31 Januari 2014

15 + 2 Tanda-Tanda Kamu Tertekan!


1) Mudah berubah mood dan mengalami masalah mood swing yang teruk hingga menyebabkan orang di sekeliling kamu mula tidak selesa dengan kehadiranmu. 

2) Tiba-tiba kamu terasa hiba dan mahu menangis tanpa sebab. 

3) Kamu bukanlah seorang yang pemakan, tetapi sejak akhir-akhir ini kamu kerap membeli makanan dan makan dalam kuantiti yang banyak dan lebih berbanding biasa. 

4) Secara tiba-tiba kamu terbayang-bayangkan bilik air yang mempunyai buth tub yang dipenuhi dengan buih-buih dan di hangatkan lagi dengan cahaya malap lilin beraroma. 

5) Bila menaip keyboard kamu seakan meghentak jari-jemari kamu di setiap block-block huruf yang ada di papan kekunci. 

6) Kamu sering berdengus , mengecit dan mengeluh bila melakukan sesuatu atau termenung keseorangan. 

7) Hilang fokus hingga menyebabkan kamu sendiri keliru apa yang perlu kamu lakukan sebenarnya. 

8) Mula lakukan aktiviti yang tidak sihat seperti merokok, melepak dan sebagainya. 

9) Jawab telefon dengan nada yang garang dan tidak mesra. 

10) Jerawat mula timbul di seluruh wajah secara tiba-tiba. 

11) Bila bangun tidur, kamu sedari tapak tangan kamu sakit dan berbekas akibat cengkaman kuku yang kuat . 

12) Kamu sangat terkenal dengan sikap ramah dan ceria, namun tiba-tiba kamu berubah menjadi seorang yang pendiam dan suka menyendiri. 

13) Sering menongkat dagu. Bukan kerana bosan tetapi entah kenapa fikiran kamu jadi kosong seperti hilang arah tujuan. 

14) Cepat melenting dan pemarah. Ada sahaja yang tidak kena.Bila dah marah-marah tiba-tiba kamu tersedar “kenapa aku marah orang tu macam tuh tiba-tiba! Hadui sebersalah pulak!”. 

15) Bibir kering dan mata mula kabur itu tandanya kamu perlukan waktu untuk rehatkan minda sebentar. 

16) Mempunyai masalah dan tidak selesa melihat bayangan diri sendiri di cermin. 

17) Sering terlupa benda-benda penting


Bila lihat balik tanda-tanda ni, betullah kadang-kadang kita tak perasan yang kita dalam tertekan kan... Lepas ni kena la alert dengan perubahan diri sendiri... 

Makanan Perlu Elak Tersimpan Dalam Peti Sejuk Anda!

Tempoh makanan yang disimpn dalam peti sejuk
Sumber: google images
Tidak ramai suri rumah tahu bahawa ada sesetengah makanan tidak sepatutnya disimpan di dalam peti sejuk. Ia tidaklah memudaratkan tetapi menjadi punca sesetengah makanan hilang zat, rosak dan mempunyai tekstur rasa yang tidak menarik. 

Kopi 
Hebatnya kopi apabila ia bertindak seperti span kerana kemampuannya untuk menyerap bau-bau yang kurang menyenangkan di dalam peti sejuk. Malangnya, kopi yang tersimpan di dalam peti sejuk akan mengurangkan rasa sebenar kopi dan anda tidak lagi boleh menikmati minuman kopi arabica. 

Tomato 
Masalah utama menyimpan buah tomato di dalam peti sejuk adalah suhu sejuk yang boleh menyebabkan tekstur tomato menjadi lembik. Mungkin anda pernah melihat buah tomato yang menghasilkan serbuk seperti kristal halus di dalamnya. Ia punca anda menyimpan di dalam peti sejuk dalam tempoh yang lama. 

Bawang 
Sama seperti tomato, bawang cenderung untuk lembik dan berkulat jika tersimpan terlalu lama di dalam peti sejuk. Bagi bawang yang sudah dipotong, lapisannya tetap kering walaupun anda cuba membugkusnya dengan ketat. Bau bawang yang kuat akan meninggalkan bau di dalam peti ais sama seperti bawang meninggalkan bau pada papan pemotong. 

Madu 
Meletakkan madu di dalam peti ais akan meningkatkan kelajuan penghabluran gula di mana ia bertukar ke dalam bentuk yang hampir seperti doh sehingga menyukarkan anda mencedok madu keluar dari botol. 

Avokado 
Setiap kali membeli buah avokado, anda mula mendapati buahnya sangat padat dan keras. Maka, ia memerlukan jumlah masa yang lama untuk benar-benar ranum dan mempunyai rasa yang hebat. Tindakan anda menyimpannya di dalam peti sejuk bukanlah membantu buah avokado masak tetapi menghentikan proses matang kerana ia membeku. 

Roti 
Menyimpan roti di dalam peti ais bukanlah satu tindakan yang bijak. Elak menyimpan roti di dalam peti sejuk kerana ia boleh membuat roti keras dan berderai. Namun, masa yang tepat untuk anda menyimpan roti di dalam peti sejuk apabila ia sudah menjadi sandwich. Sandwich lebih lazat apabila rotinya keras dan liat pada suhu sejuk. 

Ramai yang berpendapat peti ais adalah lokasi tepat untuk menyelamatkan makanan-makanan yang sudah dibuka. Ingat ya... Suhu sejuk dalam peti ais tidak semestinya menyelamatkan makanan anda. Anda sendiri mungkin tidak lalu makan makanan yang sudah lembik, keras, berderai atau pendek kata...kurang sedap!

Sumber

Entry autopublish

Semakan Keputusan Ujian Kompetensi ICT Para Pendidik

Tahun lepas, semua guru di Malaysia warga Kementerian Pendidikan Malaysia, dimestikan mengambil satu ujian Kompetensi ICT...

Cikgu-cikgu kena jawab soalan-soalan berkaitan ICT dalam masa yang ditetapkan... Macam soal selidik aje... Aku pun tak terlepas... Soalan agak mencabar juga... Bab ICT dan komputer... Sebab nak kejar masa, maka main jawab aje... Hentam sajalah.... Sebab soalan bab aplikasi ICT dr soalan teori... Kira soalan aras tinggi la juga.

Rupanya ujian tu dinilai dan diberi markah. Dari semalam, cikgu-cikgu boleh semak keputusan tu di laman web ni:
http://apps.moe.gov.my/abpg/KompetensiICT/index.cfm


Alhamdulillah, aku lulus dan majoriti lulus ujian ni... Dengar kata, bagi yang tak lulus kena ikuti kursus yang ditetapkan.. Dan bagi yang lulus pula, akan diuji ikut tahap yang lain... 

Sebenarnya debar gak la... Maklumlah, aku minat ICT dan juga seorang blogger, agak memalukan kalau aku tak lulus.. Hehe... 

Cikgu-cikgu yang belum semak boleh semak melalui link tu ea... Moga berjaya..

Renungan Jumaat: Syukurlah!!!!

Sumber: fb

Syukur bukan hanya diucap Alhamdulillah
Tetapi perlu disaksikan dengan perbuatan
Dilahirkan dari hati tulus ikhlas... 

Syukurlah dengan apa yang ada dihadapan kita, supaya suatu masa nanti kita tak menyesal jika Allah tarik balik...

Syukurlah, syukurlah, syukurlah...
Kerana kita masih dipanjangkan usia,
Masih ada kesempatan taubat,
Masih mampu melihat, mendengar
Dan paling utama...
Syukurlah
Kerana setiap kali bangun pagi
Kita masih da nikmat Islam dan Iman...

7 Rahmat Di Sebalik Dugaan

Sumber: fb
Setiap manusia tak terlepas dengan dugaan, sama ada kecil atau besar. Dugaan yang datang, menyebabkan pelbagai emosi dan fikiran negatif kepada kita, namun ada rahmat disebalik setiap dugaan yang Allah telah tetapkan untuk kita...
  1. Allah tingkatkan darjat dan keimanan kita
  2. Allah tarik sedikit nikmat untuk diberikan nikmat yang lebih besar
  3. Allah berikan satu musibah bagi mengalih musibah yang lebih besar.
  4. Allah menghapuskan dosa-dosa kita.
  5. Allah sedarkan kita dan mahu mendengar rintihan hati kita yang semakin mendekatiNya.
  6. Allah mahu memberi iktibar kepada orang lain melalui kita.
  7. Tanda Allah ingat dan sayangkan kita.
Banyaknya rahmat (kasih sayang) Allah kepada kita. Jadi, syukurlah dengan setuap dugaan yang datang. Jangan lari dari masalah dan dugaan, sebaliknya hadapilah dugaan dan cabaran dengan redha, sabar dan usahalah untuk cari penyelesaiannya... 

Insha Allah.. Allah bersama-sama dengan orang yang sabar dan redha...

لا تحزن إن الله معنا

30 Januari 2014

CARA MENDIDIK ANAK DENGAN MEMBERI NASIHAT 30 SAAT


Di antara waktu yg paling mustajab utk didik anak ialah dgn memberi nasihat selama 30 -60 SAAT:

 1. Sebelum anak tidur

 2. Semasa anak SEDANG TIDUR (nasihati anak dgn bercakap dlm hati atau bisik di telinga)

 3. Waktu anak bangun tidur, peluk anak & beri nasihat selama 30--60 SAAT

 4. Selepas anak mandi

 5. Selepas anak solat. Sekali sekala, jika ayah jadi imam solat di rumah, nasihati anak semasa atas tikar sembahyang. Ingat, ayah lebih afdal solat berjamaah di masjid/ surau

6. Selepas anak mengaji. Hati anak jadi murni lepas mengaji.

7. Selepas anak riadah atau bermain,

8. Selepas anak di doakan di kepalanya,

9. Bila anak terangsang emosi (spt lepas kena marah). Pastikan anak2 mkn mlm sebelum maghrib (ikut Sunnah) utk mudah belajar di waktu mlm.

Jika anak tak habis mkn, tak salah utk ibubapa menghabiskan makanan lebihan anak, drp MEMBAZIRKAN makanan tersebut. Adat org Melayu saja yg menegah amalan tersebut. Tapi jika anak2 nak mkn dulu sbb ayah balik lewat atau solat berjemaah di Masjid, ELOK ASINGKAN MAKANAN UTK AYAH.

Janganlah suruh ayah memakan makanan & lauk pauk lebihan anak2. Malahan, makanan utk pembantu rumahpun patut di asingkan utk menghargai mrk. Kurang sopan menyuruh pembantu rumah memakan lebihan tuan rumah.

Inilah adab utk didik anak lebih berakhlak. Moga Allah rahmati kita semua.

 - Dato Fadzillah Kamsah-

Sumber: Rumahtangga Harmoni, Keluara Bahagia...

Pahala Isteri Buat Air Untuk Suami

Sumber: fb
Dasyat kan...
Buat air untuk suami dengan penuh kasih sayang dan keikhlasan sama dengan pahala setahun...

Itulah ganjaran jadi isteri,
Nak lebih pahala redha, taat dan sabar layan suami... 

Itulah hebatnya wanita bergelar isteri...
Nak pahala banyak, jadilah seorang isferi...
Tapi hati-hati juga, sebab Nabi s.a.w pernah kata antara wanita yang masuk neraka paling ramai juga dari kalangan isteri...

Wanita nak masuk syurga senang je...
Solat, puasa, jaga maruah dan taat pada suami... 
Senang kan..
Tapi, part taat pada suami tu yang ramai kantoi... 

Ramai isteri, sibuk cari pahala kot lain, 
Buat amal lah, sedekah lah... 
Tapi rumahtangga dan suami terabai pun tak guna juga...

Jadi, bagi seorang isteri... Nak kejar pahala...
Pelihara rumahtangga... Jaga empat perkara tu... Insha Allah masuklah mana-mana pintu syurga yang disediakan Allah...


Selamat beramal...
Jangan pula gara-gara nak kejar pahala...suami kena kencing manis plak ea... Hehe...

Entry autopublish

Pelik Sangat Ke Cuaca Sejuk Melanda Malaysia???

Cuaca sejuk pagi ni... 17 darjah celcious je...
Kecoh gak kan pasal isu cuaca sejuk melampau di Malaysia... Rata-rata update pasal sejuk pelik di sana sini... 

Tapi aku anak kampung, sejuk itu satu perkara yang biasa kot... Kat kampung aku, memang sejuk sangat-sangat... Menggigil dan boleh kena selsema kalau tak selimut tebal dan pakai baju sejuk... 

Biasa aje aku dengan cuaca sejuk tu... Takde yang pelik pun... Cuma setakat ni walaupun cuaca bawah 20 darjah celcius masih berembun biasa aje.. Belum sampai tahap turun salji pun... Tapi kalau nak turun salji pun, tak heran sebab itu semua Allah punya kerja kan... Buat apa nak pening-pening kepala...

Mungkin, sebab orang dah biasa panas kan, tetiba berlaku musim sejuk, tu yang rasa pelik kot... Tapi bagi aku itu biasa... Tambah-tambah kat kg aku di "Berlin" yang masih dilitupi banyak pokok memang rasa sejuk aje... Kat bandar memang susah la nak rasa sejuk tahap melampau kan... Tapi kat kampung, fenomena sejuk ni adalah biasa... 

P/s: Berlin nama gelaran utk Baling... Hehe.. 

Gunakan Ikut Kesesuaian

Sumber: fb

Gunakan segala yang Allah ciptakan kena pada tempatnya...

Meletakkan sesuatu kena pada tempatnya, itulah dinamakan ADIL...

Meletakkan sesuatu tidak kena pada tempatnya, itulah ZALIM...

Jadi, jangan jadi orang yang zalim pada diri sendiri...

Allah ciptakan sesuatu kena pada kegunaannya dan sesuai dgn tempatnya...


Posted via Blogaway

29 Januari 2014

WW~Gred Solat Kita???~

Di manakah gred solat kita setiap hari...
Kalau rajin, buat jadual...
Dan kira purata gred kita untuk seminggu, sebulan, setahun...
Adakah makin meningkat atau menurun???
Sama-sama kita muhasabah diri dan perbaiki gred solat kita...
Jika dalam peperiksaan kita target gred A... Apa kata dalam solat kita target lebih dari itu kan...

Renungan dan muhasabah diri..


Posted via Blogaway

WW ~Petua Isteri Sentiasa Cantik~

Sumber:fb

Wahai, para isteri jom amalkan...
Pikat en.suami masing-masing ea...

Wahai, en.suami beritahu isteri mu...
Suruh dia amalkan ini...
Supaya dia sentiasa cantik di matamu...


Posted via Blogaway

WW~Sikap Ibu Bapa dan Pengaruh Terhadap Anak~

Sumber: fb

Renungan pepatah Melayu lama:

"Melentur buluh biarlah dari rebungnya"

"Kepimpinan melalui teladan"

"Bagai ketam ajar anaknya berjalan betul"

"Bapa borek, anak rintik"


Posted via Blogaway

28 Januari 2014

Air Mata 3 Solat

Sumber: google

Jangan bazirkan air mata kurniaan Allah...
Jadikan air mata kita juga sebagai ibadah...
Tangislah tapi biar kena pada tempafnya...
Supaya ianya tidak.sia-sia...

Renungan bersama...
Jom amalkan bersama...

Entry autopublish

Santai Petang: Layan Game Kangkung

Sumber: screencaptured form fb
Tak habis lagi isu kangkung... 
Orang Malaysia kan kreatif...
Game aplikasi untuk smartphone...
Game kangkung...
Jom la try main...
Agak-agak boleh kalahkan game Candy Crush dan Game Pou tak???

Entry autopublish

Hukum Simpan Tali Pusat Bayi

Kebiasaan amalan kita masyarakat Melayu, tali pusat bayi yang tanggal akan disimpan elok-elok kan... 

Alhamdulillah... Bila dah dewasa, makin belajar dan terus belajar sesuatu yang baru... Rupanya amalan masyarakat Melayu yang kita amalkan sejak sekian lama itu adalah amalan khurafat yang tiada dalam amalan hukum Islam... 
Screen capture dari Buku Fiqh Wanita...
Klik untuk paparan jelas...
Menurut buku Fiqh Wanita yang aku baca, hukum menyimpan tali pusat harus sahaja itu pun sekiranya tujuan menyimpan tu tiada kena mengena dengan amalan Melayu lama seperti, simpan tali pusat adik beradik untuk elakkan bergaduh, ataupun jika anak sakit yang sukar sembuh bolwh rendam tali pusat tu dan bagi minum... Ini adalah amalan khurafat yang boleh menjejaskan aqidah Islam...

Di dalam Islam, diSUNATkan menanam talu pusat yang jatuh di tempat yang baik, yang jauh dari gangguan binatang buas. Cara menanamnya pula adalah tidaklah seperti menanam uri, sebab tali pusat tu dah kering, maka boleh ditanam begitu sahaja asalkan tempat yg baik dan tiada gangguan binatang buas... 

Jadi, selama ni kita memegang kepada hukun dan amalan yang salah... Oleh itu, wajar kita perbetulkan bila dah tahu kan... Nak simpan boleh, mungkin nak jadikan kenangan ke,tapi jangan percaya seperti kepercayaan orang dulu-dulu tu, boleh menjejaskan aqidah Islam.. NAUZUBILLAH...

Entry autopublish

Petua Sihat Luar Dalam dan Dipermudahkan Urusan

Sumber: facebook
Nak sihat luaran dan dalam...
Cuba bangun pagi dan amalkan ini...
Walau tension macam mana pun malam tadi...

Cuba bangun pagi, amalkan apa yg tersenarai di atas... dan pasti sepnjang hari kita dipermudahkan urusan..insha Allah...

Di sini aku kongsikan amalan moga dipermudahkan urusan sepanjang hari...
Amalkan membaca surah al-Insyirah 10 kali setiap kali selepas solat Fardhu...
Juga niatkan dalam hati moga Allah permudahkan segala urusan kita esok hari.
Ini amalan, maksudnya kena amalkan selalu... Bukan ketika sulit baru nak baca ea...
Sumber: google images
Entry autopublish

27 Januari 2014

Petua Redakan Selesema Bayi

Sumber:google images

Hilangkan Selsema Kerisauan seorang ibu semakin menjadi apabila bayi kecilnya sudah beberapa hari mengalami selesema yang tidak reda. Merengek dan enggan menyusu membuatkan ibu semakin bimbang.  

Amalkan petua untuk menghilangkan selesema di kalangan bayi. Mungkin anda boleh cuba petua ini, mana tahu ia serasi dengan bayi anda.  

1. Guna kapur sirih dengan kunyit. Ambil kunyit hidup dan digesekkan dengan kapur makan. Sapu sepanjang batang hidung bayi.  

2. Madu membantu mengeringkan kahak. Campurkan madu dengan susu bayi atau beri mereka minum madu sedikit setiap hari.

3. Daun sirih juga boleh digunakan untuk tujuan ini. Ambil beberapa helai daun sirih, ramas atau tekan menggunakan tangan dan ambil lendirnya. Sapu lendir sirih tersebut pada sepanjang batang hidung bayi.

Sumber: Majalah PaMa

Info tambahan:
Cara mencegah selesema:
1. Bagi ibu yang menyusukan anak, elakkan minum dan makanan sejuk...seperti minuman berais... Kena la pantang ea demi kesihatan anak...

2. Selalu tutup ubun-ubun dan kepala anak... Sebab ubun-ubun anak masih belum tumbuh tulang sepenuhnya, jadi angin sejuk.mudah masuk dan menyebabkan selesema.

3. Elakkan bawa bayi pergi ke tempat ramai orang...dan elakkan keluar pada waktu malam...

4. Selalu sapukan minyak bayi pada ubun-ubun, tapak kaki dan betis setiap masa... Terutama waktu pagi dan malam...dan pakaikan sarung kaki...


Posted via Blogaway

Benarkah Sebaik-baik Jin Sejahat-jahat Manusia???


Selalu kan kita kata...
Sebaik-baik jin sejahat-jahat manusia...
Tapi lepas baca buku pasal alam jin, manusia dan syaitan... 

Rupanya kenyataan ni tak betul dan zalim. Sebabnya:

  1. Jin dipertanggungjawabkan dengan taklif agama Allah yang memungkinkan mereka ke syurga atau ke neraka. Dalil dari surah ar-Rahman ayat 31-32.
  2. Allah mengiktiraf kewujudan golongan jin yang soleh dan layak ke syurga. Surah Jin, ayat 11 & ayat 14.
  3. Allah mengiktiraf para utusan dan pendakwah daripada golongan jin. Dalil surah al-Ahqaf ayat 29-32.
  4. Generasi awal jin yang memeluk Islam di tangan Rasulullah diiktiraf sebagai para sahabat Nabi oleh ulama Hadis.
  5. Nabi Muhammad s.a.w memuji para sahabatnya daripada kalangan jin yang sensitif terhadap ayat Allah ketika mendengar surah ar-Rahman. Sunan Tirmidzi.
  6. Allah menyediakan syurga untuk manusia dan jin yang beriman. Surah ar-Rahman, ayat 56.
Jadi, kata-kata sebaik-baik manusia sama dengan sejahat-jahat jin tu adalah tak betul... Sebab kita manusia dan jin sama je... Tetap hidup di alam yang sama, ada agama dan dipertanggungjawab oleh Allah untuk memakmurkan bumi Allah... Sama-sama dihitung amalan sama ada ke syurga atau ke neraka... Manusia dan jin yang banyak amalan baik akan ke syurga dan manusia dan jin yang banyak amalan jahat akan ke neraka... 

Sumber: Ringkasan Peta Minda dari Buku Membongkar Rahsia Jin, Syaitan & Iblis dalam al-Quran: Karangan Abdullah Bukhari Abdul Halim Al-Hafiz...


Disebalik Anugerah Anak

Anak anugerah terindah bagi pasangan suami isteri... Sesiapa yang berkahwin pasti inginkan zuriat dan cahayamata... 

Anak pengikat kasih suami isteri... Bila ada anak-anak, nak gaduh lama-lama memang tak jadi.. Memang seronok ada anak... Tapi tahukah rahsia disebalik ada anak... 

Ada anak memang seronok... Tapi rahsia disebaliknya kita tak tahu... Ada anak bererti bertambah bebanan amanah dan tanggungjawab di dunia dan di akhirat... 

Anak yang dilahirkan adalah ibarat kain putih bersih, hati yang jernih tanpa noda... Ibu bapa yang mencorakkan hati, minda dan rohaninya... 

Nampak macam mudah je kan... Tapi, memikirkan zaman sekrang, cabarannya.. Allah yang Mengetahui... Tanggungjawab si bapa lebih bertambah bila ada anak.. Nama pun tanggungjawab... Kena tanggung di dunia dan jawab di akhirat... 

Bila ada anak, seronok orang ucap tahniah... Seronok orang doakn.. Tapi, yang nak didik kitalah sebagai ibu bapa... 

Nampak mudah, tapi... 
Fikirkanlah sendiri bagi yang ada anak...
Di mana korang nak letak anak korang nanti...
Kenapa korang ada anak...
Anak boleh jadi kunci kita ke syurga... Tetapi anak juga boleh jadi kunci yang heret kita ke neraka... 

Renungkanlah... 
Jika kita sendiri pun belum tentu hala tuju nak ke syurga atau neraka...
Bagaimana kita nak didik zuriat keturunan kita untuk ke syurga kan... 


"Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan."
(Surah at-Tahrim: ayat 6)

Sama-sama muhasabah diri...


Entry autopublish

Renungan: "Gajah depan mata tak nampak"

Sumber: fb
Pepatah Melayu: 
"Kuman diseberang laut dia nampak, tetapi gajah depan mata tak nampak"...

Itulah resam dan ragam kebanyakan dari masyarakat diri kita... Kesalahan orang walaupun sekecil-kecil kesalahan dia nampak, tapi salah sendiri dia tak pernah nak muhasabah diri...

Inilah ciri manusia yang ego, dan tak pernah nak muhasabah diri... 
Kesalahan dan kesilapan orang lain dia nampak, tapi kesalahan dan kesilapan diri sendiri tak nampak dan tak pernah pula nak muhasabah diri sendiri... 

Moga kita dijauhkan dengan sikap dan sifat sebegini... Jadilah orang yang sentiasa yang memperbetulkan diri dan dalam masa yang sama, memberi nasihat kepada orang lain...

Renungan bersama... 



Entry autopublish

26 Januari 2014

Ciri-ciri Anak Autisme

Sumber: fb
Ramai yang kurang peka ciri-ciri ni...
Bila masuk sekolah bermsalah la sikit...
Dan lebih parah bila ada ibu bapa tak boleh terima hakikat anaknya pesakit autisme...

Kebanyakkan mereka nampak normal secara luaran... Tapi perkembangan minda mereka berlainan dari budak normal...

Moga kita peka dengan setiap perkembangan ank kita... 


Entry autopublish

Patut dan tak patut dikongsi!!!

Zaman makin canggih, dunia dah takde sempadan dah... Sebab tu semua benda orang eksited nak kongsikan di facebook dan blog...

Kena hati-hati, kengkawan sosial dan mata alam maya yang kita tak pernah jumpa tak semua berjiwa murni... Kawan boleh jadi lawan sebab satu status, atau satu post peribadi di facebook aje...

Screen captured dari Majalah Ujang
Sumber: Sinar Harian
Tak semua kita patut kongsi, nak lagi hal peribadi... Kadang rasa zaman sekarang ni dah takde istilah peribadi atau privasi... Segala hal orang tahu... Makan apa, pergi mana, buat apa dengan siapa semua orang tahu... 

Hati-hati berkongsi... Nak lagi hal duit dan rezeki... Kita tak tahu hati orang... Rambut je sama hitam... Sama juga dengan ke mana kita pergi... Tak perlu distiap gerak geri nak share kat orang... Tambah-tambah perempuan la kan.. Tak bagitau mana nak pergi... Bagitau kepada orang tersayang melalui.call atau sms sudah la ea... Tak perlu share kat semua orang..

Apa yang patut kita kongsikan hal yang baik-baik dan ajak orang buat baik walaupun kita tak baik mana pun...sekurang-kurangnya kita tak buat benda buruk kan... Dan tak post perkara yang buruk dan mendatangkan mudharat pada kita... 

Insha Allah.. Sama-sama kita renungkan... Setiap jari yang menekan butang share atau menaip entry juga dihitung Allah... Di akhirat nanti, mulut ditutup tapi anggota badan yang lain berbicara kan... Jadi, jom kita pastikan apa kita post dapat manfaat oleh orang lain... Jadilah diri kita sebagai penjual minyak wangi, walaupun tak dipakai tapi orang lain dapat bau wanginya, jangan jadikan diri seperti si tukang besi, tak duk dekat tapi tetap terkena percikan apinya... 

Entry autopublish

Mudah dan Mempermudahkan...

Apa yang kita beri secara ikhlas...
Insha Allah kita akan dapat balik secara ikhlas..
Allah Maha Adil...
Dan Allah bersama-sama orang yang adil dan ikhlas dalam memberi...

Ikhlaskan hati...
Dan permudahkanlah urusan orang lain...
Supaya segala urusan kita dipermudahkan...


Posted via Blogaway

25 Januari 2014

Kadar cuti bersalin berbayar seluruh dunia

Sumber: Infografik Astro Awani

Setiap negara ada kelebihan...
Di Malaysia, cuti 60 hari dan 90 hari kira ok la kan... Cuma cuti menyusu je tanpa gaji, kalau bergaji pasti best kan... Nikmat dan dihargai gitu... 


Entry autopublish via mobile

Kepentingan dan Kelebihan Blog Archieve


Update via mobile lagi... Citer pasal blog pula... Blogwalking lintang pukang sejak dua menjak ni... Jenjalan mana yang sempat aje ea... 

Ok...kisah pasal blogwalking..tertarik aku nak citer kan tentang blog archieve... Semasa berjalan-jalan tu, ada blog yang memang ada blog archieve dan ada yang tiada... 

Sebenarnya, bagiku blog archieve yang aku gelarkan "Diary" ni..sangat penting kepada sesuatu blog... Bagi aku yang tak berkesempatan nak follow setiap entry bagi setiap blogger, aku akan refer blog archieve untuk baca semua entry yang terlepas... 

Jadi, blog achieve ni penting bagi aku yang tak sempat nak follow setiap entry bagi setiap satu blog... Bagi yang tiada blog archive ni, memang satu kekurangan aku rasa...sebab orang akan baca entry terbaru sahaja... Dan tiada komen bagi entry-entry lama... Padahal setiap entry kengkadang ada tarikannya yang tersendiri... 

Entry autopublish
Perkahwinan: Petua Mengasihi Suami

Perkahwinan: Petua Mengasihi Suami


1. Bagi seorang isteri, anda perlulah menjamu mata suami anda. Lelaki mudah terangsang oleh penglihatan matanya. Pakailah pakaian yang menarik perhatiannya. Lemparkan senyuman yang bermakna. Berdandanlah dengan sempurna dan selitkan jelingan-jelingan manja

2. Sambutlah kepulangan suami anda dengan gembira dan hantarlah pemergiannya dengan hati yang sedih danmengharapkan kesetiaan. Jangan lupa untuk bersalaman dan berciuman apabila dia pulang dan apabila dia mahu meninggalkan rumah. Uruskan perihal suami anda dari segi makanan dan pakaiannya. Isteri yang bijak menjaga suami akan mengambil berat mengenai dua perkara penting, pertama zakar suaminya dan kedua perut suaminya.

3. Banyak membantu suami anda. Terutamanya apabila suami anda bermasalah. Jangan banyak meminta-minta kerana ini akan menyebabkan suami anda berdukacita. Walaupun anda bekerja, usah boros dalam berbelanja, sama-samalah merancang masa depan bersama suami anda. Rujuklah kepada suami anda dalam hal-hal yang mana anda sendiri kurang yakin atau perkara yang melibatkan kesan terhadap ekonomi rumahtangga.

4. Nyatakan sayang anda kepada suami anda. Ia patut dilakukan setiap hari, walaupun setelah anda beranak cucu. Jangan anggap diri anda terlalu tua untuk itu semua.

5. Apabila berkesempatan, sentuh dan belailah suami anda selalu.Anda boleh mencuri-curi menciumnya ketika tidak dilihat oleh orang lain. Anda boleh memegang tangannya atau bahunya bila berjalan-jalan.

6. Jadikan amalan untuk menidurkan anak-anak anda lebih awal dari masa anda hendak masuk tidur. Amalkan juga masuk tidur bersama suami anda. Inilah antara masa yang paling manis dalam kehidupan berumahtangga.

7. Jika anda meminta pertolongan dari suami anda dan suami anda membantu tetapi tidak sempuna perbuatannya, jauhilah dari berleter atau marah kepadanya. Ini akan hanya menyebabkannya berjauh hati dan merajuk.

8. Jagalah anak-anak anda dengan baik dari segala segi. Elakkan dari sentiasa memarahi anak-anak anda, gunakan strategi memujuk dan mendorong. Jika anda selalu marahkan anak-anak anda di depan suami anda, suami anda mungkin merasa kurang senang, lagipun anak anda adalah anaknya yang disayanginya.

9. Selalulah memicit-micit dan mengurut suami anda. Amalkan mandi bersamanya dan menggosok-gosok badannya.

10. Apabila anda masuk tidur bersama suami anda, bukalah segala pakaian anda dan berselimut bersama suami anda. Ciumlah dengan ciuman yang hangat, iaitu ciuman yang memberikan pengertian bahawa "hanya kaulah satu-satunya kekasihku".

11. Bila anda tidur, sentiasalah mengadap suami anda. Jika pun anda hendak membelakanginya minta izin darinya atau anda berpusing sambil menyentuhnya. Cubalah tidur berbantalkan bahu suami anda, anda akan merasakan kenikmatannya.

12. Elakkan bercerita mengenai suami anda kepada orang lain. Jika perlu pun, ceritalah perkara-perkara yang baik sahaja. Itulah tanda anda benar-benar mengasihi suami anda.

13. Sekiranya suami anda berhajat untuk "bersama" anda,layanilah dia dengan baik walau bagaimanapun kesibukan dan keletihan anda. Banyak perceraian atau kes poligami berpunca dari isteri yang kurang faham dengan keperluan suaminya di sudut hubungan intim. Kurangnya layanan dan banyaknya alasan menyebabkan suami berasa bosan terhadap anda.

14. Sesekali, ajaklah pula suami anda berjima'. Jika anda merasa malu untuk menyatakannya, lakukan godaan dengan halus. Biasanya seorang lelaki akan memahami tanda-tanda anda memerlukan jima'. Ini akan membuatkan suami anda merasa bahawa dia diperlukan.

15. Apabila anda bersetubuh dengan suami anda, janganlah biarkan dia bersendirian melayarkan bahtera, sedangkan anda cuma menyuakan tubuh anda untuk disetubuhi dalam keadaan mahu tidak mahu. Hal ini akan sungguh mengecewakan suami anda. Dia akan merasa bahawa dirinya tidak dihargai, sedangkan pada fikirannya persetubuhan itu ialah jalinan kasih dua jiwa yang memanisfitasikan cintanya.

16. Ketika suami anda sakit, tunjukkanlah kesungguhan anda untuk merawatnya dan membangkitkan semula semangatnya, melahirkan kesedihan anda dan harapan anda agar dia lekas sembuh. Dia akan ingat kepada anda dan begitu mengasihi anda kerana dia tahu bahawa anda bukan saja mengasihinya sewaktu dia sihat.

17. Apabila suami anda meninggal dunia, jagalah anak-anak anda dengan baik serta berterusanlah menjaga silaturrahim bersama keluarga suami anda. Mudah-mudahan nanti, anda akan menemui suami anda di syurga.

سومبر:موكابوكو
Pemahaman Mudah Tentang Aurat

Pemahaman Mudah Tentang Aurat

video

Jom faham betul-betul konsep tutup aurat...
Mohon terasa dan berubahlah ea...
Sebelum ajal datang menjemput...
Berubah sebelum terlambat...

Dah dok kecoh pasal salji dan segala kepelikan tu... Memang tak mustahil pun... Tapi peringatan... Tanda kiamat makin dekat dah...

Jadi, jom perbetulkan aurat kita...
Faham betul-betul pasal aurat kita ea...
Jom berubah!!!
Anda mampu lakukannya!!!

Sumber video:Facebook

24 Januari 2014

Tips Hasilkan Susu Ibu Selepas Bersalin

Sumber: google images
Alhamdulillah, susu ibu adalah anugerah dan rezeki terindah buat ibu dan bayi selepas bersalin... Tetapi tak semua ibu akan terus ada susu ibu selepas bersalin... Pengalaman penulis sendiri, anak pertama terus dianugerahkan dengan susu ibu sebaik sahaja melahirkan, tetapi kelahiran kedua tidak begitu... Kena usaha untuk hasilkan susu ibu... 

Di sini, ada beberapa tips yang dikongsikan berdasarkan pengalaman sendiri... Tips untuk hasilkan susu ibu selepas bersalin...

1. Niat
Niat untuk menyusu anak sejak dari awal kandungan... 

2. Semangat
Niat dan semangat perlu seiring... Jika berniat tapi tiada semangat juang untuk menyusu badan, susah juga nak hadapi dugaan awal hasilkan susu badan.

3. Set Minda
Mind Setting itu penting. Bila minda kita dah disetkan, yang kita nak susukan dengan susu badan, walau macam mana diduga kita akan kuat hadapinya. Susu tiada selepas melahirkan dibuang jauh-jauh. Yakin dan set minda bahawa susu badan kita ada dan sentiasa ada untuk anak kita.

4. Banyakkan minum air kosong
Banyakkan minum air. Buang jauh-jauh pesanan orang tua, bahawa lepas bersalin jangan minum air banyak takut kembang rahim.. Buang jauh-jauh mitos tu...sebab badan kita sangat perlukan bamyak air terutama untuk hasilkan susu badan...

5. Makan kurma
Amalkan makan buah kurma sebaik sahaja melahirkan. Makanan sunnah yang memang terbaik untuk tubuh badan kita dan sesuai utk semua...

6. Bertungku
Bertungku selepas bersalin, tak kira bersalin normal atau secara pembedahan... Untuk usaha hasilkan susu badan, sentiasa buat urutan dengan geselkan tungku panas di tapak kaki... Tujuannya untuk melancarkan peredaran darah keseluruh badan... Teknik ni ala-ala refleksiologi... 

7. Kerapkan menyusu
Walaupun selepas melahirkan tiada susu, jangan putus asa...bagi juga bayi isap susu badan... Sebab air liur bayi bertindak balas dengan otak untuk menghasilkan susu badan... 

8. Doa dan tawakal
Selepas berusaha, berdoalah dan bertawakallah kepada Allah... Sambil menyusu badan banyakkan zikir dan istighfar... Amalkan zikir "Ya Matin" serta istighfar ketika menyusu bayi... 

Inilah antara usaha-usaha yang aku sendiri buat... Menyusu badan perlukan semangat yang kuat. Sebab sepanjang penyusuan memang kita akan diuji dan diduga. Jadi dengan semangat, doa dan tawakal... Insha Allah...penyusuan kita akan dipermudahkan... Insha Allah... 

Bukan Hak Milik Kita

Sumber:fb

Apa sahaja yang kita ada di dunia bukanlah hak milik kita...
Semuanya anugerah dari Allah Yang Esa...
Pinjaman semata-mata...
Selagi mana diberi pinjaman itu, maknanya selagi itu jugalah pinjaman itu kita kena redha bahawa, pinjaman itu adakalanya ditakdirkan kita perlu berkongsi...

Harta, suami, isteri, anak,kebahagiaan, kesusahan semuanya dari DIA...
Maka semua tu, kita tak boleh anggap ianya hak milik kita, tapi hanya pinjaman sementara dari Allah yang Maha Pemurah...

Segala apa yang ada, bukan hak milik tapi anugerah dari DIA...
Syukur, redha dan kongsikanlah apa yang ada kerana ianya bukan hak milik kita... Bila-bila masa sahaja Allah boleh ambil balik tanpa minta izin kita pun...

Hargailah selagi ada...
Jangan dikesali, ditangisi apabila ditarik segalanya...
Kerana, semuanya bukan hak milik kita...


Posted via Blogaway

23 Januari 2014

Perbetulkan Niat!!!

Sumber:fb

Dalam segenap hal...
Refer semula niat kita...
Niat hanya Allah yang tahu...
Tapi jangan sampai orang sangsi dengan niat kita...
Sebabnya manusia memang banyak bersangka-sangka...

Apa-apa pun...
Sembunyikan kebaikan itu yang terbaik...
Kita mampu buat baik, tapi sembunyikan itu lebih baik walaupun niat kita berkongsi itu sebenarnya nak ajak orang buat baik...

Ajaklah orang buat baik,
Tapi sembunyikan kebaikan yang kita buat...


Posted via Blogaway

Doa Amalan Perlindung Diri

Sumber: fb

Jom amalkan secara Istiqamah...
Biar sedikit asalkan istiqamah...

Mohon perlindungan hanya dari Allah...
Bukan doa ini kita sandarkan, tapi sandarkan doa ini kepada Allah...
Hanya Allah yang berkuasa, untuk melindung diri kita dari bala merbahaya...
Sebaiknya amalkan doa ini setiap kali melangkah keluar rumah, dan menaiki kenderaan... Juga ketika berada di tempat orang ramai dan yang terdedah dengan maksiat...


Posted via Blogaway

Renungan: "Sakit"

Sumber: fb

Kesenangan juga ujian dari Allah...
Dan ramai yang kecundang kerana terlalu leka dengan kesenangan yang Allah kurniakan...

Jadi, bersyukur jika kita diuji dengan kesakitan, kesedihan, kesusahan...
Dan berwaspadalah jika Allah kurniakan kesenangan, kelebihan,kemewahan dan kebahagiaan...

Senang atau susah, kaya atau miskin, lapang atau sempit, bahagia atau derita semuanya ujian dan dugaan Allah...

Sabar, redha, syukur...


Posted via Blogaway

20 Januari 2014

Untung Atas Angin Tak Halal

Sumber: fb

Peringatan untuk yang suka buat bisnes...
Tambah-tambah bisnes internet..
Memang berkembang sungguh... 
Hati-hati berniaga terutama perniagaan intenet... Pastikan halal baru join ea...
Jangan kelabu mata sebab nak kaya cepat...
Biar bermula dari bawah...
Merangkak dari anak tangga pertama...
Asalkan kalau kita jatuh, tak sakit sangat... 

Sebab tu, kaji dulu sesuatu bisnes dan produk... Sebelum.join... 
Ingat!!! Rezeki haram yang masuk ke dalam tubuh, akan jadi darah daging dan keturunan kita... 

Renungkanlah...
Biarlah miskin harta dunia... Asalkan kaya di akhirat sana...
Syukurlah dgn kehidupan yang asalkan...
Asalkan kita hidup tak meminta-minta...

Bila Si Anak Dah Pandai Bergaya...

Kaletah Faiqah yang suka bergambar

Petang-petang gini...
Nak hilangkan penat dan lelah..
Ialah dengan lihat gelagat si anak...

Inilah kaletah si Faiqah...
Yang makin pandai bergaya...
Bila suruh cantik sikit, mula la suruh amik gambar dia...

Penuh aje handphone dengan gambar dia... Sikit-sikit gambar dia... Da je ragam dan kaletah dia...

Hilang penat, lihat si anak...
Itulah harta tak ternilai...
Dan disebab itulah juga,ramai yang sanggup berhabis duit untuk dapatkan anak... Sebab anak sangat berharga dari wang ringgit...

Semoga berjaya buat masih TTC...
Insha Allah satu hari kamu pun akan nikmati anugerah ini...


Posted via Blogaway

Kambing Sotong Kurita

Sumber: fb

Kebesaran Allah mengatasi segalanya...
Untuk hamba-hamba Nya yang berfikir...

Setiap yang Allah ciptakan bukti kehendak dan kebesaranNya...

Hanya mereka yang berfikir...
Akan menambah keimanan dan ketaqwaan kepada Allah..

Renungkanlah...


Posted via Blogaway

JAWATAN KOSONG & TEMUDUGA TERBUKA!!!

Sumber:google images

JAWATAN KOSONG YANG DITAWARKAN :

Menjadi ahli abadi di 

1-Jannatul Firdaus
2-Jannatul Naim
3-Jannatul Maawa
4-Jannatul Khuld
5-Jannatul Darussalam
6-Daarul Muaqaamah
7-Al-Muqqamul Amin
8-Jannatul Adnin 

Empat Ganjaran Yang bakal dinikmati 

1-Nikmat Kubur
2-Perlindungan di Mahsyar
3-Keselamatan di titian Sirat
4-Syurga yang abadi 

Kelayakkan temuduga 

1-Iman
2-Amal soleh
3-Taqwa 

Lokasi Temuduga 

1-Barzah 

Panel Penemuduga 

1-Munkar
2-Nakir 

Dokumen Penting 

1-Suratan Amal Sepanjang Hayat 

6 soalan bocor 

1-Siapa Tuhan kamu?
2-Apa agama kamu?
3-Siapa Nabi kamu?
4-Apa kitab kamu?
5-Di mana kiblat kamu?
6-Siapa saudara kamu? 

Anda tidak perlu melarikan diri dari temuduga ini. Anda akan dijemput oleh Petugas Khas yang akan menjalankan tugas ini iaitu Izrail. Jemputan akan berlaku bila-bila masa sahaja dari sekarang... bersedialah.....tiada surat panggilan temuduga utk ini....bila2 masa n dimana2 saja.....

Harap maklum

Sumber:fb


Posted via Blogaway