28 Februari 2014

How to Get Up Early???

Sumber: fb

Esok hari minggu kan...
Pasti ada yang terbangun lewat...

So, malam ni pratikkan tips-tips macam mana nak bangun awal...

Cara mudah sebenarnya ialah niat untuk beribadah kepada Allah dengan seikhlas hati... Insha Allah, pasti mudah bangun... Kerana malaikat kan ada... :-)


Posted via Blogaway

British & American English

Sumber:fb

Aku pun baru tahu...
Kat sekolah dulu tak amik tahu sebab tak minat English...
Memang subjek paling lemah...

Tapi sejak layan Oh My English tu boleh tambahkan pengetahuan sikit-sikit...


Posted via Blogaway

Kesalahan Bertudung yang Sering Dilakukan Oleh Wanita

Sumber: google image

Kesalahan bertudung yang sering dilakukan oleh ramai wanita diluar sana... Jom, semak senarai dibawah... Kita ditahap yang mana? Faham ke konsep bertudung yang sebenar?

  1. Faham bahawa Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.
  2. Bertudung tetapi dengan ‘T-Shirt’ berlengan pendek.
  3. Bertudung tetapi dengan berbaju kurung yang terbelah atau sendat kainnya seperti baju kurung moden.
  4. Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah ‘menggoda’.
  5. Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan/atau hujung rambutnya.
  6. Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat atau sekolah sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.
  7. Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.
  8. Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh dilihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.
  9. Bertudung tetapi menampakkan bahagian hadapan anak rambut.
  10. Bertudung tetapi ketika hari akad nikah sahaja...
  11. Bertudung tetapi tidak menjaga batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan.
  12. Bertudung tetapi penuh dengan hiasan di kepala yang menarik orang lain untuk melihatnya. Serta meninggikan sanggul seperti bonggol unta.
    Sumber: google images
  13. Bertudung tetapi menggunakan wangian berlebihan.
  14. Bertudung tapi memakai kasut bertumit tinggi yang menghasilkan bunyi apabila berjalan, jesteru menarik perhatian orang sekeliling.
  15. Bertudung itu hanya apabila memasuki kawasan masjid, menghadiri kenduri perkahwinan atau arwah.
  16. Bertudung hanya apabila hadirnya “lelaki yang bukan ahli keluarga”. Apabila bersama sepupu lelaki, tidak perlu bertudung, sedangkan apabila kita bersalaman dengan mereka pasti terbatal wudhu’ kita. Dengan itu, sepupu lelaki adalah bukan mahram dan wajib menutup aurat di hadapan mereka.
  17. Bertudung, tetapi menayangkan foto tidak bertudung di alam maya (e.g.Facebook).
  18. Bertudung tetapi memakai make-up yang berlebihan.
  19. Bertudung tetapi tidak menjaga aurat suara. Suara juga termasuk dalam aurat wanita.
  20. Bertudung tetapi ikut rasa suka hati, rasa nak pakai, pakai rasa tak nak pakai tak pakai... 
Banyak lagi kesalahan wanita bertudung yang tak disenaraikan. Itu belum kaitan wanita bertudung dengan akhlak... Sebab wanita yang bertudung wajib jaga imej, kerana ia membawa imej agama Islam. Jangan cemarkan agama Islam dengan akhlak yang buruk wahai wanita yang bertudung...

Renung-renungkan dan selamat beramal...


27 Februari 2014

101 Fakta Tubuh Badan Manusia

101 Fakta Tubuh Badan Manusia


Tubuh manusia diciptakan Tuhan dengan segala kesempurnaan dan fungsinya. Setiap tubuh manusia terdiri dari kumpulan organ, organ terdiri dari kumpulan jaringan dan jaringan kumpulan dari jutaan sel. Sungguh rumit dan canggih saat Allah SWT menciptkan manusia. Berikut adalah Fakta menakjubkan dari tubuh manusia
  1. 50.0000 Sel dalam tubuh anda mati setiap hari dan diganti dengan sel-sel yang baru
  2. Tumbuh memerlukan kalori 1000-1500 perhari untuk sekedar hidup (makan,bernafas dan tidur)
  3. Otak tidak bisa merasakan sakit, meskipun otak merupakan pusat rasa sakit misal kulit anda terbakar, Maka otak akan memberi respon bahwa itu sakit. Namun otak tidak memiliki reseptor sakit, hingga ketika otak anda teriris anda tidak akan merasakan apapun. Aneh dan Bingung bukan??
  4. Tubuh manusia rata-rata mengandung cukup: Sulphur untuk membunuh semua kutu pada anjing, Karbon untuk membuat 900 pensil, Kalium untuk menembakkan meriam mainan, lemak untuk membuat 7 batang sabun, dan Air cukup untuk mengisi 10 tangki galon
  5. Paru-paru kiri lebih kecil dari paru-paru kanan Anda untuk memberikan ruang bagi jantung Anda.
  6. Manusia rata-rata menghasilkan satu liter air liur sehari atau 10.000 galon dalam seumur hidup.
  7. Setiap hari tubuh orang dewasa menghasilkan 300 miliar sel-sel baru.
  8. Dalam satu jam, jantung Anda bekerja cukup keras untuk menghasilkan energi. Setara untuk mengangkat berat badan dikalikan 1000 kg, sejauh 1 meter diatas tanah.
  9. Para ilmuwan mengatakan semakin tinggi IQ Anda semakin banyak variasi mimpi anda.
  10. Sel terbesar dalam tubuh manusia adalah sel telur untuk perempuan dan sperma laki-laki adalah yang terkecil.
  11. Anda menggunakan 200 otot untuk mengambil satu langkah.
  12. Anda menggunakan rata-rata dari 43 otot untuk mengerutkan kening. 
  13. Anda menggunakan rata-rata dari 17 otot untuk tersenyum.
  14. Jantung manusia rata-rata akan berdetak 3000 juta kali dalam hidup mereka.
  15. Rata-rata manusia akan memompa 48 juta galon darah dalam hidup mereka.
  16. Pada 1 inci persegi kulit ada terletak 4 meter dari serat saraf, 1300 sel saraf, 100 kelenjar keringat, 3 juta sel, dan 3 meter dari pembuluh darah.
  17. Ada 45 mil dari saraf di kulit manusia.
  18. Sel-sel otot hidup selama Anda gunakan, sementara sel-sel kulit hidup kurang dari 24 jam.
  19. Janin punya sidik jari pada usia tiga bulan.
  20. Kandung kemih yang penuh kira-kira seukuran bola kasti.
  21. Anda membakar 26 kalori dalam satu menit ciuman.
  22. Otak anda bekerja dengan kekuatan setara 10watt bohlam.
  23. Ada  5 juta  folikel rambut pada rata-rata orang dewasa.
  24. Asam dalam perut Anda cukup kuat untuk melarutkan sebuah silet.
  25. Sel otak manusia dapat menyimpan 5 kali lebih banyak informasi yang ada di buku Encyclopedia Brittanica.
  26. Sekitar 75% dari kotoran manusia terbuat dari air.
  27. Mata selalu berukuran yang sama sejak lahir, tapi hidung dan telinga tidak pernah berhenti tumbuh.
  28. Dibutuhkan tujuh detik makanan dari mulut sampai perut Anda.
  29. Mimpi manusia rata-rata berlangsung 2-3 detik.
  30. Otak Anda lebih aktif pada malam hari dibandingkan siang hari.
  31. Satu rambut manusia dapat menahan beban 3kg.
  32. Tulang manusia lebih kuat dari beton.
  33. Gigi adalah satu-satunya bagian dari tubuh manusia yang tidak dapat memperbaiki dirinya sendiri.
  34. Sebuah manusia rata-rata kehilangan rambut kepala sekitar 200 per hari.
  35. Bagian putih dari kuku Anda disebut lunula.
  36. Ada cukup zat besi dalam manusia untuk membuat satu paku kecil.
  37. Kuku jari tangan tumbuh 4 kali lebih cepat dari kuku jari kaki.
  38. Betis adalah bagian dari satu-satunya antara tumit dan mata kaki.
  39. Paha adalah tulang terbesar kedua di kaki.
  40. Lampiran otot manusia pada kulit inilah yang menyebabkan lesung.
  41. Bayi tabung pertama lahir kembar pada bulan Juni 1981.
  42. Pernah terjadi, Seorang anak berusia 13 tahun sebuah gigi tumbuh keluar dari kakinya pada tahun 1977.
  43. Neuron terus tumbuh sepanjang hidup manusia.
  44. Ibu jari Anda kira-kira ukuran yang sama seperti hidung Anda.
  45. Hati seorang wanita berdetak lebih cepat daripada pria.
  46. Dalam setahun, jantung seseorang berdetak 40.000.000 kali.
  47. Anjing dan Manusia adalah satu-satunya hewan yang memiliki prostat.
  48. Hanya membutuhkan tekanan 7 lbs untuk merobek telinga Anda.
  49. Ada sembilan otot di telinga Anda.
  50. Hidung dapat mengingat 50.000 aroma yang berbeda.
  51. Pusar membagi tubuh bayi yang baru lahir menjadi dua bagian yang sama.
  52. Rata-rata pria jika tidak pernah dicukur, jenggotnya akan memiliki panjang 13 kaki ketika ia meninggal.
  53. Para ahli mengatakan tubuh manusia memiliki 60.000 mil pembuluh darah. Diverifikasi Anatomi dan Fisiologi Manusia “, Edisi Ketiga, oleh Elaine N. MarieB tanggal hak cipta 1995. P. 643 thxs,monkee191.
  54. Jika mereka meletakkan ujung ke ujung, pembuluh darah dalam tubuh Anda akan mengelingi equator sekitar ekuator dua setengah kali.
  55. Lidah adalah otot yang hanya terpasang pada satu tempat itu saja.
  56. Janin bisa cegukan.
  57. Impuls saraf dari dan menuju otak berkecepatan 170 kilometer per jam.
  58. Otak Anda menggunakan 40% dari oksigen yang memasuki aliran darah Anda.
  59. Para ilmuwan telah menghitung, lebih dari 500 fungsi hati yang berbeda.
  60. Pria tanpa bulu dada mereka lebih mungkin untuk mendapatkan sirosis hati (varises) daripada pria dengan rambut.
  61. Cegukan terlama yang pernah dicatat berlangsung selama 65 tahun.
  62. Bersin terlama yang pernah tercatat berlangsung 978 hari.
  63. Perut Anda memiliki 35 juta kelenjar pencernaan.
  64. Perut Anda harus menghasilkan lapisan lendir setiap dua minggu jika tidak perut anda akan mencerna dirinya sendiri.
  65. Pada saat pembuahan, Anda menghabiskan waktu sekitar setengah jam sebagai sel tunggal.
  66. Ada sekitar satu triliun bakteri pada masing-masing kaki Anda.
  67. Setiap inci persegi kulit manusia terdiri dari dua puluh meter dari pembuluh darah.
  68. Tidak ada sidik jari,mata dan lidah yang sama.
  69. Tubuh Anda mengandung sekitar empat ons garam.
  70. Kuku Terluka tumbuh lebih cepat dari yang normal
  71. Wanita berkedip dua kali lebih banyak dari pria.
  72. Kebanyakan orang berkedip sekitar 25 kali per menit.
  73. Tidak mungkin bersin dengan mata terbuka.
  74. Rata-rata kulit orang beratnya dua kali lipat otak mereka.
  75. Ketika Anda melihat seseorang yang Anda cintai, pupil anda akan membesar. Sama seperti saat melihat orang yang anda benci.
  76. Dibutuhkan dua kali lebih lama untuk kehilangan otot, daripada menghasilkannya
  77. Tiga hal paling banyak wanita hamil impikan saat trimester pertama mereka adalah 1) katak 2) cacing 3) tanaman.
  78. Tubuh Anda mengeluarkan panas yang cukup membuat setengah galon air mendidih dalam 30 menit.
  79. Orang Blonde memiliki rambut banyak daripada orang berambut gelap.
  80. Organ terbesar manusia adalah usus halus. Meskpun halus, jika diurai panjangnya sekitar 2x tinggi orang dewasa.
  81. Rambut di wajah lebih cepat tumbuh daripada rambut lainnya pada tubuh.
  82. Tulang lebih kuat daripada baja yg digunakan untuk pencakar langit.
  83. Sekitar sepertiga dari umat manusia memiliki pengelihatan 20-20.
  84. Saat iklim panas, Anda bisa berkeringat sebanyak 3 galon air per hari.
  85. Kuku terbuat dari bahan yang sama seperti paruh burung.
  86. Seorang pelari mengkonsumsi sekitar 7 liter oksigen saat menjalankan lari 100 meter.
  87. Di antara pertama yang diketahui “dokter gigi” dari dunia adalah gigi palsu. Telah ada sejak tahun 700 SM
  88. Enamel/Email pada gigi Anda adalah substansi yang paling keras dalam tubuh Anda.
  89. Gigi mulai tumbuh 6 bulan sebelum Anda lahir.
  90. Jari kaki besar Anda memiliki masing-masing dua tulang, sementara sisanya memiliki tiga.
  91. Sepasang kaki manusia mengandung 250.000 kelenjar keringat.
  92. Operasi mata adalah salah satu tidakan medis paling didunia maju kedokteran. Deskripsi rinci dari operasi katarak halus dengan jarum suntik jarum canggih yang terkandung dalam tulisan-tulisan medis dari Celsus (AD 14-37)
  93. Sel-sel otak hidup adalah pink cerah.
  94. Telinga menghasilkan kotoran telinga lebih banyak, apabila anda takut.
  95. Tubuh Anda menggunakan 300 otot untuk menyeimbangkan dirinya sendiri ketika Anda sedang berdiri diam.
  96. Jika air liur tidak dapat melarutkan sesuatu, Anda tidak bisa merasakan makanan.
  97. Tubuh Anda mengandung jumlah besi yang sama dari sebuah paku.
  98. Rata-rata wanita adalah 5 inci lebih pendek dari rata-rata manusia.
  99. Abu rata-rata orang yang dikremasi sekitar 9 kilogram.
  100. Setiap manusia menghabiskan sekitar setengah jam sebagai sel tunggal.
  101. Sekitar 32 juta bakteria di setiap inci kulit Anda.

Artikel dalam bahasa Indonesia, saya tak ubah bagi menghormati penulis asal.Harap boleh faham. Sekadar perkongsian, supaya kita boleh renungkan dan fikir sejenak, betapa hebat dan Agungnya Allah yang mencipta manusia dan makhluk serta alam semesta yang unik ini... 


Hukum Suara Wanita dalam Islam


Zaman sekarang, ramai wanita melibatkan diri dalam hiburan dan juga lapangan kerjaya yang melibatkan wanita berhadapan dengan orang ramai, tidak kira lelaki atau perempuan. Ramai wanita bekerja sebagai pendakwah, penghibur agama (penyanyi nasyid), guru, pembaca berita, pengacara dan sebagainya. Justeru, apakah status hukum suara wanita dalam kerjaya sebegitu???

Secara umum dan asasnya, melalui satu artikel yang ditulis oleh Ustaz Zaharuddin Abd Rahman di dalam laman webnya, asalnya, ulama berpendapat bahawa suara wanita bukanlah termasuk dalam aurat seperti mana aurat-aurat yang lain. Dalilnya:

أنَّ رسول الله ـ صلَّى الله عليه وسلَّم ـ قال: "يا معشر النساء تصدقن وأكثرن الاستغفار؛ فإنِّي رأيتكنَّ أكثر أهل النار، فقالت امرأة جزلة منهنَّ: وما لنا يا رسول الله أكثر أهل النار؟ فقال: تكثرن اللعن، وتكفرن العشير"..

Ertinya : Sesungguhnya Rasulullah SAW berkata : wahai seluruh kaum wanita, bersedeqah dan banyakkan istighfar, sesungguhnya aku melihat wanita adalah majority ahli neraka. Maka berkatalah seorang wanita : Mengapa kami menjadi majority ahli neraka ya Rasulullah? : rasul menjawab : wanita banyak yang melaknati dan mencela orang lain serta mengingkari kebaikan suaminya.." (Riwayat Muslim)

Namun, hukum ini boleh berubah menjadi aurat apabila suara tersebut mampu menggugat iman lelaki walaupun suara itu digunakan ketika bermesyuarat atau bualan biasa di kalangan umum. Allah juga melarang wanita melembutkan suara mereka, sebagai mana firman Allah di dalam al-Quran:

فَلاَ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِى فِى قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلاً مَّعْرُوفاً

Ertinya : Maka janganlah kamu wahai wanita, merendahkan (melembutkan) suaramu maka dibimbangi orang yang berpenyakit di hatinya beringinan jahat kepadamu, maka bercakaplah hanya dengan kata-kata yang baik ( kandngan dan tatacaranya)" (Al-Ahzab : 32)

Para ulama tafsir  menyebut, suara wanita yang dilagukan adalah termasuk dari kecantikan-kecantikan (yang tidak harus dipertonton dan dipeerdengarkan kepada lelaki bukan mahram) tiada khilaf dalam hal ini ( Adwa al-Bayan, 5/10 : At-Tashil Li Ulum At-Tanzil, 3/137 ; )

Imam As-Suddi berkata : larang ini bermaksud larangan kepada kaum wanita menipiskan suaranya (lembut, lunak dan manja) apabila bercakap di hadapan khalayak lelaki. Imam Qurtubi pula mengatakan, kerana suara yang sebegini akan menjadikan orang-orang lelaki munafiq dan ahli maksiat berfikir jahat  ( Tafsir Ibn Kathir, 3/483 ; Al-Jami' Li Ahkam Al-Quran, 14/177)

Berdasarkan dalil ini, apa yang boleh disimpulkan adalah nasyid wanita juga tergolong dalam bab yang diharamkan oleh Islam apabila ia diperdengarkan kepada lelaki yang bukan mahram. Namun, harus jika diperdengarkan kepada wanita sahaja ataupun kanak-kanak. 

Sebagai kesimpulan dengan penjelasan di atas, suara wanita masih dianggap aurat kecuali dalam keadaan keperluan tertentu. Wanita boleh bersuara di khalayak ramai tetapi perlu mematuhi beberapa panduan:
  1. Menggunakan suara semula jadi dengan lebih tegas dan elakkan suara merayu-rayu dan mendayu-dayu. Ini termasuklah wanita dalam berdakwah, perlu gunakan suara asal yang tegas jika dipertontonkan kepada orang ramai termasuk lelaki ajnabi. Haram melunakkan suara dalam apa jua situasi seperti yang ditegaskan Allah dalam Surah al-Ahzab ayat 32. 
  2. Bersuara hanya ketika perlu. Elakkan daripada banyak bicara kerana boleh mengundang fitnah. Nyanyian suara wanita adalah ditegah dalam Islam. Oleh itu, lelaki yang mendengar nyanyian suara wanita juga haram hukumnya. 

Hadis Nabi s.a.w
"Sesunguhnya akan ada umatku yang minum arak yang mereka namakan dengan nama selainnya dan kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian muzik dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu ke dalam bumi." (Hadis Riwayat Ibnu Majah)

Suara Wanita Ketika Beribadah

1) Ingin Menegur Imam semasa solat,
Jika kaum wanita ingin menegur imam lelaki yang tersilap bacaan atau terlupa rakaat dan lainnya. Nabi SAW hanya membenar para wanita mengingatkan imam dengan menggunakan tepukan sahaja.

Hadithnya :-

فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم ما لي رأيتكم أكثرتم التصفيق من رابه شيء في صلاته فليسبح فإنه إذا سبح التفت إليه وإنما التصفيق للنساء "

Ertinya : Berkata Rasulullah SAW , mengapa aku melihat kamu banyak bertepuk apabila ragu-ragu (waswas) dalam sesuatu perkara semasa solatnya. Hendaklah kamu ( lelaki ) bertasbih dan sesungguhnya tepukan itu hanya untuk wanita" ( Riwayat Al-Bukhari, no 652)

Arahan nabi untuk wanita bertepuk bagi membantu imam itu adalah bagi menjaga suaranya dari memesongkan orang lelaki yang sedang solat (Faidhul qadir, 3/281 ; Al-hawi al-Kabir, 9/17)

2)  Wanita dan azan
Imam al-Jassas ketika mentafsirkan ayat dari surah al-ahzab tadi menyebut bahawa ayat ini memberi hukum bahawa wanita dilarang dari melaungkan azan terutamanya jika kemerduan suaranya dijangka mampu mengelodak hati sang lelaki ( Ahkam al-Quran, 5/229 dengan pindaan ringkas)

Demikian juga pandangan mazhab Syafie dan hanbali, dan tidak diketahui ada yang bercanggah pendapat dalam hal ini , kata Imam Ibn Quddamah, ( Al-Mughni, 2/68 )

3) Wanita menjadi imam solat kepada wanita lain atau ketika solat jahar.
Sudah tentu wanita harus untuk menjadi imam kepada wanita lain, tetapi mereka tidak dibenarkan mengeraskan bacaan quran mereka jika di tempat itu terdapatnya para lelaki yang bukan mahramnya. ( Al-Mughni , Ibn Quddamah)

Imam Ibn Hajar berkata : "jika dikatakan bahawa sekiranya wanita menguatkan bacaannya di ketika solat maka solatnya batal, adalah satu pendapat yang ada asasnya" (Fath Al-Bari, 9/509 )

Jelas bahawa suara wanita yang dilagukan atau dalam keadaan biasa apabila melibatkan soal ibadah hukumnya dilihat semakin ketat kerana dibimbangi menggangu ibadah wanita itu terbawa kepada kerosakan kaum lelaki yang lemah ini. Kerana itu disebutkan

فرع : صرّح في النوازل  بأنّ نغمة المرأة عورة..ولهذا قال عليه الصلاة والسلام : ( التسبيح للرجال  والتصفيق للنساء ، فلا يحسن أن يسمعها الرجل . )

Ertinya : Ditegaskan bahawa suara wanita yang dilagukan adalah aurat ..kerana itu Nabi SAW bersabda : Sesungguhnya tasbih untuk lelaki , dan tepukan khas untuk wanita, maka tiada harus didengari ‘tasbih' wanita oleh si lelaki" ( Syarh Fath  Al-Qadir, 1/206 )

4) Suara wanita dan talbiah Haji
Ijma ulama bahawa wanita tidak mengangkat suaranya kecuali hanya setakat didengari olehnya sahaja, demikian pendapat Ato', Imam Malik, Syafie, Hanafi Awzaie ( AL-Um, 2/156 ; Al-MUghni , Ibn Quddamah, 5/16 )

Kesimpulannya:
  • Suara wanita adalah aurat jika melibatkan lelaki ajnabi di khalayak umum.
  • HARAM melunakkan suara di khalayak ramai.
  • Suara wanita menjadi tidak aurat dihadapan suami.
  • Haram wanita bernasyid dan bernyanyi dikhalayak umum.
  • Haram lelaki yang mendengar lagu dendangan wanita.
  • Wanita perlu keraskan suara (tegas) ketika berbicara di hadapan orang ramai yang bercampur lelaki dan wanita untuk mengelakkan fitnah. 
  • Jadi, bagi yang bekerjaya sbg guru, pemberita, penyampai radio dan sebagainya yang melibatkan khalayak umum wajib gunakan suara asal dan tidak boleh melunakkan suara termasuklah dalam berdakwah dan menyampaikan ilmu. 
Rujukan: 

Petua Mencegah Bayi Kembong dan Selesema

Mencegah lebih baik dari mengubati... Ramai yang cari penawar bagi bayi yang kembung... Tapi sejauh mana kita mencegahnya... Sedikit perkongsian berdasarkan pengalaman dan pemerhatian... Insha Allah... Moga bermanfaat...

1. Menjaga Pemakanan
Bagi ibu yang menyusu badan, kena berpantang dan jaga pemakanan... Walaupun dah habis pantang kena pantang juga dan tak boleh makan sebarangan... Badan kita mungkin boleh terima, tapi badan anak kita masih belum cukup matang nak terima semua jenis makanan...

2. Amalkan sapu minyak
Yang ni pasti ramai buat... Tapi sejauh mana dan berapa lama amalkan amalan menyapu minyak ni? Biasanya orang sapu minyak di perut je kan... Tapi cara terbaik untuk elak kembung dan selesema, ialah menyapu di atas ari-ari bayi, betis, tapak kaki dan ubun-ubun bayi...

Kenapa perlu sapu diubun-ubun bayi? Biasa aku perhatikan, bagi yang bawa bayi lepas pantang, tak ditutup kepala bayi dengan topi atau kain... Sebenarnya, tak sia-sia orang buat dan cipta topi bayi tapi ada kepentingannya... Ubun-ubun bayi masih lembut dan tak tertutup sepenuhnya... Bagi bayi yang lahir awal dari duedate, biasanya ubun-ubunnya lebih luas berbanding yang overdue... Ubun-ubun tu, mudah masuk angin... Info ni juga dari nurse... Salah satu punca bayi mudah kembung dan selesema sebab tak dijaga bahagian ubun-ubun ni lah..

3. Kurangkan terdedah dengan sejuk
Kurangkan bayi didedahkan dengan sejuk... Sama ada aircond, kipas atau cuaca sejuk... Jika terdedah lama, pastikan sapu seluruh tubuh dengan minyak... Badan bayi perlu hangat sentiasa... Jika terdedah dengan sejuk tu yang mudah kembung dan selesema... Bagi yang ada bayi, elakkan pergi tempat ramai orang..

Mencegah lebih baik dari mengubati... Cara mengubati kembong dan selesema...

1. Tuam perut bayi dengan tuala atau kain yang hangat.. Tetapi nak lagi berkesan, tuam dengan daun ubi keledek atau daun sirih yang dilayur atas api...

2. Sapu minyak dan urut pada betis dan tengah tapak kaki hingga bayi kentut atau membuang...

3. Bagi selesema pula, sapukan minyak diubun-ubun dan batang hidung...  Jika bayi susah bernafas, ambil secebis tisu, basahkan dan letak dibatang hidung bayi,tinggikan bantal atau biarkan bayi tidur mengiring...

Itulah petua ringkas yang dapat ku kongsikan... Tapi ambil langkah mencegah lebih baik dari mengubatikan... Moga bermanfaat... :-)


Posted via Blogaway

Jangan Berhenti Belajar!

Jangan berhenti untuk terus belajar...
Belajarlah selagi bernafas di muka bumi..

Belajarlah...
Tuntutlah ilmu selagi terdaya...
Terutamanya ilmu agama dan ilmu akhirat...

Ilmu yang paling utama wajib dituntut ialah ilmu aqidah... Wajib dituntut bagi setiap individu muslim kerana ilmu aqidah tidak boleh diikut-ikut atau dibuat-buat...

Tuntutlah ilmu...
Jangan berhenti untuk terus belajar...
Penamat tingkatan 5 atau SPM bukan bermakna pembelajaran kita turut terhenti... Bukan bermakna sudah dapat ijazah, sarjana, PhD menanda kita sudah tamat belajar... Belajar dan ilmu bukan dinilai melalui sekeping sijil dan dikertas... Tetapi ilmu yang paling bernilai ialah ilmu yang disebarkan dan diamalkan... Kerana... Ilmu tanpa amal ibarat pohon yang tidak berbuah...

Belajarlah... Dan terus belajar...
Cari galilah ilmu... Seimbangkan ilmu dunia dan akhirat... Insha Allah hidup pasti berkat dan selamat...

Cintailah ilmu... Insha Allah pasti bawa berkat dunia dan akhirat...


Posted via Blogaway

26 Februari 2014

WW~Tanggungjawab Suami Isteri~

Sumber:fb

Jika dibilang sama banyak aje tanggungjawabnya... Tapi apa yg penting kerjasama...

Perkahwinan satu perkongsian, jadi berkongsi dan bekerjasamalah dalam laksanakan tanggungjawab suami isteri supaya rukun dan damai...


Posted via Blogaway

Cara Banjar Tidurkan Bayi

Sumber:fb

Masih ada ke orang banjar tidokan macam ni...

Orang yang tak faham budaya ni,kata dera anak la kan...

Macam kesian je,tapi mungkin bagi diorang dah biasa...


Posted via Blogaway

Power Bank Sabun

Comeikan... Power bank berbentuk sabun... Sama bentuk dengan Blogger Kak Mimi... Cuma kak mimi warna pink, suamiku beli warna hijau...

Bestnya sebab, boleh cas dua handphone serentak... Takde masalah kalau nak travel jauh kan..

Ramai yg review positif tentang Pineng Power Bank ni... Tu yang buatkan kamu nak beli... Katanya tahan lama dan boleh cas banyak kali... Harga pun murah aje... Xde la mahal sangat harganya... Jadi, berbaloi-baloi la kalau gtu kan... Tapi aku suka betul bentuk yang ni... Comel macam sabun mandi.. Hehe...


Posted via Blogaway

25 Februari 2014

Tolonglah Umpat Saya Banyak-banyak!!!

Sumber:fb

Rasa marah bila dimarah, ok.. Kita tukar... Ucapkan terima kasih bila kita diumpat... Kita pun kalau tak nak bazirkan pahala kebaikan yg kita buat jangan mengumpat ok...

Umpat la saya lagi...
Terima kasih ea umpat saya... :-)


Posted via Blogaway

Hikmah Kemarau!

Kemarau dan panas ada hikmahnya. Banyak yang pandang negatif saja.

Dari sudut positif, kemarau memudahkan kita bergerak ke sana sini... Berbanding hujan, kita susah nak bergerak...

Kemarau juga buatkan kita pandai berjimat...

Kemarau memberi rezeki lebih kepada peniaga air... Jual air kosong pun laku kan... Termasuk juga penjual aiskrim...

Kemarau juga, buatkan kita hargai nikmat sejuk dan air...

Setiap sesuatu yang Allah jadikan ada hikmahnya jika kita pandang dari sudut positifnya kan...

Jadi, syukurilah panas kemarau ini...
Baru panas dunia kan... :-)


Posted via Blogaway

Kebaikan Membotakkan Rambut Bayi

Sumber: google images

"SUDAH buat majlis bercukur rambut ke belum?" Lontaran pertanyaan itu biasa ditanya apabila melihatkan bayi yang lebat rambutnya kepada ibu atau bapa muda yang mungkin pada perkiraan mereka belum matang atau mengambil mudah soal majlis kenduri cukur jambul. 

Mencukur rambut bayi adalah sesuatu yang disunatkan Islam. Rasulullah SAW bersabda: “Setiap bayi tergadai dengan akikahnya, disembelih untuknya pada hari ketujuh, dicukur rambutnya dan diberi nama.” Tujuan mencukur rambut adalah untuk membersihkan selaput kepalanya dan supaya rambut yang baru dan lebih sihat tumbuh. 
L
Mencukur rambut disunatkan ke atas bayi lelaki dan perempuan serta sunat dilakukan. Begitupun ramai ibu bapa zaman ini terlalu sayangkan rambut daripada kesihatan anak mereka. 

Sudut sains melihat, membuang membotakkan kepala bayi terbukti baik. Mencukur rambut bayi tidak terhad kepada orang Islam, sebaliknya turut dilakukan tanpa mengira kaum. 

Akar rambut terbentuk sejak janin berusia sekitar lapan minggu dan terus berkembang hingga lahir. 

Rambut pertama ini diistilahkan dengan velus, terlalu halus hingga sukar dilihat dan disentuh, ia boleh gugur dengan sendirinya tetapi selalunya keguguran itu tidak cantik sebab tidak rata. Orang Melayu menggelarnya ‘cukur bantal’. 
Bagi yang pertama kali mencuba untuk mencukur rambut bayi. Ada baiknya ia dilakukan ketika ia sedang tidur mengurangkan bayi bergerak, selain mengelakkan luka bahagian berkenaan. 

Caranya dilakukan agak mudah seperti sebelah tangan memegang gunting, sementara sebelah lagi memegang rambut lalu dipotong. Lebih baik rambut bayi itu dibasahkan sedikit kerana lebih mudah untuk digunting. Kalau tidak yakin, minta bantuan orang lain melakukannya. 

Gunting rambut hingga bahagian hujung. Untuk membersihkan lagi sisa rambut itu, gunakan alat cukur rambut yang masih baru. Regangkan lipatan kulit kepala dengan jari telunjuk dan jari tengah, kemudian cukur. 

Teknik mencukur perlu dilakukan dengan perlahan dan teliti bagi memastikan cukuran itu tidak melukai kepalanya. 

Sekiranya sepanjang proses berkenaan kepalanya terluka, beri ubat antiseptik, bagaimana sekiranya membabitkan luka yang besar, segera rujuk kepada doktor. 

Kepala bayi harus terus dipelihara kebersihannya. Kekotoran atas kepala bayi digelar ‘cradle cap’ perlu dihindari dengan melumurkan sedikit minyak zaitun. Biarkan kira-kira lima minit sebelum dibuang menggunakan sikat. 

‘Cradle cap’ terjadi akibat meningkatnya aktiviti kelenjar di samping pengaruh hormon androgen ibu ketika hamil. Sekiranya dibiarkan saja, tumpukan lemak ini akan menghambat edaran peluh, mengakibatkan munculnya gangguan kulit seperti gatal atau bisul. Dalam jangka panjang pertumbuhan rambutnya mungkin terganggu. 

INFO: Kebaikan bercukur rambut bayi 

Membuang kekotoran 
Pada mata kasar, rambut bayi yang sudah dibersihkan dengan syampu bersih. Bagaimanapun ‘kekotoran’ itu masih terlekat di akar rambut yang mungkin tidak kita perasan dengan pandangan mata kasar. Apatah lagi ia berada lama di dalam rahim ibu. Proses kelahiran itu juga dengan sendirinya menjadikan rambut berkenaan kurang bersih. 

Biar tak mudah terkena radang 
Botak memudahkan ibu untuk mengamati, kalau-kalau ada sesuatu yang tak diharapkan, seperti gatal, bisul, luka dan sebagainya. Cukur rambut menjadi sesuatu yang digalakkan. Bila sudah terjadi jangkitan, misalnya bisul di kepalanya. Untuk mencegah terjadinya jangkitan lebih lanjut dan mempermudah perubatan, sebaiknya kepala anak dalam keadaan ‘bersih’. 

'Menyejukkan' kepala 
Orang tua-tua selalunya mengingatkan cukur rambut menyejukkan kepalanya, dari segi logik ia nampak jelas. Tetapi menurut sains, bayi-bayi kebetulan tinggal di daerah panas atau suhu udara pada bahagian itu, pasti akan merasa lebih nyaman dengan kepala botak. Kasihan juga bagi bayi yang mempunyai rambut lebat, bila berpeluh, keadaan menjadi bagaikan basah kuyup. 

Rambut baru akan tumbuh 
Ramai yang ‘sayang’ kepada rambut bayi yang lembut dan halus. Malah ramai yang percaya rambut cantik itu akan hilang begitu saja sekiranya di cukur. Sekiranya diamati, memang tiada perkara di dunia ini yang kekal. Bagaimanapun rambut baru itu tidak mungkin sama rupa dengan asal, kerana ia mempengaruhi genetik ibu bapa. Mungkin kerinting, perang dan sebagainya.

Sumber: Berita Harian

Setiap apa yang Nabi s.a.w sunnahkan kita buat tu, pasti ada hikmah dan kelebihan. Jangan sayang nak buang rambut bayi baru lahir, rambut yang akan tumbuh nanti akan lebih cantik, sihat dan baik untuk tubuh badan dia...

Mencukur atau membotakan rambut bayi adalah sunnah. Jadi, cukuplah mencukur terus dan tiada istilah cukur jambul dalam Islam... Sebaiknya, cukur rambut dan timbang rambut dengan nilai timbangan emas atau perak dan nilai tu disedekah kepada fakir mskin...


Posted via Blogaway

24 Februari 2014

Suami Boleh Bohong Isteri!!!

Captured: Buku Wasiat Rasulullah kepada wanita

Suami boleh bohong isteri untuk elakkan persengketaan dan elakkan perkelahian antara suami isteri dan juga untuk menjaga suami isteri.

Contohnya, memuji masakan isteri... :-)


Posted via Blogaway

Orang yang Muflis di sisi Islam

Tertekan sebab banyak hutang, susahnya hidup dan tidak dapat apa yang diingini??? Dah muflis, dah bankrap??? Itulah definisi muflis dalam fahaman kita di dunia.. Tetapi Nabi s.a.w pernah nyatakan bahawa ada golongan yang betul-betul muflis di dunia dan juga akhirat. Renungkan dan hayati hadis di bawah:

Daripada Abu Hurairah RA sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda, "Tahukah kamu siapa orang yang bankrap?" Para sahabat menjawab, "Orang yang bankrap bagi kami ialah orang yang tidak mempunyai wang dan harta". Baginda bersabda, "Ssungguhnya orang yang bankrap daripada umatku ialah orang yang datang di hari kiamat membawa sembahyang, puasa dan zakat dan dia datang dalam hal dia memaki, mencaci si fulan, tuduh-menuduh serta memakan harta kepunyaan orang lain, menumpahkan darah, membunuh orang dan memukul orang. Maka diberi kepada orang yang teraniaya pahala kebajikan orang yang menganiaya mereka. Maka jika kebajikan sebelum terbayar tanggungan kezaliman maka diambil daripada kesalahan mereka (orang yang dianiaya) dan dibebankan ke atas (yang membuat aniaya) kemudian dicampak dia ke dalam neraka"

Huraian Hadith: 
  1. Islam melarang umatnya membuka rahsia dan tuduh-menuduh antara sesama sendiri jika tuduhan-tuduhan yang dilemparkan itu tidak benar. 
  2. Islam menjaga kehormatan seseorang daripada melakukan perkara-perkara menyalahi hukum yang boleh membawa kepada permusuhan. 
  3. Jagalah lidah dan hati daripada mengeluarkan kata-kata yang kesat sesama orang Islam kerana akibatnya boleh menyebabkan amalan seseorang itu diambil dan menggantikan dengan kesalahan yang dilakukannya di dunia. 
  4. Segala amal kebaikan dan kejahatan akan dapat dilihat dan dirasa balasannya serta ditimbang baik buruknya pada hari kiamat. 
  5. Orang Islam adalah bersaudara, maka haramlah atasnya pembunuhan, pencerobohan kehormatan dan mencerobohi hartanya.
  6. Menzalimi dan menyakiti manusia (seagama) akan menghapuskan pahala dan manfaat amalan yang soleh pada hari kiamat, orang yang melakukannya adalah muflis yang sebenar.
  7. Salah satu cara pendidikan yang berkesan adalah dengan menggunakan bentuk dialog dan soal jawab untuk menarik perhatian pendengar.
Sumber: JAKIM

Elakkan diri kita dari jadi orang yang muflis di akhirat. Jagalah lidah dari mengumpat, memfitnah dan mengaibkan orang kerana semua perbuatan tersebut akan menyebabkan segala amalan kebaikan kita buat tiada makna dan menjadikan kita orang yang muflis di akhirat... Sama-sama renungkan... 

Makanan Sihat untuk Si Jantung Hati...


Penyakit yang digelarkan sebagai penyakit nombor satu dunia, penyakit jantung merupakan antara yang digeruni oleh semua. Jantung merupakan organ terpenting yang mampu membuatkan kita terus hidup bernafas dan ia berfungsi mengepam serta mengedarkan darah ke seluruh badan. Menyedari kepentingan jantung kepada manusia, berikut adalah antara 10 makanan yang baik untuk jantung anda. Jagalah jantung anda untuk kualiti hidup yang lebih baik.

1. Makanan Beroat
Mulakan hari anda dengan semangkuk oat panas. Makanan ini kaya asid lemak omega-3, folat dan kalium. Selain itu,ia kaya dengan serat membantu menurunkan kadar kolesterol jahat LDL dan mencegah pembentukan plak di dinding arteri.    

2. Salmon
Ikan yang kaya asid lemak omega-3 ini efektif menurunkan tekanan darah dan mencegah pembekuan darah. Makanlah dua keping salmon seminggu.   Ia mengurangkan risiko meninggal akibat serangan jantung hingga 33 peratus. “Salmon mengandungi karotenoid astaxanthin, yang merupakan sebuah antioksida kuat,” menurut Stephen T. Sinatra, MD, penulis Lower Your Blood Pressure In Eight Weeks, health.com.    

3. Avocado
Menambah lemak sihat ke dalam diet anda. Makanan yang kaya lemak tunggal tidak tepu ini mampu menurunkan kadar kolesterol jahat LDL dan meningkatkan kadar kolesterol baik HDL dalam tubuh.       

4. Minyak zaitun
Minyak zaitun kaya akan lemak tunggal tidak tepu. Ia adalah pengganti baik bagi mentega.

5. Kekacang
Kacang-kacang seperti walnut dan almond.

6. Berries
Blueberries, raspberries, strawberi dan jenis beri lainnya kaya anti radangan. Berfungsi mengurangi risiko penyakit jantung dan kanser.

7. Kacang peas
Tambah pengambilan kacang peas, seperti kacang merah dan kacang hitam.       

8. Bayam
Bayam kaya akan berbagai komponen sihat seperti lutein, folat, kalium dan serat.

9. Biji rami (linseed)
Biji rami kaya dengan serat dan omega-6.Pengambilan biji rami dicampurkan dengan oatmeal.   1Makanan untuk jantung sihat

10.Kacang Soya
Kacang soya membantu menurunkan kadar kolesterol kerana rendah lemak.

Sumber: Majalah Rapi

Mencegah lebih baik dari mengubati... 

Mulut Ibu Ini Lah!

Siapa jadi ibu pasti dia ada sifat ni...
Jika dulu wanita itu seorang pendiam, tapi selepas jadi ibu... Mungkin dia bukan seorang pendiam lagi...

Kerana mulut ibu inilah...
Kita jadi dewasa, jadi manusia seperti hari ini...


Posted via Blogaway

23 Februari 2014

Tip Dapatkan Idea Menulis Entry di Blog

Sehari berapa kali yang sepatutnya kita update blog atau update entry??? Bagi aku, tiada had untuk update berapa pun entry satu hari cuma pastikan entry tu berkualiti dan memberi manfaat kepada pembaca. Biasanya aku akan update lebih dari satu entry setiap hari. Paling kurang dua atau tiga entry sehari... Dan waktu yang aku guna untuk update blog ialah waktu siang, dan malam aku gunakan untuk blogwalking. Eh! Macam mana aku boleh dapat idea untuk update blog lebih dari satu entry sehari??? Ok, inilah yang aku rasa nak kongsi sikit rahsianya... 

1. Banyakkan Membaca
Membaca jambatan ilmu, semakin banyak kita membaca, semakin luas pengetahuan dan ilmu kita. Jadikan membaca itu satu sumber untuk kita berkongsi ilmu dan update blog.

2. Jadikan pengalaman sebagai ilmu yang patut dikongsikan. Bagi personal blog, jadikan pengalaman kita sebagai satu perkongsian berharga untuk orang lain amik manfaatnya asalkan tidak melampauo batas-batas syarak.

3. Terapkan dalam diri, rasa ingin berkongsi. Bagi aku, aku suka berkongsi ilmu tak kira dari mana aku dapat sama ada pemerhatian atau perkongsian pengalaman orang lain yang dirasakan bermanfaat utk org lain, maka itu juga sebagai cetusan idea.

4. Luaskan pergaulan
Luaskan pergaulan kita, sama ada alam nyata atau alam maya. Biasanya jika ilmu keibubapaan misalnya, aku banyak dapat cetusan idea dari Kumpulan-kumpulan yang aku join di facebook. Kadang-kadang pertanyaan mereka boleh jadi cetusan idea. Bila kita banyak berbual dan berkongsi pendapat, dari situ boleh timbul idea untuk menulis entry. 

5. Rajin blogwalking
Berblogwalking, tak semesti tinggalkan komen tapi kalau tinggal pun bagus. Blogwalking yang kita selalu buat boleh cetuskan idea iaitu melalui entry orang lain. Tapi bukan copy paste, cuma penambahbaikan atau kesinambungan idea orang lain.

6. Ikhlas berkongsi
Berbloglah dengan ikhlas tanpa harapkan apa-apa balasan. Bagiku entry berbentuk ilmiah untuk pembacaan umum lebih luas berbanding entry berbentuk peribadi. Melainkan kita jadikan kehidupan peribadi kita cetusan ilmu yang boleh dikongsikan. Contohnya, info berkaitan anak biasanya cetusan tu hasil dari apa yang aku alami dan pengalaman aku sendiri. 

Itu je kot yang boleh aku kongsikan.ilmu bab blogging ni pun tak seberapa pun... Tak reti nak ulas banyak-banyak. Apa pun, mungkin ada yang tertanya, update sehari banyak-banyak ada orang nak baca ke??? Sebenarnya soalan tu pernah juga aku persoalkan dalam benak fikiranku, tapi selepas terbaca satu entry dari blogger otai Ben Ashaari, "tulislah, satu hari orang akan baca"

Jadi, aku tak kisah menulis berapa banyak entry, cuma aku hadkan juga 4-5 entry sehari. Sebenarnya setiap entry tak perlu pun panjang, kadang sekeping gambar pelbagai perkara boleh ditafsirkan... Menulis entry, perlukan keterbukaan minda, fikir diluar kotak dan kreatif... Jika tidak memang susah untuk mencoret entry. Cuma jangan memaksa diri, jika kita tiada masa nak mencoret atau betul2 tiada idea atau mood sebab ini akan beri kesan kepaa kualiti sesuatu entry... Orang baca pun jadi tak best... Jadi, tak susah nak update entry sebenarnya, cuma luaskan pengalaman dan banyakkn membaca untuk lebih ilmu... 

Aku bukanlah pandai sangat dalam dunia blogging ni.. Masih merangkak pun... Tapi sekadar berkongsi sedikit ilmu berdasarkan pengalaman sendiri... Tapi aku percaya, ramai dari kalangan rakan blogger tidak update blog bukan sebab tiada idea tapi sebab kekangan masa melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang lebih penting... 

Walaupun beranak dua dah, sebenarnya sebabkan minat dunia blogging, rasa ingin berkongsi ilmu tu tinggi, itu yang buatkan aku update juga blog setiap hari... Dah lebih sebulan aku hanya guna mobile untuk taip entry, blogwalking, join segmen dan balas komen... Sekarang dah banyak kemudahan kan.. Jadi tak jadi masalah kalau dah minat dalam dunia blogging ni.. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih... 

Khasiat Si Merah Jingga

Sumber:google images

Bila disebut tentang tomato, pastinya yang tergambar di fikiran anda adalah ianya sangat masam dan berwarna merah terang.  Ada yang mengemarinya secara mentah atau yang sudah dimasak.  Tomato boleh didapati dengan mudah di Malaysia kerana senang ditanam dan dijaga.  Sangat popular di Itali dan sajian yang disediakan oleh mereka. Walaupun ianya masam, tomato mempunyai pelbagai khasiatnya tersendiri.  Warna merah pada tomato adalah disebabkan oleh likopena iaitu sejenis pigmen yang boleh menghasilkan warna merah pada sayur-sayuran.  Pigmen ini penting kerana mempunyai antioksida semulajadi yang baik untuk kesihatan badan.  Tidak kira dimakan secara mentah mahupun setelah dimasak, tomato tetap akan memberi khasiat kepada kita.    

Khasiat tomato akan lebih mudah diserap oleh tubuh badan jika dimakan dalam bentuk jus, pes, atau sos.  Mengamalkan tomato dalam diet seharian kita sedikit sebanyak boleh membantu untuk menjaga kesihatan dalaman dan luaran tubuh badan kita.

Obesiti
Obesiti atau kegemukkan melampau yang melanda Malaysia kini terutamanya golongan kanak-kanak dan juga orang dewasa amat membimbangkan.  Untuk mengurangkan berat badan, amalkan memakan satu atau dua biji tomato setiap hari tanpa perlu mengambil sarapan selama 2 bulan.  Kaedah ini dianggap cara yang paling selamat untuk mengurangkan berat badan, walaupun anda tidak mengambil sarapan usah bimbang kerana tomato akan membekalkan elemen-elemen penting yang diperlukan untuk badan seperti tenaga dan gula semulajadi.   

Gangguan Pernafasan
Gangguan pernafasan seperti lelah dan asma sangat merimaskan dan membataskan pergerakan anda bukan?  Dengan hanya meminum satu gelas jus tomato segar dicampurkan bersama madu dan buah pelaga setiap hari mampu melawan penyakit ini.  Tomato akan bertindak sebagai agen pertahanan badan dan selain itu juga membantu untuk mengurangkan pencampuran ubat-ubatan yang selalunya terjadi pada penghidap penyakit batuk berdarah.

Usus dan Hati
Berkesan merawat masalah penghadaman, angin dalam perut dan sembelit.  Anda hanya perlu meminum segelas penuh jus tomato segar setiap hari yang dicampurkan dengan sedikit garam dan lada sulah. Seeloknya diminum di awal pagi kerana ia memudahkan penghadaman.  Selain daripada membantu merawat masalah usus dan hati, ia juga boleh membantu ibu yang mabuk di awal kehamilan.  Lebih elok sebelum dijadikan jus, kulit buah tomato itu dibuang untuk memudahkan penghadaman dan masalah sembelit.

Mata
Tomato sangat baik untuk kesihatan mata kerana ia kaya dengan vitamin A.  Penyakit mata seperti rabun malam dan rabun jauh atau penyakit mata yang lain terjadi kerana kurangnya vitamin didalam badan.  Bukan sahaja lobak merah atau berri baik untuk mata, tomato juga boleh membantu menghasilkan vitamin yang diperlukan oleh badan.  Tidak hanya tomato berfungsi membantu mendapatkan mata yang sihat, daun dari pokok tomato jika direndamkan didalam air panas selama 15 minit dan ditutup rapat mampu untuk merawat penyakit saraf mata.  Tomato hanya perlu dijadikan jus dan diminum setiap hari pada waktu pagi dan malam.

Kulit
Tomato sangat sinonim dengan kecantikan dan kesihatan kulit juga.  Manfaatnya yang tersendiri untuk melicinkan dan menegangkan kulit amat diyakini oleh masyarakat dunia.  Dikatakan makanan yang dimasak dengan kandungan tomato yang tinggi boleh membantu kerosakkan kulit akibat cahaya matahari.  Jika tidak gemar untuk dimakan, apakata cuba jadikan tomato sebagai masker pada muka. Hanya potongkan tomato dan gosokkan nya pada muka setiap hari sebagai amalan. Nescaya kulit anda akan lebih berseri kerana air dari tomato membantu untuk membuang sel-sel kulit mati.  Untuk hasil yang lebih baik pada kulit anda, makan tomato mentah setiap hari kerana ia mempunyai vitamin A, vitamin C dan vitamin E.

Kanser Prostat
Untuk kaum lelaki, tomato sangat besar khasiatnya untuk mengurangkan risiko mendapat kanser prostat.  Kanser prostat didapati boleh membunuh kaum lelaki secara perlahan-lahan kerana tiadanya tanda-tanda awal yang drastik.  Amalan memakan 10 biji tomato setiap minggu mengurangkan anda kepada risiko kanser ini sehingga 35%.  Apa sahaja makanan yang berasaskan tomato dianggap baik diamalkan.

Kencing Manis
Kandungan karbohidrat yang sangat rendah didalam tomato menjadikan ianya salah satu sayur-sayuran yang baik untuk pesakit kencing manis.  Tomato berfungsi untuk mengawal peratusan gula dalam darah dan air kencing pesakit kencing manis ini.  Amalkan memakan tomato secara mentah setiap hari apabila lapar bagi mengantikan nasi atau makanan manis yang lain.  Diet ini membantu pesakit kencing manis untuk mendapat khasiat yang sama seperti memakan nasi tetapi melalui makanan yang lebih baik dan berkhasiat.

Kutil
Jika anda mempunyai kutil atau ketuat ditubuh anda, tomato boleh membantu untuk membuang masalah luaran anda itu.  Hanya perlu rendamkan tempat yang mempunyai kutil atau ketuat itu ke dalam air suam selama 10 saat dan kemudian hiris kecil tomato yang masih hijau untuk diletakkan pada kutil atau ketuat yang ada selepas itu balut dengan kain dan hanya buka pada keesokan paginya.  Amalkan setiap malam nescaya kutil dan ketuat itu akan berkurangan dan mati.

Sumber: Pesona Pengantin

Petua tambahan, memberi anak makan buah atau puree tomato secara konsisten boleh mencegah penyakit cacing yang sering menyerang kanak-kanak berusia 1 tahun ke atas... 

Wanita Yang Dijanjikan Syurga

Captured: Buku Wanita Dambaan Syurga

Jauh lagilah kita nak hadapi syurga tu...
Cuma kita boleh juga jadi wanita syurga...

Jadikan wanita hebat ini sebagai contoh... Kerana impian wanita solehah juga adalah syurga...


Posted via Blogaway

22 Februari 2014

Kecil tapi mampu membunuh!!!

Sumber:fb

Jangan ingat dia kecik takde power...
Kecik tapi mampu membunuh!!!

Jaga kebersihan dan jangan.buang sampah merata... Sebab si kecik ni demand tau.. Air bersih je dia suka...


Posted via Blogaway

Malaysia Negara Paling Obes di Asia Tenggara

Sumber:fb

Macam setuju je kajian dan statistik ni...
Mau taknye... Negara orang mati sebab tak cukup makan, tapi kat Malaysia mati sebab terlebih makan...

Setiap hari kat laman sosial mesti ada orang post pasal gambar makanan...

Dekat page di Facebook berapa banyak page pasal makanan dan resepi...

Di blog pula, tak terkira pula blog dan web resepi...

Dari resepi kampung sampai resepi luar negara semua bab makan...

Tu tak termasuk lagi rancangan tv dan rancangan realiti pasal makan dan resepi...

Nak lagi banyak, pabila bulan Ramadhan, semuanya kisah bab makan... Hingga ibadat lain tak diperdulikan...

Satu tanda positifnya, bukti rakyat Malaysia berbakat bab masak-memasak, tapi negatifnya terlebih-lebih la pula hingga membazir...

Jadi tak hairan jika Malaysia masuk dalan ranking rakyat yang paling banyak obes di Asia Tenggara...

Makanlah secara sederhana...
Makan sebelum lapar, dan berhenti sebelum kenyang... :-)


Posted via Blogaway

Dosa Disebalik Kamera!!!

Tertarik aku satu gambar yang menceritakan tentang dosa seorang jurugambar. Tak pernah pula jumpa pasal ni, tapi semasa carian gambar di google, aku terjumpa gambar ni... 

Memang tak perasan pun kan. Kerjaya sebagai jurufoto pun turut mengundang dosa, seperti wartawan, jurufoto pengantin atau pemandu pelancong... Jom lihat apa dosa tersembunyi disebalik kamera


Sumber:google images

Berhati-hati bagi yang kerja sebagai jurufoto atau Cameraman... 
Banyak dosa tersembunyi, yang mungkin kita tak sedar....

Jenis-jenis sumber dosa:
Gambar candid (gambar orang tanpa izin)
Gambar wanita yang tidak tutup aurat
Gambar berbentuk maksiat dan fitnah

Yang menjadi dosa kekal:
Gambar-gambar seperti jenis di atas.sengaja disiarkan di internet atau media cetak.
Selagi orang tak delete atau selagi orang lihat, selagi tu jurufoto terima dosanya.

Pecahan dosa-dosanya:
Dosa ambil dan siarkan tanpa izin
Dosa ambil gambar mendedahkan aurat
Dosa menyiarkan dan menyiarkan
Dosa melibatkan orang lain berdosa

DOSA AKAN KEKAL SELAGI TIDAK INSAF DAN BERTAUBAT!!!

Renungan juga bagi yang suka ambil gambar dan upload di internet...

21 Februari 2014

Wanita itu Aurat dan Modal Fitnah!

Penulisan ini sekadar berkongsi pandangan. Melalui pemerhatian dan pengalaman serta pembacaan di dalam buku-buku fiqh wanita. Penulisan ini juga sekadar renungan buat semua para wanita akhir zaman yang impiannya ingin menjadi wanita solehah. Aku bukanlah terbaik dan tak pernah bersalah,tapi mungkin tulisan ini untuk renungan bersama supaya kesalahan yang pernah aku buat mungkin, tidak diulangi oleh para sahabat wanita yang lain. 


Suka aku hendak semua wanita renungkan, berkaitan perubahan dari baik kepada lebih baik itu adalah kerana apa? Jika dulu kita bertudung pendek tapi sekarang dah bertutup di dagu serta labuh di dada. Jika dulu kita terdedah wajah, tapi sekarang sudah berniqab. Alhamdulillah, suka sungguh aku dengan perubahan itu, namun aku kesal kerana apa perubahan itu. Terfikir sendiri aku sebabnya gambar-gambar perubahan kamu itu terpampang dan terdedah untuk tontonan semua manusia tak kira lelaki ajnabi atau wanita fasik. 
Sumber:fb
Ketahuilah sahabat, sebenarnya wanita itu adalah aurat. Allah jadikan wanita itu bukan untuk tontonan. Bahkan jika bekerja hanya sekadar bekerja dan wajib tundukan pandangan. Bukan tanda diskriminasi tapi kerana sayangnya wanita. Wanita sentiasa menjadi fitnah, kerana itu juga tak perlu nak 'selfie' kepada perkara yang tidak patut dan sia-sia. 

Jom wahai para sahabat wanita. Jika kamu berubah, berubahlah kerana Allah, bukan kerana untuk pujian manusia. Sembunyikan segala kebaikan yang kamu buat. Itulah yang terbaik.

Maafkan aku, jika penulisan ini mengguris hati para wanita. Aku sekadar menyampaikan secebis ilmu Allah yang ada pada ku buat renungan bersama... Selebihnya aku berserah kepada Allah, kerana Allah sahajalah sebaik-baik penilai...

Solat Menghormati Waktu???


Soalan
Boleh ustaz huraikan apa yang dimaksudkan dengan solat menghormati waktu. Bila solat menghormati waktu dilakukan dan bagaimana caranya.    

JAWAPAN
Bagi menghuraikan isu ini, perkara asas yang paling utama diketahui adalah mengapa ulama menyebut hal ini.   Isu solat menghormati waktu timbul apabila seseorang itu gagal dalam menyempurnakan syarat-syarat sah solat.

Di antara perkara yang boleh berlaku dan menyebabkan seseorang itu dikehendaki menyempurnakan solat menghormati waktu ialah:-
  • Tidak dapat bersuci sama ada wuduk atau tayamum ini seperti dalam kenderaan yang tidak mampu berhenti atau menaiki kapal namun tidak sampai untuk mengambil air. Contoh yang paling mudah ialah dalam kapal terbang yang sedang bergerak di udara dan tiada air kecuali terlalu sedikit dan tiada pula debu tanah untuk tayamum atau dalam kenderaan yang tidak boleh berhenti seperti kereta api.
  • Keadaan kedua adalah seperti pakaian terkena najis dan tidak mampu menukarnya dalam tempoh waktu solat disebabkan tiada pakaian lain atau dalam musafir yang tiada pakaian lain yang dibawa dan waktu solat pula telah hampir tamat.
  • Boleh dikatakan bahawa keadaan ini boleh juga berlaku terutama dalam kenderaan seperti kapal terbang yang tiada air kecuali untuk minum dan beristinjak dan tiada air untuk bersuci dan tiada pula debu tanah. Jadi pilihan yang ada adalah dengan menunaikan solat menghormati waktu.   
Solat menghormati waktu mempunyai pendapat yang berbeza dari para ulama; mazhab yang berbeza-beza.

Pada pandangan mazhab Syafie orang yang tidak mempunyai air dan tanah hendaklah solat yang difardukan sahaja. Solat hendaklah dilakukan dalam keadaan sedia ada tanpa wuduk sebab tiada air. Solat dan niat seperti biasa tetapi tidak boleh solat sunat. Solat tersebut hendaklah diulangi apabila air atau tanah sudah didapati.   

Orang yang bernajis di badannya dan dia tidak boleh membasuh kerana takut sakit dan juga yang ditahan penjara dan dikurung misalnya dan tidak boleh menunaikan solat adalah sama hukumnya dengan orang tidak ada air dan tanah.   

Mereka itu juga perlu solat menghormati waktu. Solat hendak dilakukan sama seperti solat biasa dengan menutup aurat dan menghadap kiblat –cuma perlu mengulangi sahaja.   Dalam hal solat menghormati waktu ini adalah perkara yang sesekali berlaku sahaja tetapi apabila kita terpaksa menghadapinya maka kita hendaklah memikirkannya bagaimana hendak solat.

Pada pengalaman penulis yang agak kerap juga keluar negara dalam kapal terbang ramai daripada masyarakat Islam yang tidak solat di dalam kapal terbang. Ini berlaku walaupun di dalam perjalanan pulang daripada mengerjakan umrah atau haji. Mereka kadang-kadang berkata ”kita qada’ saja kan tak ada air sama sahaja kalau solat hormat waktu kan kena qada’ juga”

Cakap-cakap seperti ini namanya memudahkan hukum Islam, sedangkan solat telah difardukan  dalam apa keadaan sekalipun. Kadang-kadang mereka telah mengetahui tentang hukum solat menghormati waktu ini tetapi sebabkan solat itu perlu diulang semula maka mereka beranggapan elak sahaja diulang semula jadi tidak perlu solat dua kali.

Pada pandangan mazhab Syafie kewajipan solat tidak gugur walaupun tiada air dan tanah. Ia perlu dilaksanakan walaupun tidak sempurna syarat-syaratnya. Cuma ia perlu diqada’ semula apabila air dan tanah telah ditemui. 

Saya kadang-kadang merasakan bahawa masyarakat kita hanya suka melaksanakan ibadah yang mudah sahaja dan tidak mahu menukar keadaan ibadah tersebut. Misalnya solat dalam kenderaan, solat jamak dan qasar tidak boleh dilakukan dengan alasan tidak tahu. Ini masalah masyarakat kita iaitu tidak mahu belajar dan tidak mahu beramal dengan ilmu yang ada dengan 1001 alasan dan masalah.

Perniagaan Yang Sentiasa Menguntungkan

Zaman sekarang, orang berlumba-lumba cari duit, maklumlah kos hidup makin tinggi.. Nilai duit dah makin rendah. Tak henti, perniagaan online diperkenalkan, dari yang ada produk hinggalah kepada perniagaan dan pelaburan yang tak tahu statusnya. Termasuklah juga perniagaan online serta cara cari duit di internet. 

Tapi ramai juga yang lupa, satu 'pelaburan' dan perniagaan yang lebih 1400 tahun lalu telah pun diperkenalkan oleh Nabi kita, junjungan besar, Nabi Muhammad s.a.w. Perniagaan ni memang sentiasa untung dan tak akan rugi sampai bila-bila. Insha Allah... Modal tak perlu banyak asalkan ikhlas. Perniagan yang menjadi salah satu sunah iaitulah WAKAF. Jom kita review sikit pasal 'perniagaan yang sentiasa untung ni'

PENGERTIAN WAKAF
Bahasa: Berhenti, Menahan, Menghalang Istilah/Syara’:  “Wakaf ialah apa-apa harta yang ditahan hak pewakaf ke atas harta tersebut daripada sebarang urusan ijual beli, pewarisan, hibah dan wasiat di samping mengekalkan sumber fizikalnya, untuk kebajikan dengan niat untuk mendekatkan diri pewakaf kepada Allah S.W.T” 

Beberapa pengertian/definisi lain: 
1) Definisi wakaf di sisi Abi Hanifah:
Iaitu menahan sesuatu asset atau harta yang sah pemiliknya pewakaf dan bersedekah manfaatnya ke jalan kabajikan.
2) Definisi wakaf di sisi Jumhur Ulama’: 
Iaitu menahan barangan harta yang boleh dimanfaatkan serta kekal asetnya – dengan memutuskan guna pakai ke atas asset itu dari pihak pewakaf atau lainya -ke arah kegunaan yang harus – atau diguna pakai penghasilannya ke arah kebaikan dan kebajikan – kerana mendamping diri kepada Allah.
3) Definisi wakaf di sisi Mazhab Maliki:
Iaitu pemilik menjadikan manfaat yang dimilikinya – sekalipun dimilikinya dengan menyewa – ataupun dijadikan penghasilan seumpama wang – kepada yang memerlukan – dengan jalan berlafaz- untuk jangka masa yang ditetapkan oleh pewakaf. Dengan itu – wakaf di sisi Mazhab Maliki ialah tidak memutuskan hak pemiliknya pada asset yang diwakafkan -hanya memutuskan hak mengguna pakai sahaja. 

DALIL PENSYARIATAN
a) AL-QURAN
Surah Al-Baqarah, ayat 261:
Bermaksud: Bandingan orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah (perbelanjaan derma) ialah seperti sebiji benih yang tumbuh dan menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah) Allah akan melipatgandakan pahala (ganjaran) bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnia-Nya lagi Maha Mengetahui.

Surah Ali ‘Imran, ayat 92:
Bermaksud: Kamu sekali-kali tidak sampai kepada kebajikan (yang sempurna), sebelum kamu menafkahkan sehahagian harta yang kamu cintai. Dan apa saja yang kamu nafkahkan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya.

b) HADITH NABAWIYAH
Dari Abu Hurairah, r.a, Rasulullah S.A.W bersabda: Bermaksud: “Apabila mati anak Adam, akan terhentilah amalannya kecuali tiga perkara: sedekah jariah (harta yang diwakafkan), ilmu yang dimanfaatkannya dan anak yang soleh yang mendoakannya” 

Hadith Riwayat Muslim Hadith dari Ibni Umar r.a. Hadith dari Ibni Umar r.a. dia berkata: Umar telah mendapat sebidang tanah di Khaibar lalu dia datang kepada Nabi s.a.w untuk minta pandangan tentang tanah itu, maka katanya yang bermaksud: “Wahai Rasulullah sesungguhnya aku mendapat sebidang tanah di Khaibar, di mana aku tidak mendapat harta yang lebih berharga bagiku selain daripadanya, (walhal aku bercita-cita untuk mendampingkan diri kepada Allah Azzawajalla) apakah yang hendak engkau perintahkan kepadaku dengannya?” Maka sabda Rasulullah s.a.w kepadanya yang bermaksud: “Jika engkau hendak tahanlah (bekukan) tanah itu, dan sedekahkan manfaatnya.” Maka Umar pun sedekahkan manfaatnya dengan syarat tanah (maukuf) itu tidak boleh dijualbeli, tidak dihibahkan (beri) dan tidak diwariskan (dipusakai). Tanah itu diwakafkan ke atas fakir miskin, kaum kerabat, memerdekakan hamba sahaya, sabilillah, ibnissabil dan tetamu. Dan tidak ada halangan bagi orang yang menguruskan (yang diberi kuasa menjaganya yakni Nazir) untuk mengambil upah sebahagian darinya dengan cara yang wajar dan mengambil upahnya tanpa menganggap bahawa tanah itu miliknya sendiri.

c) IJMA’
Imam Al-Qurthuby berkata:
Sesungguhnya permasalahan wakaf adalah ijma (sudah disepakati) di antara para sahabat Nabi; yang demikian kerana Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali, Aisyah, Fathimah, Amr ibn Al-Ash, Ibnu Zubair, dan Jabir, seluruhnya mengamalkan syariat wakaf, dan wakaf-wakaf mereka, baik di Makkah mahupun di Madinah, sudah dikenal masyhur oleh khalayak ramai. (Rujuk: Tafsir Al-Qurthuby: 6/339, Al-Mustadrah 4/200).
Jabir berkata: Tiada seorangpun dari sahabat Nabi yang memiliki kemampuan dan kelapangan rezeki, kecuali pasti pernah mewakafkannya. (Rujuk: Al-Mughni 8/185, Al-Zarkasyi 4/269).
Imam Tirmidzi menyatakan: Wakaf telah diamalkan oleh para ulama, baik dari kalangan sahabat Nabi mahupun yang lainnya, saya tidak melihat ada perbezaan pendapat di kalangan ulama mutaqaddimin tentang bolehnya wakaf, baik wakaf tanah mahupun wakaf yang lain.? (Rujuk: Sunan Tirmidzi 5/13 setelah hadits no. 1375). 

RUKUN WAKAF
a) Wakif (pewakaf).
Di antara syarat-syarat pewakaf adalah:
  • Mestilah memiliki secara penuh harta yang ingin diwakafkan, bermakna ia merdeka untuk mewakafkan harta itu kepada sesiapa yang ia kehendaki.
  • Berakal (sempurna akal fikiran) dan waras pemikirannya.
  • Baligh.
  • Pilihan sendiri untuk berwakaf dan tidak dipaksa (ikhtiar bi nafsih). 
b) Mawquf (harta yang diwakafkan).
  • Harta itu mestilah benda yang dapat diambil manfaatnya.
  • Harta yang diwakafkan mempunyai nilai harga (mutaqawwim).
  • Harta yang diwakafkan itu adalah milik sempurna oleh orang yang berwakaf (waqif).
  • Diwakafkan untuk tujuan yang baik sahaja dan tidak menyalahi syarak. 
c) Mawquf ‘Alaih (penerima wakaf).
  • Orang yang boleh untuk memiliki harta (ahlan li al-tamlik) – orang Islam, merdeka dan kafir zimmi boleh memiliki dan menerima manfaat harta wakaf. Manakala orang yang tidak sempurna akalnya, hamba sahaya, dan orang gila tidak sah menerima wakaf.
  • Penerima wakaf mampu menjadikan manfaat wakaf sebagai hal taqarrub (mendekatkan diri) kepada Allah S.W.T) dan perkara ini hanya ditujukan untuk kepentingan Islam sahaja. 
d) Sighah (penyataan wakaf).
  • Pernyataan wakaf yang dibuat sama ada secara lisan, tulisan bersama lafaz ataupun isyarat.
  • Melalui lafaz sama ada secara soreh atau kinayah. 
  • Lafaz soreh: lafaz yang jelas membawa maksud yang tertentu sahaja seperti “Saya mewakafkan rumah saya untuk orang-orang fakir”. 
  • Lafaz kinayah: lafaz yang membawa banyak maksud seperti “Hartaku adalah sedekah kepada fakir miskin”.

Inilah pelaburan dan perniagaan yang sentiasa menguntungkan kita... Pahala waqaf sentiasa mengalir...insha Allah hinggalah kita meninggal dunia. Selagi harta yang kita waqafkan digunakan oleh orang lain atau diamalkan oleh orang ramai, selagi tulah pahala itu berjalan. Mana perniagaan kat dunia ni yang macam tu kan... Tapi perniagaan dan perlaburan akhirat ada... Nak berwaqaf, tak susah tapi wakafkan selipar ke, sejadah ke kat surau tempat kerja kita tapi dengan syarat ikhlas, maksudnya tak perlu la mention nama pewakaf kan... Insha Allah... Jom kita sama-sama buat perniagaan dan pelaburan akhirat ni... Insha Allah, jika hati kita fikirkan akhirat,hati kita tak serabut nak fikir duit di dunia yang tak kan kekal lama ni... Jom berwakaf...