GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Peraturan Baru Cermin Gelap (Tinted) Kenderaan Mulai 1 Jun 2014

Bagi pemilik kenderaan, yang suka modifikasi dan hias kereta, bab cermin gelap atau tinted tak terkecuali... Pabila JPJ buat satu gerak gempur mencari pemilik yang tinted gelap melebihi had yang dibenar ramai tak puas hati... maklumlah undang-undang tu dah lama... Akhirnya, atas desakan banyak pihak, JPJ dan beberapa agensi lain membuat satu bengkel bagi membincangkan semula peratus cermin gelap yang dibenarkan. 

Akhirnya, satu kuatkuasa undang-undang baru telah diputuskan dalam bengkel tersebut... Kadar ketelusan cahaya (VLT) untuk cermin penumpang belakang dan bahagian belakang kenderaan dikurangkan sehingga 25 peratus berbanding 50 peratus sebelum ini. Ia termasuk lima peratus toleransi atau kelonggaran diberikan untuk penguatkuasaan dengan mengambil kira ketidaktepatan alat pengukur ketelusan cahaya. 

Bagaimanapun, VLT 70 peratus untuk cermin depan dan 50 peratus untuk cermin sisi pemandu dikekalkan. Peraturan baru itu dijangka berkuat kuasa bulan ini selepas mendapat persetujuan pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein. 

Bagaimanapun pemilik kenderaan akan diberi masa untuk menanggalkan cermin gelap yang melebihi had yang dibenarkan. Jadi ada masa la untuk buka balik bagi yang tampal tebal tu ea.. Bagi yang degil, maka saman sebanyak RM500 akan dikenakan atau 2 minggu penjara bagi kesalahan kali pertama, bagi kesalahan berulang RM1000 akan dikenakan atau sebulan penjara. 

Sebenarnya, orang ramai tak puas hati pasal isu cermin gelap ni, sebabnya tak telus dan adil... Golongan VIP boleh pula pakai cermin gelap, dan yang kereta biasa ni tak boleh pula nak gelapkan. Tambah bagi wanita, cermin gelap satu langkah keselamatan terutama memandu sendirian... Bila gelap sikit, orang tak perasan yang memandu tu wanita.

Bagi yang ada anak, pasti gelapkan cermin untuk elak panas, sebab tak semua orang mampu nak pakai tinted yang tahan panas tapi tak gelap sebab mahal tinted jenis tu... Apa-apa pun, kami masih ikut peraturan sebab malas nak lari dan hidup dalam perlarian bila ada roadblock JPJ. Pernah tengok dekat highway PD baru-baru ni... ramai berhenti tepi jalan sebab ada roadblock JPJ di hadapan... 

sumber rujukan: Berita Harian

7Ulasan

  1. Tiada tinted pun tak boleh.. silau & panas sgt.. asalkan yg tak terlalu gelap mcm mafia oklah kan.. thanks sharing info ini ye..

    BalasPadam
  2. saya rasa memang wajar pun rombak
    dengan cuaca sekarang ni
    tapi saya pun tak paham kewajaran mereka yang gunakan tinted
    gelap semacam sampai tak nampak siapa kat dalam

    BalasPadam
  3. info yang bagus.. thanks for sharing

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ