuh)
Sesetengah kereta mempunyai keupayaan mengecas telefon sebagai ciri-ciri standard yang ditawarkan. Walaupun begitu, power bank juga penting untuk dibawa bersama. Sekiranya, kereta anda berhenti dan anda perlu berhadapan dengan kehabisan bateri, anda mungkin tidak mempunyai kebolehan untuk mengecas telefon. Tetapi pastikan power bank anda telah dicas sepenuhnya sebelum digunakan.

8. Duit kecemasan
Duit kecemasan yang perlu disimpan tidak semestinya sehingga beribu-ribu ringgit. Sedikit wang kecemasan mampu menjadi tidak ternilai jika anda berada dalam keadaan terdesak. Mungkin ketika kereta anda bermasalah dan rosak di tepi jalan, anda tidak mempunyai wang yang mencukupi di dalam dompet untuk mengupah tow truck atau untuk membayar servis bagi perkhidmatan lain. Sebab itulah duit kecemasan sangat penting.

9. Surat khabar lama atau kain lap
Barang-barang ini penting untuk mengelap kopi yang tertumpah, memeriksa minyak hitam dalam enjin kereta, membersihkan permukaan kereta yang berlumur dengan pelbagai kotoran dan macam-macam lagi.

10. Alat pelbagai fungsi seperti pisau "Swiss Army"
Pelbagai model pisau Swiss Army wujud, dengan kombinasi alat yang berbeza untuk tugas-tugas khusus yang direka untuk dibawa setiap hari. Fungsi yang paling biasa didatangkan adalah seperti pisau bilah utama dan bilah kecil, pencungkil gigi, pembuka botol dan tin, pemutar skru, gunting, penebuk lubang, cangkuk, gegelang kunci dan pelbagai lagi.

11. Segitiga amaran
Sama ada siang atau malam, segitiga amaran biasanya diletakkan 10 kaki atau 20 kaki di belakang kenderaan. Ia bertujuan memberi amaran kepada orang ramai supaya memperlahankan kenderaan. Sekiranya anda terpaksa ketepikan kenderaan anda akibat kerosakan, segitiga amaran ini sangat berguna dalam menjamin keselamatan anda di tepi jalan.

12. Pita pelekat yang kuat
Segulung pita pelekat yang besar boleh memperbaiki banyak perkara dan menyelesaikan banyak masalah. Anda boleh menggunakan pita pelekat dan selembar plastik untuk menutup tingkap yang pecah sebagai contoh. Selain itu, ia juga mampu menutup saluran yang bocor. Sedangkan jurutera juga menggunakan pita pelekat untuk mengenal pasti pergerakan tanah yang merekah.

13. Kunci kereta kecemasan (bukan untuk disimpan dalam kereta)
Lambat laun semua orang mengunci kereta mereka bersama kunci di dalam kereta. Jika anda mempunyai satu salinan kunci, tiada masalah untuk anda membuka pintu kereta yang terkunci. Kunci kereta kecemasan ini perlu disimpan dan dilekatkan pada bahagian tersembunyi di luar kereta, bukan di dalam. Di sinilah khidmat pita pelekat diperlukan. Selain itu, anda juga boleh mendapatkan "magnetic key case" di mana-mana kedai perkakasan kereta berhampiran.

14. Plastik sampah atau apa-apa jenis plastik
Simpan beberapa plastik sampah yang besar dan "heavy-duty" di dalam kereta anda. Ia boleh digunakan untuk menutup tanah berlumpur apabila anda perlu menukar tayar dalam hujan dan sebagai poncho atau baju hujan jika diperlukan. Atau gunakan ia bersama pita pelekat untuk menutup bahagian tingkap yang pecah. Apa lagi? Anda juga boleh jadikan plastik sampah sebagai tempat buang sampah.

15. Sarung tangan
Sepasang sarung tangan kulit membolehkan anda untuk menyentuh bahagian panas di kawasan sekitar enjin dan bawah kereta. Anda juga boleh jadikan sarung tangan untuk menguatkan cengkaman, dan pada masa yang sama mengurangkan kesakitan tangan ketika membuka sesuatu yang ketat serta memastikan tangan anda sentiasa bersih walaupun terpaksa menukar tayar kereta.

16. Pen (atau pensel) dan buku nota kecil
Semasa dalam kecemasan, anda tidak boleh hanya mengharapkan telefon pintar anda untuk menyimpan sesuatu maklumat. Gunakan cara tradisional dengan pen dan kertas untuk mencatat beberapa nota penting. Ia juga berguna apabila anda terpaksa membuat "double park" disebabkan terlalu sesak. Anda boleh tuliskan nama dan nombor telefon di atas kertas dan pamerkannya di cermin jika kereta di depan anda ingin meninggalkan parking tersebut.

17. Pemotong tali pinggang dan pemecah tingkap (alat dwifungsi)
Jangan pandang rendah pada alat ini. Memang ia nampak kecil dan tidak gagah seperti penukul. Tetapi walaupun kecil, ia mampu memecahkan tingkap kereta dan memotong tali pinggang dengan sekelip mata. Sangat berguna apabila tali pinggang tersangkut akibat kemalangan dan jika anda terperangkap dalam kereta. Tak percaya? Cuba dulu baru tahu.

18. Gunting tajam dan besar
Selain pemotong tali pinggang, gunting juga boleh digunakan untuk memotong objek. Gunting yang dimaksudkan bukan gunting kecil yang tumpul ataupun gunting yang digunakan untuk bercukur. Anda perlu menyediakan gunting yang besar dan tajam yang mampu untuk memotong objek yang agak keras.

19. Kit pertolongan cemas yang paling asas
Anda tidak perlu menyimpan kit kecemasan yang besar dan mahal tetapi cukup sekadar mempunyai kit kecemasan kecil. Walaupun kecil, ia masih mampu membuat perbezaan yang besar. Perkakas seperti pembalut, salap anti-bakteria, dan pelega kesakitan bukan hanya dibawa ketika bercuti sahaja. Biasanya, kit kecemasan juga akan didatangkan dengan poncho atau baju hujan, gunting kecil, kapas dan lain-lain.

Banyak juga barang tu yang perlu ada... saat-saat tak terduga kan... kita tak la panik sangat kalau apa-apa berlaku...