GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Kisah Titanic bukti kebenaran kata-kata Allah

Lama tak bersiaran dan menaip.. no mood dan no idea... hanya mood cuti je.. petang-petang bersantai2 dengan en.suami... memandangkan Astro tengah baik hati buat promosi, dia on semua siaran berbayar dia walaupun kami hanya beli basic pakej je.. Jadi kesempatan atas baik hati Astro tak disia-siakan... Aku dan suami suka melayan citer omputih.. tambah2 kat Fox Movie Premium.. 


Petang tadi, ada citer popular tahun 2000... Kisah romantik dan  tragis apalagi.. citer pasal besar yang karam di Lautan Atlantik... iaitu Titanic la.. melayan bersama en.somi.. feeling love... hehe... Aku pernah terbaca pasal kisah ni dalam satu artikel dulu, bahawa Titanic adalah satu sejarah yang difilemkan semula sebagai mengenangkan bagaimana kapal yang besar boleh tenggelam hanya kerana terlanggar bongkas ais... Namun, bagi umat Islam.. ianya bukan mustahil sebab kisah/sejarah ini adalah bukti kebenaran kata-kata Allah yang telah Allah turunkan al-Quran 1400 tahun yang lalu... 

Kisah ini, ada dinyatakan dalam al-Quran melalui surah Yassin.. jika kita hayati kisah ni melalui surah Yassin memang benar apa yang dinyatakan dan sama dgn apa yg terjadi.. 

KATA-KATA Edward J.Smith yang angkuh
“Sepanjang 40 tahun pengalaman aku dalam bidang pelayaran, bermacam cabaran dilalui, pelbagai keadaan cuaca dan ribut telah dirempuh, aku berjaya elakkan segala kemalangan, kerana aku adalah yang terbaik dan tidak pernah gagal dalam setiap misi perjalanan…”

Para ilmuan Islam membuat kajian bahawa maksud dari potongan ayat dalam surah Yassin  berdasarkan kenyataan bongkak kapten kapal Titanic  sebagaimana seperti berikut  (Ayat 41 hingga ayat 44)  :

لَا الشَّمْسُ يَنبَغِي لَهَا أَن تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ

41. Dan suatu tanda (kebesaran Allah yang besar) bagi mereka adalah bahwa Kami angkut keturunan mereka dalam bahtera yang penuh muatan.

وَآيَةٌ لَّهُمْ أَنَّا حَمَلْنَا ذُرِّيَّتَهُمْ فِي الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ

42. dan Kami ciptakan untuk mereka yang akan mereka kendarai seperti bahtera itu [1269]. [1269] Maksudnya : binatang-binatang tunggangan, dan alat-alat pengangkutan umumnya.

وَخَلَقْنَا لَهُم مِّن مِّثْلِهِ مَا يَرْكَبُونَ

43. Dan jika Kami menghendaki niscaya Kami tenggelamkan mereka, maka tiadalah bagi mereka penolong dan tidak pula mereka diselamatkan.

وَإِن نَّشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلَا صَرِيخَ لَهُمْ وَلَا هُمْ يُنقَذُونَ

44. Tetapi (Kami selamatkan mereka) karena rahmat yang besar dari Kami dan untuk memberikan kesenangan hidup sampai kepada suatu ketika.

Jika kita hayati kisah ni, memang ada pengajarannya... iaitu bukti kebesaran dan kekuasaan Allah.. ibarat kisah tanggang yg bongkak.. itulah balasan Allah kepada orang yg bongkak dan angkuh dengan kekuasaan yang dia ada.. Dia lupa bahawa Allah Lagi Maha Berkuasa. 

Kisah Titanic sepatutnya menjadi pengajaran kepada kita semua... Bukti kebesaran Allah... Kapal yang canggih dengan ciptaan yg besar macam tu boleh tenggelam dengan langgar bongkah ais kan.. memang rasa tak logik je.. Tapi Allah balas dengan masa 2 jam je.. Allah tenggelamkan 1500 orang dalam Lautan ciptaan-Nya, dan orang-orang yang terselamat adalah orang yg Dia telah pilih. 

Disebalik kisah romantik ada pengajaran berguna untuk kita... Sombong dan bongkak akan memakan diri sendiri... Ingatlah, keran sombong dan bongkak jugalah Iblis yang menjadi ketua segala malaikat akhirnya jadi musuh yang nyata bagi semua umat manusia hingga kiamat... 

Renungkanlah... 

3Ulasan

  1. betol kak..allah tak kan jadikan sesuatu itu terjadi dgn kehendaknya.islam pon berlandaskan al quran dan sunnah septtnya manusia kena sedar 2

    BalasPadam
  2. ya betul kak maria . i also noticed bout that .

    BalasPadam
  3. Subhanallah.. pengajaran yg betul tu. Peringatan & kesedaran utk mereka yg berfikir...

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ