31 Julai 2013

Food Decoration for Children

Cantik kan..
Mak budak dan bapak budak tengok pun rasa nak makan...
Boleh cuba untuk anak yg susah nak makan tu...
Aku dah tak leh buat untuk Faiqah sebab...
Faiqah mengunyah aje kejenya kecuali tido...

Ok... Boleh cuba ea... Sihat, dan cantik kan.. :-)

Sumber pic: fb

Published with Blogger-droid v2.0.10

5 hidupan laut paling pelik

Amaran keras buat pemancing semua, jangan anda terkejut jika sedang memancing, terjumpa atau tersangkut pula hidupan laut yang sesat dan pelik rupa bentuknya. Jangan pula dikatakan makhluk asing atau alien dari planet Pluto pula ya. Ini kerana, terdapat berjuta-juta hidupan laut pelik dan unik yang kebanyakan kita tidak tahu akan kewujudannya.

Jadi kami senaraikan buat anda lima jenis hidupan laut yang luar biasa rupanya di dunia. Jika ditanyakan kepada kami, kami berharap sangat dapat berjumpa salah satu daripada hidupan ini. Sebagai pemancing, lebih rare adalah lebih baik.

1.The Blob Fish

Spesies ini menjadi terkenal kerana wajahnya yang seakan-akan orang yang sedang muram kesedihan. Akan tetapi, ikan yang banyak terdapat di sebelah tenggara perairan Australia ini nampaknya mempunyai alasan kukuh untuk berwajah sedih. Mereka terancam dek kerana penangkapan ikan yang dilakukan secara besar-besaran.  Hmm, patutlah Blobfish ni asyik bersedih aje.

2. Axolotl

Dengar namanya pun dah pelik, belum lagi melihatnya.  Berbelit lidah nak menyebutnya tu. Ikan spesies ni, adalah daripada jenis Salamander yang menghabiskan masa hidupnya dalam bentuk larva. Binatang eksotik ini juga dikenali sebagai ‘ Mexican Walking Fish’ kerana ia kelihatan seperti ikan yang memiliki tangan dan kaki. Akan tetapi, sebenarnya Axolotl bukanlah sejenis ikan, ia adalah salamander yang terdapat di Mexico City. Spesies ini sangat comel dengan insang berwaran merah di luar tubuhnya.  

3. Viperfish 
Rasanya seperti berada di dalam filem Alien vs Predator bila melihat bentuk rupa ikan ini. Dengan giginya yang panjang terkeluar,matanya yang terbeliak. Ia merupakan spesies ikan pemangsa yang ganas. Jangan risau, ikan ini biasa berada di kawasan pendalaman laut , jadi potensi untuk terjumpa dengan spesies ini sangat jarang.

4. Vampire Squid

Vampire Squid atau sotong kelawar ini diberi nama sebegitu kerana mukanya seakan-akan kelawar dan menggerbang seperti Dracula setiap kali bergerak. Spesies ini juga boleh didapati di kedalaman 2 ribu hingga 3 ribu kaki.

5. Sotong Firefly
Sotong ini mampu membesar sehingga tiga inci sepanjang hidupnya. Sotong ini juga dilengkapi organ yang mampu mengeluarkan cahaya biru yang juga dipanggil Photophores. Apabila waktu malam, ia akan kelihatan bercahaya kebiru-biruan dan ia hidup di kedalaman 1200 kaki. 


Nota Ungu: Pelik kan.. tapi tiada yang mustahil untuk Allah ciptakan.. Hanya Allah tahu rahsia disebalik penciptaan makhluk-Nya
Masa pun kena bayar...

Masa pun kena bayar...

Zaman moden dan canggih... Masa berdetik begitu cepat kan... Tengok aje lah.. Kejap je rasa dh nak penghujung Ramadhan...

Hari ni aku g klinik check up untuk amik darah.. Rutin biasa lah bagi ibu macam aku ni kan... Biasah klinik kerajaan kan.. Tak usah nak merungut lah.. Memang ramai... Jam 9.10 minit aku pergi jam 11.15 pagi baru siap... Itulah harga masa yg tak perlu dibeli...

Jika nak cepat.. Beli lah masa di klinik2 swasta atau hospital swasta... Sangat tak adil jika nak bandingkan swasta dan kerajaan kan... Cuma zaman sekarang ni.. Kalau apa2 nak cepat terpaksa lah bayar lebih...

Tapi tak semua masa boleh dibeli...contoh kalau naik teksi...mahal..tapi andai tersangkut dalam kesesakan..dah tergadai masa kat situ...berbanding org naik LRT dan komuter... Murah dan cepat...

Dan bermain dgn masa ni.. Satu perkara yg kita tak boleh pusing balik walaupun jam boleh dipusing... Sebab tu juga Allah bersumpah dengan masa dalam Surah al-Asr... "Demi masa, sesungguhnya manusia dalam kerugian...kecuali orang yang beriman dan beramal soleh serta berpesan-pesan untuk kebenaran dan kesabaran"...

Pepatah Arab ada juga mengatakan... Masa ibarat pedang yang amat tajam... Jika kita tak potong dia..dia akan potong kita...

Pepatah aku pula... Hehe...
Semahal mana pun jam yg dibeli dan dipakai tak kan bernilai dan berharga jika tak reti nak tepati masa...

Jadi hargai masa dan usia yg ada sebab usia kita ni pun berbayar... Iaitu dibayar dengan pahala atau dosa... Renung2kan...

Nota ungu: Aku tak suka org yg selalu bandingkan perkhidmatan swasta dan kerajaan... Dah terang2 beza buat pe nak bandingkan ea tak... Ibarat ko nak beza lelaki dan perempuan...terang2 nampak beza kan...

Published with Blogger-droid v2.0.10

Suami dihentak Sebab Tak Beli Baju Raya

Adoiii.. Dekat2 nak raya.. Macam2 perangai kuar... Agak2 lah kan...

Hmm.. Ni mesti kes dah biasa sgt bertukar baju.. Bila tak beli gini lah jadinya... Hmmm...

Dunia oh.. Dunia...

Sumber pic: fb

Published with Blogger-droid v2.0.10
Dukung Anak Ketika Hamil

Dukung Anak Ketika Hamil

Si kecil meragam asyik nak berdukung. Mama pula sedang alahan mengandung anak kedua. Pening kepala mama dibuatnya.
Gambar hiasan

Mengandung anak kedua atau seterusnya dengan mempunyai anak yang masih kecil tentu sahaja mencabar bagi sesetengah ibu. Rengekan si kecil tanda dia mahu perhatian yang lebih. Bagi yang baru mengandung di trimester pertama, tentu sahaja risau memikirkan keadaan ‘orang di dalam’.

Jangan risau, mendukung anak ketika anda sedang hamil tidak meletakkan kandungan pada tahap berisiko. Bagaimanapun, ia bergantung kepada berapa berat anak yang didukung dan berapa usia kehamilan anda.

Namun, jika anda mempunyai risiko kehamilan, doktor mungkin menasihatkan anda agar tidak mengangkat sebarang objek berat.

Pakar secara amnya mencadangkan ibu hamil tidak mengangkat objek berat lebih daripada 10 kg ke atas. Mengangkat objek berat boleh mencederakan bahagian belakang anda. Ketika hamil, saiz rahim mengembang dan mengendurkan otot perut, dan tidak dapat menampung otot belakang ibu dengan baik.

Tanpa sokongan otot perut, anda berkemungkinan tergeliat bahagian belakang setiap kali mengangkat sesuatu objek berat.

Jika terpaksa juga mengangkat anak anda yang besar kerana tiada yang membantu, gunalah panduan berikut:


*Jika anak tidur di dalam kereta dan anda perlu mengangkatnya, bengkokkan lutut ketika mengangkatnya, berbanding anda membengkokkan pinggang. Luruskan belakang anda apabila mengangkat.

*Sekiranya terasa sakit ketika mengangkat anak, turunkan dia. Beritahu anak yang anda penat dan tidak boleh mendukungnya. Duduk di atas permukaan keras dengan bahagian belakang badan diluruskan dapat membantu anda kembali selesa.

*Jika ada yang membantu di dalam rumah, anda boleh memintanya mengangkat anak dan meletakkan di tangan apabila anak mahu didukung. Cara ini mengelakkan daripada anda mengangkatnya dari bawah, yang memberi lebih banyak tekanan pada bahagian belakang badan.

*Disiplinkan anak untuk biasa dengan duduk di dalam kereta sorongnya ketika keluar berjalan atau jika sudah boleh berjalan biar dia berjalan sendiri.

*Jangan mendukung anak di tepi pinggul, cara ini lebih membuatkan anda mudah tergeliat.

*Sebaiknya dukung anak menggunakan sling tetapi tidak sesuai untuk anak yang bersaiz besar dan berat.


Nota ungu: Biasa memang menggunakan tenaga en.somi je.. memang aku tak dukung Faiqah.. semput ok.. Walaupun kecik, tapi semangat lebih dia ni..

autopublish entry

30 Julai 2013

Lelaki berjanggut dan bermisai awet muda!

Lelaki berjanggut dan bermisai awet muda!

Ada segelintir yang menyatakan lelaki menyimpan janggut dan misai akan kelihatan lebih muda daripada usia sebenar. Meski kajian mengenainya belum dapat disahkan namun jika dilihat secara rambang ia ada benarnya.

Tahukah anda kebanyakan selebriti Hollywood yang menyimpan janggut dan misai berjaya menyembunyikan usia sebenar? Nama-nama seperti George Clooney, Ben Affleck dan Bradley Cooper kelihatan 10 tahun lebih muda daripada usia sebenar mereka.

Selain kekal awet muda, kebaikan menyimpang janggut dan misai dapat menghindarkan diri daripada penyakit.  Ayuh kita lihat antara kebaikannya:


Perlindungan daripada cahaya matahari
Janggut dikatakan mampu menghindari diri daripada terkena kanser kulit. Hal ini terbukti apabila para penyelidik berpendapat janggut dan misai yang rata boleh melindungi kulit dari sinaran UV berbahaya. 

Mencegah lelah
Pesakit lelah senang jatuh sakit apabila terdedah kepada kawasan berhabuk. Oleh kerana itu, misai yang tumbuh di sekitar bawah hidung boleh menghindarkan habuk tersebut dari memasuki rongga hidung.

Lambatkan proses penuaan
Nah, rerambut yang terdapat di kulit wajah mampu menyimpan lembapan, membuatkan kulit sentiasa lembap. Dengan lembapan tersebut, kulit akan kelihatan muda dan berkeadaan baik. Namun lelaki pastikan janggut dan misai anda dijaga dengan kemas dan rapi.

Melawan batuk
Tahukah anda janggut yang tumbuh lebat di sekitar kawasan dagu dan leher mampu menaikkan suhu leher? Ia sekali gus dapat mencegah jangkitan selesema. 

Menghalang ruam di muka
Ruam sering diakibatkan oleh kaedah mencukur  yang tidak dibuat dengan berhati-hati. Bagi mengelakkan berlakunya masalah tersebut, adalah lebih elok untuk menyimpan janggut sahaja seterusnya menyelesaikan masalah ruam di muka.


Nota ungu: Anda suka lelaki berjanggut dan bermisai??? sesetengah lelaki sendiri tak suka nak simpan janggut dan misai...
Masakan Terhebat di Dunia

Masakan Terhebat di Dunia

Masakan terhebat di dunia...
Orang ni tak pernah masuk juara master cheff..apatah lagi la nak gelar juara master cheff...

Tapi masakan dia di kenang hingga akhir hayat dan paling sedap di dunia..
Kalau sekali rasa... Pasti akan terkenang-kenang...
Nak tahu siapa???

Itulah MASAKAN DAN AIR TANGAN SEORANG IBU...

Bagi aku...tiada yg boleh tandingi masakan seorang ibu.. Walaupun simple tapi sedap..
Aku rindu masakan mak aku...walaupun sekadar ikan goreng...
Sedap yg tak boleh nak citer..
Bertahun makan masakan mak tapi tak pernah jemu kan..

Bila dah kahwin..dok jauh ni..kalau aku rindu masakan mak...aku akan ajak suami ke rumah mak mentua... Suruh mak mentua masak...

Itulah hebat masakan ibu dan air tangan ibu... Masakan yg paling hebat... Sampai bila2 terkenang2... Walaupun masakannya tak popular... Tapi kesedapan dan kenikmatan diingati hingga akhir zaman kan...

Sebab tu bila sekali sekala balik...aku tak masak..sebab nak makan masakan mak... Sedap mak masak walaupun ikan goreng je...

Hebatkan masakan mak...

Published with Blogger-droid v2.0.10

Kuih Raya: Yang Lama tetap Ada Kelebihan

Kuih raya tradisional yang popular kat kampung aku suamtu masa dulu sebelum munculnya kuih2 moden...

Kuih Putu Kacang
Sedap kuih ni... Walaupun nampak simple kan...bahan utamanya kacang hijau.. Mak aku tak buat tapi biasa tempah kat jiran... 

Kuih Bakar
Ada org panggil kuih bangkit.. Kuih ni sedap tambah2 zaman dulu bakar guna sabut nyiur (kelapa)... Rangup dan wangi... 

Kuih Bahulu
Suka tolong mak buat... Cuti sekolah mesti ajak mak buat.. Aku tukang pukul telur dan gula... Pukul guna tangan guna alat pemukul spring je... Pukul sampai kembang... Memang lenguh tangan... Bakar guna dapur kayu dan sabut kelapa... Walaupun penat.. Tapi puas hati dan sedap... 

Kuih siput
Malam2 biasa buat kuih ni.. Gentel je.. Senang.. Tapi kuih ni habis dulu... Kadang2 tak sempat raya pun.. Hehe

Kuih rotan
Buah rotan ni.. Sedap.. Sama mcam kuih siput cepat je habis... Sambil tengok tv kdg2 habis sebalang.. 

Kuih peneram
Ni kuih feveret aku... Sedap.. Mesti suruh mak buat bila nak raya... Tapi agak leceh nak buat bancuhan dia.. Salah sukatan tak menjadi.. 

Kuih Ros
Haaa.. Ni pun feveret aku juga.. Sedap sebab ranggup.. Tetap suka yang mak buat... Dan dulu suka tolong mak buat... 

Itulah antara kuih tradisional yg aku suka... Resepi ibunda tercinta...tetap dikenang hingga akhir hayat... Walaupun jauh di mata kan.. Rindu kenangan buat kuih dgn mak kan..mak turunkan ilmu buat kuih2 ni.. Aku je tak sempat nak buat.. Insha Allah masih ingat dan akan buat insha Allah...supaya tak ketinggalan zaman... 


Sumber gambr: google images

Resepi: Jus Sejuta Minda

Resepi: Jus Sejuta Minda

Kerapkah anda minum jus? Jika tidak, anda patut ubahnya. Ini kerana jus mempunyai banyak khasiat yang baik untuk tubuh dan juga minda. Bagi pelajar-pelajar sekalian, kami ada resipi berbuka berkhasiat untuk minda anda. Apa yang diperlukan hanya badam, kismis, kurma, barli dan madu. Selain mudah didapati, ia tidaklah mahal malah boleh disimpan lama.

Bahan-bahan:
1200 ml air barli
1 genggam buah kurma yang telah direndam
1 genggam badam yang telah dibakar
2 sudu kismis
1 sudu madu

Cara membuat:
Campurkan kesemua bahan kering bersama air barli ke dalam pengisar. Jika suka sejuk, simpan di dalam peti ais sebelum minum. Jus penuh khasiat ini sangat mengenyangkan dan baik untuk kulit. Anda boleh amalkan sebagai minuman harian untuk minda anda. Cubalah!

TIP:
Badam telah diambil oleh masyarakat di Timur Tengah, Iran, Afghanistan, Pakistan & India, beribu tahun dahulu bagi tujuan merangsang minda dan meningkatkan daya ingatan bagi tujuan penghafalan al-Quran, Hadis dan pelbagai ilmu.

Kismis merupakan "manisan" asli ciptaan Allah swt yang tidak mengandungi kolesterol, lemak dan rendah kandungan garam. Ia sangat sesuai terutama bagi mereka yang menggunakan banyak tenaga untuk berfikir seperti guru dan pelajar.

Kandungan protein di dalam kurma lebih kurang 1.8 hingga 2.0 peratus, serat 2.0 hingga 4.0 peratus manakala kandungan gulanya 50 hingga 57 peratus glukosa. Ini menunjukkan kandungan gula di dalamnya telah ditukar secara semulajadi.

Serat daripada barli berkesan untuk merendahkan kolesterol di dalam darah. Serat yang tidak mudah larut dalam barli penting bagi memastikan usus berfungsi dengan baik. Meminum air barli mampu menyejukkan badan sekiranya anda mula diserang demam.

Madu kaya dengan fruktosa iaitu gula ringkas yang boleh diserap terus ke dalam darah untuk memberi tenaga segera. Para penyelidik menggelar madu sebagai agen untuk mencerdaskan otak. Madu juga membantu mengubati batuk pada malam hari.


Nota Ungu: Jus ni sesuai untuk semua, kanak-kanak dan dewasa... Mungkin boleh jadi jus untuk berbuka dan bersahur... Untuk pelajar-pelajar yang akan menduduki peperiksaan sesuai amalkan jus ni... Sesuai juga untuk ibu hamil dan menyusukan untuk kesihatan minda anak-anak.. dan untuk ibu lepas bersalin pun sesuai sebab ibu lepas bersalin selalu lupa kan... Jom cuba!!!


autopublish entry

29 Julai 2013

Dasyat: Suami dibelasah isteri

Dasyat: Suami dibelasah isteri

Biasa dgr kes suami baran.. Pukul bini.. Yang ni terbalik... Hadoii la.. Macam2 dunia sekarang kan...

Gombak: Seorang isteri bukan saja sanggup memaki hamun suami dan ibu mentua, tetapi juga bertindak kejam dengan meminta bantuan ahli keluarganya membelasah kedua-duanya di rumah mereka di Batu Caves.

Tindakan terlampau wanita berusia 30-an itu berpunca apabila suami berusia 34 tahun itu menegur sikapnya yang gemar memburukkan-burukkan ibu lelaki itu menyebabkan berlaku pertengkaran antara mereka.

Akibat dibelasah keluarga isteri, lelaki itu dan ibunya cedera pada muka, belakang badan dan tangan sebelum membuat laporan di Balai Polis Selayang.

Si suami turut diugut bapa mentua yang mahu mematahkan kakinya.

Menceritakan semula kejadian itu, sumber berkata, dalam kejadian jam 9.30 pagi Jumaat itu, wanita itu bertengkar dengan suaminya apabila dia dimarahi kerana menghina ibu lelaki terbabit.

“Wanita terbabit yang tidak berpuas hati dimarahi suaminya naik angin lalu menyerang lelaki terbabit dengan menendang dan menumbuk mukanya.

“Tidak cukup dengan itu, dia turut menghubungi ahli keluarga untuk mengadu masalah dan meminta mereka datang ke rumah membantunya,” katanya.

Sebaik tiba di rumah berkenaan, kata sumber itu, ahli keluarga wanita terbabit yang dalam keadaan marah menyerang lelaki itu, malah abang iparnya yang hilang kawalan diri memukul mangsa hingga terjatuh.

Menurutnya, mujur bapa saudara si isteri meleraikan pergaduhan terbabit sebelum meminta mangsa menjelaskan perkara sebenar.

“Mangsa menceritakan apa yang berlaku dengan isterinya. Malah, dia juga menghubungi ibunya supaya datang ke rumah bagi membantu menyelesaikan masalah terbabit,” katanya.

Bagaimanapun, sebaik ibu lelaki itu sampai, dia dimaki hamun dan diserang menantunya itu.

“Pertengkaran berlaku beberapa minit sebelum kedua-dua beranak itu keluar rumah untuk membuat laporan polis,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Gombak Asisten Komisioner Abdul Rahim mengesahkan menerima laporan kejadian terbabit.

Sumber: Harian Metro

Nota ungu: tak pasti la agama apa... Kalau bangsa Melayu agama Islam tak tahu aku nak kata pe.. Memang memalukan... Hal rumahtangga pun satu dunia tahu... Apasalahnya bincang elok2...

Dugaan Allah yang Paling Bahaya!!!

Semua orang pasti di duga kan.. tak kan terlepas... 
Biasa bila kita diduga dengan kesakitan, kematian, musibah dan bencana alam... pasti hati kita terus ingat pada Pencipta kita Allah Taala... 


TAPI!!!
satu yang kadang kita lupa.. satu ujian yang Allah duga, tapi kita perasan itu adalah dugaan iaitu
Dugaan yang paling bahaya iaitu NIKMAT...

Nikmat yang Allah beri dalam pelbagai bentuk... 
Kekayaan harta benda, kebahagiaan, kemewahan, ketenangan hati, kekuatan diri, dan pelbagai bentuk nikmat yang kita suka.. Tapi kadang-kadang nikmat itulah jadi Ujian dan dugaan bagi kita.. 

Antara sedar atau tak, nikmat itu jadi ujian.. Allah nak tengok sejauh mana kita bersyukur dan menggunakan nikmat sebaiknya.. Contoh, Allah beri kekayaan dan kemewahan, ke mana kita laburkan kekayaan yang ada.. jika kita sedekah, adakah kita patuhi adab-adab bersedekah... sebab sedekah tanpa adab ibarat sedekah yang xde nilai.. 

Biasanya, ujian dalam bentuk nikmat ni paling bahaya sebab berapa ramai akan terkandas dan lalai dengan nikmat yang ada.. ramai yang alpa dan lupa diri serta berubah bila dapat nikmat... Biasanya kita tak perasan semua tu, tapi rakan-rakan di sekeliling kita akan perasan perkara tu... 

Jom jadikan diri kita macam kelapa bali dan jauhkan diri kita dari jadi macam pohon dedalu... 

Renungkan lirik lagu ni:

Tinggi-tinggi kelapa bali 
Kental berdiri 
Akar di bumi 
Walau bermusim di terik mentari 
Tidak sekali lupakan diri

Bila menari dongak ke langit 
Langkah mu sumbang salahkan bumi 
Silap sendiri tak dipeduli 
Terbiar sudah membuta tuli 
Baru tengadah menyesal diri

Ikutkan rasa kelak binasa 
Kerasnya hati membawa mati 
Pentingkan dosa sumpah bertakhta 
Megah ilusi mejadi mimpi 
Panasnya diri bagai dibakar api

Tinggi-tinggi kelapa bali 
Walaupun tinggi kental berdiri 
Tidak pernah lupa diri 
Tidak pernah megah diri 
Mencengkam akar di bumi

Rimbun-rimbun daun dedalu 
Tinggi di atas sombongkan diri 
Pandang langit lupa bumi 
Menumpang menunggu mati

Lagu kumpulan AMUK.. tajuk Akar dan Bumi

renungan bersama... moga bermanfaat... 

Sweet Memory Ramadhan 1434H: Iftar Jama'i Perdana

Ni kisah Jumaat lepas.. Jumaat lepas sekolah aku buat Iftar Jama'i Perdana secara besar-besaran di sekolah.. Iftar ni digabungkan dengan program motivasi pelajar yang akan menduduki PMR dan SPM tahun ni.. Meriahnya rasa.. 

Aku ditugaskan sebagai AJK Makanan Guru dan Staff.. Iftar ni memang besar bagiku, sebab anjuran dari banyak pihak luar... terutama dari Kumpulan Media Karangkraf dan artis jemputan.. semuanya diuruskan oleh pihak Kelab Guru dan Staff.. 

Alhamdulillah.. segala yang dirancang berjalan lancar... Rasa seronok sekali, kemeriahan terasa masa menyiapkan juadah dan makanan... Penat tapi seronok... Asalnya makanan hanya nasi dan air.. tapi akhir dekat dengan berbuka, ada aje orang sedekah kuih... memang murahkan rezeki Ramadhan kan... 



Bagi aku, ni pengalaman manis sepanjang jadi cikgu.. seronok berbuka dengan rakan-rakan sekerja.. walaupun tak lah bertalam bagai.. ingat kalau iftar guru sahaja, makan berjemaah dalam talam mesti lagi seronok kan.. lagi merapatkan ukhwah dan silaturrahim.. 

Apa-apa pun, terima kasih en.somi sebab sudi hantar dan ambil dan jaga Faiqah sampai ke malam... segalanya selesai sudah.. Moga tahun depan cuba buat untuk guru sahaja mungkin, untuk ukhwah sesama rakan sekerja kan... 
Last Week Before Raya

Last Week Before Raya

Salam semua.. cuti dua hari, dua hari aku cuti tak ngadap laptop.. mmg tahu dah... sebab tu aku sediakan entry autopublish je banyak2.. ni nak cuti pun kena gak standby entry autopublish... Insha Allah.. 


Wah.. ni minggu terakhir sebelum raya menjelang kan.. Bahang dah rasa dah kan.. Bila dah dekat nak raya, maknanya Ramadhan hampir berlalu.. waaa...sedih nya Ramadhan dah nak habis.. kejap je rasa kan.. Tapi itulah putaran alam.. Moga Ramadhan kali ni berkualiti dari sebelumnya kan.. 

Bila minggu akhir ni.. Ramailah rakan-rakan aku termasuk aku sendiri yang berada di perantauan menghitung hari nak balik kampung... Kampung dah melambai-lambai dah kan.. Hadoii.. mood pun dah ke mana.. Nak kerja pun kena gagahkan diri... zikir banyak2 supaya tak longlai.. 

Di akhir Ramadhan gak, mood dan selera aku agak lesu, sebab rindukan lemang, ketupat palas dan serunding... Haduihai.. parah anak rantauan ni kan.. 

Di akhir Ramadhan gak, mood jadi sensitif sikit.. jangan la tayang gambar kuih raya atau jangan dengar lagu raya.. sebak kot kalau dengar.. hhu.. tapi en.somi memang dah standby lagu raya satu folder, nak pasang masa perjalanan balik kampung... 

Dan moga akhir Ramadhan ni penuh dengan keberkatan akhir Ramadhan.. dan usaha untuk dapatkan bonus raya tercapai... 

Ok, kerja..kerja..kerja.. 


Nota ungu: Maunya cikgu nak ada mood, anak murid suruh citer pasal raya je... diorang lagilah takde mood.. dan pasti sudah aku busy sikit la minggu sebab Majlis Khatam akan di adakan.. memang rutin ustaz ustazah semua sekolah seluruh Malaysia dah ni... Moga dipermudahkan puasa kita di akhir-akhir Ramadhan ni.. 

28 Julai 2013

Pertama Kali Terlepas Sahur

Pertama Kali Terlepas Sahur

Alhamdulillah.. Selesai berbuka..  dapat juga habiskan puasa hari ni... Apa taknya... Pagi tadi terlepas sahur... Terjaga bila dah habis azan..

Tidur lewat semalam kerana kepenatan mencari persiapan raya... Pastu balik pula kemas rumah sikit2... Faiqah tak tidur aku dan suami tak leh tido juga lah...

Maka sampai tengah malam juga lah... Dan akibatnya tak terbangun sahur pagi tadi... Pada mulanya aku dah terdetik di hati... Jika tak larat memang aku berbuka... Tapi aku tak tido siang barang kali...tenaga tu ada... Alhamdulillah... Mampu susukan faiqah lagi pagi tadi dan buat kerja2 rumah sampailah berbuka..

Alhamdulillah.. Allah permudahkan.. Kekuatan tu memang datang dari Allah... Berdoa lah.. Insya Allah kuat... Di samping aku sentiasa zikir "LAHAWLAWALAQUWWATAILLABILLAH"...

Sebenarnya cabaran bagi aku tak bersahur sebab aku berisi dan menyusu lagi... Namun kuasa Allah kan...

Insha Allah... Malam ni kena tido awal lah..esok kerja... Dan satu lagi aku rasa.. Tenaga ada sebab aku tak tido siang puasa.. Sebab bila kita tido lagi badan rasa lemau dan lemah sebenarnya... Sebab tu makhruh kalau tido banyak di siang hari berpuasa...

Moga Allah permudahkan hari2 terakhir Ramadhan kali ini... Dan moga ianya jadi Ramadhan yg berkualiti... Insha Allah...

Published with Blogger-droid v2.0.10

Bayi Nyaris Maut Tangan Tersepit dalam Mesin Adun Kuih

Muar: Seorang bayi berusia 13 bulan nyaris maut apabila tangan kirinya tersepit pada mesin pengadun kuih di sebuah kilang di Taman Utama Bakri, di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 10.30 pagi, Mohd Uqshah Iman Ramli dipercayai bermain bersendirian berhampiran mesin pengadun yang berada di atas lantai.

Ketika kejadian, ibunya Maznah Osman, 37, yang juga pekerja kilang itu membancuh adunan kuih di kawasan berhampiran selepas berpesan kepada Mohd Uqshah supaya jangan menghampiri mesin.

Maznah berkata, pada mulanya dia melihat Mohd Uqshah bermain jauh daripada mesin itu sebelum terdengar jeritan kuat disusuli tangisan anaknya.

“Saya bergegas mendapatkan Mohd Uqshah dan mendapati tangan kirinya tersepit pada mesin yang masih berputar.

“Badannya turut bergerak sama dengan mesin itu, ia mengakibatkan tangannya bengkak selain mulutnya berdarah akibat

“Bagaimanapun, seorang pekerja segera menutup suis mesin,” katanya.

Menurutnya, walaupun suis dimatikan, tangan kiri Mohd Uqshah yang tersepit di antara tempat meletak bekas tepung dan badan mesin gagal ditarik keluar.

“Pengurusan kilang meminta bantuan bomba dan penyelamat, dan mereka terpaksa membuka skru untuk mengeluarkan bekas kuih itu terlebih dulu.

“Selepas hampir 20 minit, akhirnya tangan Mohd Uqshah Iman dapat dikeluarkan,” katanya.

Sementara itu, pemilik kilang Norhadidah Harun, 43, berkata, ketika kejadian dia di tingkat atas sebelum terdengar jeritan bayi.

Katanya, mujur seorang pekerjanya pantas menutup suis mesin itu kerana jika sebaliknya, bayi berkenaan mungkin berdepan keadaan lebih buruk.

“Mohd Uqshah Iman yang bengkak di tangan kiri serta mengalami pendarahan di mulut dibawa ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) Muar untuk rawatan,” katanya.

Sumber: Harian Metro

Nota ungu: sedihnya. .. Tak leh nak bayang betapa sakitnya baby tu kan... Hadoii.. Eee.. Ngeri... Takut sangat... Buat yang suka buat kuih...pastikan buat kat tempat tinggi yang tak boleh dicapai budak kecik... Bahaya... Budak bukan tahu bahaya...

Siapa Gila Sebenarnya???

Siapa Gila Sebenarnya???

Seorang penduduk dikatakan gila, tetiba pergi ke surau pada pukul 10 pg, lalu melaungkan azan.

Penduduk kg mndgr azan tu rasa pelik lalu semuanya bergerak ke masjid utk siasat. Selepas melihat org gila itu azan, ketua kg menjerit

"Hoi, pkl 10 pg ni azan solat apa?"

Org gila menjawab:

"Td azan yg betul pkl 6 pg ada 5 org je dtg, ni azan yg salah sekampung plak datang?"

Sapa yg gila?


Sumber: fb

AMARAN: Suami yang tak sayang isteri dilarang BACA!!!

AMARAN: Suami yang tak sayang isteri dilarang BACA!!!

AMARAN. Kandungan ini adalah terhad untuk suami yang sayangkan Isteri sahaja`

Pesanan-pesanan buat suami
----> seperti yang di dengari dalam ceramah Dr. Fadhilah Kamsah di kaca TV.

1. Selalu menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.

2. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.

3. Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan ibu anda. Kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih dari ibu anda.

4. Jangan terlalu demand sex sekiranya isteri takde mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan semata-mata untuk penuhi nafsu syahwat saja.

5. Bila sudah mempunyai anak, sama-samalah menjaganya. Benih dari awak juga.. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan bagaikan maharaja.

6. Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relax-relax sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dsbnya. Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumahtangga sedangkan suami lepas tangan.

7. Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk untuk isteri. Jangan bedal semua sampai giliran isteri yang tinggal cuma kepala ikan, janggut sotong dan ekor taugeh.

8. Kalau nak ajak member bertandang ke rumah, beritahu isteri terlebih dahulu, awal sehari-dua. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma hidang mee maggi ngan sirap je.

9. Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang semakin sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu.

10. Jangan kentut depan isteri. Masa bercinta dulu kenapa boleh control kentut?

11. Hormatilah ibu-bapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang, bodek mereka MACAM masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.

12. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumahtangga.

13. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masaalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami “degil” tak nak minta pertolongan, selagi itulah dia rela nak tolong.

14. Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah guna cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang simpan balik ditempat asal.

15. Rajin-rajin dan kerap-keraplah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah dan menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah je.

16. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Isteri pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri.

17. Jangan main kayu tiga dengan perempuan lain. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri awak yang buat, tentu awak tak boleh terima, jadi mengapa isteri awak kena terima kalau awak buat?

18. Kalau tak menyukai sikap atau perbuatan isteri, tegurlah secara baik, jangan asyik nak menengking aja. Kalau awak sakit nak mati nanti, siapa yang kena jaga awak? Bai jual roti? Apek jual sayur? Jiran sebelah rumah?

19. Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya biarpun pening-pening biasa.

20. Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami megah dengan kuasa veto, takkan nye jadi bapok/pondan kalau ambil kira pendapat isteri. Pokok pangkalnya ialah timbangrasa dan saling menghargai. Ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku EGO tu bila dah mati nanti.

21. Dalami agama dan bimbinglah anak isteri dengan ikhlas seperti yang dituntut agama. Ingat, kalau seorang suami masuk syurga, besar kemungkinan isteri pun masuk syurga. Kalau suami masuk neraka belum tentu isteri juga masuk neraka. Kalau isteri masuk neraka, besar kemungkinan suami juga masuk NERAKA tapi kalau isteri masuk syurga belum tentu suami pun masuk syurga.

22. Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumahtangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali baik!

23. Jangan buat taktau kalau isteri merajuk atau kecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf. Kalau perlu dipujuk, pujuk. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah pandang enteng dan meremeh kan perasaan hati isteri. Jangan disebabkan rajuk si isteri mudah sejuk sendiri, suami rasa tak perlu pujuk dah. Sebenarnya bila isteri kecil hati, dan pulih dengan sendiri itu merupakan satu petanda tidak baik buat suami. Bagaikan luka tak dirawat, lama-lama membengkak dan meletuskan nanah.


Allah s.w.t. berfirman, “Dan ketahuilah bahawasanya Allah mengetahui apa yang didalam hatimu, sebab itu berhati-hatilah dengan Tuhan”


Sumber

autopublish entry
Persiapan Raya - Part 1

Persiapan Raya - Part 1

Ramai dah buat persiapan raya... Aku baru nak mula... Semalam baru lah serba sedikit buat persiapan...

Beli apa yang patut... Tapi tak semua lagi pun sebabnya...terlalu sesak dengan orang... Rimas betul rasa...

Tambahan dengan Faiqah yang buat perangai sebab mengantuk dan lapar... Aku dan suami macam singa lapar layan dia...geraaammm.Tapi beli juga alang2 dah keluarkan..

Kuih raya tak tahu lagi di mana... Memang aku tak tempah tahun ni... Buat memang tak lah... Aku tak pandai buat kuih moden... Lagipun mana ada oven...nak bakar tang mana kan... Tengok  la nanti kat mana de jual kuih lelong2 kan... Beli aje.. Bukan nak makan sgt pun kuih... Hehe... Kadang2 kuih tu memeriahkan aje.. Last2 tuan rumab habiskan lepas raya nanti... Heee....

Part two akan menyusul minggu depan...sebab aku dah start cuti sekolah... Relax sikit la... Insha Allah.. Persiapan ala kadar je... Xde semua baru pun... Lebih siapkan kat Faiqah je.. Utk diri sendiri x fikir sgt kan.. Itulah kalau dah ada anak kan...

Ok.. Next time smabung cite.. Minta maaf bebanyak ea.. Tak sempat nak balas kunjungan... Insha Allah ada masa aku jengah..

Nota ungu: tema raya aku berubah last2 minit.. Lpas raya baru aku citer deh...

Published with Blogger-droid v2.0.10

27 Julai 2013

TIPS MELATIH ANAK CEPAT BERCAKAP

TIPS MELATIH ANAK CEPAT BERCAKAP


1. Anda hendaklah selalu bercakap dengan anak anda. Walaupun mungkin anak langsung tak memperdulikan anda dan seronok bermain saja, tapi anda jangan putus asa. Teruskan berkomunikasi dan berinteraksi dengan anak anda. Ucapkan sesuatu perkataang itu berkali-kali depan dia. InsyaAllah dalam beberapa ketika saja, anak anda akan mampu meniru apa yang anda ucapkan. Masa tu, TUHAN sajalah yang tahu betapa gembiranya hati anda apabila anak anda sudah pandai meniru percakapan anda. 

2. Gunakan ayat yang pendek dan mudah. Apabila anda mahu menerangkan sesuatu kepada anak anda, pastikan ada ruang (pause) antara satu ayat dengan yang lain supaya anak anda berpeluang memberi maklum atau tindak balas.

3. Mimik muka anda semasa bercakap amat penting. Ia mestilah bersesuaian apabila menyampaikan sesuatu maksud perkataan atau ayat

4. Selalu membacakan buku untuk anak dan meluangkan masa bercerita kepada anak.

5. Dedahkan anak-anak anda kepada interaksi sosial kerana dengan cara ini anda memberi peluang kepada mereka mendengar perbualan di samping berjumpa dengan orang yang baru dikenali.

6. Anda mesti menjadi pendengar yang baik dan berusaha memberi perhatian serta cuba memahami apa yang disampaikan oleh anak-anak anda. Jika apa yang disebutnya tidak jelas, anda mesti bantunya dengan menyebut beberapa perkataan yang anda rasa mungkin itulah yang cuba disebutkan oleh anak anda.

7. Pasangkan lagu kanak-kanak yang mudah berulang kali sehingga anak anda mampu mengikutnya.

8. Selagi mana anak boleh menggunakan beberapa patah perkataan, menggunakan bahasa isyarat untuk berkomunikasi, dan memahami arahan mudah, maka boleh dikatakan perkembangan bahasa mereka adalah normal. Perbanyakkan berbual dengan anak-anak, membacakan buku cerita kepada mereka, bertanya kepada mereka, dan cuba minta mereka bercakap.

9. Andainya anak-anak sudah mula boleh bercakap satu perkataan, ulang kembali apa yang mereka sebut dalam ayat yang sempurna. Contohnya, apabila anak menyebut “nak”, tanyakan kembali “Aiman nak apa? Nak susu? Nak mainan?”. Atau apabila dia sebut “bola”, ulang kembali “Aiman nak main bola?”. Jadikan ianya suatu kebiasaan.

10. Jangan sesekali kali memaksa anak-anak bercakap dan jangan pamerkan kekecewaan anda kerana mereka masih belum mampu bercakap. Bahasa yang pertama sekali anak-anak belajar adalah bahasa emosi dan mimik muka. Mereka lebih mahir membaca perasaan berbanding perkataan.


CUCI BUAH PINGGANG DENGAN HANYA RM 1.00!!

CUCI BUAH PINGGANG DENGAN HANYA RM 1.00!!


Selama bertahun-tahun kita menggunakan buah pinggang dalam proses biologi badan.

Kandungan garam dan racun yang kita tidak tahu betapa banyak jumlahnya, dan kita tidak pernah mencucinya kecuali bagi yang bermasalah sahaja. 

Tahukah anda dengan hanya RM1.00, anda mampu mencuci buah pinggang yang banyak berjasa pada kita ini??

Caranya mudah sahaja.

Beli seikat daun SUP, cuci bersih-bersih , potong kecil2 , masukkan kedalam periuk , masukan air bersih , didihkan untuk sepuluh minit sahaja.

Sejukkan , tapis , masukkan kedalam botol yang sesuai dan disimpan dalam peti sejuk 

Amalkan meminumnya segelas sehari...

Insya Allah anda akan rasa perubahannya...

Segala kandungan garam dan racun2 akan dikumuhkan melalui air kencing. 

Daun SUP telah diketahui sebagai satu kaedah rawatan pembersihan yang terbaik untuk buah pinggang kita dan ia adalah semula jadi! 

Selamat Mencuba......

26 Julai 2013

Dari Bakat dan Minat

Dari Bakat dan Minat

Dulu tak pernah langsung di fikiran aku nak buat bisnes apatah lagi dari bakat dan minat.. Minat aku dalam design timbul masa aku kerje kedai printing...

Lepas kahwin..rupanya suami aku ada minat dan bakat yg sama iaitu design dan minat dalam bisnes... Alhamdulillah...

Lepas setahun kahwin dan faiqah lahir beberapa bulan lepas tu... Allah tunjukkan jalan bagi kami buat bisnes ni... Maka lahirlah HOMEMADESTICKERS..

Bermodalkan RM20 dari minat dan tempek kat kete sendiri... Akhirnya bisnes terus berkembang... Alhamdulillah... Walaupun banyak persaingan...tapi berkat sokongan kengkwan dan doa org sekeliling... Alhamdulillah...bisnes makin mendpat tempat dihati peminat design terutama design kereta..

Seronok bila bisnes tu hasil usaha dan produk sendiri...memang kepuasan tu lain... Alhamdulillah... Moga Allah terus berkati HOMEMADESTICKERS...

Published with Blogger-droid v2.0.10

Duhai Wanita: Hentikan Tangisanmu...

Renungan...

:: Duhai wanita.. Usah dikau menangisi akan nasibmu.. Ketahuilah bahawa ALLaH SWT teramat mengasihi wanita.. Berikut adalah kelebihan wanita berbanding lelaki..

1] Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita?

2] Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan anak-anak.

3] Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia dido'akan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLaH di muka bumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid. Manakala dosanya diampun ALLaH.

4] Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita ini iaitu isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya. Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki ini iaitu suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.

5] Seorang wanita boleh memasuki Syurga melalui mana-mana pintu Syurga yg disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja: sembahyang 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat pada suaminya dan menjaga kehormatannya.

6] Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLaH akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

MasyaALLaH... Sayangnya ALLaH pada wanita ...

Jatuh Air Mata Ibu bila Diuji dengan Anak

Bohong aku katakan seorang ibu tak pernah menangis kerana seorang anak.. Pasti pernah menangis sejak dari kecik hingga dewasa kan... 

Kata-kata renungan..
Sumber: google images.. 

Air mata ibu seorang yang pertama kali mengalir ialah selepas melahirkan anak, air mata syukur... 
Seterusnya, air mata ibu akan mengalir seiring dengan ujian dan nikmat yang Allah berikan... 

Air mata ibu akan mengalir dari sekecil-kecil ujian hingga sebesar-besar ujian.. 
Tambah-tambah jika diuji dengan anak sakit, kesusahan mencari pengasuh sedangkan kita bekerja..
Aku dah puas menangis bila diuji macam ni... Tapi air mata dan sentuhan hati ibu tetap ada... 
Tambah aku ibu yang bekerja, bila diuji begini, terus down dan rasa nak berhenti kerja..
Suamilah penguat semangat aku... 

Itulah.. 
Kecik ujiaanya lain dah besar ujiannya lain..
Bila renungkan ujian yg Allah berikan ia tak lah sebesar ujian yang Allah berikan kepada Ibu Nawal Iris yang meninggal di dalam kereta ibunya .. itu tersangat besar dugaan sebagai seorang ibu... Aku rasa aku pun tak mampu nak lalui sebagai mana ibu itu lalui.. 

Tapi..
Bila aku renungkan kata-kata Allah dalam al-Quran Surah al-Baqarah ayat 286:
"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya...."

Maknanya Allah tahu aku kuat.. Allah sayang aku... 
Ya Allah.. Tabahkan hatiku dan kuatkan semangatku.. 


Nota Ungu: Rasa down dan xde mood nak blogwalking hari ni.. Mohon maaf buat semua teman... 

25 Julai 2013

Kisah Sedih: Balik Kampung


"Abang ni, pakai tu elok-elok la sikit," kata Julia lembut sambil membetulkan pakaian Ahmad. Ahmad tersenyum memandang isterinya.

"Cantik isteri abang hari ni," Ahmad mencubit pipi Julia lembut.

"Ayah, ayah, cepat la yah," Liz dan Lin meluru masuk ke bilik kerana dah tak sabar-sabar nak bertolak pulang ke kampung.

"Yelah, yelah, ayah dah siap ni."

Julia hanya tersenyum melihat suaminya itu melayan karenah anak-anak mereka yang comel dan manja. 
"Abang, dah lama kita tak balik kampung macam ni, ye?"

"Iyelah, maklumlah abang ni sibuk dengan urusan perniagaan. Baru kali ni abang ada peluang untuk cuti panjang." 
Ahmad berkata kepada isterinya
tercinta.

Perjalanan daripada KL ke Teluk Intan mengambil masa lebih kurang empat jam. 
Liz dan Lin dah pun terlelap kat kerusi belakang. Begitu juga dengan isterinya, Julia. 
"Tak sabar rasanya nak tiba kat kampung," Ahmad berkata
dalam hati.

Sedikit demi sedikit Ahmad menekan minyak keretanya. Semakin lama keretanya semakin laju dan Ahmad semakin seronok. Ahmad dah tak sabar untuk segera sampai ke kampungnya.
Pedal minyak ditekannya lagi dan Honda Civicnya mula memecut.Ahmad cilok kiri, cilok kanan. Habis semua kenderaan dipotongnya. Bangga betul Ahmad masa tu. Terlupa dia sekejap pada anak dan isterinya yang sedang tidur.

"Eh abang, kenapa bawa laju sangat ni?" tiba-tiba Julia terjaga dari tidurnya.

"Tak ada apa la sayang, rileks... cepat sikit kita sampai kampung nanti."

"Sabar bang, sabar. Biar lambat tak apa.... jangan laju sangat bang, Julia takut." 
Julia cuba memujuk Ahmad supaya memperlahankan kenderaannya.

"Rileks Julia, tak ada apa-apa," Ahmad terus memotong bas ekspres didepannya tanpa was-was.

"Haaa..kan, tengok. Tak ada apa-apa kan?" kata Ahmad setelah berjaya memotong bas ekspres tadi.

"Sudah la tu bang."

"Ha... tu ada satu lagi bas ekspres. Julia tengok abang motong dia aaa...." 
Ahmad terus masuk gear 3, pedal minyak ditekannya hingga jejak ke lantai. Ahmad terus membelok ke kanan untuk memotong dan.... 
di depannya tersergam sebuah lori balak yang besar dan gagah dan..... BANG!!.

"Julia....bangun nak," sayup-sayup terdengar suara emaknya.

Julia membuka matanya. Dia terlihat emaknya di situ. 
"Mana abang Ahmad mak? Macammana dengan suami saya, mak? Liza, Linda....mana anak-anak saya mak?" 

Bertubi-tubi Julia menyoal emaknya. Julia tak dapat menahan kesedihannya lagi. Julia menangis semahu-mahunya di depan emaknya. Emaknya memandang Julia tepat-tepat.

"Macamana dengan suami Julia mak, abang Ahmad?" Julia masih terus menangis.


PANGGG!!. 
Kepala Julia ditampar oleh emaknya dengan tiba-tiba. Julia terdiam. Kenapa emaknya buat dia macam tu?

"Banyak la engkau punya suami! Muka dahlah tak cun, asyik dok berangan saja, belajar pun malas, kerja pun tak mau, ada hati nak berlaki. Apa punya anak dara la kau ni?? Tu la, tidur lagi senja-senja macam ni! Dah!! Bangun pegi sembahyang! Asar pun dah nak habis! Dah nak berbuka puasa dah!" emaknya terus merungut sambil berlalu keluar...... dan Julia tersengih keseorangan. 
Rasa macam nak masuk dalam tin biskut! "

Nota ungu: santai di Ramadhan ke-16.. selamat berpuasa... ^^

Susah Juga Jika Anak Suka Ubat

Ramai ibu bapa merungut anak susah nak makan ubat... Tapi lain citernya dengan si Faiqah...

Faiqah sangat suka makan ubat..dan jangan tunjukkan botol ubat pada dia.. Menjerit2 dia nak makan...

Dari kecik Faiqah suka makan ubat... Ubat untuk budak kan manis dan berperisa... Pantang sebut ubat...mcm makan gula2 agaknya...suka bebenor. . Hhhe..

So..memang botol ubat disorok dari pandangan dia.. Kalau dah bagi...cepat2 kena sorok yang lainnya...

Susah juga kalau dah senang dan suka ubat kan... Kalau susah makan ubat pun susah juga kan.. Hadoii... Anak oh anak...

Published with Blogger-droid v2.0.10
Jauhi Pokok Ini Dari Anak & Keluarga Anda

Jauhi Pokok Ini Dari Anak & Keluarga Anda


Sila perhatikan pokok hiasan ini betul-betul. Jika anda sayangkan anak-anak dan keluarga anda, musnahkan pokok hiasan ini segera. Sekiranya anda menanam di kawasan rumah, meletak diruang tamu atau di tempat letak kereta. Pastikan selepas membaca posting ini segera pindahkan pokok ini ke tempat yang jauh dari anak-anak anda.

Pokok hiasan ini adalah yang sangat beracun boleh mengakibatkan kematian sekiranya anak anda mengigit daunnya. Kandungan racun yang kuat boleh membunuh kanak-kanak dalam masa kurang dari 1 minit. Bagi orang dewasa pula boleh membawa maut kurang dari 15 minit. Bayangkan betapa kuatnya racun yang terdapat pada daun pokok ini. Racun atau getahnya yang masuk ke dalam mata boleh menyebabkan buta.

Kanak-kanak yang suka mengunyah terutama yang berumur 1 tahun ke 3 tahun yang tidak tahu apa-apa mungkin terkunyah daun pokok hiasan ini yang anda letak diruang tamu atau ditempat letak kereta, membawa padah.

Kesan apabila mengigit daun beracun. Lidah akan terus membengkak dengan serta merta dan menghalangkan penafasan. Ini akan menyebabkan kematian kerana tidak dapat bernafas. Sila sampaikan kepada jiran-jiran dan saudara mara yang menanam pokok hiasan ini supaya memusnahkan pokok ini segera.

Pokok ini sering terdapat di pejabat-pejabat dan sekolah-sekolah sebagai pokok hiasan kerana senang dijaga. Ia berasal dari Kenya , Rwanda dan Uganda . Senang tumbuh di iklim negara ini. Daun yang besar dan hijau selalu diletak di kawasan taman awam. Berhati-hati ok.
sumber : medlineplus

SUMBER

Nota Ungu: Rasa nya pokok ni spesis pokok bunga puding tu kan.. aku tak suka tanam pokok hiasan yg xde bunga.. macam tak menarik.. hehe.. 

autopublish entry

Cuti Berganti dan Cuti Peristiwa Sempena Hari Raya

Hari tu pernah dikhabarkan sekolah akan bercuti awal 5 dan 6 Ogos 2013. Tapi kedua-duanya cuti berganti. Namun belum ada keputusan yang dikeluarkan oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). 


Kemudian, dengar pula citer, permohonan cuti berganti oleh sekolah-sekolah di Malaysia tidak diluluskan. Namun, pada 19 Julai 2013, keluar surat pekeliling mengatakan 5 dan 6 Ogos ada lah cuti. Iaitu 5 Ogos (Isnin) cuti peristiwa dan 6 Ogos 2013 merupakan cuti berganti iaitu akan diganti pada 24 Ogos 2013. 

Alhamdulillah.. berita ni menggembirakan seluruh warga pendidik.. bukan sebab seronok nk cuti awal... tapi sekurang-kurang dapat cuti awal dapat la rancang perjalanan. Terutama geng pantai timur amat2 risau jika tak cuti awal, sebabnya confirm dah diorang berkonvoi biasa 8-9 jam, boleh jadi 13-15 jam perjalanan... So, diorang boleh la plan balik awal lepas ni..

Dan berita ni juga makluman dan berita untuk ibu bapa yg ada anak-anak bersekolah. Tapi pihak ibu bapa tetap kena tunggu surat pengesahan dari sekolah anak masing-masing ea.. sebab tarikh ganti tu sebagai cadangan sahaja..

Aku??? Owh.. sama je.. awal ke tak aku tetap balik sehari sebelum raya sebabnya suami aku bukan dari orang KPM kan.. hehe.. tapi tak kisah, janji dapat balik kampung kan... 

Rancang perjalanan sebaik mungkin ea.. buat spot-check kereta anda sebelum bergerak ke destinasi... Kuarkan duit sikit ea untuk pastikan kenderaan kita dalam keadaan elok dan selamat.. Hati-hati memandu...jangan pentingkan diri sendiri... Ingatlah yng tersayang.. hhehe.. awal plak buat pesanan raya ea... Tak pe.. supaya kita sama-sama beringat ea.. moga selamat sampai ke destinasi..

Bagi yang nak download dan lihat sendiri surat pekeliling tu.. KLIK SINI

24 Julai 2013

Segala Petua untuk Sekeping Hati

Kita manusia biasa tak terlepas dari ada penyakit hati,..
Tak banyak pun sikit kan..
Kenapa hati jadi keras???
Renung kata2 ustaz Don di bawah:


Tanda penyakit hati... jom muhasabah diri...


Jom sama2 bersihkan hati dan jiwa...


Petua untuk senang hati supaya tak mudah nak sakit hati...


Ubat kepada sakit hati... xde jual kat mana2 hospital.
Diri sendiri yang kena rawat,.
Doktor tak boleh nak tolong... 


Ya Allah ... bersihkan hati kami sebagaimana air wuduk ini mengangkat hadas kecil ini... ya Allah., ampunilah dosa hati kami... sesungguhnya Kau Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang... ameenn,., 

Sama2 kita amlkan doa ini setiap kali ambil wuduk,,niatkan bersihkan hati sama macam air wuduk bersihkn diri kita dari hadas kecil. 

Renung2kan dan selamat beramal...

Sumber pic: google images
Duit Raya RM500

Duit Raya RM500

Kecoh kot sebelum ni pasal duit raya utk penjawat awam...tambah2 lepas PM umum duit raya utk warga felda lebih dari 3 juta ringgit... Wah...teruja la kan warga kerja kerajaan ni menunggu...

Tapi akhirnya. .hari ni PM umumkan... Duit raya RM500 ringgit utk semua penjawat awam... Alhamdulillah... Terima dengan penuh syukur... Tak dapat separuh gaji...dapat RM500 pun jadilah...sebab aku tak mengharap... Ada terima...xde pun xpe... Gaji tu insha Allah dah lebih dari cukup...

Dan...dah siap budjet raya dan lepas raya lepas PM umumkan di berita tadi... Apa2 pun terlerai sudahkan pertanyaan dan persoalan kan... Terima lah dengan syukur... Jika ada yg merungut..bak duit tu kat aku...hehe...

Buat bukan penjawat awam...jangan gusar... Insha Allah.. Rezeki Allah tu lebih luas... Apa yg kami dapat pun dari Allah cuma melalui majikan kami iaitu kerajaan... Segalanya dari Allah gak.. Kalau Allah tak bagi tak merasa kami... Insha Allah... Sama2 lah kita bersederhana dalam sambut perayaan... Ea..

Selamat meneruskan ibadah puasa... Buat budjet elok2 eh... Hehehe...

Published with Blogger-droid v2.0.10

Cara untuk pilih tembikai yang manis berjus

Teknik memilih tembikai...
Jom kita cuba guna tips di atas...

Setakat ni yang aku tahu line hijau lebih gelap tu lerr... Yg lain akn dijadikan panduan...

Sumber pic: fb

Published with Blogger-droid v2.0.10
Anak Lambat Bercakap, Normalkah???

Anak Lambat Bercakap, Normalkah???

Ramai ibu bapa risau kan.. anak xleh cakap.. tambah2 bila menginjak umur 2 tahun... masih x leh cakap.. Normalke atau ada masalah.. OK jom timba ilmu dengan baca artikel ni... 


Anak anda sudah menjangkau usia tiga tahun tetapi masih belum bertutur? Mungkin dia mampu melafazkan beberapa perkataan tetapi masih jauh ketinggalan jika dibandingkan kanak-kanak seusianya yang lain. Adakah ini normal atau satu isyarat lain yang mana anda perlukan pandangan pakar?

Tahap perkembangan pertuturan si manja biasanya siring dengan peningkatan usianya atau sebaliknya. Jadi, penting untuk para ibu bapa mengenal pasti keupayaan anak bertutur agar si kecil seiring perkembangannya. Sebagai insan paling rapat dengan mereka, sudah tentu anda boleh merasakan sesuatu jika ada yang ‘kurang’ pada anak ini. Jadi, lebih mudah untuk ibu bapa membincangkan dan mendapatkan pandangan pakar tentang teknik meningkatkan keupayaan komunikasi kanak-kanak ini.

Bagaimana cara menilai keupayaan kanak-kanak ini bertutur atau berkomunikasi? Berikut beberapa panduan yang boleh membantu anda :

Sebelum 12 Bulan
Sangat penting untuk anda mengenal pasti sama ada si manja anda sedang menggunakan suara mereka untuk berhubung dengan persekitarannya. Berdekut (bercakap secara lembut) dan mengagah adalah peringkat awal perkembangan pertuturan si manja. Apabila semakin membesar (sekitar 9 bulan), bayi anda mula menggabungkan bunyi yang dihasilkan seperti “mama” dan “papa” (walaupun masih belum benar-benar memahami perkataan yang dilafazkan itu).

Dalam usia ini juga si manja anda perlu peka kepada bunyi dan mula mengenali nama-nama objek yang biasa diperhatikannya seperti botol susu dan puting. Bayi yang bersungguh-sungguh memerhati tetapi tidak bertindak balas kepada bunyi yang terhasil menunjukkan tanda-tanda hilang pendengaran.

Dari 12 Hingga 15 Bulan
Dalam usia sebegini si manja perlu menghasilkan pelbagai bunyi pertuturan ketika diagah seperti p, b, m, d, atau n. Mereka mula meniru bunyi yang lebih kurang dengan perkataan yang diucapkan oleh ahli keluarganya. Biasanya satu atau lebih perkataan yang diucapkannya (tidak termasuk “mama” dan “papa”) secara spontan. Kata nama seperti “bayi” dan “bola” adalah perkataan awal si manja. Anak anda juga berupaya untuk memahami dan mengikut arahan mudah seperti “berikan mama bola itu.”

Dari 18 Hingga 24 Bulan
Keupayaan kanak-kanak adalah pelbagai. Lazimnya, kanak-kanak yang berusia 18 bulan mampu menyebut 20 perkataan. Apabila menginjak usia dua tahun pula mereka boleh menyebut 50 perkataan atau lebih.

Sewaktu di usia dua tahun si manja anda mula menggabungkan dua perkataan untuk membuat ayat-ayat yang mudah seperti “baby menangis“ atau “lori besar.”

Dari 3 Hingga 4 Tahun
Ibu bapa sering menjadi saksi kebijaksanaan anak-anak menggunakan perkataan dalam komunikasi mereka. Perbendaharaan kata kanak-kanak di usia ini perlu menunjukkan peningkatan seiring dengan kefahamannya .

Pada usia tiga tahun, anak anda perlu memahami maksud “letak cawan itu di atas meja” atau “simpan permainan itu di bawah katil.” Anak anda juga harus tahu mengenal pasti warna dan memahami konsep deskriptif seperti; banyak berbanding sedikit.

Perbezaan Pertuturan Dan Bahasa
Pertuturan: Ungkapan bahasa lisan yang jelas bunyinya di mana bunyi dan perkataan terbentuk. Bahasa: Lebih luas dan merujuk kepada seluruh sistem penyataan dan penerimaan maklumat dengan cara yang bermakna. Ia memahami dan difahami melalui komunikasi lisan, bukan lisan dan bertulis.

Si manja mungkin bermasalah jika...
• Tidak menggunakan gerak isyarat, seperti menunjuk atau melambai selamat tinggal ketika usianya sudah menjangkau 12 bulan.
• Lebih gemar membuat gerak isyarat berbanding lisan dalam komunikasi meskipun usianya telah menginjak 18 bulan.
• Memiliki masalah untuk meniru bunyi sewaktu usianya menjangkau 18 bulan.
• Mempunyai kesukaran memahami permintaan lisan yang mudah.
• Hanya mampu meniru ucapan atau tindakan orang lain dan tidak mengeluarkan perkataan atau frasa secara spontan.
• Hanya menghasilkan bunyi atau perkataan-perkataan tertentu secara berulang kali dan tidak boleh menggunakan bahasa lisan untuk berkomunikasi dengan serta-merta.
• Tidak mampu mengikut arahan mudah.
• Mengeluarkan nada yang luar biasa (seperti berbunyi parau atau dari hidung).

Punca Lambat Bercakap
Banyak faktor yang boleh menyebabkan si manja lambat bercakap dan lemah perkembangan bahasanya. Antaranya mungkin disebabkan oleh gangguan secara lisan, seperti masalah dengan lidah atau lelangit. ‘Frenulum’ (tali lidah) pendek juga boleh mengehadkan pergerakan lidah untuk bercakap.

Kebanyakan kanak-kanak lambat bercakap adalah disebabkan oleh masalah motor-oral, bermakna ada komunikasi di kawasan otak yang bertanggungjawab untuk mengeluarkan percakapan mereka tidak cekap. Mereka menghadapi kesukaran menggunakan dan menyelaras bibir, lidah dan rahang untuk menghasilkan bunyi pertuturan. Ucapan mungkin satu-satunya masalah atau boleh diiringi dengan masalah motor-oral lain seperti kesukaran menyusu.

Masalah pendengaran juga biasanya berkaitan dengan percakapan yang lewat. Sebab itulah pendengaran kanak-kanak perlu diuji oleh seorang ahli audiologi apabila timbulnya masalah pertuturan. Di kalangan mereka. Kanak-kanak yang mempunyai masalah pendengaran mungkin mempunyai masalah untuk menjelaskan, memahami, meniru dan menggunakan bahasa.

Jangkitan telinga (jangkitan kronik) boleh menjejaskan keupayaan pendengaran. Jangkitan telinga yang ringan perlu diberi rawatan segera. Jika tidak, masalah ini boleh meninggalkan kesan kepada pertuturannya.

Rawatan
Jika doktor anda merasakan bahawa si manja mempunyai masalah pertuturan, penilaian awal oleh seorang pakar patologi pertuturan bahasa adalah amat penting. Sekurang-kurangnya, menerusi pemeriksaan terperinci daripada seorang pakar ia boleh meredakan kebimbangan anda.

Jika anda tidak tahu untuk mencari ahli patologi pertuturan bahasa sendiri, sila bertanya kepada doktor yang biasa memeriksa kesihatan anak anda. Mereka boleh membantu mendapatkan seorang pakar bertauliah untuk rujukan anda.

Dalam menjalankan penilaian, patologi pertuturan bahasa ini akan meneliti pengucapan kanak-kanak yang bermasalah dan menilai kemahiran bahasa dalam konteks pembangunan jumlah. Patologi pertuturan bahasa juga akan menjalankan ujian dan skala yang seragam. Mereka akan berusaha sedaya upaya menyelesaikan masalah pertuturan dan perkembangan bahasa pesakit.

Pakar patologi pertuturan bahasa juga akan menilai :
• Sejauh mana pemahaman si manja anda (Receptive Language)
• Perkataan yang boleh dilafazkan oleh anak anda (Expressive Language)
• Sama ada anak anda sedang cuba untuk berkomunikasi dengan cara lain seperti; menunjuk, menganggukkan kepala, isyarat dan sebagainya.
• Perkembangan bunyi dan kejelasan pertuturannya.
• Status motor-oralnya (sama ada mulut, lidah, lelangit dan sebagainya berfungsi seiring sewaktu bercakap, makan dan menelan)
• Jika pakar patologi mendapati anak anda memerlukan terapi pertuturan, kerjasama anda adalah sangat penting. Anda perlu memerhatikan sewaktu sesi terapi dilakukan dan belajar untuk menyertai proses tersebut. Ahli terapi juga akan menunjukkan cara yang anda boleh lakukan dalam membantu perkembangan pertuturan anak anda di rumah.

Apa Yang Anda Boleh Lakukan?
Menghabiskan banyak masa berkomunikasi dengan anak anda seperti ceramah, menyanyi dan menggalakkannya meniru bunyi dan gaya badan.

Membaca untuk anak anda, bermula seawal 6 bulan. Anda tidak perlu menghabiskan seluruh buku, tetapi mencari buku lembut bergambar yang bersesuaian dengan umurnya bagi menggalakkan si manja untuk melihat semasa anda menamakan setiap gambar yang terdapat dalam buku tersebut. Cuba mulakannya dengan buku-buku klasik (seperti Pat the Bunny) di mana si manja boleh meniru pergerakan menepuk atau menyentuh buku yang mempunyai tekstur. Kemudian, biarkan anak anda biasa dengan gambar-gambar yang dilihatnya itu dan cuba untuk menamakannya. Si manja anda mungkin mula menghafal cerita kegemarannya.

Gunakan situasi harian untuk memperkukuhkan ucapan serta bahasa anak anda. Dalam erti kata lain, bercakap dengannya sepanjang hari. Contohnya; nama makanan, nama kedai runcit, terangkan apa yang anda lakukan apabila anda memasak makanan atau membersihkan bilik, titik objek di sekitar rumah dan kerap bertanyakan soalan kepada si manja. Bualkan perkara-perkara yang mudah dan jangan sesekali menggunakan ‘bahasa bayi.’


Nota Ungu: Aku dulu, lambat berjalan, bercakap sikit2 dah boleh... umur 2 tahun baru boleh jalan.. orang kampung kata kat mak, ingatkan aku dah cacat tak leh jalan... tapi mak cakap.. biasa lah.. nanti besar nak jalan jauh kot.. emm... betul kata mak.. memang antara adik beradik yg lain, aku merantau jauh, belajar jauh dan kahwin dengan orang jauh... heheh