GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Seksanya Seriau Gigi!

Memalam je terasa berdenyut-denyut gigi, macam nak tercabut semuanya... Fuh! Ngilu je rasanya... Mula perasan jadi macam elok habis pantang.. Mencari punca juga, pasai la gigi aku jadi macam ni... Nak kata tak minum susu, haisshh... memang bergelas-gelas susu sehari... tak kan terlebih kalsium pula kot jadi macam ni... Seriau gigi... ishhh...ngilu betul... disebabkan itu, solusinya, kena la tukar ubat gigi... Iaitu... Ubat gigi untuk gigi sensitif... 

GIGI SENSITIF : PUNCA DAN RAWATAN

Gigi sensitif terjadi kerana ada penipisan pada lapisan email (lapisan luar gigi) sehingga lapisan tengah gigi, yang disebut dengan "dentin" menjadi terbuka. Dentin terdiri atas tabung-tabung kecil (tubula) yang menyambung ke ujung saraf dan dipenuhi dengan cairan. Apabila dentin yang terbuka ini terkena rangsang dari makanan/minuman yang dingin, panas, manis, ataupun asam dapat menyebabkan cairan ini untuk bergerak. Gerakan cairan inilah yang menyebabkan ujung saraf bereaksi, memicu timbulnya rasa ngilu yang pendek tajam.

Beberapa kebiasaan sehari-hari yang dapat menyebabkan terjadinya gigi sensitif, diantaranya:

Menyikat gigi dengan tekanan yang terlalu kuat
Berupaya menyikat gigi sebersih mungkin, dengan menyikat gigi terlalu sering dengan tekanan yang terlalu kuat, serta menggunakan sikat gigi dengan bulu sikat yang keras (kasar), perlahan dapat menyebabkan terjadinya penipisan lapisan email gigi yang mengakibatkan dentin gigi terbuka.

Gangguan pada gusi (Gingivitis)
Apabila gusi mengalami gangguan ataupun pergerakkan struktur gusi (gusi turun) maka akan menyebabkan terdapatnya area pada gigi yang pada awalnya terlindung oleh gusi, menjadi terbuka. Dan kondisi inilah yang disebut dengan gigi sensitif, dimana terdapat lapisan leher gigi yang seharusnya terlindung oleh gusi menjadi terbuka.

Menggertak-gertakkan gigi
Terdapat beberapa orang yang memiliki kebiasaan menggertak-gertakkan gigi saat sedang diam maupun ketika waktu tidur. Kebiasaan ini perlahan-lahan dapat menyebabkan pengikisan lapisan email pada gigi yang mengakibatkan dentin gigi menjadi terbuka.

Gusi Turun
Penurunan gusi yang terjadi pada gigi menyebabkan kondisi gigi sensitif. Penurunan gusi ini menyebabkan lapisan gigi yang pada awalnya terlindung oleh gusi, menjadi terbuka. Dan kondisi inilah yang disebut dengan gigi sensitif, dimana terdapat lapisan tengah gigi (dentin) yang terbuka.

PUNCA GIGI SENSITIF

  1. Gigi berlubang (decay tooth)
  2. Gigi yang retak (crack tooth)
  3. Permukaan gigi yang telah haus dan terhakis
  4. Tampalan gigi yang telah pecah dan retak
  5. Permukaan akar gigi yang terdedah akibat masalah gusi (penyakit gusi) atau/dan resesi gusi yang teruk (boleh berlaku akibat tekanan yang melampau pada gusi semasa memberus gigi).
  6. Kesan sampingan daripada rawatan pergigian tertentu. Contohnya, rawatan pemutihan gigi (teeth whitening procedures). Kebiasaanya sensitif jenis ini adalah sementara sahaja.

RAWATAN GIGI SENSITIF
a) Ubat Gigi Nyah-Sensitif (Desensitizing Toothpaste)
- Memerlukan beberapa kali aplikasi untuk mengurangkan rasa sensitif pada gigi.

b) Topikal Florida/Agent Pen-Nyah-Sensitif
- Sekiranya, penggunaan ubat gigi untuk gigi sensitif masih tidak berjaya. Doktor gigi anda boleh meletakkan salah satu bahan diatas pada permukaan gigi yang sensitif.

c) Rawatan Tampalan
- Sekiranya 2 cara diatas masih tidak berjaya, doktor gigi anda akan menutup kawasan sensitif pada permukaan gigi samada dengan lapisan sealant, tampalan ataupun korona gigi (dental crown).
- Jenis pilihan rawatan adalah bergantung kepada faktor yang menyebabkan gigi tersebut sensitif.

d) Rawatan Akar (Root Canal Treatment)
- Sekiranya rasa sensitif semakin teruk dan tidak berjaya dirawat dengan segala rawatan diatas, doktor gigi anda akan mengesyorkan rawatan akar (root canal treatment) dilakukan pada gigi tersebut.

e) Pembedahan Gusi
- Pembedahan gusi juga merupakan salah satu pilihan untuk menutup permukaan akar yang terdedah dengan teruknya. Prosedur ini melibatkan rawatan pembedahan kecil yang memerlukan pemantauan dari pakar.

Anda dinasihatkan untuk berjumpa dan membuat pemeriksaan gigi dengan doktor gigi anda untuk mengetahui punca utama gigi sensitive tersebut. Ini kerana setiap punca gigi sensitive mempunyai pilihan rawatan yang berbeza.

Langkah mudah atasi gigi sensitif

  • Selalu menjaga kebersihan gigi dan mulut, dengan menyikat gigi dua kali sehari, pagi setelah sarapan, dan malam sebelum tidur
  • Menggunakan pasta gigi khusus gigi sensitif dua kali sehari secara teratur
  • Tidak melakukan penyikatan gigi dengan tekanan yang terlalu kuat
  • Menggunakan sikat gigi dengan bulu sikat yang lembut
  • Mengurangi konsumsi makanan/minuman yang banyak mengandung asam
  • Hindari kebiasaan menggertak-gertakkan gigi saat sedang diam dan saat tidur
  • Berkunjunglah ke dokter gigi secara rutin untuk memeriksakan kondisi gigi Anda, serta berkonsultasi mengenai masalah yang ada pada gigi Anda
Sumber: SINI, SINI

Akhirnya, aku memilih ubat gigi Sensodyne macam gambar kat atas tu. Walaupun baunya dan rasanya memualkan tapi Alhamdulillah sekali guna je dah tak alami lagi seriau gigi a.k.a gigi sensitif... huhu... jadi kena teruskan pengambilan kalsium yang banyak memandangkan aku menyusu anak... Lepas ni, kena minum susu banyak-banyak dan makan keju selalu... 

p/s: Tak sabar nak menikmati kek keju... ^^

autopublish entry

6Ulasan

  1. gigi sensisitif la ni..tak pernah rasa jadi tak tahu nk gambarkan macam mana.apa yg penting kena elakkan makan benda2 yg bolh sebabkan gigi sensitif..sensodyne tu iklan kt tv kata bagus utk gigi sensitif.hehe

    BalasPadam
  2. Memang seksa kalau seriau gigi ni...

    BalasPadam
  3. Ramai ckp sensodyne nih elok n mujarab

    BalasPadam
  4. setakat ini alhamdulillah gigi aiza belum sensitif.. tapi kadang tu kalau makan makanan yang masam ada juga rasa ngilu.. tak pasti itu salah satu tanda gigi sensitif atau tak..

    BalasPadam
  5. Saya bab gigi ni klu tak betul2 sakit & menyerah kalah, mmg susah nak jumpa dr gigi.. mmg takutlah hahaa.. tak taulah kenapa.. :D

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ