GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Petua Merawat Ruam Bayi

Petua Merawat Ruam Bayi | Kulit bayi lembut dan sangat sensitif. Pengalaman si adik dinaiki ruam teruk sampai ingatkan kena campak dah... tapi rupanya ruam panas... Kaedah moden dengan sapu krim atau pun mandi dengan sabun khas untuk redakan ruam... tapi banyak juga kaedah tradisional untuk redakan ruam bayi... 

Petua Merawat Ruam Bayi
Sumber image: Google


Buah manjakani

Tumbuk beberapa biji buah manjakani sehingga halus. Campurkan dengan bedak sejuk. Kemudian sapukan pada bahagian tubuh yang terdapat ruam. Lakukan setiap malam.

Daun buluh

Ambil sengenggam daun buluh dan tumbuk sehingga lumat. Bancuh dengan bedak sejuk dan sedikit air. Kemudian sapukan pada bahagian yang terdapat ruam.

Tepung ubi

Ambil sesudu besar tepung ubi kayu dan bancuh dengan air sejuk, kemudian sapukan ke bahagian badan anak yang ada ruam.

Limau purut

Ambil buah limau purut yang telah masak dan dibelah dua. Bakar sehingga kehitaman kulitnya. Biarkan sehingga sejuk kemudian sapukan isi limau pada bahagian yang dijangkiti ruam.

sumber: Majalah Pa&Ma

Yang paling mudah nak dapa ialah tepung ubi dan limau purut.. yang lain-lain tu memang susah la nak cari kat bandar macam kat KL ni... petua lain untuk redakan ruam panas ialah guna bedak sejuk.. berkesan juga.. kalau boleh bedak sejuk yang original di buat sendiri... kalau yang kat kedai banyak dah campur macam-macam... kurang sesuai gak untuk kulit bayi... 

7Ulasan

  1. Tepung ubi biasa dgr tapi yg lain2 tak biasa pulak ..

    BalasPadam
  2. Dah jarang org zaman kita ni guna petua lama, ambik ubat krim di klink ...tak sesuai pegi klinik lain. Last sekali baru nk cari petua..hahaa. mcm tulah. T.kasih petuanya.

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ