GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Cara Terbaik Simpan Susu!

Sumber: google images

Berikut adalah beberapa tips penting mengenai tata cara penyimpanan susu, agar susu awet dan tetap selamat untuk diminum.
  • Untuk susu kemasan yang masih tertutup, anda boleh menyimpannya di dalam peti sejuk. Pastikan susu tersimpan dengan baik pada suhu 1-4 darjah celcius. Sebaiknya, tempatkan susu pada bahagian tengah peti sejuk. Elakkan menyimpan susu pada bahagian pintu peti sejuk kerana ini akan membuatkan kualiti susu akan berkurangan disebabkan suhu yang berubah-rubah ketika membuka dan menutup peti sejuk.

  • Bagi anda yang kerap menyimpan susu tepung di dalam jumlah yang banyak, simpan susu di dalam bekas yang tertutup rapat. Atau, anda boleh simpan di dalam bekas kedap udara yang juga tertutup. Kemudian, letakkan di dalam peti sejuk dengan suhu 10-15 darjah celcius.

  • Sebaiknya, minum susu cair di dalam kemasan yang telah dibuka pada hari yang sama. Kebiasaannya menuang susu dan kemudiannya memasukkannya semula di dalam peti sejuk selama berhari-hari akan menyebabkan susu rosak serta mudah dicemari bakteria.

  • Untuk susu pekat manis yang telah dibuka kemasannya, simpanlah di dalam peti sejuk. Pastikan anda tidak mengambilnya lagi selepas 20 hari.

  • Jangan lupa untuk selalu memerhatikan tarikh luput susu setiap kali anda membelinya atau setelah beberapa hari menyimpan. 

Kalau tengok balik cara nih, selalu kita salah kan... sekarang dah tahu.. maka boleh la praktikkan... Salah cara simpan, boleh kurangkan khasiat susu dan mungkin boleh sebabkan keracunan... 

10Ulasan

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ