GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Takut Bini???

Tanggapan orang kita yang masih ada, jika lihat para lelaki buat kerja rumah, bahkan ada lelaki yang jadi Mrs. Mama pula sekarang ni... Pasti istilah "takut bini", buatkan ada lelaki yang lagak macho tidak mahu buat kerja rumah... bahkan hari minggu pun masih bersenang lenang dengan kengkawan kan... dan biarkan si isteri di rumah dengan kerja rumah yang tak pernah sudah... Buat para suami... renungkan dan bacalah ni...jika anda mahu jadi suami macho dan mithali...

(1) Suami yang mencuci baju sendiri bukan kerana ingin menyenangkan isterinya, bukan kerana takut tangan isteri menjadi kasar, tapi KERANA Rasulullah SAW MELAKUKANNYA.

(2) Suami tidak bersuara keras pada isteri bukan kerana takut dengan isterinya akan marah dan pergi dari rumah, tapi KERANA Rasulullah SAW MELAKUKANNYA.

(3) Suami sabar dan diam ketika isteri menuntut hal-hal di luar batas kemampuannya bukan kerana takut ditinggalkan sang isteri, tapi KERANA Rasulullah SAW MELAKUKANNYA.

(4) Suami tersenyum melihat isterinya cemburu kepada perempuan lain bukan kerana takut kepada isterinya, tapi KERANA Rasulullah SAW MELAKUKANNYA.

(5) Suami memakan makanan isterinya yang masin atau pun yang keras bukan kerana mencuba romantis di depan isteri, tapi KERANA Rasulullah SAW MENGHARGAI MASAKAN ISTERINYA.

(6) Suami mengumpulkan sejumlah dana untuk disimpan isteri bukan kerana bodoh dalam mengatur kewangan, tapi KERANA Rasulullah SAW MELAKUKANNYA.

(7) Suami merawat anak-anak kecil ketika mereka sakit bukan kerana mereka sesuai jadi perawat peribadi, tapi KERANA Rasulullah SAW MELAKUKANNYA.

15Ulasan

  1. betul tu kak.

    pssstt:sya mmg org utara kak.pendang, kedah

    BalasPadam
  2. Betul. Bukan kerana takut bini tapi kerana mencontohi akhlak mulia Nabi yang sentiasa penuh kasih sayang dan perhatin atas kudrat perempuan yang bergelar isteri.

    BalasPadam
  3. jadilah seorang suami yg bijak berfikir..kan kan..bukan suami yg percaya pd mitos 'takut bini' bila melakukan perkara kebaikan yg tersenarai kat atas
    ada antaranya masih di takuk ego..hmmm..
    rasulullah contoh terbaik patut diikuti

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul... Rasulullah..sebaik2 model utk dicontohi para suami...

      Padam
  4. Mencontohi akhlak Rasulullah adalah yg sebaik baiknya..

    BalasPadam
  5. Selalunya yang takot bini ni kat rumah je kot..kat luar rasanya tak..he..he

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu yg spesis lain kot... Klu dia tkut Allah..luar dan dlm rumh sama sja..

      Padam
  6. suami isteri saling lengkap melengkapi.. tolong ringankan beban isteri mengikut sunnah rasulullah saw..

    BalasPadam
  7. Mmg betul tu.. teringat kt satu ungkapan.. "bukan takut bini, tp bini yg x takut kt aku" hahaa.. :D

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ