31 Julai 2012

Hari kedua berprogram

Hari kedua berprogram

Hari ni hari kedua berprogram. Alhamdulillah segalnya lancar.. Semlam aku blh balik awl.. Ingatkan smpai lepas terawih bru blh balik.. Upernye lepas berbuka dah boleh balik...

Rasa rindu yg menyengat di hati.. Tak tahu knapa.. Rasa mcm x jumpe je... Argghh.. Mls la nk lyan perasaan ni.. Bek aku citer pasal smlm kan...

Program smlm agk bosan sbb byk ceramag dan tgk peserta buat program... Tapi hari ni ada aktiviti luar dewan.. Ada praktikal bersuci dan praktikal mandi hadas.. Wah.. Mcm best je.. Ptg karang ada eksplorace kat tasik. ..

Semalm juga buatkn.. Ku rasa lega dan syukur. Akhirnya aku berjaya juga memandu sndiri tanpa bantu suami.. Hnya di bantu PapaGo... Suamiku cuma tunjuk jalan sblum tu.. Tp aku ttp guna papago sebab aku ni jenis yg susah nk cam jalan...

Rasa rindu kat faiqah sbb mmg terhad sgt masa dgn dia.. Dah la dia smbut kepulanganku dgn senyum dan ketawa.. Rasa bahagia je... Tapi pagi tadi hntar dia masa dia tido lagi.. Sedihnye.

Moga hari ni dipermudhkan urusan aku dan suamiku.. Suamiku ke Kajang buat audit. . Moga dia selamat dan dilindungi Allah...

Aku??? Menikmati bestnye berprogram di bulan Ramadahn.. Aku bertuah kerana terpilih...

Oklah.. Nnt aku citer lagk pasal program nj ek... Wassalam...

30 Julai 2012

Nikmati Buffet di Cerana

Tengah dok menikamti gaya plajar kat kem.. Haha.. Smpt deh aku upddte blog.. Saja nk citer pasal bufet Ramadhan aku g smlm...

Lepas cari2.. Search je kt google.. Tgk kat restoran dan hotel yg sediakan buffet Ramadhan... Huii.. Blh than harganye... Semua RM50++... Last aku teringat kt Restoran yg pnh ku dan suami mkn.. Iaitu restoran cerana cheras...

So...trus buka pak cik gugel tgk menu dan hrga.. Haa.. Hrga bwh RM50... So.. Blh la.. Menu pun byk... So.. Suh suamiku tepon utk tmph trus la.. Lepas order n tempah.. Kita org trus gerak ke cheras... Nasib area ampang x jamm...

Gerak ke sg besi cuci kete dulu.. Cdang nk g tesco x jadi sbb pnat lo.. Lpas buka la ku kata kt en somi.. Dia ok aje.. So terus gerak ke lokasi yg nk dituju.. Smpai agak awl la... Solat asar dulu dan smpt la tgk tv jap kt dlm kete..

Jam 6.30 masuk restoran.. Hui.. Penuh meja.   dalam kul 7.00 start amik makann.. Mkn mmg byk nk tgk menu apa. Blh search kt ppk cik gugel.. Byk sgt nk sebut... Mmg ramai.. Penuh restoran tu...

Ni la menunye.. Mengah tu sbb dua org je makn utk menu penuh meja.. Alhamdulillah...


29 Julai 2012

Awning vs Bawal

Huwaa.. Lagj sejam lebih nak berbuka.. Menunggu dgn sabar di depan restoran yg ditempah.. Bukan tak sabar tapi sbb tak larat la nak g shopping dulu.. So tunggu dengan sabar depan restoran. Nk masuk awal lagi.. Wat malu je.. Nnt org ingat gelojoh lak.. Hehehe

Skrg ni mmg penat nk pgg Faiqah. . Hbis tudung aku ditariknya.. Kebetulan hari ni pakai tudung bawal je.. Hadoii... Penat tul nk betul kan..

Suamiku suka lau aku pakai tudung bawal.. Sbb nampak lebih sesuai dgn bentuk muka ku. Tapi akhirnya dia ikut aku sbb apa aku nk pkai tudung ada awning.. Bukan saja senang.. Tapi snang juga nk repair lau Faiqah tarik... Huhu...

Tapi keutamaan ttp tudung labuh la.. Melebihi paras dada.. Dan aku pilih kain yg tak lmbut sgt sbb lau tudung yg lmbut jenis cotton pun x sesuai wlaupun labuh sbb melekap pada dada.. So.. Nak pakai tudung pun kna tau cara kan..

Ok lh.. Nnt pas berbuka aku nk borong lagi dua tiga helai tudunv siap awning.. Rasa terlupa hasrat nk pakai tudung bawal buat masa ni.. Tunggu ank dah besar la baru leh bergaya dengan tudung bawal ok...

Jom hayati mcm mana faiqah tarik tudung aku..


Rasa nak jalan tutup mata je...

Rasa nak jalan tutup mata je...

Hari ni keluar jalan2 lagi... Pasti bersama hubbyku syg la.. Dating aje bulan2 posa ni kan..

Lpas g kdai kete.. Ni nak g jalan2 plak.. Buffet Ramadhan dah ditemui... Di Restoran mana nnt aku citer deh..

Cuma aku rasa nk jalan ttp mata je..sbb bila dok jalan2 bulan posa ni mcam dugaan datang... Aduyai.. Rasa dh susut phala yg de ni.. Dah la pahala aku ni tak byk mana.. Paling senang nk susut kn pahala apa lagi.. Dgn melihat je leh susut phala.. Rasa nk jalan tutup mata je.. Tapi boleh ke..

So.. Aku mohon la kengkawan yang ada.. Jagalah aurat anda ea.. Sian kat org yg berpuasa dan jaga auratnya.. Bukan nak kata aku baik tapi tu lah.. Lau pmpuan mcm aku tgk pmpuan seksi dgn sekalu pndang agak2 abg2 kat shopping kompleks tu tgk berapa kali...

Paling kurang jangan la pkai baju adik bulan2 posa ni ea.. Pakai baju sndiri... Korang faham ke apa aku dok kata ni.. Lau tak nk pkai tdung pun.. Jgn la pkai ketat sgt smp tak leh nak cover segala pelipat yang ada...

Maaf la lau de terasa.. Tapi lau anda terasa tu tnda dalam diri tu masih ada iman dan belum lambat g nk berubah..jangan smpai tunggu matahari terbit dari Barat baru nk sesal ea.. Pk2 la..

Published with Blogger-droid v2.0.6
Kejam ke ibu yang tak susukan anaknya???

Kejam ke ibu yang tak susukan anaknya???

Wah.. Kontroversi sungguh tajuk entry baru aku nih... Awal2 lagi aku minta maaf ea pada ibu2 yg baca entry aku ni... Entry bukan nak kutuk atau kondem spa2 cuma nk berkongsi pemerhatian aku ttg pndgan org pda susu ibu...

Aku ibu yg menyusukan ank dengan susu ibu... Sehingga hari ni.. Saat ni.. Faiqah masih menyusu dengan susu ibu... Alhamdulillah... Masih ada rezeki untuk Faiqah walaupun kais pagi makan pagi dan kais ptg mkn ptg...

Aku cuma tak faham juga dgn sstgh org yg terlalu obses dan memperthankan susu ibu ni.. Ada yg taksub sgt hingga jika beri pendpat untuk ibu2 yg x bg susu ibu mcm satu keslahan besar je..

Sebenarnya bagiku simple je... Susu ibu adalah yg terbaik.. Kat tin susu formula sndiri tulis ayat tu... So.. Ibu2 blh baca sndiri.. Tapi apa sbb kena cmpur FM?.. So.. Dari aku perhatikan.. Mmg ada yg pertahankan susu ibu.. Tak salah pun kan.. Cuma jgn la over sgt ea... Mcm org yg bg susu formula kt anak dia tu buat dosa besar je gayanya...

Bagiku tak slh pun... Cuma blh campur Susu Ibu dan susu formula atas sbb2 tertentu... Contohnya.. Susu ibu yg tak mencukupi setelah usaha2 berterusan di ambil... Pastu mungkin atas faktor kesihatan... Kemudian atas saranan pakar kanak2... Jgn la sbb nk pertahan kan susu ibu sanggup tgk ank tu lapar sbb tak nk cmpur ssu lain selain susu ibu... Padahal susu formula tu tak semua susu lembu ada je susu soya dan susu lain..

Kena ingat ea ibu2 sekalian.. Susu ibu ni anugerah...dan ia adalh rezeki dari Yang Maha Esa dan Maha Kuasa... So... Jangan la obses dan taksub dan over2... Yang penting syukur Alhamdulillah.. Sbb kita dikurniakan susu untuk bagi pada anak kita... Ada yg Allah bg susu tapi dia tak boleh beri pada anaknya.. Dan ada yg Allah tak kurnikan langsung susu ibu...

P/S: mood geram sebenarnya dgn sstgh org yg obses sgt dgn susu ibu ni.. Kdg2 smpai peringkat riak pun ada aku tgk... Kesian ooo.. Bg ibu2 yg tak mmpu nk susukan anak dia sepenuhnya... Bukan kita minta kn.. Tapi setelah pelbagai usaha.. Itu je jalan terbaik iaitu cmpur susu atau beri FM. . Xde ibu yg nk tgk anknya lapar.... Biarlah susu FM sekalipun asalkn dari rezeki yg halal.. Jgn ingt susu ibu tu semua halal... Tapi dia blh juga jadi haram... Pkir2 lah cm ne susu ibu leh jatuh hukum haram...

28 Julai 2012

Suami isteri kongsi Facebook...

Suami isteri kongsi Facebook...

Masih di kedai kereta. . Kali ni kedai lain plak.. Kali ni kat kedai aksesori pulak.. Haha.. Biasa la sesekali menyolek kereta.. Lepas ni destani nak ke Mydin USJ.. Sape nak ikut...

Ok.. Dah.. Jgn nak melalut ek... Yang ku nak kisahkan... Masa dok belek2 Facebook.. Ternampak la status satu kwn aku. . Rasa mcm nk komen tapi terpaksa lupakan hasrat tu sbbnya... Facebook dia berkongsi dengan suami dia... Susah juga.. Sbb aku tak pasti sape yg buat komen.. Kawan aku atau suami dia..

Ada beberapa org kwan aku yg kongsi akaun facebook... Suami isteri kongsi satu facebook.. Aduh.. Yg sshnya bila kita nk komen.. Atau tnya khabr.. Ea lah.. Kita tak tahu sapa yg online masa tu...

Tapi aku rasa boleh je suami isteri akaun facebook asing2 tapi syaratnya dua2 kna tahu la user name dan pasword masing2 kan.. Tiada rahsia.. Aku tahu password suamiku dan suamiku juga tahu.. So.. Blh buka dan cek je. .. Sbb lau rahsia2 bahaya gak tau.. Blh timbul byk mslh... So.. Mmg xde lah rahsia.. Pakai akaun asing2 senang.. Kwn2 kn beza2.. Suami ada kwn dia.. Isteri pun de kawan dia.. So.. Sng nk berhubung antara kawan..

Lau thk. Facebok aku dan suamiku sntiasa online je.. Dua2 online je.. Kitaorg guna satu laptop je sbb broadband satu cuma browser lain.. Aku guna google chrome dan suamiku guna mozilla.. So.. Masing2 blh tgk kn.. Xde lah rasa cemburu...

Tapi.. Xpe lah.. Setiap org de pndpat masing2.. Cuma tu lah mslhnye.. Xleh la sng2 nk chat dgn kwn kita tu sbb tkut2 suami dia plak..

Published with Blogger-droid v2.0.6

Kesibukan bermula

Sambil2 tunggu kereta siap diservis.. Penat pulak menunggu..

Minggu depan mulalah minggu yg sibuk bgku dan suamiku... Macam2 program suamiku ada.. Aku pulak terpilih menjadi fasilitator untuk Kem Ihya' Ramadhan peringkat Wilayah Persekutuan.. Mula 30hb hingga 2 Ogos. . Empat hari tu..

Sepatutnya hari Jumaat lepas aku kena g mesyuart utk program tu.. Tapi mslhnye surat ku dpat tengah hari.. Dah terlepas dah meayuaratnye.. So.. Kena lah telepon org yg urusan hal tu... Adoyai. Dah bnyk kelas plak tu.. So.. Lepas kelas ada break jap.. Aku tepon je ustaz aziz... Lepas tnya dia sedikit sebnyk.. Dpt la gmbrn sikit pasal kem tu...

Yang sedihnye pastilah pasal putri kesyganku...terpaksa tinggal kt pengasuh lama.. Hntar dari pagi hingga petang. Dan hari Rabu dari hingga malam sebab suamiku ada majlis berbuka dengan pegawai2nye.. Aku mmg dapt balik sbb aku mnta balik.. Tak sanggup lah nak tinggal ank smpai 4 hari.. Tambh2 dia menyusu badan lagi... Tapi lepas terawih baru balik... Mujur juga tmpt prgram dgn umahku tak jauh mana...

Redha je lah dgn kesibukan yg ada... Betullah 5 perkara yg Rasulullah pesan.. Ingat 5 sebelum 5.. Dan aku kna ingt waktu lapng sebelum sbuk... Skrg dh dtg wktu sibuk ku...

P/S: Aku tak tolak tawaran jadi fasilitator tu wlaupun aku blh wat macam tu.. Dari situlah aku nk cari pengalman luar.. Tak harap dok sekolah je.. Nak cari sst ilmu bru diluar... Dapt knal ramai org.. Lagipun dah lama tak join prgram mcm ni... 13 dan 14 Ogos aku busy plak dgn iring pljar buat latihan utk hari merdeka.. Bagus juga rasa sibuk.. Sbb rasa diri ni ada kerja... Moga Allah permudahkan urusanku dan suamiku... Ameenn..


Menu sahur untuk ibu menyusu

Menu sahur untuk ibu menyusu

Pepagi ni rajin plak nak mencoret... Saja la.. Lpas shur.. Tak de benda nak buat sangt melainkan mengempengkan si faiqah ni je...

Waktu sahur... Waktu yg penting bagiku.. Waktu yang wajib bagiku sbb tanpa waktu ni dan jika aku tak bangun... Mmg berkuranglah tenagaku nak hadapi puasa esoknya...

Menu wajib aku amik ialah kurma 3 biji je.. Sbb ikut sunnah kan.. Dan air kosong 2 hingga 3 gelas... Serta minuman campuran 3 dalam satu. .. Iaitu ku campur coklat, susu tepung, dan horlick.. Buat suam2 dan minum...

Untuk tenaga tambahan dan kesihatan dalaman aku amik 2 softgel minyak kelapa dara+habbatus sauda keluaran Bioasli... Sbb dah nk masuk 4 thun dah aku amik produk bioasli ni dan xnk dan tak rasa yakin seyakin produk ni...

Dan waktu sahur yg wajib ialah mmg ku sengaja lewatkan.. Dalm zon kuning.. Iaitu waktu imsak... Ku hnya minum air kosong je... Sblum tu mmg mkn nasi gak.. Tapi tak de selera sgt la nk makn pagi2 ni kan...

Part akhir utk bekalkan tenga maksima sewaktu puasa bg ibu menyusu... Yakin dan Doa... Lau aku tak yakin aku boleh.. Mmg tak boleh.. Dan tanpa bantuan dari Allah mungkin juga aku tak mmpu utk menyusu dan berpuasa.. Bila situasi befini aku hadapi  baru ku tahu knapa ada hukum harus berbuka bg ibu menyusu dan mngandung...

Ok.. Itu je petua2 dan amlnku.. Selamat berpuasa semua... Ari ke berapa ek... 8 kn.. Hehe.. X bilang plak.. Kang bilang nmpk sgt excited nk raya je... Hehe

Published with Blogger-droid v2.0.6

27 Julai 2012

Ummi jadi tak keruan bila anak banyak keletah...

Ummi jadi tak keruan bila anak banyak keletah...

Pepagi.. Lepas shur saja la belek2 wall kat Facebook smbil dok ngempeng kn si Faiqah ni... Tertiba ku terpndang ank comei sahabatku... Sapa lagi.. Anak cikgu Farha... Si eaca... Tertiba sentap sayu di hati pandang eaca...

Nape aku jadi mcm tu.. ALLAH je tahu... Mungkin naluri keibuan ku tinggi kan... Tapi ea lah.. Bila anak makin membesar dan banyak keletah yg menghiburkan.. Ibu jadi sayu je jika berjauhan... Macam aku tingglkan Faiqah kat pengasuh... Tak blh lama2.. Nnt ada yang tak keruan...

Faiqah tak pernah lagi berjauhan dengan ku.. Jika dengan Abi dia pernah la.. Abi dia pernah out station selama seminggu.. Tapi dengan aku belum pernah lagi.... Tapi aku akan kursus dan terlksa juga jauh dengan dia nnt... Tapi hilang sikit kerisaun aku sbb Faiqah terima susu Dumex yg dibekalkan sbb aku dah lama tak da stock utk Faiqah...

Faiqah hari2 buat aku geram dan kadang2 nak marah... Tapi wajah Faiqah juga buatkn aku senyum.. Faiqah mmg mnja dengan umi sbb tu dia mmg mengada-ngada sikit bila ummi ada... Geram je kan..

Keletah eaca tu dah nk sma la dgn Faiqah ni.. Sbb tu aku jadi sedih sbb umi eaca tak dpt lihat sndiri depan mata... Huhu...

P/S: moga Allah permudhkan dua beranak ni bertemu dan hidup bersama semula... tetiba gak aku rindu nak jmpe adam da  syauqina... bila kah?..

26 Julai 2012

Jom mengandung ramai-ramai... :D

Jom mengandung ramai-ramai... :D

Tetiba teringat isu kat sekolah tadi.. tu yang datang idea nak coret tuh... Tadi dapat berita.. sorg akak kat sekolah ku baru selamat melahirkan bayi perempuan.. Memang hajatnya tercapailah sebab dia ada seorg ank perempuan dan dua lelaki.. so, dapat lagi seorg perempuan.. so.. kira adillah..

pastu tetiba dengan plak da cikgu2 ni ckp "dah berjangkit plak"... aku pun pasang la telinga.. sapa plak yg berjangkit tu... Rupanye akk yg dh lama mengidam nk pregnant.. Alhamdulillah rezeki Ramadhan buat akk Kalsom... Tahniah kak... sebab tahun lepas dia keguguran... Tahun ni dapat lagi... Alhamdulillah... 

Pastu kecoh la.. sapa lagi ni nak berjangkit... tambah2 tahun depan dua org ustazah yg akan cuti bersalin... ada org tanya aku.. ustazah Mariah tak nak sambung ke... hahaha.. aku jawab.. tunggu la.. tahun 2013 aku smbung... kehkehkeh... 

Bila dok kecoh2 pasal mengandung ni.. huuhu.. mmg aku teringin nak mengandung lagi.. indah ooo... hanya org pmpuan je tahu tau... org lelaki dok senyap2 okies... Aku smpai mimpi2 waktu bersalinkan Faiqah dulu... Ntah la.. xde rasa serik.. tapi nikmat sungguh kali pertama jadi ibu... 

Memang nak mengandung,, tapi suamiku tak nak lagi.. sebab mmg plan asal kami nak jarakkan 3 tahun.. macam adik beradik ku.. semuanya jarak 3 tahun.. mmg ok la pun.. cuma rasa teringin tu tebal.. tapi tak ready dan tak puas lagi manja kan si Faiqah ni... Paling kurang, Faiqah dah pandai berdikari sedikit baru bagi dia adik... 

Tapi betullah kata ustaz Kazim... memang fitrah la... mmg pmpuan rasa sakit bersalin.. tapi dia tak kan rasa serik nak mengandung dan melahirkan.. walau serik macam mana pun.. dia tetap akan mengndung gak nnt... 

So.. tunggu lah lagi 2 tahun ea.. baru planning yang baru... setakat ni hold dulu... Main dgn faiqah puas2 dulu.. skrg ni tak puas g gomol2 dgn dia.. geram ooo.. dgn Faiqah.. sama perangai la dgn Eaca anak kwn ku... Comei tgk eaca..  umi dia rindu dendam sbb byk keletah dh... tapi... (tak perlu ku teruskan ayat ni... nnt menusuk jantung aku juga..)

Tahun depan get ready ustazah2 nk prggy... aku akan menyusul nnt... ciss... gatai tull... hihihi


Tanda-tanda kematian sesorang...

Tanda-tanda kematian sesorang...

100 hari sebelum kematian:
Ini adalah tanda pertama dari Allah kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka-mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma sama ada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil.

40 hari sebelum kematian:
Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arasy Allah. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih akan merasakan seakan-akan bingung seketika.

7 hari sebelum kematian:
Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba- tiba ianya berselera untuk makan.

3 hari sebelum kematian:
Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu di antara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

1 hari sebelum kematian:
Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

Tanda akhir sebelum kematian:
Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

P/S: Sekadar perkongsian ilmu...semoga semua sama2 ambil ikhtibar dan sentiasa mengingati mati...

25 Julai 2012

Bonus oh bonus

Bonus oh bonus

Saat buka post di wall FB ku.. Ternampk status pasal bonus kakitangan kerajaan yg akn ditrima 9 Ogos nnt...

Ku mmg la terkejut sbbnya.. Tak smpt nk ikut sgt perkmbgn smsa.. Tmbh2 bab duit ni.. Sememangnya aku dan suamiku yg sma2 keje kerajaan mmg x pnh hrapkn ada bonus pun raya ni. Semua budjet diuruskan ikut gaji biasa cuma ku anjakkan awl utk simpnn smntra nk tggu gaji bln smbilan. ... Mmg ssak la lau tak smpan.. Gaji bln 8 msuk 13hb.. Bln 9 plak msuk hujung bln..

Berita ttg bonus yg diberikn oleh kerajaan diterima dgn rasa syukur... Alhamdulillah.. Rezeki... Digunakan sebaik mungkin dan bkn utk mmbazir... Raya ku x pnh meriah mana pun.... Tmbh2 thun lpas sbb beraya kt spital.. Hehe.. Kngn lalu menggamit mmori...

Buat semua kakitangan awm.. Bonus sbg ganjaran atas kerja kita semua... Semoga kita lbih proaktif.. Kerja dgn ikhlas..  jgn curi tulang... Dan laksanakan tugas dgn lebih amanah... Pesan utk diriku sndiri juga..tmbh2 cikgu kan.. Lagilah kna ikhlaskan diri... Sbb lau keje krana duit... Hbislah.. Mmg x tercapai lah apa yg diharapkan...

P/S: Ingat bonus ni nk menyimpan atau melabur shja.. Tak nk enjoy lagi sbb semua yg aku dan suami impikan dan dapat... Alhamdulillah.. Kira bonus ni sbg bonus utk kami menyimpan. .. Blh la plan tmbh ank g pas ni... Hehehe

Penyusuan di bulan Ramadhan: Dugaan dan Nikmat

Penyusuan di bulan Ramadhan: Dugaan dan Nikmat

Hari ni hari kelima kita berpuasa... Mcm2 dugaan dah ditempuhi... Antara nikmat dan dugaan sma banyak je ku rasa...

Tahun ni juga.. Tahun pertama ku berpuasa sebagai ibu menyusu.. Sebelum Ramadhan.. Mcm2 org dok perkatakn.. Takut... Dan risau nk menghadapi Ramadhan.. Tapi bagiku. Ku tak pikir langsung pasal tu..

Alhamdulillah.. Bila tiba Ramadhan ku mmpu hadapinya dengan sbar dan kuat... Dengan ankku yg makin hari makin kuat menyusu... Tapi ku masih mmpu bertahan hingga waktu berbuka.. Azamku.. Dapat puasa penuh ni... InsyaAllah..

Aku tiada rahsia.. Mcm mana aku mmpu bertahan.. Bdan ku kecik dan kurus je.. Tapi mmpu jadi ibu menyusu yg kuat... Rahsiaku.. YAKIN dan DOA.. Ku sentiasa yakin aku mmpu lakukan.. Aku mmpu puasa penuh dan aku yakin aku kuat...

Aku tak minum atau mkn apa2 produk pun.. Cuma kurma..kismis..badam..dan wajib minum air sebanyak yg mungkin ketika sahur... Awlkn berbuka dan lewatkn shur... Jangan tingglkn sahur dan pastikn berbuka dgn mknn yg berkhasiat dan seimbang.. Kurangkan mknn bermyk.. Sbb lagi byk kita amik yg berminyk boleh lemahkan bdan kita sndiri sbb bdn kita kna kerja kuat nk proses dan urai myk2 tu...

So... Ibu2 yg menyusu.. Jangan risau dan jgn pkirkn... Pkirkan anda yakin beri yg terbaik utk ank anda... Semoga kita semua dapt terus menunaikan ibadab puasa yg lebih berkualiti tahun ni insyaAllah...

P/S: Alhamdulillah... Ku diberi kekuatan utk berpuasa kali ni... Rasa biasa dan sihat.... Xde ubat atau supplement ea.. Yg penting set kat minda tu... AKU YAKIN AKU BOLEH....

24 Julai 2012

Jom periksa... Blog anda ada virus tak???

Sedihnye bila ada org bgtau blog aku ada virus... terima kasih kepada yg bagitau tu.. tapi aku sedih la dgn berita tu.. virus tu datangnya dari bloglist yg ada kat blog aku... tapi aku tak tahu nak kesan mcm mana.. macam mana nk cek blog aku bebas virus.. 

Aku korek la kat google.. terjumpe la satu online scan link.. blg cek tgk,, blog kita de virus ke tak kan.. tapi aku masih tak dan la nak cek bloglist kt blog aku tu.. de virus ke tak kan... 

Korang nak cuba??? try la check kat URL ni.. : http://onlinelinkscan.com/

Aku dah check dah ni.. hasilnya:


Pastu aku try plak petua yg blogger lyssa bagi.. berkali gak try.. tapi tak dak la plak.. huhu.. mana virus tu sembunyi ek.. entah la.. mlas la plak nk pk... tapi kenapa ada yg xleh buka blog aku ni.. 


Guru dua alam

Guru dua alam

Hari yang ku rasai sedikit kepenatan.. namun entryku ini berupa rungutan... cuma luahan dan perkongsian pengalaman... 


hari ni ku mulai mengajar bagi sesi 2 alam... maksudnya,.. ku kena mengajar sesi pagi dan sesi petang.. waktu yang ditetapkan ku masuk awl dari biasa dan pulang petang mcm biasa.. agak penat, tapi memikirkan anak2 tingkatan 3 yang nak hadapi PMR tak lama lagi.. rela berkorban la.. 

Hari lebih penat sebabnya.. habis je kelasku jam 12.30 tengh hari.. ada pulak sesi pergambaran utk majalah sekolah.. mula2 pergambaran semua guru, kemudian smbung pulak dengan pergambaran mengikut bidang.. lepas tu smbung dengan pergambaran barisan rumah sukan, smbung dengan pergambaran pengawas perpustakaan (aku guru pusat sumber sesi petang), dan akhir sekali pergambaran bersama AJK Surau.. 

Habis je sesi pergambaran jam 2.10 petang, terus masuk kelas... kelas plak smpai 2.40, kemudian rehat 20 minit, smbung terus 3 masa,,, kemudian selang 30 minit, smbung lagi 30 minit smpai la loceng akhir berbunyi... huhu.. memang kepenatan.. mana taknye.. melayan anak2 didik yg masa je cakapnye mcm bukan bln puasa... banyak cakap.. so.. nak tak nak.. aku kena gak cakap kan.. 

Balik rumah mmg lega la sbb suamiku dh siap belikan makanan utk berbuka... Alhdulillah.. syukur di situ.. 
Walaupun penat, tapi enjoy sbb penerimaan pelajar tingakatan 3 terhadap mengajaran ku tadi menampak kan tanda positif... Alhamdulillah.. Allah tolong ku lagi.. syukur ..

P/S: Esok masih mengajar dua alam... seminggu 2 hari je.. tapi bulan puasa ni mencabar la sikit kan.. tapi xpe.. cobaan.... 

Pabila Faiqah berkata-kata...

Salam semua.. Melepas kan lelah dgn mncoret.. Mmg agka penat hari ni.. Sbb kje 2 alam... Tapi nilah dugaan dan cabaran.. Indahnye bila semua murid nk belajar...

Tafi sebelum g sekolah.. Rutinku masakkan utk faiqah...bekalkan semasa ke umah pengasuh... Semasa aku msk mmg dia turut serta di dapur.. "menolong" apa yg ada.... Masa dia rengek2 tu ku beri biah anggur.. Racik2 bagi kecik buh dlm tupperware..

Dia asyik la mkn.. Tetiba dia kata "mii... Buah... Buah mi... Hehehehe.. Ku senyum lebar rasa indahnye moment tu.. Bila faiqah berkata-kata... Aduh. . Ntah tak tahu nk gambarkan mcm mana seronoknya hati seorg ibu ni... Aduh.. Rindu plak kat Faiqah...

Itulah nikmat jadi ibu kan.. Indahnya.. Dok tggu perkataan lain plak dia sebut... Tapi mmg dia dh pndai sebut Allah.. Skrg Allahuakbar pun dia dh pndaj sebut.. Indahkan...

Rindunye... Best sgt bila faiqah blh berkata2.. Syukur.. Alhamdulillah... 


23 Julai 2012

Menu wajib Ramadhan..

Salam semua... Rajin lak ku nk kongsi citer.. Tapi aku lbih suka update guna mobile lak skrg.. Sbb sng nak taip dalam mcm2 posisi.. Smbil baring pun leh kan...

Ok.. Alkisah. Makanan kegemaran ku ramadhan kali ni.. Sebenarnya mmg x berubah pun seleraku ramadhan kali ni.... Tetap sama mcm dulu... Apa lagi lau bukan Taufu Fah.. Masa ku prgnnnt kan faiqah ni alh mknn ku mkn ketika berbuka selama sebulan...

Setiap petang suamiku belikan.. Tapi antara perisa yg paling ku suka ialah perisa pandan.. Huii... Sedap tul bila berbuka dgn taufu fah... Alhamdulillah kat bazar ramadhan wangsa maju de satu gerak mak cik tu buat taufu fah... Mmg laris sbb g gerai dia kul 5 ptg ke atas yg perisa pandan tu dh habis dh...

Entah apa yg sedap ku pun x tahu.. Tapi mmg ku suka la weh... Sedap sgt... Mungkin sbb dia lembut kan... Jadi penyedap selera..

Suamiku dulu langsung dia tak mkn taufu fah.. Tapi lepas khwin dia mkn plak... Sama la dgn air soya.. Dia minum lepas dh khwin...

Oklah.. Tulah menu wajib ku setiap petg ketika berbuka.. Korang plak mcm mana???


Jom tunaikan zakat..

Jom tunaikan zakat..

Salam ramadhan.. Alhamdulillah.. Dh ari ketiga kita laksanakan puasa tahun ni.. Alhmdulillah aku juga diberikab kekuatan utk trus berpuasa..pengalaman berpuasa sbg ibu yg menyusu mmg sesuatu yg indah... Alhamdulillah.. Aku mmpu laksannkan...

Ok.. Citer pasal semalam aku g jenjalan selepas berbuka di rumah kak ipar... Pastu siangnye gerak ke nilai 3. Shopping barang2 nk raya.. Mls nk berebut saat2 akhir kn...

Baliknya singgah di Tesco Cheras.. Cari brg dapur.. Tapi sebelum naik tesco kt atm ternmpk kaunter zakat... Aku suruh hubby ku byr zakat awal2 supaya tak kalut dh nnt... Alhamdulilah... Rasa lega kan bila yg wajib kita tunaikan kita dah tunaikan... Jumlah zakat di wilayah persekutuan KL RM7. Murah jekan.. Jika nk bnding dgn baju raya kita kn.. So xde alasan x nk byr zakat kn...

Kadar zakat yg wajib bayar ialah satu gantang baghdad = 2.7kg... So bila cnvert ke duit..RM7

Ok.. Ku kongsikn sikit hukum bayar zakat. Hukum bayar zakat da 5:
* WAJIB: Bermula terbenam matahari pada akhir puasa
* SUNAT: Bermula masuk waktu solat Subuh hingga solat sunat Aidilfitri
* MAKHRUH: Selepas solat sunag Aidilfitri hingga terbenam matahari 1 Syawal
* HARAM: Setelah terbenam matahari 1 Syawal
* HARUS: Sepanjang bulan Ramadhan

Ok.. Dh tahu kn hukumnye.. Jom sama2 kita tunaikan Zakat Fitrah...

21 Julai 2012

Berbuka di Jenjarom

Berbuka di Jenjarom

Alhamdulillah.. Allah bg kekuatan padaku utk berpuasa dan berbuka hingga akhirnya...

Rasa penat juga ealah... Mana melayan si Faiqah yg demam lagi... Dan tak blh wat satu keje pun.. Ari pertama puasa ku terpksa postpone waktu mandi ke petanh kau... Penangan Faiqah demam la ni...

Dah dia demam... Tak nak makan lak tu.. Yang dia nak mengepeng aje.. Huhu.. Namun ku kuat kan smgt utk truskan berpuasa juga.. Alhamdulillah.. Mmg Allah bagiku kekuatan utk berpuasa walaupun seharian Faiqah menyusu je.. Pump jgn harap la dpat pegang ea time2 dia demam.  kirkm slm je lah..

Eh.. Nk cite psl berbuka di jenjarom.. Melalut ke lain plak... Ok.. Back to our topic... Aku dan suami dh merancang nk g berbuka umah baru kak ipar ku.. Iaitu satu2nya kak suamiku di jenjarom. . Banting selangor... Tapi sebelum tu kitaorg plan nk g Nilai dulu.. Saje2 la window shopping nk raya ni... Sja la shopping awl2.. Tak nk la berebut saat akhir kn.. X best bersesak2... Last2... Tak jadi sbb suamiku bawa kete g service dr jam 8.30 pagi hingga 3.30 ptg baru balik...

So.. Terpksa la ubah planning.. G berbuka kat umah kak ipar dulu..  esoknya bru gerak g Nilai... Yang pasti g nilai bukan nk cari bbju Faiqah ok.. Sbb baju faiqah awl2 lagi aku dan suami dan get ready... Tema raya kitaorg tahun ni polkadot background purple.. Blh jmpe ke tak baju tu esok kita tggu je lah...

Tapi... Aku syukur sbb plan nk berbuka bersama keluarga tercapai.. Wlaupun keluarga mentua.. Tapi mcm keluarga sndiri... Planning nk berpuasa dgn family belah aku di kedah plak tggu gaji t lah.. Baru plan nk balik kg di kedah plak..

Ok.. Semoga planning esok berjalan dgn lancar dan segala urusan dipermudhkan Allah.. Insya-Allah...

P/S: sape nk ikut aku shopping jomm.. Tapi bayr sendiri la... Hehhhe.. Doakan aku jmpe jenis corak yg ku nk cari tu esok k... Selamat malam....

Mohon maaf utk follower...

Mohon maaf utk follower...

Mohon maaf kpada follower2 yg follow blog ni.. Sy x berksmptn lgi nk follow blog anda semula sbb guna phone je ni.. Update n comment guna phone je... Yg lain2 mmg x smpt lg nk follow.. Ada kesemptn sy akn follow anda smula.. Insya-Allah..

Terima kasih atas kesudian anda jadi follower blog ni.. Semoga anda trus enjoy dgn entry2 blog ni...
Selamat membaca n komen.. Selamat berpuasa..

Soalan popular yang ku terima ketika Ramadhan..

Soalan popular yang ku terima ketika Ramadhan..

Alhamdulillah.. Masih diberi nafas utk menikmati ibadah puasa.. Semua umat Islam seluruh dunia menyambut Ramadhan dengan penuh syukur... Tahun ni aku sambut Ramdhan kali kedua bersama suami dan ank tersyg.. Tahun lepas Faiqah dlm perut.. Tahun ni di luar perut dh...

Sbg cikgu yg pgg title ustzah.. Pastilah ku busy bila tiba Ramdhan.. Dgn akktviti yg disusun spnjg Ramadhan... Mmg letih gak kan.. Tapi enjoy la.. Sbb jika ikhlas dpt gnjaran lagi kn.. Extra ganjrn di buln Ramadhan..

Setiap tahun pasti dapat soalan2 hot dari pljar2 aku.. Mcm2 ditanya.. Antaranya...

Ustazah... Lah kentut batal puasa ke?
Jawapan: batal lau kentut dlm air...

Ustazah.. Lau buang air besar leh batal puasa ke?
Jawapan: (dlm hati.. X pnh sgka da pljr nk tnya soalan gini... ) ku jwp gini je...hbis tu.. Tak kan kamu nk thn spnjng kamu berpuasa.. Blh sembelit la syg ooiii... Hehe.. X batal dik ooii... Laj hdas besar ea btl..

Ustazah.. Wajib ke kita puasa ari pertama puasa.. Lau sy xnk puasa blh tak...
Jawapan: blh.. Tapi berdosa sbb tgglkn tnpa sbb dan nnt kena la gnti balik sbb kamu berhutang gn Allah.. Kena wajib sebulan dik ooi.. Bukan leh tggl suka2 je..

Ustazah.. Lau x smpt gnti puasa thun nu.. Thun depan kena double ke?
Jawapan: kena bayar fidyah.. Dan kena ganti puasa.. Tapi tak double. .. Lau 7 hari tinggl 7 ari la gnti...

Itulh soalan2 spot yg ku dpt sblum puasa.. Msa puasa t x thu soaln mcm mna lak nk tnya.. So. . Kna la sedia utk mnjwb.. N cari gali ilmu lagi...

P/S: soalan x msuk dek akal pun ditnya.. So.. Jwb je wpun soaln tu main2 je..

20 Julai 2012

Cara nak mudahkan baby makan ubat

Cara nak mudahkan baby makan ubat

Faiqah demam lagi ari ni... Semalam dh pnas sikit badan dia.. Tapi rasa ok lagi kot.. Pastu dlm kul1 pagi tadi. . Bdannya sgt pnas.. Merah badan.. Bibir kering.. Trus ku bangun bbgi makan ubt...

Faiqah senang makan ubat.. Tanpa bantuan org lain aku blh bg ubt kat dia mudah terima.. Alhamdulillah...

Camne cara nk mudahkan baby makan ubat..???
Sebenarnya nak mudahkan kena ajar dari baby lagi... Supaya mudah makan ubat.. Paling penting guna psikologi... Pujukan amat penting...

Cara aku.. Ayat ku gunakan.. Katakan ubat ni sedap... Manis.. Mmg sedap.. Berlakon lah mcm kita minum dan mmg menyelerakan... Pasti dia minum..
Bagi minum ubt guna picagari senang sebenarnya... Tarik perhatian dia dgn tv dan video yg menarik.. Ku tarik perhatian dia dgn video upin ipin sbb mmg dia minat tgk video tu.. Masa dia tgk. Blh picitkn ubt guna picagari sikit2...

Jika dia tak nk telan.. Blh picit hidung dan lepas... Sbb dia tak blh nafas.. Dia akn telan apa yg ada dlm mulut tu...

Itulah antara tips yg ku gunakan.. Tapi paling pentjng.. JANGAN SEKALI-KALI takutkan anak2 dgn ubat.. Sbb sekali dia takut dia akn terus takut dan fobia dgn ubat...

Dan paling penting maa bg ubat cari kedudukan bayi. . Bagi dia duduk dgn cara yg dia selesa dan sng kita bg ubt.. Bg bby yg dh blh duduk.. Dia pasti xnk baring.. So jgn baringkan.. Tapi duduk kn atas riba dan tarik peehatian dia dgn video atau mainan lain...

Ok lah.. Setakat ni dulu tips2 dari ummi faiqah...
Pen off here...

Salam Ramadhan....

Salam dan selamat pagi.. Pepagi buta dah update blog.. Tapi guna note je lah... Mls nk guna pc... Huhu...

Tiada apa yang mahu diungkapkab di entry yg ringkas di pagi Jumaat ni... Sekadar ingin mengucapkan

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN ALMUBARAK

SEMOGA RAMADHAN KALI INI MEMBAWA SERIBU ERTI DAN MAKNA SERTA LEBIH BAIK DARI RAMADHAN SEBELUMNYA...

Itulah yg kami ingin ucapkan buat semua follower blog picisan ni... Dan kengkawan blogger yg lain...

Semoga kita sama2 diberi kekuatan dan kesihatan dan nikmat Iman dan Islam utk terus menghadapi Ramadhan kali ini....

Mohon ampun dipinta andai ada entry saya yg buatkan kawan2 di alam maya terasa....

SALAM RAMADHAN DARI:
♥MyFirdz & Faiqah sekeluarga♥


17 Julai 2012

2013: Pelajar boleh bawa telefon bimbit ke sekolah???

Huwwwaaa.. rasa nak nangis je baca berita ni kat Facebook tadi.. sebab apa aku nangis.. sebab aku cikgu.. pasti lah lepas ni, ada unsur2 ugutan la baru lah boleh mengajar lau tak sibuk dok belek handphone je.. 

Sumber: Facebook
Lepas ni juga cikgu displin bertambah2 la keje nye... cikgu, handphone saya hilang... cikgu dia curi handphone saya.. 

Lepas ni juga, pasti banyaklah gambar2 budak sekolah yang dipost kan kat facebook.. sebab kebanyakan handphone sekarang dah boleh link dengan WIFI dan ada sambungan internet... 

Lepas ni.. keje cikgu pasti bertambah la.. Telefon cikgu pun tak canggih mcm pelajar nye handphone.. 

Adoi.. tak tahu nak kata apa.. tapi banyak gak unsur2 negatif yang timbul.. Masalah tak kan timbul jika handphone Nokia 3310 dulu yang dibenarkan.. sebab boleh call dan sms je.. 
Sumber: dari Facebook
Korang pikir mcam mana?? ok ke pelajar bawa handphone ke sekolah.. nak ikut style jepun la ni.. kat jepun mmg pelajar boleh bawa handphone g sekolah.. tapi suasana persekitaran tak sama macam kat Malaysia kan.. 

hmmm... entahlah.. dah tak tahu la nak kata apa.. rasa mcam akan teruk je budak2 ni... kecuali ibu bapa msing2 amik peranan... baru msalah boleh dikawal walaupun bawa handphone ke sekolah.. 

P/S: Aku dulu, kenal handphone masa nak masuk U dah.. tu pun beli sbb aku dapat UTM, skudai.. jauh dari family je.. lau tak mmg x kan beli handphone aku... ni lah alaf baru yg menuju zman 2020.. Rasa stress je baca berita ni pepagi.. cikgu kat bandar metropolitan mcm KL ni kan..mmg tercabar lah dgn kemajuan teknologi ni.. 

Formula jadi pelajar yang baik

Salam dan selamat pagi.. idea menari dlm kepala ku.. so kena tulis gak kan... padahal da keje nk buat ni..


Masa dok belek2 FB, tetiba aku nampak satu gambar ni:-

Memang betl dan tepat formula yg kat dalam gambar ni kan.. Aku sebagai guru, sebagai ibu dan juga pernah jadi pelajar... memang sangat2 setuju dengan Formula ni.. 

Pengajaran yang baik ditambah dengan ibu bapa yang baik akan menghasilkan pelajar yang baik.. 

Pengajaran yang baik tetapi ibu bapa yang tidak berkualiti tidak akan menghasilkan pelajar yang baik

Pengajaran yang tidak baik tetapi ibu bapa yang baik juga akan menghasilkan pelajar tidak berkualiti..

Sebab tu, pendidikan yang paling awal bermula dari rumah.. jika semua ibu bapa tahu formula ni.. tak ada lagi istilah dan kat dada2 akhbar, "Bapa menyaman guru", "Guru diserang ibu bapa pelajar" dan macam2 lagi masalah yang timbul angkara tak puas hati dengan cikgu... 

Guru mula menjadi guru di sekolah ketika umur anak2 berusia 4 tahun dan paling lama hingga 18 tahun di sekolah.. tetapi ibu bapa menjadi 'guru' untuk anak2 nya dari usia dalam kandungan hinggalah ke akhir hayat... jadi, apa sebab masih ada yang nak salahkan guru jika anaknya nakal??? ada ke cikgu ajar anak muridnya nakal??? Ada ke cikgu ajar anak muridnya jadi jahat??? Jika ada, berapa banyak kes mcm ni ada??? 

Ku betul2 terkesan dengan kata2 ni.. dengan jawatanku sbg guru kelas, ku boleh lhat kebenaran kata-kata yang tersirat dalam gambar ni. Memang benar dan tepat.. ku sokong 100%... 

Jom kita sama2 perbaiki diri.. didik lah anak2 kita dari umah, jangan salah kan org lain jika yang tak elok jadi pada anak kita.. bukan salah org tapi muhasabah lah diri sendiri sbg ibu bapa... 

16 Julai 2012

Nama timangan Faiqah

Nama timangan Faiqah

Salam semua... Dah ada yg tido ke?.. Awal lagi kn.. Sbb tu aku nak update blog...

Faiqah dh tido sbb tu leh aku taip nlog.. So taip laju2... Teringat tadi aku panggil faiqah dgn omei2... Hehe.. Mengekek2 dia datang..

Sebenarnya bkn tu je nama timangan Faiqah.. Byk.. Masa kecik2 dulu... Faiqah ditimang gn nama Tomei... Dah besar sikit.. Panggil adik... Skrg ni nama Faiqah. .. Aku dan suami akn pggil nama penuh dia time dia x dgr je.. Atau pun nk ajak dia g mandi ke... Faiqah Mu'affah!!!

Sekarang ni dia suka lau aku pggil dia panggil omei2... Singkatan dari comei la tu... Mcm2 nama timangan dia.. Tapi yg pasti bila dia ada adik nnt dia akn digelar kakak la...

P/S: Tapi yg pasti faiqah lambat lagi akn digelar kakak.. Aku dan suami x puas lagi manjakan dia... So.. Sekrg ni blh panggil dia adik lagi..

Printer baru...

Printer baru...

Salam dan selamat petang.. Hujan2 mcm ni xde mmnda nk buat.. Melainkan tarik selimut je..

Semalam aku jalan2 dgn hubby.. Tujuan asal kami keluar smlm nk cari printer tapi termelalut smp g genting... Opss.. Kisah pasal printer je ok.. Bab genting lain entry Ku citer...

Mula2 nk beli kat lowyat.. Tapi memndangkan tak keluar umah awl.. So xde harapan la nk g lowyat dgn kete.. Jam aje lah lau dh kul 11 pg bru nk g.. So.. Btalkan niat.. G jalan2 dulu..

Lpas jalan2.. Balik g tesco selayang... Nampak besar je tesco tu... Mmg x pnah smp pun tesco tu.. Sesampai je.. Usha2 brg lain dulu... Smpai kt tmpt printer hnya de bbrp jnis printer canon dan hp je... So.. Slpas berbncang... X jadi lah beli kt sini.. Hubby ku kata kt tesco ampang lagi bnyk...

Dari tesco selayang gerak ke tesco ampang plak... Sesampai di sana sma je.. So.... Ambik je lah.. Sbb dh pnt la plak nk tgk kt tmpt lain.. Setelah berbncang... Amik canon all in one.. Blh print, scan, photocopy, dan juga fax... Harga RM399.00.... Sebab alang2 nk beli je yg guna utk mcm2...

Lepas guna.. Balik psang dan kena register warranty scra online... Masa nk rrgister.. Jnnma yg kami beli msih baru.. Xde lagi kt canon.. Diorg x update lagi jnma ni... Bila aku dok search kt google tu... Jmpe la.. Satu web tu tunjuk cara psng ink kt luar... So.. Nnt kita org nk psg sbb syg la ink yg lama tu.. Msih berbaki lagi.. Tapi bawa g kedai la.. Xde nye nk psg sndiri..

Syg dgn printer lama.. Wpun leh print je.. Tapi byk jasa dia.. Dia yg siapkan asgmnt dan PSM aku.. Hubby aku kata nk try repair... Xpe lah.. Yg pnting aku tak kan buang dia tapi ttp smpn dia...
P/S: dah try dh printer ni.. Mmg puas hati.. Berbaloi la mhal sikit.. G pun mmg aku pnh idam nk pkai printer ni dulu.. Alhamdulillah.. Allah makbulkan.. Tak beli hp sbb mmg dah de printr hp cuma x guna je.. X rosak pun. . Cuma hp ni lau ink dia cepat kering lau x guna.. Kna selalu print... Tapi mmg cntik n smooth la. ..

15 Julai 2012

Kufur kerana panadol

Kufur kerana panadol

Salam dan selmat pagi.

Camne lah sbb panadol je blh jatuh smp kufur dan keluar dr Islam... Mcm x logik... Tapi aku teringat masa belajar isu aqidah msa tingkatan 6 dan aqidah di universiti... Hati2 dgn kata2 sbb tnpa sdar leh jadi kufur.. Itulab yg ustaz aku pesan..

Ustaz umpamakan org yg demam cntohnya... Dia blh jadi kufur hnya kerana panadol yg dia makn...... Umpamanya gini... Org ckp.. Dah lega demam.. Ha.a dh lega mkn panadol tadi 2 biji alhamdulillah trrus lega... Sbnrnya slh... X blh ckp gtu... Kena ubh cara jwb tu..
Jawab gini... Alhamdulillah dgn izin Allah... Lega... Panadol sbg ikhtiar kita shja...

Kena lah berhati2 dlm berkata2. Tmbh2 zaman skrg org suka sgt huna produk itu ini... Berhati2 bila berkata2 wpun ayat promosi... Kerana tnpa sedar blh jatuh kufur... Mmg nmpk ringan tapi besar kesannya... Ustaz pernah gak ckp dulu... Org yg pentingkan duit je.. Pun blh jadi kufur gak... Smpaikan taksub sgt nk cari duit... Mmg lah zaman skrg amt perlukan duit.. Tapi hati2 dlm mempromosikan ayat pasal duit...

Segala yang kita guna sbgai alat utk kesihatan dan kemudhan kita.. Semuanya adalah dengan izjn Allah... Sstu yg Allah tak izinkan.. Cubalah mcm mana pun.. Xkan berhasil...

P/S: hati2 promosi brg wpun tujuannya baik tapi blh jadi tak baik... Saya sekadarkan kongsi sdikit ilmu yg saya tahu. ... Selebihnya hnya Allah yang Mengetahui...

14 Julai 2012

Sesuci fitrah...

Sesuci fitrah...

Salam semua... Kisah faiqah lagi... Faiqah dh nk masuk 11 bulan.. Ni bermakna..31 Ogos ni.. Sma2 lab kifa smbut birthday faiqah ea... Heee.. Rezeki dpt ank merdeka.. Sng nk ingt tatikh lahir..

Faiqh dah berubah kini... Jika sblum ni ku kisahkan pasal seleranya yang bertmbah.. Kini.. Mulut dan cakpnya yg dh ada bunyi...

Tapi kisahnya... Hatiku mmg tersentuh... Bila masa memandu nk hntr faiqah ke pengasuh.. Dlm babh seat car... Faiqah membebel... Tapi.. Rasa terharu dgn keagungan Allah... Perkataan yg dia sebut dan bebelkan ialah.. ALLAH...

Balik umh citer kat hubby.. Mula dia caya.. Pastu dgr faiqah sebut.. Ha.aa. La.. Dia sbut Allah... Dan sekarg dia dh sebut Allahu Akbar..

Mmg ada je kan bukti kekuasaan Allah... Rasa takjub... Tapi syukur sgt2... Moga Allah terus pelihara Faiqah. ..

P/S: Ummi dan abi mmg tak bunyi lagi dia sebut.. Xpelah.. Sekurg2.. Dia mmg sebut kalimah agung tu... Alhamdulillah....

Dia dah takut...

Dia dah takut...

salam geng.. huhu... petang2 gini x g jejln pun daku... memerap kt umh g.. hubby g jmpe kwn.. faiqah tido.. ok gak dpt conteng2 kt blog ni..


tadi dari pg.. terpcak kt pdang pulapol.. sukn thunn sekolh ku.. huwaaa.. thun ni jadi pngadil.. best juga sbb rasa mcm xde keje je.. x best sbb terpksa berpns selagi x hbis acara balapan... letih gak.. tapi mujur la redup bila tgh hari.. Alhamdulillah...

Bila dah hbis acara aku g amik Faiqah kat bai,, bawa dia ke padang... seronok la sbb lapang je kan.. lau dh blh jalan mmg x terkejar aku... Kwan2 aku semua nk pegang2 dia... kawan aku berbangsa cina suka sgt kat faiqah ni... dia dapat la pgg jap.. pastu kwn ku lagi sorg pgg.. dah xnk.. siap buat muka sebek je.. bergenang air mata..huhu.. Faiqah dah kenal ummi dan abi.. tak nk org lain dah.. 

Yang blh pgang Faiqah.. keluarga pengasuh dia, ummi dan abi... nenek dan atok dia kedua2 belah pihak (tok belah kedah, dan belah suamiku) dia xnak sgt sbb jarang tgk kan.. org yg jarang dia jmpe mmg xnk dh skrg.. mmg melekat je lah kat aku dan suamiku g mana2... tapi dia mmg suka senyum kat org.. Jinak2 merpati kata org... 

Dah nak setahun.. mmg patut la dia xnk kat org kan.. dah matang dh kat situ... tapi tetap maintain peramah ok... 

Pen off here... (habis idea nk tulis pe g..mklmlah dh petang... )

13 Julai 2012

Rimas dengan penagih simpati...

Rimas dengan penagih simpati...

Sambil2 tggu kete siap di bsuh... Update blog jap... Tadi kat kedai makan... Ada sesuatu yg amat merimaskan hatiku dan suamiku... Nak makan pun tak senang...

Apa lagi.. Dengan penagih simpati... Ku rasa lebih 10org sepanjang aku duduk kat kedai mkan tu... Kejap2 de je org dtg.. Jual kerepek la.. Jual frame la.. Jual tisu... Jual ntah la.. Byk sgt tadi yg dtg kat meja makan tu.. Semua meja yg da org diorg pegi tadi..

Rasa serba salah pun ada. . Tapi geram pun ada gak.. Ea lah.. Kdg2 diorg ada sndiket.. Bkn betul2 susah... Kesian dgn org yg betul2 susah... Tapi ingat balik hadis Nabi...(ingt masa bljr dulu2.. Tapi x ingt lak sanad dan matannya) Janganlah jadi org yg meminta-minta wpun kita susah.. Selagi ada kudrat yg Allah bg.. Usahalah...

Bukan aku nk kutuk diorg ni... Tapi bagus nk berniaga... Cuma cara mcm tu wat kan org rimas... Tapi kat KL ni mcm dh biasa... Lau org kl mmg diaorg xkn layan org2 mcm ni...

Moga adalah rezeki yg lebih baik utk diorg ni cari rezeki.. Selain jadi penagih simpati...

Bila Anak Berselera..

Salam semua.. Hajat hati ni nk update pagi tadi.. Tapi x smpt la plak den.. Update di kedai makkn.. Guna note je lah... Smbil2 tggu hidangan smpai...

Sekarang ni ku dh makin rajin memask utk faiqah sbb faiqab dh berselera nk makn... Sumbat la apa pun semua dia makn... So.. Ku pun senang hati skrg... X yyh pening kpla nk cari resepi lagi sbb mmg dia akn mkn...

Mknn kegemaran dia ialah bihun sup... Mmg licin dia makn.. So.. Mmg krp aku msk... Mmg setiap hari faiqah bawa bekal kt umah pengasuh... Biasa ku msk lebib.. So dia blh kongsi mknn tu dgn akk marissa.... Seorg budak 2 tahun yg pengasuh tu jga... Kira kakak faiqah la kn. Diorg pun hari2 main bersama...

Rasa lega dh bila ank berselera.... X yah nk pkir byk2 mcm mna nk bg dia mkn.. Tp brt faiqah x naik sbb wpun dia mkn byk tp dia sgt aktif...

Ok lh.. Mknn dh smp.. Ku nk jamu selera dulu...

Ni la resepi kgemrn faiqah.. Bihun sup...


12 Julai 2012

ENAM SIFAT ISTERI YANG MENJAHANAMKAN SUAMI

ENAM SIFAT ISTERI YANG MENJAHANAMKAN SUAMI

( 1 ) Isteri yang tidak tahu membuat keputusan

Dia seorang isteri yang kaku tanpa inisiatif. Dia hanya tahu menyelesaikan perkara-perkara titik bengik mengenai kepentingan-kepentingan diri setiap hari dan tugas-tugas kecil mengenai hal-hal rumah tangga saja. Selain dari itu seluruh persoalan hidup yang lain dibebankan ke pundak suaminya. Dia tidak mahu mengambil keputusan bagaimana hendak menyusun perabut-perabut rumahnya dengan yang lebih menarik, tidak tahu mengambil keputusan terhadap kelakuan dan tindak tanduk anak-anaknya, tidak tahu membuat anggaran rumah tangga yang wajar dan teratur, tidak tahu membuat sesuatu yang membina terhadap dengan jiran tetangga, sanak saudara dan kawan temannya, malah ia tidak tahu menentukan barang-barang yang perlu dibeli untuk kepentingan rumah tangganya, malah kadang-kadang ia tidak tahu menentukan jenis-jenis masakan yang patut di sediakan hari ini. Segala-galanya dirujukkan kepada suaminya. Pendeknya dia tidak akan bertindak melainkan dengan arahan yang jelas dari suaminya.

Suami yang mendapat isteri yang sedemikian terpaksa memikul beban-beban tambahan yang berat di samping pekerjaan hariannya. Ia terpaksa memikul beban-beban rumah tangga serentak dengan beban-beban pejabatnya. Dia selalu saja diganggu oleh pertanyaan-pertanyaan yang tidak putus-putus dari isterinya bagaimana hendak membuat itu dan ini. Akibatnya bukan saja membuang waktu suaminya yang berharga malah menghalangi dari memikirkan sesuatu yang lebih serius dan berguna kepada kemajuan dan kemajuan hidup.

( 2 ) Isteri yang selalu mengomel / berleter
Dia selalu tidak puas hati biar apa pun yang dibuat oleh suaminya. Dia mengomel, mengeritik, dan mempersenda semua tindak tanduk suaminya. Segala galanya tidak kena dan ada saja cacat celanya. Suaranya seperti suara nyamuk yang terus menyerang dan menganggu. Dia tidak segan-segan memperkatakan kelemahan-kelemahan suaminya kepada orang lain.

Dia seorang yang selalu mementingkan dirinya dan tidak sabar. Dia mahu segala-galanya cepat, sempurna dan memuaskan. Lebih jauh dari itu dia begitu lancang membuat pertandingan-pertandingan yang tidak adil dengan suami-suami orang lain.

Untuk mencari hiburan dan ketenteraman, suaminya lebih suka berlabuh di kedai-kedai kopi hingga jauh petang dan jauh malam, dan suka melupakan diri dengan permainan-permainan catur dan daun terup,atau mencari kedamaian pada perempuan-perempuan yang lain atau pada minuman-minuman keras.

Seorang suami yang bernasib baik sedemikian tidak lagi mempunyai kegairahan atau inisiatif untuk bekerja keras bagi memajukan hidupnya dan hidup anak-anaknya. Ia seorang suami yang begitu bosan dengan hidupnya.

( 3 ) Isteri diktator

Dia seorang isteri yang gila kuasa. Dia melayani suaminya sebagai tawanan atau sebagai kanak-kanak yang kecil. Dia mahu semua keputusannya dipatuhi oleh suaminya dan dia mahu menguasai semua perbelanjaan rumah tangga. Setiap hari terima gaji dia akan menunggu suaminya di muka pintu untuk mengambil semua gaji itu dan mengawal semua perbelanjaan-perbelanjaan suaminya.

Setiap kali suaminya pulang dari luar dia akan memeriksa saku suaminya dan meminta laporan kemanakah suaminya akan membelanjakan wang yang diambilnya petang tadi.

Dia bukan saja mengawal perbelanjaan suaminya, malah dia menyoal setiap gerak-geri suaminya dan tidak silu-silu mengkritik tindak tanduk suaminya di depan kawannya. Akibatnya si suami itu menjadiseorang yang tdak berperibadi, lemah dan lumpuh di dalam segala-galanya. Dia menjadi bahan ketawa kawan-kawannya dan tentulah suami yang seperti itu tidak mempunyai kesempatan-kesempatan dan dorongan-dorongan yang wajar untuk hidup dengan lebih maju dari kedudukannya yang ada sekarang.

( 4 ) Isteri yang suka campur tangan
Dia seorang isteri yang bercita-cita tinggi, tetapi menyalahgunakan kedudukan suaminya untuk melaksanakan cita-cita itu. Dia mahu suaminya naik pangkat dan merasa kewajipan nutuk campur tangan agar suaminya cepat naik pangkat. Kerana itu dia membuat hubungan-hubungan dengan isteri ketua pejabat atau isteri majikan suaminya atau membuat hubungan lansung dengan ketua pejabat atau majikan itu sendiri dengan tujuan untuk mempengaruhi mereka agar suaminya mendapat kenaikan pangkat. Ia tidak sedar bahawa campurtangannya itu merosakkan imej suaminya di mata ketua pajabat atau majikannya dan manimbulkan kebencian pada mereka. Kadang-kadang hubungan lansungnya dengan ketua pejabat dan majikan itu menimbulkan tomahan-tomahan yang menjatuhkan maruah suaminya pada pandangan orang lain.

( 5 ) Isteri yang boros
Dia hidup dengan satu anggapan yang salah iaitu tugasnya bukan mencari duit, tetapi membelanjakan duit. Tugas seorang suami ialah mencari duit dan sebagai suami yang tahu harga diri dia harus pandai mencari duit sebanyak yang diperlukan oleh isterinya. Atas anggapan inilah ia memboroskan pendapatan suaminya dengan membelikan barang-barang yang mewah dan mahal seperti alat-alat kosmetik, permaidani, pinggan mangkuk yang tinggi mutunya, dan pelbagai lagi barang mewah yang tidak diperlukanya.

Suami terpaksa mencari pendapatan dengan mencari kerja-kerja lebih masa atau melakukan rasuah di pejabatnya untuk membayar bermacam-macam hutang yang meyerabut kepalanya. Biasanya dia tidak berunding dengan suaminya semasa hendak membeli sesuatu barang melainkan barang itu sudah sampai di rumah dan di sana dia akan meletakkan suaminya yang sabar dan lemah itu di depan kenyataan yang pahit.

Akibatnya suami menjadi begitu lemah dan lumpuh. Jiwanya ditekan berbagai-bagai kerunsingan yang menjejaskan kecekapan dalam menjalani tugas-tugas hariannya dan tidk lagi mempunyai kesempatan-kesempatanuntuk memajukan dirinya.

( 6 ) Isteri sosial
Dia seorang isteri yang sentiasa berpakaian cantik. Dianggap kewajipan utamanya bukan terletak di rumah tangga, malah menghadiri pertemuan-pertemuan, majlis-majlis keramaian, melawat rumah-rumah teman dan bergiat dalam berbagai-bagai kegiatan sosial tanpa menghiraukan rumah tangganya. Dia tidak sempat menghiraukan sarapan pagi untuk suaminya, kerana ia masih nyenyak tidur akibat balik jauh malam. Suaminya tidak mempunyai pilihan melainkan terpaksa ikut sama ke mana-mana majlis yang dihadirinya untuk memperlihatkan keperibadiannya sebagai seorang suami yang bermaruah.

Untuk memenuhi tuntutan-tuntutan hidupnya yang begitu sosial itu dia terpaksa berbelanja lebih yang memberatkan suaminya. Kemudian dia meyiksakan suaminya dengan membandingkannya dengan suami-suami sahabatnya yang bergaji besar dan mewah dengan tujuan agar suaminya juga berusaha mencapai taraf hudup seperti itu. Oleh kerana suaminya tidak mempunyai asas pelajaran yang sama dengan mereka, maka sudah tentu pemberangsangan itu sia-sia saja, malah membuat suaminya semakin lemah dan patah semangat dan berakhir dengan kejatuhan-kejatuhan yang menyedihkan.

sumber dr internet
_________________

10 Julai 2012

PBS apa cerita???

Rasa tertarik plak dgn pic ni.. ni luahan hati ckgu sek rendah, sek men blum bersuara... tapi tak tahu la bila 
Salam... terasa nak mencoret malam2 gini... mata dah segar lepas pekena tido 20 minit, lpas balik sekolah tadi.. Letih dgn agenda sukan,,.. seawal pagi dah tercongok kat pintu pagar sekolah, dan hampir senja tiba di rumah.. itulah rutin guru.. menghabiskan masa untuk "anak didik" melebihi anak sndiri je kadang2.. Tapi aku tak pernah merungut dgn kerja tu.. ku terima dengan ikhlas hati dan redha, perbetulkan niat jika rasa malas, lesu dan longlai,, Guru juga manusia biasa kan...


Sekarang kat sekolah aku mmg tengah hangat dengan isu PBS.. Apa tuh??? Sistem Pentaksiran Beasaskan Sekolah yang baru diperkenalkan oleh KPM... untuk menggantikan sistem peperiksaan yang sedia ada.. sbg persedian menghapuskan UPSR dan PMR... Sukatan mengikut KBSM dan menjadi KSSM... apa tuh.. korang gugel la wey.. mlas nk celoteh panjang bab2 fakta ni.. aku nak citer apa yg jadi hangat skrg..

Memang riuh sekampung dh pasal isu ni.. cikgu2 yg masih 'pening2 lalat'... sbb baru diberi taklimat dan kena buat sistem ni.. Memang agak riuh bila ibu bapa pelajar tingkatan 1 datang utk menandatangani buku rekod kedatangan, tapi tingkatan 1 xde apa yg nk ditandatanganinya.. diorg rasa pelik.. mcm mana nak tahu prestasi anak saya cikgu.. ahhh.. parah.. nk jawab apa ea... ada yg ckp bagus, tapi menentang.. aku pun x faham.. 

Aku sbg org bawah, guru baru mengikut perintah je hal ni.. memang rasa la sedikit bebanan, tapi itu bkn bebanan tapi amanah sbg cikgu.. kena redha je lah.. buat kerja.. Tapi aku harap juga, masyarakat membuka minda, dan jgn memandang guru ni satu pekerjaan yg "mudah"... betullah.. kami guru2 mmg sntiasa ceria dan tersenyum, wlaupun beban menyesak dada... 

smbil makan dan layan anak pun pikir pasal sekolah lagi.. yang org terdekat dgn cikgu dia akan faham macam mana kerja cikgu... Yang tak tahu dok senyap2.. sbb cikgu2 tak pernah pertikaikan kerja org lain ... sbb semua kerja da cabaran yg penting LILLAHI TAALA... 

P/S: kepala masih pening dgn sistem ni.. tapi ku relax je.. don't kalut2.. yang penting enjoy... hahaha.. (blh ke gtu)
Petua... Celak dan ulsr mulut

Petua... Celak dan ulsr mulut

Kena ulser mulut.. Pasti setiap org pnh kena kan ulsrr ni... Da org pggil "telaga buruk".. Sbb rupa ulsr ni keputihan dan berlubang mcm telaga buruk..

Ku jarang kena.. Tapi bila kena mmg adoyai.. Pedih oii..a nak mkn pun x lalu.. Tapi ku nk kongsikan satu petua mudah...

Korang kenal dan pnh tgk Celak serbuk atau  mak saya kata celak makkah sbb mmg beli kaf makkah.. Lau dulu org nk g haji mmg mak saya kirim..

Cara nk rawat ulser dgn gunakan celak makkah ni.. Cuma amik serbuk celak dan sapu pada lubang dan tempat ulser.. Sapukan sblum tido. . Sblum sapu selawat dulu 3 kali...

Sapu la smp ulser betul2 smbuh.. Tapi biasa sy sekali sapu je.. Esknye dh baik... Alhamdulillah... Celak ni juga blh buat ubat sapu lau kita gatal2 pada mata...atau alergik pada mata...

Ok lah tu lh petua ringkas... Selamat mencuba.. Selamat malam...

09 Julai 2012

Tak pernah puas

Tak pernah puas

Semalam mmg shopping sakan.. banyak dilaburkan untuk Faiqah.. segalanya dibelikan utk dia.. mainan, baju, gadjet dan segala utk Faiqah...

Bulan ni je dah 5 pasng baju... Baju tido 2 psg. . 3 psg lagi baju gaun.. Tambh2 baju baby girl kan mmg rmbang mata dibuatnya... Hubby ku pun kdg2 dia yg excited lebih... Hehe...

Pastu semlm belikan beg utk buh baju n bekalan di ke umah pengasuh... Yang lama dah terkoyak dah... So.. Terjumpe bag kat plaza idaman.. Bag angry bird.. Bkn nya minat sgt dgn angry birdtp beg tu besar dan sesuai dgn faiqah.. Sng nak g travell...

Semlm juga belikan kasut sbb faiqah dh hmpir nk nlh jalan.. Mulanya cari kasut ummi je.. Tapi dah jmpe kasut utk dia juga... Cuma kasut tu masih besar sbb kaki faiqah kecik je... Tapi xpe la leh thn lama pkai smp  raya nnt...

Hubby pun de gak beli something tapi yg isyimewa n rasanya tak perlulah diketahui oleb semua org kan... So.. Mmg byk borong barang faiqah la.. Haa. Satu lagi belikan khemah igku utk kanak2 utk faiqah dan juga set mainan memask utk faiqah.. Mmg happy je dia main dlm tu... Mmg smp malam kitaorg shopping tapi seronok dapt habiskan masa dgn insan yg kita tersyg.. Berhabis duit pun xpe jnji bahagia... Sbb kebahagian bukan terletak pada byknye duit tapi ketaatan pada Allah dan kasih syg.... Kan3.. 

08 Julai 2012

Curi je potong tangan...

salam n selamat malam.. rasanye ni entry last aku kot ari ni... Tadi masa dok scroll wall kat FB, nampak satu gambar pasal hukuman mencuri menurut Islam... huhu... ngeri tu gambar tangan kena potong... tapi tetiba gak buatkan aku terinagtkan projek sarjana muda aku dulu berkaitan dengan hudud mencuri... 

Apa perasaan korang tengok gambar ni???
Credit from FB

Sebenarnya, hukuman dalam Islam bukanlah untuk tujuan menghukum, tapi lebih kepada pengajaran.. Sebab tu jika kita teliti betul2, Islam ni syumul, tapi org yang tak faham pasal hukuman ni kata kejam.. tapi bukan aku nak ulas pasal tu.. cuma apa yg nak aku kongsikan sedikit ilmu ku dpat masa buat projek akhir tu.. 

Sebenarnya, dalam melaksanakan hukuman dalam Islam tak semudah disangka.. pelbagai prosedur yang ditentukan berdasarkan nas Al-Quran dan Hadis serta Ijmak Ulama'... Contoh hukuman mencuri, ada had2 yang boleh dikenakan... bukan kata asal mencuri terus kena potong tangan.. Lau mcm tu lah persepsinya amat2 lah bahaya sbb org akan cop Islam ni kejam.. 

Pastu, masa proses nak potong tangan tu, ustz aku ckp, pesalah tak kan rasa sakit, sebab tangannya akan disentap untuk longgarkan sendi tangan tu... dan hukuman dalam Islam tak disorok tapi dipertontonkan pada org ramai sbg pengajaran... Contoh lau hukuman zina, kena sebat depan org awam.. org ramai akan datang ramai2 utk tonton... Tujuannya utk bagi pengajaran.. pasti si pelaku akan insaf sbb malu, pastu sbb disebat utk menjaga kesihatan dan elak penyakit HIV... (korang leh cari kt gugel pasal ni... )

Tapi sejak aku baca, kaji dan teliti masa buat projek akhir sarjana aku tu, mmg rasa indah sangat Islam.. Islam sangat menyenangkan umatnya.. Tapi aku tak nak komen kenapa kat Malaysia tak leh buat... Tapi apa pun ketentuan Allah dalam al-Quran, ada hikmah dan kebaikan utk Manusia kerana Allah Maha Pengasih kepada Makhluk-Nya... 
Hiburan untuk anak-anak

Hiburan untuk anak-anak

Tajuk: Bismillah...Alhamdulillah... 

Bila kita nak tidur, kita baca … Bismillah
Bila kita dah bangun kita kata … Alhamdulillah
Bila kita nak makan, kita baca … Bismillah
Bila kita dah makan kita kata … Alhamdulillah
Bismillah, Bismillah, Bismillah, Alhamdulillah
Bismillah, Bismillah, Bismillah, Alhamdulillah
Bila nak baca buku, kita baca … Bismillah
Bila dah baca buku kita kata … Alhamdulillah
Bila pergi bersiar, kita baca … Bismillah
Bila kita dah sampai, kita kata … Alhamdulillah
Bismillah, Bismillah, Bismillah, Alhamdulillah
Bismillah, Bismillah, Bismillah, Alhamdulillah

Lau nk download blh klik sini...
************************************
Tajuk: Erti al-Fatihah


Bismilla-hir-rahmaan-ir-rahiim
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani
Segala Puji bagi Allah, Tuhan Semesta Alam
Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, Yang Menguasai Hari Pembalasan
Hanya kepadaMu, ya Allah
Kami menyembahMu, ya Allah
Hanya kepadaMu, kami mohon pertolongan
Tunjukilah kami jalan yang lurus
Iaitu jalan orang-orang yang Kau kurniakan nikmat kepada mereka
Bukan jalan mereka yang dimurkai
Dan bukan pula jalan mereka yang sesat


lagu dr voice of ummi... ummi mmg suka dgr lagu ni.. faiqah lgi la.. tersengih2 dia smbil goyang2 badan ke kiri ke kanan... hehe...

jom ikut Faiqah  nyanyi... ^_^


24 Perkara JANGAN lakukan


Sesungguhnya di dalam hidup kita dikelilingi oleh perkara-perkara yang menyeronokkan. Tetapi itulah sesungguhnya yang mendatangkan keburukan kepada kita. 
Terdapat 24 perkara yang JANGAN dilakukan yang seharusnya kita ambil ikhtibar supaya kita dapat memuhasabah diri sendiri:- 
  1. Jangan sengaja lewatkan solat. Perbuatan ini tidak disukai oleh ALLAH S.W.T. 
  2. Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar), dikhuatiri terbawa keluar najis dan mengotori seluruh rumah kita. 
  3. Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah dan sumbing, makhruh kerana ia membahayakan. 
  4. Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh, makhruh dan mewarisi kepapaan. 
  5. Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki mahal (kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat). 
  6. Jangan makan tanpa membaca بسم الله الرحمن الرحيم doa makan, nanti makanan yang dimakan adalah muntah syaitan. 
  7. Jangan keluar rumah tanpa niat membuat kebajikan atau kebaikan, takut-takut mati dalam perjalanan. 
  8. Jangan memakai kasut atau selipar yang berlainan pasangan, makhruh dan mewarisi kepapaan. 
  9. Jangan biar mata liar di perjalanan, nanti hati kita gelap diselaputi dosa. 
  10. Jangan bergaul bebas di tempat kerja, banyak buruk dari baiknya. 
  11. Jangan menangguhkan taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa 
  12. Jangan ego untuk meminta maaf kepada kedua ibu bapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah. 
  13. Jangan mengumpat sesama rakan taulan, nanti rosak silaturrahim. 
  14. Jangan lupa bergantung harap hanya kepada ALLAH S.W.T. dalam setiap kerja kita, nanti sombong bila berjaya dan kecewa pula bila gagal. 
  15. Jangan bakhil untuk bersedekah, sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki. 
  16. Jangan banyak ketawa nanti mati jiwa. 
  17. Jangan biasakan berbohong kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih sayang orang kepada kita. 
  18. Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan kerana doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH S.W.T.
  19. Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia, akhirat lebih utma dan kekal selamanya. Carilah kehidupan dunia untuk akhirat. 
  20. Jangan duduk dalam bilik air terlalu lama kerana disitulah tempat tinggal jin kafir dan syaitan. 
  21. Jangan merokok dan memasang kemenyan kerana asap itu adalah makanan jin. 
  22. Jangan lupa membaca بسم الله الرحمن الرحيم dan salam ketika masuk ke rumah dikhuatiri jin dan syaitan masuk bersama. 
  23. Jangan memakai tangkal kerana AALH S.W.T. tidak sempurnakan agama seseorang itu jika memakai tangkal ini adalah kerana dikhuatiri kita bergantung kepada tangkal bukan kepada-NYA. 
  24. Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata jangan sebab semuanya untuk kebaikan dan sesungguhnya ALLAH S.W.T. itu lebih mengetahi. Yang baik itu adalah dari ALLAH S.W.T. dan yang buruk itu dari hambanya juga. Wallahallam
Antara Android dan Window

Antara Android dan Window

Salam semua,..


Lama weh x coret2.. busy je memnjang.... Baru2 ni.. aku de kisahkan pasal Lumia kan... Nak tahu kisah.. blh baca kat sini..

Sekarang, aku blh rasa perbezaan antara android dan software window utk mobile... antara keduanya hmpir sama tapi tak serupa dan skrg aku tahu kenapa org lebih pilih android.. 

Software window ada kelebihan dan kekurangan... kelebihannya, dia umpama "laptop" yg lebih mudah dan memudahkan kerja2 menaip... tapi kekurangannya kurangnya applikasi yg support window ni... 

tetapi android mmg satu software yg dicipta khusus utk mobile... banyak software yg support android... da mudah utk didownload... window lebihnya, lau kita nak menaip, buat kerja mmg sesuai... mobile yg guna perisian window ialah iPhone dan Nokia.. kedua2nya aku dah cuba guna, tapi mmg x serasi dan susah la.. so, sbb tulah aku tukar pakai android sekarang... lebih mudah download dan lebih mesra pengguna.. 

Mobile yg guna software android sony dan smsung.. HTC juga guna android tapi berbeza dgn android yg digunakan oleh sony dan smsung... aku penah kisahkan mmg kurang serasi guna sony, so, aku beralih ke samsung plak skrg.. hubby ku juga guna samsung... dan sangat2 puas hati ... batery pun agak than lama walaupun selalu online dan main game.. blh tahan satu hari lebih... sebab, adanya sistem 'power saving'... so.. mmg puas hati pkai hp samsung skrg.. Alhamdulillah.. dgn rezeki Allah, ada je rezeki utk aku, suamiku da anak ku... yang penting usaha, doa dan sykur dgn kurniaan-Nya walaupun sedikit kurniaan-Nya.. :)

07 Julai 2012

Sekali ustazah melawa..

Salam.. Sya nk poast entry basi ni.. Hhhe spttnya smlm g aku citer bab ni tapi no more time la...

Ok... Kisahnya... Smlm aku g sekolah sendiri.. Mulanya hubby nk hantr tp dia x sihat lak. Xpe la blh aku drift lagi.. Hekhek..

Jadual kelas aku agk relax ari jumaat.. Cuma 3 waktu je... 2 waktu awl dan 1 waktu akhir.. So.. Tgnku gatai la nk melaram... Saja nk berbelit tudung g sekolah slm... Ku x pkai tudung biasa.. Biasa ku pkai tudung de awning xpun tdung bawal labuh je...

Tapi smlm aku pakai awning kecik dan aku belit dgn tudung bawal kecik yg ku jadikan shawl... Mmg slalu aku pkai tapi time g jalan2 je. .

Smpai je kat sekolah.. Jadi perhatian la kjap.. Semua bdak2 tertumpu la kjap.. Klas yg pertama ku masuk. . "ustazah mcm pensyarah la ari ni"... Kelas akhir ku masuk lak.. Ustzah nmpk lain la.. Bergaya.. Apa kata ari2 ustzh pakai gini... Comei je..

Jawabku.. Hahha.. X rajin la sy nk belit2 setiap hari.. Ari ni sbb klas x  byk je.. Lau x  x kuasa nk belit2...

Itulah kn. Gaya penting bg seorg cikgu... Blh jadi penarik bg pelajar nye... Tapi sbg ustzh.. Harus jadi cntoh la pemakaian yg betul ikut lndasn Islam yg sbnr...


06 Julai 2012

Senangnye..breastfeeding..

Senangnye..breastfeeding..

Salam.. Semua.. Lma x kishkan pasal penyusuan Faiqah.. Alhamdulillah Faiqah masih mnyusu badan sepenuhnya.. Walaupun dah xde stock utknye.. Tapi aku yakin rezeki Allah sentiasa ada utk Faiqah..

Yang aku nk kisahkan pasal pg tadi.. Pagi tadi aku dan suami perlu ke pusat bandar KL.. Maklumlah pagi2 di KL.. Mesti jam punye kan.. So kami naik moto je lah.. X naik kete.. Sbb lau naik kete.. Alamat lambat dan penat lah aku nk g keje plak ptg nnt...

Dalam perjalanan ke destinasi yg nak dituju.. Faiqah mengamuk atas moto.. Nak tido tapi nak ngempebng dulu... Aduh.. Mcm mana ni.. So, aku ushakan supaya dia blh mnyusu gak.. Ku cover je dgn sweater yg ku pakai dan aku tak pkai bju mnyusu pun (mmg x pnh beli pun.. Haha)..

Setelah diushakan.. Faiqah dapat mnyusu dgn tenang dan smpai trlena atas moto... Arghh.. Begitu mudahnye mnyusu bdn kan... Sbb tu lah smp hari ini aku mohon pada Ilahi moga sntiasa adakan susu utk Faiqah...

So.. Mmg mudah nye kn.. Lau guna ssu lain mmg sure kna bg botol dh kan... Tapi terpulang lah pada individu.. Cuma susu badan nikmat yg x semua org dpt.. So lau dh dpt wajib hargai.. Ada org nk susukan smp 2 tahun ikut al-Quran.. Tapi x terdaya... Yg da peluang bg berbagai alasan plak... Tapi alhamdulillah Allah bg hidayah pdku dan suami tuk susukn Faiqah dgn susu badan.. Dan jika ada rezeki hingga 2 tahun.. Ameennn...

04 Julai 2012

Lumia Menjadi Pilihan

Lumia Menjadi Pilihan

Salam dan selamat malam...


Baru lepas menikmati makan malam.. mata masih segar.. sementara mencari mood nak g stereka baju keje utk esok.. rasa nak mencoret sesuatu... 

Sejak dua menjak aku dok belek2 internet pasal gadjet2 terbaru  termasuk handphone... Memang terpikir nak tukar sbbnya dah geram tahap gaban, handphone sony hazel aku tu, asyik problem je.. bila cas bateri bukan makin bertambah, tapi makin mengurang, dan akhirnya termati sndiri sbb beteri kong!

So, survey la kat internet, hp yg menjadi pilihan hati.. mula2 terpikir nak beli sony gak, tapi pikir2 balik, diriku ni x serasi guna hp sony, dah 3 kali aku beli handphone sony, tapi semuanya ada ja masalah... Yang paling lama handphone Nokia 1110.. tu lah handphone paling lama aku guna dan juga handphone pertama aku guna, beli dengan hasil titik peluh kerja sebagai pembantu taska.. himpun duit nak beli handphone sebab aku nak belajar jauh.. 6 tahun lebih guna handphone tu... 
Hp pertama dan paling lama ku guna.. 

Aku beli handphone sony hazel tu pun atas sebb handphone nokia tu dah rosak sound nye... bila aku cakap pihak yg mendengar tak dapat dengar aku ckp.. so, dgn gaji pertama sbg guru, aku beli hazel plak.. hazel ni pun beli hujung tahun 2011... baru je lagi.. tapi banyak dah masalah dia.. aduyai.. 

So, survey2 la.. ingat nak beli HTC, tapi suamiku kata, dia tgk function mcm x best.. so, nk beli smsung, hubby ku dah guna samsung Y... so, aku nak beli nokia la balik... 

Semalam, dh malam dah, lepas isyak, keluar sbb nk g cek duit kat ATM.. pastu singgah la kedai HP di Plaza Idaman... masuk2 je kdai, ternmpak gaun baby, sambor terus tnpa banyak cerita sbb hrganye RM15 je.. lepas tu baru lah cari2 HP.. g satu kedai tu, dia promote suruh beli xperia,. ku tgk partern lama je.. yg terkini xde plak, n tak banyak pilihan... 
"Jodohku" dengan lumia

Pastu jalan2 lagi, ternampak kedai nokia... terpndang nokia 610 Lumia... Harga RM699.. tanya tauke tu, dia kata function dia sama je mcm android cuma dia pakai software window.. owh.. mcm terpikat gak, sbb blh tahan bentuk dan harga... mmg dalam badjet aku la tu.. x suka sgt pakai hp mahal2.. lau jadi pape kn menyesal.. biorlah sedrhana je... So, suamiku pun mcm suka, so, set.. jadilah aku amik HP tu.. Nokia Lumia mmg yg terbaru di pasaran... mmg ada screen protector je, cover hp xde kuar g.. 

Memang jodoh aku la Lumia ni.. skrg pun lum habis teroka lagi.. esok smbung download aplication yg best... 
coretan yg hilang...

coretan yg hilang...

salam.. lma x bersiaran.. sibuk dgn urusan sendiri... selepas suamiku keluar hospital... byk masa kami habiskn bersama.. jrg renung laptop.. g shopping  n jln2 dr pagi hingga 10 mlm baru balik.. ni angkara bls dendam la... rasa cam lma x jmpe je.. haha.. pdahl sehari je suamiku dok hospital.. 


hari isnin aku kerja mcm biasa tp pgi2 lgi bwa faiqah cek up di kkia... pastu, g sekolh.. blik sekolh g jln2 n shopping2 lgi... hari semlm.. pergi sekolh awl sbb latihn rumh sukn... pastu dengn jadual waktu baru yg padat.. 3 hari berturut2 (isnin, selasa, rabu) aku ngajar 6 waktu = 3 jam... smpt nk solat je waktu yg senggang tu... mmg agak pnt... tp enjoy...(redha) :)

mmg xde msa lgsung nk berinternet.. mmg nk update blog tp xde msa.. 

apa agaknye ea rasa blogger2 jika xde msa nk update blog atau nk update tp bka je blog hilng idea.. huhu.. mmg berswang la blog tu kn...

ok lh.. dr dok bebel yg bkn2.. baik ku stop je di sini... off here~

01 Julai 2012

Bermandi lagi..

Bermandi lagi..

Salam semua.. selamat hari ahad... dah mandi???


Hahaha.. bk nk citer pasal mandi ok.. just nk khabokan... semalam sekali lagi aku dan suamiku... ke restoran Arab utk menjamah nasi Mandi.. suamik baru keluar dari hospital, so mlmnye dia nk makan lagi nasi Arab... 

Kami g yang terdekat je.. di Tman Danau Kota.. berhampiran Hospital Columnbia... Mulanya nk g ke Restoran Hatramaut... sbb da dapat pamplet... tapi smpai2 je xde org.. haha.. seram je nk g.. pastu ternmpk satu restoran Arab, dekat dgn restoran Hatramaut tu.. tgk2 de org.. menunye lbih kurg je.. so, g la restoran tu..

Masuk je tgk x byk tmpt duduk, so, tnya la kt kaunter tu, ada lagi x meja kt tingkt atas,, dia jawab,, nk berapa bilik?.. ha?? aku jwab.. x.. meja ada lagi x kat ats.. dia x faham.. dia ingt kita tmph bilik sbb kat ats tu adalah hotel.. haha.. miscomunication kat situ.. 

So, kami pun amik la tmpt duduk di hujung sekali sbb ada org tu dh sudah makan... masa amik order, belaku lagi misscomunication.. masa order minuman, aku nk oren suam, suamiku apple suam... sekali dia tunjuk mineral water... haha.. bkn ssh pun kan.. tak taruk ais la air tu.. so, aku ckp xpe la.. oren n apple... adoiyai.. nasib bkn org Malaysia kn... 

Tak lama sgt la tunggu, nasi pun smpai.. haha.. Nasi Mandi Ayam suamiku order, aku lak nasi kabsa ayam.. boleh la tahn rasanya, tapi menunya xde lah sbnyk menu kat restoran saba tu.. rasanya biasa la.. bnayak rempah ratuskan.. tapi mmg byk nasinya.. sepinggan blh makan 2 org.. kami mmg tak habis makan.. so, bawa balik la yg bakinya.. sayang tu...

Lepas ni cari restoran arab lain plak... ok.. wassalam..