GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Doa Penyakit Was-was

Sumber: fb


"Dialah Yang Awal dan Yang Akhir dan Yang Zahir serta Yang Batin dan Dialah Yang Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu."

Mudah je ayatnya.. baca tiga kali .. insha Allah ingat... 
Jom amalkan selalu... moga tiada lagi penyakit was-was...

Dalil tentang Penyakit was-was:
Riwayat Usman bin Abil Ash ra, dalam sahih Muslim. Beliau bertanya pada Nabi saw, “Wahai Nabi, sesungguhnya setan merintangi salat dan bacaanku sehingga mengaburkan qiroahku”. Beliau menjawab: “itu adalah setan yang disebut Khanzab. Jika kamu merasakannya, maka berlindunglah kepada Allah dan meludahlah ke kiri tiga kali”.

Dalam riwayat Abu Daud dengan sanad jayyid. Abi Zamil bertanya kepada Ibnu Abbas:
“Aku bertanya kepada Ibnu Abbas tentang sesuatu yang kurasakan dalam hati. Beliau bertanya, “apa itu?”. Aku menjawab, “Demi Allah. Aku tidak akan mengatakannya”. Lalu beliau bertanya, “Apakah semacam syakk?” beliau tersenyum dan berkata, “tidak seorang pun yang terhindar darinya sehingga Allah menurunkan ayat, “jika kalian meragukan apa yang Kami turunkan”. Kemudian beliau berkata, “Jika engkau merasakan sesuatu dalam hatimu, maka ucapkan, ‘Dialah yang awal, akhir, lahir, dan batin, dan Dia Maha Tahu segala sesuatu” .


Tips: amalkan baca surah an-Nas sebelum memulakan solat untuk elakkan gangguan syaitan dan penyakit was-was.

6Ulasan

  1. thanks diatas perkongsian! bleh share dgn mama saya ni.. dia mmg ada penyakit was was

    BalasPadam
  2. Terlupa rakaat ke atau terlupa surah masa solat tu takdalah tapi yang selalu was-was ni bila berkaitan dengan perjalanan hidup seharian. Dah tutup pintu ke belum padahal memang sah-sah baru je tutup pintu. Dah tutup gas ke belum padahal tak sampai seminit tutup gas tu tadi :(

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ