07 Januari 2014

Kereta Cantik Berbulu Mata

Sumber:fb

Comei tui la kete nih...
hihi... tergoda ai dengan bulu mata lentik tu...
rasa nak ngorat je... hihi


Posted via Blogaway
Alatan yang Boleh Tingkatkan Kreativiti dan Minda Anak

Alatan yang Boleh Tingkatkan Kreativiti dan Minda Anak

Seperti yang pernah aku coret kat entry-entry sebelum ni... aku sebolehnya cuba elakkan faiqah belajar melalui gadjet... aku dan suami banyak menggunakan pendekatan tradisional dari guna alatan moden walaupun ada yang kata, iPad dan gadjet boleh bantu perkembangan anak-anak jadi lebih cepat belajar.. 

Dalam mendidik Faiqah, aku banyak guna peralatan yang sedia ada... apa sahaja alat yang ada kat rumah... dia gunakan untuk kreativiti dia... Beberapa alatan rumah yang biasa Faiqah gunakan untuk cetuskan kreativiti dan perkembangan minda dia... 


1. Straw atau penyedut minuman
Aku tak beli tapi setiap kali singgah kat kedai beli air, akan amik 2 batang straw... dan biasanya lepas minum, aku beri straw pada Faiqah... dan dari situ dia akan buat sesuatu... 

2. Stokin
Dia memang suka sepahkan pakaian yang kecik-kecik... anataranya sarung kaki dan handsock kepunyaan aku lah... mula-mula dia akan main lipat-lipat, kemudian dia akan gabungkan dengan permainan lain untuk hasilkan sesuatu yang baru.

3. Bongkah kayu
Yang ni suami aku ada belikan.. sebabnya dia suka membina sesuatu dari bahan-bahan yang sedia ada.. jadi untuk menyokong minat dia tu, suamiku belikan bongkah kayu yang kecil-kecil untuk tambahkan kreativiti dia...

4. Barangan plastik
Barangan plastik ni, terdiri dari pinggan, cawan, dan besen kecil serta tuppurware plastik... habis dia sepahkan dari rak pinggan.. tapi banyak kreativiti dia lahir dari sini... mula-mula memang main masak-masak je.. tapi akhirnya dia susun-susn dan jadilah sesuatu yang kita tak jangka...

5. Botol plastik
Dia suka main dengan botol plastik.. buka penutup, masukkan sesuatu dan tutup... jadi dengan botol ni, banyak permainan aku ajarkan.. antaranya bowling dan alat musik dengan botol plastik yang kosong.

6. Tanah liat
Plastesin atau tanah liat boleh juga tingkatkan kreatviti anak... tapi aku masih belum perkenalkan pada Faiqah sebab Faiqah masih lagi suka memasukkan sesuatu ke dalam mulut... so, masih belum selamat nak perkenalkan kepada dia... 

7. Kertas
Setakat ni hanya ajar melukis dan mewarna... tunggu usianya 2 tahun 6 bulan akan perkenalkan origami iaitu teknik melipat dan juga menggunting... 

Sebenarnya, banyak benda disekeliling boleh digunakan untuk perkembangan minda.. kurangkan gadjet dan tv... lebihkan kepada aktiviti fizikal... Ini hanya perkongsian cara aku mendidik anak... walaupun moden, tapi tradisional tetap ada kelebihannya... bab gadjet dan teknologi, suatu hari dia pasti akan kuasainya sendiri...sebab benda tu boleh di explore sendiri...tanpa perlu diajar pun.. 

Hukum Memegang Gadjet yang Ada Perisian Al-Quran

Screencapture dari buku Fiqh Wanita

Hukum ni berkaitan dengan semua,  tetapi khusus kepada wanita yang dalam keadaan uzur syar'i (haid,  nifas,  wiladah, janabah)...

Jelas ea... hukumnya harus,  tapi tetap kena jaga adab sebagaimana kita memegang al-Quran seperti menutup aurat dan memegang dengan sopan walaupun tidak diwajibkan berwuduk...


Posted via Blogaway

6 PERASAAN yang boleh MENIPU DIRI.


1. Merasa DEKAT dengan ALLAH, padahal JARANG melakukan keTAATan.

2. Merasa sudah banyak PAHALA, padahal JARANG untuk BERAMAL.

3. Merasa menjadi Kekasih Allah, padahal sering MELANGGAR ketentuan-NYA.

4. Merasa selalu bersama orang-orang yang TAAT, padahal ketika bergaul sering berbuat MAKSIAT.

5. Merasa mudah mendapat AMPUNAN, namun terus menerus melakukan DOSA tanpa penyesalan.

6. Merasa dirindu taman-taman SYURGA, namun amalan sehari-hari bagai menyemai benih NERAKA.

Semoga kita semua dilindungi dari perasaan sombong dan semoga kita selalu merasa kurang dalam beramal. Aamiin.


Sumber:fb

8 Amalan Penambah Rezeki


1. Memperbanyak istighfar dan bertaubat.
Firman Allah: Maka aku katakan pada mereka:
"Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah maha Pengampun, nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu, dan membanyakkan harta dan anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula didalamnya) untukmu sungai-sungai"  (Surah Nuh:10-12)

2. Meningkatkan ketaqwaan.
Firman Allah: "Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar, dan memberinya rezeki daripada arah yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan) nya" (Surah At-Thalaq:2-3)

3. Gemar membuat tali silaturahim.
Rasulullah SAW bersabda: Barangsiapa yang ingin dilapangakan rezekinya dan ingin dipanjangkan umurnya, maka hendaklah ia menyambung tali silaturahim. (Riwayat Bukhari&Muslim)

4. Menunaikan ibadah haji dan umrah.
Rasulullah SAW bersabda: Lakukan haji dan umrah, kerana keduanya akan menghapus kefakiran dan dosa sebagaimana api menghilangkan karat besi,emas dan perak. (Riwayat Ahmad)

5. Gemar mendermakan harta.
Firman Allah SWT: Katakanlah: "Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendakiNya diantara hamba-hambaNya dan menyempitkan bagi (siapa yang dikehendakiNya)". Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya dan Dialah pemberi rezeki yang sebaik-baiknya. (Surah Saba':39)

6. Membiasakan ibadah dengan benar.
Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya Allah berfirman "Wahai anak adam, sibukkanlah untuk beribadah kepadaku nescaya Aku akan penuhi dadanya dengan kekayaan dan Aku tutup kefakiranmu.jika tidak kamu lakukan, nescaya akan Aku penuhi pada kedua tanganmu kesibukkan dan tidak Aku tutup kefakiranmu."
(Ahmad)

7. Hijrah di jalan Allah (fisabilillah).
Firman Allah SWT: Barangsiapa berhijrah di jalan Allah, nescaya mereka mendapat di muka bumi ini...

Sumber: FB Dr. Tengku Asmadi

Setiap rezeki yang Allah kurniakan, bukan semuanya mutlak untuk kita, tapi ada bahagian orang lain di dalamnya... maka banyakkan infaq kan harta untuk pembersihan rezeki dan melapangkan rezeki... Rezeki yang Allah berikan kepada kita, bukan hanya kekayaan dan wang ringgit tetapi nikmat iman dan Islam, kebahagiaan dan ketenangan juga rezeki dari Allah... Maka, jadikanlah diri kita sebagai hamba yang sentiasa bersyukur, kerana tak terhitungnya nikmat dan rezeki yang Allah kurniakan setiap hari... 

06 Januari 2014

Hukum Jual Beli Pakaian yang Tidak Menutup Aurat

Sumber: google images

Menjual tudung yang sempurna bukaannya, elok tebalnya dan saiznya namun kemudian pembeli menggunakannya secara tidak sempurna dan membuka aurat, jelas hukumnya bukan ditanggung oleh penjual. Ia adalah tanggungjawab pembeli sendiri.

Malah terdapat juga pembeli yang membeli tudung nipis untuk dipakai bersama tudung lain agar ia menjadi tebal. Ini juga sukar ditentukan kecuali jika si pembeli sememangnya sudah terlihat cara pemakaiannya semasa membeli. Takala itu sebahagian ulama berfatwa adalah haram menjual pakaian yang tidak menutup aurat kepada pembeli yang kita sudah ketahui dengan jelas akan menggunakan di khalayak ramai, sebahagian ulama lain mengatakannya makruh.

Perbincangan para ulama dalam hal ini boleh dilihat semasa perbahasan tentang hukum menjual anggur kepada pembeli yang sudah diketahui akan menggunakan anggur itu untuk pembuatan arak.

Ulama yang menyatakannya sebagai harus tetapi makruh adalah Imam Abu Hanifah dan sebahagian ulama mazhab Shafie. Mereka berpandangan adalah makruh menjual anggur kepada pembuat arak dan menjual senjata kepada golongan yang berperang dengan umat Islam kerana keyakinan sahaja belum tentu akan terlaksana. Ini adalah berdasarkan kaedah/formula fiqh: ‘Seseorang itu dihukum berdasarkan niatnya'.[1]

Dr Ramadhan Hafiz Abd Rahman[2] menyebut ulama mazhab Syafie berpandangan demikian hasil kefahaman mereka dari apa yang disebutkan oleh Imam As-Syafie berikut:-

أكره بيع العصير ممن يعصر الخمر

Ertinya : "Aku benci penjualan anggur kepada mereka yang memerah untuk dijadikan arak" [3]

Dalam erti kata lain, penjual tersebut menjual anggur serta mematuhi segala syarat-syarat jual beli Islam. Apa yang akan dilakukan selanjutnya oleh pembeli adalah di luar bidang urusan penjual.

Namun sekiranya penjual itu ketika berlakunya aqad jual-beli berniat jahat untuk menjual dengan tujuan menyumbang kepada kerosakan dan kejahatan yang akan dilakukan oleh pihak pembeli, maka niatnya adalah haram atau maksiat tetapi aqad tersebut tetap sah. Contohnya barang yang dijual dan disembunyikan kecacatan (‘aib) barangan tersebut, di mana hukum ke atas aqad tersebut adalah satu perkara dan kesan daripada aqad tersebut adalah perkara yang lain. [4]

Al-Shirazi mengatakan: "Makruh (yukrah) menjual anggur untuk dibuat arak, kurma untuk dibuat arak (al nabiz) dan menjual senjata kepada golongan yang memusuhi Allah. Ini adalah kerana penjualan tersebut dianggap membantu ke arah maksiat. Sekiranya dijual kepada golongan tersebut, jual beli tersebut dianggap sah, kerana bukanlah penjual yang menghasilkan arak, dan bukanlah dia memerangi Allah dengan senjatanya.[5]   

Kesimpulannya, sekiranya anda bersangka agak kuat bahawa pembeli tidak akan menggunakannya untuk menutup auratnya dengan baik, maka jualan itu menjadi makruh.  


[1] Wahbah al Zuhaily, al Fiqh al Islamiy wa Adillatuh, p. 5:3458

[2] Al-Buyu' Al-Darrah, hlm 265, cet Dar As-Salam

[3] Mukhtasar Al-Muzani, 1/84 ; Al-Majmu', An-Nawawi, 9/334

[4] al Muhazzab, Al Syirazi,, 1/267, Mukhtasar al Tahawi, al Tahawi, hlm.280.

[5] Ibid, As-Syirazi, 1/267; Al-Majmu', 9/ 345

Sumber rujukan: Zaharuddin.net

Kesimpulannya, jelaslah hukum menjual pakaian tidak menutup aurat adalah HARAM sekiranya kita tahu pembeli kita tu memang tak tutup aurat.. Seolah-olah kita merelakan dan menyokong perkara yang haram juga..walaupun sesetngah ulama ada kata makruh, tapi sebaiknya elakkanlah jual pakaian yang tidak menutup aurat dengan sempurna, kerana sudah pasti kita nak rezeki yang jelas halal bukan syubhah kan...  Jadi untuk mengelakkan perkara ni, dan berlaku was-was juallah pakaian yang betul-betul mengikut syariat... kerana andai kata pembeli tu pakai pakaian tu dan mendedahkan auratnya yang dibeli dari kita, kita pasti trut bersubahat... elakkan perkara yang was-was dan syubhah dalam jual beli... 

Boleh juga rujuk di SINI, SINI

Santai Petang: Gaya Memandu

Sumber: fb

Yang mana satu gaya memandu anda???
Bagi aku semua jenis tu ada...
ikut yang mana selesa time tu....

Yang mana gaya korang???


Posted via Blogaway

Set Bersalin Pilihan

Alhamdulillah... dok menghitung dtik debaran dah ni... si adik pula kuat pula mengacah ummi... boleh plak main cak-cak dia... tapi dok pesan juga, bagi la hint kalau nak kuar ea dik, jangan nak buat suprise kat sekolah plak... hehe....

Ok, dah hampir nak bersalin ni, pasti ibu-ibu lain pun dalam dilema, nak pilih set bersalin apa la kan... aku pun begitu gak.. sejak masuk 8 bulan lagi aku dah survey beberapa jenama set bersalin... usha-usha harga, kuantiti dan juga tengok review dari group ibu-ibu serta survey dengan pak cik gugel...

Susah juga nak buat keputusan... dalam dok memilih tu, ada dua set yang menarik hati, set bersalin D'Herbs dan juga Set bersalin Anugerah.... harga pula lebih kurang, cuma set bersalin anugerah mahal sikit berbanding D'Herbs...

Lepas survey jenis barang ada dalam set tu, aku berbincang dengan suami juga... tapi memandangkan ada produk untuk kegunaan luaran dan ada yang kena telan.. akhirnya aku pilih aje satu-satu.. tak amik set... Aku beli empat produk dari D'herbs... semuanya produk untuk kegunaan luaran sahaja... faktor utama aku beli produk ni, sebab boleh beli online, cepat dan mudah... 


Untuk produk kesihatan dalaman ataupun untuk ditelan, aku memilih produk Bioasli dan Shaklee... Aku memilih Kapsul Minyak Kelapa Dara Bioasli dan juga Kopi Susu Kambing + Madu Bioasli... Produk Shaklee pula aku hanya akan ambil Alfalfa Shaklee tapi selepas 3 bulan baru aku ambil ni... 



Yang selebihnya, memang aku berpantang tradisional sahaja... Aku bertungku dan mandi herba serta berurut sahaja masa berpantang anak sulung... tak menggunakan sebarang set bersalin pun... Bila Faiqah hampir setahun baru aku amalkan supplement untuk kesihatan dalaman iaitu Softgel Bioasli dan Alfalfa Shaklee dan kadang-kadang aku selang selikan dengan Herbalife untuk sarapan pagi... 

Sebenarnya, boleh je nak berpantang tanpa produk ni, tapi kena kuat semangat la... kena pantang betul-betul bab pemakanan... kena tahan nafsu... kalau tak boleh nak berpantang makan, maka haruslah ambil supplement untuk recover balik badan kita kan... tapi ingat pesan mak... jangan bergantung sangat dengan supplement, sebab nanti badan boleh jadi lemah... jadi aku hanya ambil supplement yang betul-betul herba... macam VCO, Alfalfa tu memang betui la herba.. bau pun dah menyengat hidung dah... 

Lain-lain aku berpantang makan, ais dan makanan/minuman sejuk memang tak makan...selama setahun... lepas sethun baru aku makan... dalam bab berpnatang ni, suamiku la banyak jadi penasihat... sebab dia tengok sendiri macam mana mak aku dah veteran pun tenaga mengalahkan orang muda... Jadi, nak sihat dihari tua, jaga diri waktu berpantang ni betul-betul... 

p/s: antara faktor aku pilih produk-produk ni sebab mudah nak beli sebab online sahaja... 
autopublish entry

7 Jenis Wanita yang Sering Diceraikan Suami!!!

Sumber: google images

Berikut ini tujuh jenis wanita yang sering diceraikan suami.

1. Tidak punya rasa malu . Yang tidak malu melakukan hal-hal yang dilarang ALLAH. Dia jauh dari sifat takwa dan banyak melakukan maksiat.

2. Ausyarah (kotor) iaitu tidak pandai mengatur rumah, malas mengemas diri, dan malas melakukan apa-apa sehingga dirinya, anak-anak dan rumahnya kotor dan tidak menyenangkan.

3. Asysyakasah (berani/mencabar) iaitu suka membebankan suaminya di luar kemampuannya sehingga mendorong suami melakukan hal hal yang dimurkai ALLAH.

4. Innah (berani/mencabar) yang tidak mahu diperintah suaminya untuk melakukan hal-hal yang baik. Berani melanggar apa yang diperintahkan, bahkan menentang si suami dengan tetap melakukan maksiat.

5. Bitnah (mementingkan isi perut dan banyak menuntut) yang tidak suka berinfak dan enggan mengeluarkan zakat. Selalu terkumpul harta kekayaan dan mengenyangkan perut dengan makanan-makanan yang tiada habisnya. Tidak terlintas dibenaknya untuk menyumbangkan kepada fakir miskin dan anak yatim. Untuk memenuhi segala keinginan nafsunya, dia mendorong suaminya untuk melakukan hal-hal yang boleh mendatangkan kemurkaan ALLAH.

6. Bahriyah (mendorong suami untuk berbuat jahat) iaitu selalu menghalang suami untuk berbuat baik. Jika melihat suami menyisihkan beberapa peratus dan pendapatan untuk zakat dan infak, dia sibuk mencerca dan mengadu pada suami tentang keadaan ekonomi rumah tangga, keperluan anak yang semakin membesar, pakaian yang telah koyak, kasut yang telah usang dan sebagainya sehingga suami menjadi ragu- ragu.

7. Tidak aktif iaitu malas berbuat apa-apa. Tidak mempunyai keinginan untuk menambah ilmu duniawi maupun ukhrawi .

Sumber : Majalah Fatwa Jilid IV No 12 I Zulhijjah 1429 H

Moga kita sentiasa perbaiki diri dari tergolong dari ketujuh-tujuh jenis wanita ini.. Nauzubillah... jauhkan aku dari sifat-sifat tercela ini... dan Ya Allah, jadikan aku wanita penyejuk mata dan hati suamiku.... ameen... 

Motivasi Pagi: Merancang dengan CINTA

Sumber: FB

Usah kecewa jika apa yang kita rancang tak seperti yang diharapkan...
Kerana Allah tahu apa yang terbaik untuk kita...

Setiap perancangan bersandarlah kepada Dia;
kerana Dia Maha Mengetahui segalanya...

05 Januari 2014

10 Ciri Orang Selfish!

10 Ciri Orang Selfish!

Sumber: google images
Pernahkah kamu berhadapan dengan orang yang tidak tahu menghargai dan menghormati perasaan orang lain ?

Kalau pernah, pasti kamu tahu ciri-ciri mereka bukan ? menyakitkan hati betul! Namun jangan ‘makan hati’. Biarkanlah dia dengan caranya janji kamu bukanlah golongan seperti itu. Jika tidak, sia-sia sahaja kamu bercerita tentangnya bukan ?

Ni 10 ciri orang yang selfish!!!

  1. Tidak pernah mengucapkan terima kasih pada sesiapa yang membantunya.
  2. Sentiasa tidak berpuas hati dengan kejayaan dan kesenangan orang lain.
  3. Tidak mempunyai rasa percaya pada orang lain.
  4. Lebih suka membanggakan dirinya sahaja.
  5. Merasakan dirinya paling hebat berbanding orang lain.
  6. Suka menghamburkan kemarahan pada individu lain, walhalkan orang itu tidak bersalah.
  7. Meletakan kesalahan di bahu orang lain dan tidak pernah mengaku kesalahan sendiri.
  8. Suka mendapat pujian walaupun atas kejayaan orang lain.
  9. Suka mencari kesalahan orang lain.
  10. Tidak terbuka dan susah menerima idealogi orang lain

Muhasabah diri.. moga kita tak tergolong dengan orang yang pentingkan diri sendiri... Tapi spesis ni boleh ditemui di jalan raya....!!!
Kahwin Berjemaah Lima Beradik Serentak!!!

Kahwin Berjemaah Lima Beradik Serentak!!!


ALOR SETAR - Majlis perkahwinan anak pasangan, Che Ariffin Abd Manaf, 54, dan Sharifah Fatimah Syed Hussain, 50, di Seri Aman, Lorong Seri, dekat sini, dimeriahkan dengan sambutan lima menantu serentak.

Kelima-lima anak pasangan, Farhana, 28, Mohd Farhan, 25, Mohd Syafiq, 24, Mohd Anis, 22, dan Mohd Anas, 20, dikatakan menyuarakan hasrat mereka untuk mendirikan perkahwinan secara serentak.

Lima adik beradik berkenaan turut mencipta sejarah tersendiri apabila diarak bersama pasangan masing-masing sejauh 200 meter (m) sehingga ke kediaman mereka dalam cuaca panas terik.

Suap air Yasin

Kira-kira jam 1 petang, perarakan dimulakan dengan anak kedua dari tujuh beradik, Farhana bersama pasangannya, Mohd Shafarin Mansor, 29, diikuti adiknya, Farhan dengan Fatin Fadlilah Mohd Salleh, 25.

Kemunculan Mohd Syafiq dan Syazwani Ghazali, 24, dituruti Mohd Anis bersama Siti Aishah Mohd Noor, 21, serta tidak ketinggalan Mohd Anas dengan isterinya, Nurul Nadjua Izda Mohd Izham, 19.

Kesemua pasangan pengantin dilihat segak mengenakan persalinan berwarna kelabu, manakala ibu bapa mereka sedondon berbaju biru semasa meraikan kehadiran tetamu.


Lebih menarik perhatian, apabila bapa, Ariffin dan ibu, Sharifah, lima adik beradik berkenaan menyuapkan air bacaan Yasin kepada setiap anak dan menantu baru mereka.

Tanda terima menantu

Ariffin berkata, gimik memberi anak dan menantunya minum air Yasin diadakan buat julung kalinya sebagai cara dia gembira menerima kehadiran warga baru dalam keluarga mereka.

Katanya, dia sengaja merancang dan melakukan acara gimik sedemikian sebagai tanda dirinya dan isteri merestui perkahwinan lima anaknya bersama pasangan pilihan hati mereka.

Lebih menggembirakan, katanya, apabila majlis perkahwinan anak menantunya diserikan lagi dengan kehadiran lebih 6,000 tetamu termasuklah ahli keluarga, saudara mara mahupun kenalannya.

Walaupun berhabis kira-kira RM100,000, namun ia berbaloi apabila anaknya gembira, dan puas hati dapat memuaskan hati tetamu.

Teman sekampung jadi pilihan

Berbanding pasangan lain, anak keempat dari tujuh beradik, Mohd Syafiq dan Syazwani antara menjadi tumpuan ramai sebab tinggal sekampung, manakala jarak kediaman mereka hanyalah sekitar 100 meter (m).

Ketika menceritakan detik pertemuan mereka, pasangan terbabit ketawa, malah kelihatan tidak menyangka jodohnya antara mereka kerana ia seakan-akan cinta pandang pertama.

“Saya sering membawa anak saudara bersiar-siar, manakala isteri juga rapat dengan anak saudaranya. Rasanya hati saling terpaut apabila mata bertentang sewaktu dua-dua kami membawa anak saudara keluar berjalan,” katanya.

Katanya, dia kemudiannya berkawan dengan Syazwani yang merupakan pelajar jurusan Syariah Kolej Universiti Insaniah (Kuin) selama setahun, sebelum membuat keputusan untuk mendirikan rumah tangga bersama.

Menurutnya, dia terpikat pada sifat bertanggungjawab, penyayang dan keibuan ditonjolkan pasangannya selama perkenalan mereka.

Pelajaran tak diabaikan

Manakala, pasangan termuda, Mohd Anas bersama Nurul Nadjua Izda, 19, menyatakan usia mereka yang muda bukan halangan untuk mendirikan rumah tangga, sebaliknya mereka sudah bersedia.

Nurul berkata, walaupun telah mempunyai tanggungjawab sendiri terhadap suami, namun ia tidak sekali-kali dijadikan alasan untuk mengabaikan pelajaran.

Meskipun, Anas sudah bekerja, dan Nurul Nadjua Izda masih belajar di tingkatan enam atas Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tunku Abdul Rahman namun ia tidak menjadi penghalang.

Katanya, dia akan memastikan dirinya menjalankan tugasnya sebagai isteri sebaik mungkin, malah perkahwinan tersebut diharap mampu menjadi pendorong semangatnya untuk lebih berjaya.

Majlis perkahwinan lima pasangan terbabit diserikan dengan kehadiran tetamu kehormat seperti Adun Derga, Tan Kok Yew dan Adun Alor Mengkudu, Ahmad Yahya.

Sumber: Sinar harian

Tengok gambar terasa kebahagiaan terutama mak ayah pasangan pengantin tu... Ya Allah sejuk je hati tengok.... 
15 Maksiat yang Akan Menurunkan Bala

15 Maksiat yang Akan Menurunkan Bala

Sumber: google images

Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. Rasulullah saw. Bersabda: “Apabila umat ku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu:

  1. Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu.
  2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan.
  3. Zakat dijadikan hutang.
  4. Suami memperturutkan kehendak isteri.
  5. Anak derhaka terhadap ibunya,
  6. Sedangkan ia berbaik-baik dengan kawannya.
  7. Ia suka menjauhkan diri daripada ayahnya.
  8. Suara sudah ditinggikan di dalam masjid.
  9. Yang menjadi ketua satu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka.
  10. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.
  11. Khamar (arak) sudah diminum di merata tempat.
  12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki).
  13. Para artis-artis disanjung-sanjung.
  14. Muzik banyak dimainkan.
  15. Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat).

Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau pun mereka akan dirobah menjadi makhluk lain". (Riwayat Tirmizi)

Keterangan:
Dunia pada hari ini telah membuat segala apa yang telah disabdakan Rasulullah saw. ini, cuma mungkin belum sampai ke peringkat akhir. Semua kelima belas tanda tu memang dah pun berlaku... jadi betullah.. dunia semakin tua, usia semakin singkat, dan bila-bila masa akan tiba tanda kiamat besar pula... renung-renungkan... agar kita tidak tergolong dalam golongan yang lalai...

Sumber: 40 Hadis Tanda-tanda Kiamat

Renungan: Kadang tak setia kepadaMu

Sumber: google images

Detik waktu terus berjalan
Berhias gelap dan terang
Suka dan duka
Tangis dan tawa
Tergores bagai lukisan

Seribu mimpi berjuta sepi
Hadir bagai teman sejati
Di antara lelahnya jiwa
Dalam resah dan air mata
Ku persembahkan kepadaMu
Yang terindah dalam hidupku

Meski ku rapuh dalam langkah
Kadang tak setia kepadaMu
Namun cinta dalam jiwa
Hanyalah padaMu

Maafkanlah bila hati
Tak sempurna mencintaiMu
Dalam dada ku harap hanya
Dirimu yang bertakhta

Detik waktu terus berlalu
Semua berakhir padaMu


04 Januari 2014

Nikmati Makanan Cina Muslim Terbaik di KL

Segmen tiada tajaan... Jalan-jalan Cari Makan versi Maria Firdz dan Keluarga... hehe

Aku dan suami suka makan... jika teringin, memang kami akan cari sampai dapat...
Semalam bercadang nak cuba makanan cina muslim pula... 
bila mak buyung teringin, memang kena la tunaikan...nanti keempunan pula kan.. hihi...

So, selepas kerja, memang plan nak g makan...
Pilihan kali ni ialah Restoran Cina Muslim Adam Lai yang terletak di Prima Sri Gombak...
Restoran ni adalah restoran rakan kongsi Ebby Yus dan pernah masuk dalam rancangan Ejen Halal TV alHijrah... Melihatkan rancangan ni, buatkan aku dan suami teringin nak cuba... 


Alhamdulillah, lepas singgah di Bt.Caves untuk solat maghrib, kami terus ke restoran tu.. tak jauh pun..
Memang dah agak ramai orang masa tu, kebetulan betul, elok je sampai Ebby Yus ada kat depan restoran tu... apa lagi, suamiku terus tegur dan lepas kami amik order, pegi la amik kesempatan bergambar dengan dia sebagai kenangan dengan Ebby Yus... peramah orangnya Ebby Yus ni... 


Memang terbaik restoran ni, order tak sampai 10 minit, hidangan dah sampai... memang cepat betul...
Dalam dok makan tu, memang tak putus-putus pelanggan datang... sampai tak cukup tempat... 





Aku order air jus oren tanpa ais, suami pula air teh O laici, makan kami pilih makan nasi... Suami order nasi goreng seafood dan aku pula order nasi goreng udang... dan kami tambah pula lauk sampingan iaitu Butter Prawn...

Memang terbaik restoran ni... memang sedap dan kuantiti makanan berpatutan dengan harga... memang tak rugi lah... servis cepat, sedap dan banyak... dok ingat nak kena bungkus dah, tapi makan juga pelan-pelan dan akhirnya dapat juga habiskan sepinggan penuh...

Udang dia memang fresh... rasa udang, memang macam udang galah... tapi udang biasa je rasanya.. 
Jadi tak rugi jika korang nak cuba, sesuai bawa keluarga...

Restoran ni ada tiga cawangan, satu di Shah Alam, di Prima Sri Gombak, dan satu lagi di Wangsa Melawati... dibuka setiap hari hingga jam 11 malam...

Maklumat lanjut boleh tengok di web ni : http://restoranadamlai.blogspot.com/

Satu lagi, restoran cina muslim terbaik di Kuala Lumpur yang pernah aku makan ialah Mee Tarik Warisan. Restoran ni terletak di Bandar Baru Sg. Besi. 

Sumber: google images
Restoran ni merupakan restoran cina muslim.. menu utama ialah mee tarik... sapa pernah tengok filem Jackie Chan yang buat mee tarik tu... haa.. gitulah rupanya.. korang boleh tengok sendiri proses diorg buat mee tarik ni... 

Banyak menunya, dan biasa aku makan kat sini ialah mee tarik lah... sebab lain dari yang lain... mee yang fresh dan insha Allah tiada bahan pengawet... 

Restoran ni pernah masuk Jalan-jalan Cari Makan TV3 suatu ketika dulu... 
Siapa nak cuba.. boleh cuba ea.. memang puas hati dan tak rugi.. 

Ni alamatnya:
Lake Fields, Sungai Besi, 57100 Kuala Lumpur, Federal Territory of Kuala Lumpur

Sesiapa yang nak cuba jangan lepaskan peluang untuk sesekali mengubah selera... tiada masalah lagi jika teringin nak makan masakan cina kan... pasti Halal di sini... (^_^)

Denda Datang Lambat...

Sumber: google images

Dulu waktu sekolah rendah, kalau DATANG LAMBAT, kena denda kutip sampah sekitar kawan sekolah.

Naik sekolah menengah, kalau DATANG LAMBAT, pengawas ambik nama dan cikgu disiplin akan sebut nama waktu perhimpunan. Kena denda juga kutip sampah atau cuci tandas.

Masuk universiti, kalau DATANG LAMBAT ke kuliyyah, lecturer potong 'carry mark'. Ada juga yang terus tak boleh masuk, lecturer kunci pintu.

Bila dah bekerjaya, kalau DATANG LAMBAT, bos akan marah, bonus dan kenaikan gaji terjejas. Bahkan kalau selalu sangat, HR akan hantar showcause letter.


Tapi...
Kalau DATANG LAMBAT solat jemaah, samada tertinggal rakaat pertama atau bahkan kalau datang ketika tahiyyat akhira, Allah tetap beri ganjaran 27 kali pahala. Tak kena tolak jadi 20, 10 atau 7. Tetap juga 27. Cuma pahala afdhalnya yang mungkin berbeza di sisi Allah..

Allahuakbar... Betapa Allah sangat sayangkan hambaNya...

Sumber: Whatsapps
.: Dua Video Haiwan yang Merentap Hati Manusia!!!:.

.: Dua Video Haiwan yang Merentap Hati Manusia!!!:.

Aku memang syorkan korang semua tonton video ni...
Pasti tonton...
Memang merentap hati seorang manusia... 

Memang pilu, bahkan boleh menitiskan air mata...
v
v
v
v
v

Itulah kasih antara haiwan...
si angsa yang menyuap ikan makan...
sama-sama dapat makan...
makanan yang ada dikongsi bersama... 
video ni menyentap perasaan manusia...
bagi yang ada perasaan kemanusiaan pasti akan insaf dengan video ini...
ini bukan cobaan... tapi betul-betul...


Kehebatan kasih antara haiwan, walaupun berlainan spesis...
Si harimau yang rasa bersalah kerana membunuh ibu yang baru melahirkan anak...
Akhirnya, dia tak jadi makan si ibu, dan membela si anak binatang buruannya...
Memang merentap hati video ni...

Binatang pun ada rasa keperibinatangan...

03 Januari 2014

Imbuhan Pengomen Tegar

Biz Card with Calender 2014

Alhamdulillah... inilah imbuhan dari beramah mesra sesama rakan blogger...

Semalam selamat terima hadiah dan cendrahati dari blogger Shida Radzuan...

Terima kasih buat blogger Shida Radzuan atas cenderahati yang simple tapi sungguh bermakna ini...

Moga ikatan ukhwah dan persahabatan antara blogger terus berkekalan walaupun kita tak pernah bersua... insha Allah.. ameenn...


Posted via Blogaway

Dihantar Sihat, Dipulang Kaku Tak Bernyawa...

Sumber: Berita Harian

Putrajaya: Sepasang suami isteri terkejut apabila mendapati bayi mereka berusia empat bulan meninggal dunia ketika mengambilnya dari TASKA di Desa Pinggiran Putra, semalam.

Lebih menyayat hati kejadian itu langsung tidak disedari pengasuh yang menyangka bayi berkenaan sedang tidur nyenyak.

Ibu bayi itu, Rossmaine Sulaiman, 38, berkata dia dan suaminya mengambil anaknya, Azeem Rifhan kira-kira jam 2.15 petang selepas waktu bekerja.

“Ketika mengambilnya dari tangan pengasuh, saya dapat rasakan tangan keras dan langsung tidak ada tindak balas, manakala tubuhnya sejuk.

“Melihat kejadian itu, saya dan suami bergegas ke Hospital Putrajaya dalam usaha menyelamatkan anak kami,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Dia berkata, sepanjang perjalanan, mereka cuba meletakkan tangan di atas dada Azeem namun tiada sebarang tindak balas, malah doktor cuba memberi bantuan pernafasan sebaik tiba di hospital tetapi gagal menyelamatkan bayi terbabit.

“Segalanya berlaku dengan pantas. Bayangkan, saya menghantar anak ke taska dalam keadaan sihat tapi akhirnya menerima tubuhnya yang kaku,” katanya.
Rossmaine berkata, dia cuba menelefon pemilik taska berkali-kali namun taliannya dimatikan.

Pemangku Ketua Polis Daerah Sepang, Deputi Superintendan Zaldino Zaludin ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian itu.

Sumber: Berita Harian

Huhu... tak dapat bayangkan apa perasaan ibu bapanya... Ya Allahu Rabbi... Moga keluarga bayi tu kuat dan tabah hadapi dugaan Allah ni... dihantar sihat...dan bawa pulang dah kaku... huhu... itulah... tawakal sahaja bila bekerja dan anak dibawah jagaan orang lain ni... Ya Allah... lindungilah anak-anak kami...dari segala bahaya...


Posted via Blogaway
Tanda Kiamat: Masa Akan Menjadi Singkat

Tanda Kiamat: Masa Akan Menjadi Singkat

sumber: google images

Daripada Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda; "Tidak akan terjadi qiamat sehingga masa menjadi singkat maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api". (Riwayat Tirmizi)

Keterangan:
Masa akan berlalu begitu cepat. Belum sempat berbuat sesuatu, tiba-tiba masa sudah terlalu larut, sehingga banyak perkara yang belum dapat diselesaikan. Kita seakan-akan sibuk, tetapi kita tidak faham apa yang disibukkan. Kita diburu masa dan ia berlalu dengan tiada ada perkara yang dapat kita selesaikan. Inilah yang dimaksudkan dengan singkatnya masa. Menurut Imam al-Karmani, yang dimaksudkan dengan singkatnya masa ini ialah dicabut keberkatan daripadanya. Memang benar apa yang dikatakan oleh Imam al-Karmani itu, dahulunya kita merasakan dalam sehari banyak perkara yang dapat kita laksanakan, tetapi sekarang dalam sehari yang sama hanya sedikit perkara-perkara yang dapat kita laksanakan. Ini adalah satu petanda hampirnya qiamat.

Sumber: Buku 40 Hadis Tanda Kiamat

Sekarang pun kita dah rasakan... masa cepat sangat berlalu... kalau bulan puasa pun tak terasa macam puasa kan... rasa kejap sangat... itulah tanda kiamat semakin dekat... moga sama-sama kita beringat... 
7 Sunnah Hebat!!!

7 Sunnah Hebat!!!


Dalam kehidupan sehari-hari ada kala kita mungkin telah melampaui batas. Imaginasi kotor, percakapan dan perbuatan yang tidak betul menjadikan kita selalunya semakin jauh dengan Allah SWT. Tetapi itulah kita manusia, tak lari dari kesilapan..dan mujurlah Allah selalu membuka pintu taubat kepada kita, agar dapat kita meneruskan perjalanan menuju akhirat dengan lebih berkat. Hendaknya kita sekurang-kurangnya selalu menjaga Tujuh Sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh2 sunnah Nabi SAW itu adalah:

Pertama:
Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya. Pastinya doa mudah termakbul dan menjadikan kita semakin hampir dengan Allah.

Kedua:
Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari, alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman. Paling tidak jika sesibuk manapun kita, bacalah ayat 3Qul, atau ayat qursi.

Ketiga:
Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke mesjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

Keempat:
Jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha. Yakinlah, kesan solat dhuha sangat dasyat dalam mendatangkan rezeki.

Kelima:
Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari. Percayalah, sedekah yang diberikan akan dibalas oleh Allah berlipat kali ganda.

Keenam:
Jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah”.

Ketujuh:
Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.

Zikir adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir pula, oleh kerana itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam lainnya. Zikir juga merupakan makanan rohani yang paling bergizi, dan dengan zikir berbagai kejahatan dapat ditangkal sehingga jauhlah umat manusia dari sifat-sifat yang berpangkal pada materialisme dan hedonisme.
Sumber: FB

Jom amalkan dan mulakan sekrang... tak boleh banyak, amalkan sikit-sikit asalkan istiqamah dan berterusan... 

02 Januari 2014

Kesalahan Mencuci Muka!

Sumber: google images

☛   MENCUCI DALAM KEADAAN TERGESA-GESA
Ya, memanglah mencuci muka adakalanya nampak remeh untuk di lakukan. Tetapi, ia sebenarnya sangat penting buat para gadis. Sikap kamu yang terburu-bura untuk mencuci muka boleh menyebabkan kotoran di muka tidak hilang sepenuhnya. Apa kata ambil sedikit waktu dalam masa 2-3minit untuk memanjakan kulit muka dengan urutan lembut jari jemari.

☛   MENGGUNAKAN AIR YANG TERLALU PANAS
Ada sesetengah berpendapat membilas basuhan muka menggunakan air suam adalah sesuatu yang bagus untuk kesihatan kulit. Namun itu tidak bermaksud kamu perlu menggunakan air yang masih panas berasap. Pekara ini akan menyebabkan kulit kamu kemerahan dan silap haribulan ada juga kulit yang melecur.

☛   KESALAHAN MENGGUNAKAN PRODUK PENCUCI MUKA
Tidak semua produk yang ada di pasaran sesuai di pakai oleh para gadis. Oleh itu wahai gadis, pastikan produk yang kamu pakai benar-benar bersesuaian dan memberi kesan positif pada kamu! Seeloknya carilah pencuci yang mempunyai kandungan susu  dan bahan yang boleh mengekalkan kelembapan kulit di wajah.

☛   TIDAK MEMAKAI PELEMBAP KULIT SELEPAS MENCUCI
Bercakap tentang kelembapan kulit, adalah satu kesalahan bila kamu tidak mengaplikasikan krim pelembap di wajah selepas mencuci muka. Oleh itu, belilah krim pelembap yang bersesuaian dengan jenis kulit agar ia memberi kebaikan pada kulit.

☛   TERLEBIH GUNA ‘WIPES’
Fungsi utama wipe adalah menghilangkan segala koto ran yang melekat di kulit wajah. Namun, jika terlalu kerap menggunakan tisu basah ini kulit muka kamu boleh mongering dan besar kemungkinan akan memberi kesan yang tidak baik. Oleh itu, elok jika kamu gunakan beberapa langkah yang betul seperti bersihkan ia dengan penangal solekan kemudian di ikuti dengan sesi membasuh muka agar kulit wajah sentiasa sihat dan segar.

Jika petua Islam, amalkan berwuduk untuk wajah cantik berseri... basahkan muka dengan zikirullah... insha Allah... cantik luaran dan dalaman... 
Menyambut Kelahiran Bayi Menurut Islam

Menyambut Kelahiran Bayi Menurut Islam

Menghitung hari, detik demi detik.. kurang dari 20 hari dah ni sebenarnya... mood berdebar dan tertunggu-tunggu... bila la dia nak lihat duni... hehe.. eksited melebihi anak pertama dulu rasanya... hari-hari suami pujuk dan tanya, bila adik nak tengok dunia... si kakak yang setiap hari menyanyikan lagu "Sik, sik sik, bum bum bum".. tak sabar gayanya nak jumpa adik... tapi yang debarnya aku lah.. harap-harap bukan di tempat kerja... biarlah di rumah dan di ketika suami ada...

Dalam keterujaan tu, kena korek balik ilmu tatacara menyambut bayi menurut Islam... walaupun dah ada pengalaman, tapi kadang-kala lupa juga, ealah dah hampir 3 tahun lalu sambut bayi... ni nak sambut bayi lagi kena korek ilmu balik... sebagai reminder... 

***********************************
Sumber: google images
Islam sebagai agama yang menggariskan panduan hidup yang sempurna patut dijadikan pedoman kepada semua penganutnya. Adab-adab menyambut kelahiran bayi seharusnya menjadi amalan kepada semua ibu bapa yang menerima kelahiran zuriat. Menurut Ustaz Abu Hasan Al Ash’ari Zakaria, Konsultan Umrah Akademi Mutawwif Trainning and Consultancy, terdapat beberapa panduan yang patut dilakukan oleh ibu bapa sebaik anak yang dikandung selamat lahir ke dunia.

Sebelum itu, Ustaz Abu Hasan yang juga berpengalaman sebagai penceramah di stesyen radio dan televisyen ini menyuruh pasangan suami isteri dan keluarganya mengamalkan bacaan doa Nabi Yunus, Surah Al-Anbiaq ayat 87 supaya mudah bersalin.

Antara adab-adab yang disunatkan dalam Islam adalah seperti berikut :
1. Melakukan sujud syukur sebagai tanda kesyukuran kepada Allah. Suami boleh lakukan di mana sahaja dia berada ketika itu. Ia elok dilakukan sebaik sahaja anak keluar daripada rahim ibu. Perbanyakkan bacaan zikrullah (tasbih, takbir dan tahmid).

2. Mengikut hadis sahih daripada Abu Daud dan Tarmizi, sunat untuk diazankan di telinga bayi sebab ia dibuat oleh Nabi Muhammad s.a.w ketika cucu baginda, Hassan lahir. Imam Ibnu Qayyium memberitahu azan dilakukan supaya kalimat seruan tentang kebesaran Allah menjadi seruan pertama yang didengar oleh bayi.

Sementara Sheikh Muhammad Ali Qutub pula menyamakan seruan azan/iqamat seperti bacaan talqin. Kelahiran bayi bermaksud bayi berpindah dari alam rahim ke alam dunia, seruan azan mengingatkan bayi tentang tanggungjawabnya di dunia. Sebab itu bayi menangis ketika baru lahir ke dunia.

3. Memohon doa keselamatan untuk anak supaya dijauhkan daripada gangguan syaitan. Apa-apa sahaja doa yang diketahui oleh ibu bapa boleh dibacakan. Nabi Muhammad s.a.w juga melakukan amalan ini apabila cucundanya lahir. Amalan ini disebut dalam hadis sahih dari Bukhari. Ustaz Abu Hasan mengingatkan ibu bapa agar jangan sekali-kali melakukan amalan meletakkan gunting, paku dan sebagainya lagi di bawah bantal bayi bertujuan menghalau syaitan atau sebarang gangguan iblis. Ia boleh jatuh syirik kerana ia perbuatan yang khurafat.

4. Sunat memberi ucapan tahniah kepada ibu bapa yang baharu sahaja mendapat anak. Ia ada disebut dalam kitab Imam An-Nawawi. Tujuannya untuk menghulurkan rasa kegembiraan kepada seluruh ahli keluarga yang memperoleh cahaya mata baharu selain mengeratkan kemesraan dan ikatan silaturrahim di antara mereka. Disarankan mereka yang berkunjung melawat bayi turut menghulurkan buah tangan seperti hadiah, wang dan sebagainya kepada ibu bapa tersebut.

5. Tanam uri dengan segera kerana ia adalah benda kotor dan najis. Menurut Ustaz Abu Hasan, uri tersebut tidak perlu dibersihkan seperti dilakukan sesetengah masyarat yang membersihkan uri dengan garam dan asam gelugor. Sebaiknya bungkus terus dan segera ditanam. Elok ditanam di tanah yang keras dengan mencangkul dalam tanah untuk mengelakkan daripada dikorek dan dimakan binatang. Selain itu dia juga mengingatkan ibu bapa agar jangan percaya kepada amalan sesat yang menanam uri bersama objek lain kerana percaya memberi nasib yang baik kepada bayi. Amalan itu boleh merosakkan akidah.

6. Sunat menamakan anak yang baharu lahir dengan nama yang elok dan membawa makna baik kerana nama itu yang akan dipanggil di hari akhirat kelak. Nabi menyuruh ibu bapa memberi nama anak pada hari ke-7 atau secepat yang boleh.

7. Sunat melakukkan tahnik atau belah mulut bayi baharu lahir. Tahnik ialah mengunyah buah kurma dan diletakkan sedikit rasanya di dalam mulut bayi. Tahnik bertujuan memohon kepada Allah SWT supaya anak yang dilahirkan mempunyai lidah yang fasih dan terkawal lidahnya daripada menyebut perkara-perkara yang tidak berfaedah dan mendatangkan maksiat walaupun perkara ini boleh dilakukan oleh orang yang soleh namun bapa kepada anak tersebut lebih utama melakukan tahnik untuk anaknya kerana hadis riwayat oleh Tirmizi menyebutkan salah satu doa yang paling mustajab ialah doa ibu bapa untuk anaknya”.

8. Sunat membuat aqiqah yang bermaksud penyembelihan binatang ternakan seperti kambing,lembu,kerbau atau unta dan lebih afdal dilakukan pada hari ketujuh kelahiran bayi. Hadis Abu Daud ada menyebut aqiqah dilakukan sebagai tanda kesyukuran kepada Allah SWT supaya mendekatkan anak kepada Allah. Daging sembelihan hendaklah disedekahkan kepada orang sekeliling supaya mereka tahu tentang kelahiran anak anda. Tetapi jika ibu bapa tidak mampu melakukan aqiqah tersebut dalam masa terdekat, ia boleh dilakukan sebelum aqil baligh si anak. Sunah Rasulullah menyuruh aqiqah dua ekor kambing bagi anak lelaki dan seekor kambing bagi anak perempuan.

9. Mencukur jambul atau rambut anak yang baharu lahir. Menggunting sedikit rambut bayi pada hari ke tujuh adalah sunat. Ini sebagai tanda permulaan kehidupan anak kecil sebagai manusia dan hamba di sisi Allah selain menggalakkan pertumbuhan rambut baharu yang lebih sihat. Selalunya majlis kenduri diadakan untuk menyambut kelahiran bayi. Sesiapa sahaja boleh menggunting rambut baik tetapi lebih baik jika dilakukan orang yang soleh dan keluarga terdekat. Menggunakan buah kelapa dan segala macam campuran seperti garam, beras dan bunga semasa mencukur rambut anak tidak dibenarkan kerana amalan ini diambil daripada budaya Hindu.

10. Mengkhatankan anak. Hadis daripada Al-Baihaqi menyebut Rasulullah bukan hanya menyembelih kambing tetapi turut mengkhatankan bayi baharu lahir pada hari ketujuh. Berkhatan bagi lelaki bertujuan untuk kebersihan, mencegah penyakit dan seksual. Perkara ini menjadi sunat kepada kaum perempuan dan satu kewajiban bagi lelaki. Bagi perempuan tidak perlu sebab Imam Syaukawi sebut tidak ada dalil yang sahih tentang wajib berkhatan bagi perempuan.

Kalau tengok senarai ni, Alhamdulillah sempurna kami lakukan untuk Faiqah... insha Allah, untuk kali ni pun akan dilakukan sedemikian juga... moga dipermudahkan segalanya... 

autopublish entry
Hukum Ambil Duit Suami Tanpa Kebenaran?

Hukum Ambil Duit Suami Tanpa Kebenaran?

Sumber: google images

Saya sudah mendirikan rumah tangga dengan seorang warga asing. Suami ada sediakan makan minum tapi tak pernah memberi wang saku. Dia juga tidak membenarkan saya pulang ke rumah ibu bapa dan memberi wang untuk membeli keperluan diri.

Saya ada ambil duit suami tanpa pengetahuannya tapi sekadar  RM10 ke RM20. Itulah yang saya gunakan bila dia balik ke Pakistan tanpa meninggalkan belanja pada kami. Soalannya bolehkah duit itu saya sedekahkan kepada masjid atau orang memerlukan. Selain itu, bolehkah saya gunakan duit simpanan itu untuk mengerjakan umrah?

JAWAPAN

Nafkah adalah satu tanggungjawab suami kepada isterinya dan hukumnya adalah wajib. Ini adalah berdasarkan firman Allah SWT dalam surah at Thalaq ayat 7.

“Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya dan sesiapa yang disempitkan rezekinya maka hendaklah ia memberikan nafkah dari apa yang diberikan oleh Allah kepadanya (sekadar yang mampu). Allah tidak memberikan seseorang melainkan (kadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan.”

Berdasarkan ayat di atas jelas bahawa Allah telah menetapkan bahawa nafkah adalah tanggungjawab suami dalam kadar yang mampu. Jadi maksudnya ayat di atas dasarnya adalah kemampuan suami. Kadar yang mampu diberikan oleh suami kepada isterinya. Bukan kadar yang dimahukan oleh isteri.

Maksud nafkah adalah keperluan hidup merangkumi makanan, pakaian dan keperluan-keperluan lain dan ia adalah sesuai dengan keadaan semasa dan tidak bercanggah dengan syarak.

Kadar yang ditetapkan oleh ulama adalah berbeza-beza tetapi Islam telah menyatakan dalam al-Quran . Allah telah berfirman dalam surah al-Nisa’ ayat 19.

“Dan bergaullah kami dengan mereka (isteri-isteri kami dengan cara yang baik).

Maksud dengan cara yang baik adalah jika kemampuan suami boleh memberikan lebih daripada kadar asas yang biasa, maka nafkahnya bolehlah dilebihkan mengikut kadar kemampuannya. Bila kemampuan suami semakin baik maka isteri boleh meminta lebih tetapi jika kadar kemampuan suami sudah semakin menurun maka keperluan isteri hendaklah diselaraskan dengan kemampuan suami tadi supaya keadaannya menjadi stabil dan harmoni.

Pada kadar yang perlu
Kadang-kadang terdapat isteri dan suami tidak dapat menyelaraskan tuntutan dan kemampuan antara keduanya. Ini akan menimbulkan konflik antara suami dan isteri.

Merujuk kepada persoalan, bolehkah isteri mengambil duit suami kerana keperluan tertentu dan suami hanya membeli barang keperluan dan kadang-kala bila suami tak ada, isteri tak ada duit untuk membeli keperluan makanan, maka ini jawapannya.

Isteri boleh mengambil dari wang suaminya pada  kadar yang perlu. Dalam satu hadis menceritakan tentang Hindun (Isteri Abu Sufyan) mengadu kepada Nabi tentang suaminya (Abu Sufyan) yang kedekut (tidak memberikan belanja yang cukupi untuk isteri dan anak-anak).

Nabi berkata kepada Hindun, “Kamu ambillah dari hartanya kadar yang mencukupi untuk kamu dan anak kamu mengikut kebiasaannya” (hadis riwayat al Jamaah) namun isteri tidak boleh menyedekahkan duit itu kepada masjid atau memberinya kepada golongan memerlukan kerana duit itu hanya boleh digunakan untuk keperluan dirinya dan anak-anak sahaja.

Begitu juga duit itu tidak boleh digunakan untuk menunaikan umrah. Hukum umrah sah tapi berdosa di sisi Allah kerana rezeki tidak halal (dikira syubhah kerana mengambil wang tanpa pengetahuan suami). Namun keadaan berlaku sebaliknya jika suami memberikan keizinan dan menghalalkan perbuatan isteri.

Hadis di atas juga menunjukkan bahawa isteri boleh mengambil daripada harta suaminya pada kadar yang perlu. Perlu menjadi kebiasaan suami untuk menyediakan bukan sahaja keperluan dari segi barangan tetapi dari segi kewangan yang mampu untuk keperluan isteri dan anak-anak khasnya bila suami tiada di rumah bertugas di luar atau sebagainya, inilah yang dipanggil duit kecemasan. Kadang-kadang kita tak menjangka perkara-perkara seperti anak sakit, barang dapur habis dan sebagainya apabila suami tiada di rumah. Suami harus berfikir jauh untuk keselesaan isteri dan anak-anak.

Persoalan lain pula adakah suami boleh menghalang isteri daripada menziarahi ibu bapanya. Secara adab dan akhlaknya suami hendaklah membenarkan isteri menziarahi ibu bapanya kerana itu adalah tanda suami menghormati ibu bapa mentuanya, dan supaya hubungan ibu bapa dan menantu berada dalam keadaan harmoni dan baik.

Jika mentua terpaksa bergantung hidup dengan anak perempuannya yang telah berkahwin, suami hendaklah memberi izin kepada isteri untuk menziarahi dan berkhidmat kepada ibu bapanya tanpa menjejaskan hak suami. Jika ia tidak memberi izin tanpa sebab yang munasabah ia berdosa dan jika isteri melanggarnya sebahagian ulama berpandangan isteri tidak dikira nusyuz ketika itu.

Harus isteri membeli belanja dari duitnya sendiri kepada ibu bapanya sekalipun tidak ada izin suami namun eloklah ia meminta izin suaminya sebagai tanda hormat kepada suami.

Sebenarnya dalam kehidupan suami isteri, apa yang penting adalah persefahaman dan saling hormat menghormati dan faham akan situasi isteri dan suami supaya kehidupan berumah tangga aman dan harmoni.

- USTAZ AZHAR TUARNO-


Suami wajib bagi nafkah, bahkan jika tak bagi dikira berhutang dengan isteri dan berdosa tak tunaikan nafkah kepada isteri... walaupun isteri bekerjaya, nafkah itu tetap ditanggung suami... 

autopublish entry

Rakan Prihatin 2013


Alhamdulillah... 2013 melabuhkan tirai..
Maka aku nak umumkan rakan prihatin blog ni sepanjang 2013...

ada 7 orang tersenarai di sini...
ranking teratas tetap di atas oleh en +Khir Khalid 

Tak banyak berubah pun sebenarnya... cuma ada rakanku yang terbaru iaitu +Cikgu Norazimah terima kasih cikgu... 

dan yang lain-lain tetap rakanku yang sejati... +Raudzah Z+Mizz Aiza+Fidah Shah+Telinga Bulat dan +Atie Yusof 

Terima kasih buat rakanku yang prihatin, setia mengomen di sini... 
walaupun daku tak bekesempatan nak balas komen, korang setia juga mengomen di sini,,,
Komen kamu inspirasi ku... 

Terima kasih juga buat rakan-rakan yang tak tersenarai, tapi pernah tinggalkan jejak di sini..
Terima kasih juga buat rakan-rakan dan silent reader dari segala cerok yang datang... 

Terima kasih atas sokongan dan doa kalian..

Motivasi Pagi: Segalanya Hanya DIA

Sumber: FB

Alhamdulillah... masih diberi nikmat iman dan Islam di tahun baru ini... 
Alhamdulillah... hari juga bermula sudah rutin dan perjuangan mendidik anak bangsa...
Kata-kata di atas sebagai motivasi pagi untuk lebih bersemangat...
menghadapi segala cabaran dan dugaan sebagai pendidik sepanjang tahun ini... 

Hanya Dia tempat ku bersandar harapan... 
Moga dipermudahkan segala urusan...
dan semoga Allah tunjukkan jalan.. 

Sumber: fb

Bagi yang mula kerja hari ni...
selamat menjalankan tanggungjawab
dengan penuh azam dan semangat baru...
buang sifat-sifat negatif dan sedut sifat positif...
moga kita jadi yang lebih baik dan terbaik tahun ni... 
dan kekal terbaik sepanjang masa...
insha Allah... 

01 Januari 2014

Welcome 2014!!!

Welcome 2014!!!

Sumber: google

Salam semua...
alahai... dah setahun tido ea... semalam tido jam 10.30 malam tahun 2013, 
bangun-bangun dah 2014... dah sethun kita tido ea.. ishk3.. buruk benor... hehe...

Alhamdulillah... diberi lagi nafas dan udara serta nikmat iman, Islam serta kesihatan untuk menikmati hidup yang fana di alam sementara ni... 

Aku sedih bila tiba tahun baru ni...
sedih sebab
umur makin bertambah,
kubur makin dekat,
pahala tak tahu kurang atau tambah,
tapi yang pasti dosa pasti melekat...

Allahu Akbar...
bumi kita makin tua dah...
moga amal makin banyak la untuk tahun ni..
harapan dan azam tahun baru ni..
ermmm.... biarlah rahsia sendiri....
hanya Allah yang tahu..

Namun, untuk harapan dan azam 2013,
Alhamdulillah... Allah makbulkan... 
Moga tahun 2014,
harapan, doa dan perancangan kita seiring dengan perancangan Allah...

Moga tahun 2014
lebih baik dari tahun 2013..
lebih bersemangat...
lebih mantap...
lebih menyengat...

dan semoga kita semua dalam rahmat dan pemeliharaan Allah sentiasa...
diberi kekuatan dan keteguhan iman... insha Allah..

Selamat tahun baru untuk suami tersayang...
untuk ibu bapa, dan sanak saudara...
serta handai dan taulan...
juga rakan blogger yang setia menjadi teman... 

Selamat Tahun Baru semua..
Maafkan kesalahan ku sepanjang perkenalan di tahun 2013... 

SELAMAT TAHUN BARU 2014
MOGA KITA JADI ORANG YANG LEBIH BAIK DAN BARU DI TAHUN 2014

Beruntunglah orang yang hari ini lebih baik dari semalam, rugilah orang yang sama keadaannya hari ini dengan semalam dan celaka lah orang yang hari ini lebih teruk dari semalam” –Saidina Ali-