GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Tips Mengekalkan sebuah Persahabatan

Tips Mengekalkan sebuah Persahabatan | Salam hari selasa semua... hmm.. ni ada lagi tips yang nak ku kongsikan... setiap org pasti ada sahabat baik kan.. aku pun ada, sahabat baikku adalah si kembar, iaitu saudara kembar, persahabtan kami dah menjangkau 10 tahun.. aku kenal masa kami sama2 belajar tingakatan 6 di SMK Baling, Kedah.. memang indah jika nak diingatkan.. 

Lepas habis tingkatan 6, masing2 hilang membawa haluan hidup masing2, namun takdir Allah, persahabtan kami bersambung kembali lepas 2 tahun terputus... dan persahabatan tu, hinggalh kini, masing2 dah kahwin dan beranak pinak pun.. masih tetap utuh.. Alhamdulillah... indah sangat jika sahabat baik kita kekal hingga akhir hayat kan.. Nabi s.a.w, sendiri pun mempunyai sahabt karib, so bersahabat adalah antara sunnah Baginda juga kan.. cuma, perlulah cari sahabat bukan kawan...sebb kawan, suatu hari boleh jadi lawan kita... 

Tips Mengekalkan sebuah Persahabatan



Okey lah.. jom bawa tips untuk kekalkan sesebuah persahabatan:

Saling memberi kebebasan 

Persahabatan memberi kita ruang untuk berkongsi suka duka bersama dan bukannya untuk saling menyakiti dan membenci di antara satu sama lain. Tetapi menjadi sahabat baik juga tidak bermakna kamu harus memiliki seluruh ruang hidupnya. Misalnya, melarang temanmu membuat itu dan ini. Malah kamu juga sibuk mengatur perjalanan hidupnya. Ini jelas menunjukkan kamu terlalu mementingkan perasaan sendiri tanpa mempedulikan perasaan orang lain. Apalah salahnya jika kamu saling menghormati hak kebebasan dirinya. Dan apa yang penting, si dia jujur pada persahabatannya.    
     

Saling menahan rasa cemburu  

Ramai yang berkata cemburu itu bunganya cinta. Tanpa cemburu persahabatan yang dibina tak adalah ‘thrill’nya. Tetapi cemburu yang membabi buta boleh menjejaskan hubungan. Ada baiknya sebelum api cemburumu memuncak, cuba selidiki dahulu kebenarannya. Jika ada yang tak kena, tanyalah temanmu itu dengan baik tanpa bersikap marah dan menuduh. Usahakan untuk berbicara dengan fikiran yang matang dan tenang. Sebenarnya perasaan cemburu ini tidak perlu terlalu ditonjolkan kerana ini boleh membuatkan temanmu itu naik tocang. Dia akan mempergunakan kelemahan kamu itu untuk membuat kamu berasa cemburu dengan berulang kali. Tentu menyakitkan…  
     

Saling memahami  

Untuk menjadi sahabat yang baik kamu harus berusaha memahami dan mengenali diri sendiri serta permasalahannya dengan lebih mendalam. Misalnya temanmu itu menolak ajakanmu untuk keluar menonton wayang bersama, kamu tidak boleh membuat tanggapan yang bukan-bukan tentang dirinya. Mungkin dia mempunyai urusan yang mesti diselesaikan terlebih dahulu. Adalah lebih baik kamu mencari hiburan sendiri lagipun esok masih ada masa untuk kamu bertemu dia.  
     

Saling mengalah 

Demi menyelamatkan hubungan, tidak ada ruginya sekali sekala kamu bersikap mengalah. Kamu dan si dia sering bercanggah pendapat. Seperti menonton wayang, kamu sukakan filem romantik tetapi dia pula suka filem aksi. Oleh kerana sayangkan tali persahabatan yang telah terbina sekian lama maka si dia sentiasa menuruti segala kemahuanmu semata-mata mahu menjaga hati dan perasaanmu. Tetapi bila difikirkan semula, apalah salahnya sekali sekala kamu pula yang beralah dan cuba belajar memahami minatnya. Situasi ini tentu akan membuat si dia berasa bahagia dan lebih menyayangi dirimu.  
     

Saling memberi kemaafan

Memaafkan perlu tetapi tidak mudah selagi perasaan kesal dan kecewa menguasai diri. Tetapi sebagai insan biasa, kita tidak dapat lari daripada melakukan kesalahan dan kesilapan. Lagipun, sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula kita sesama sendiri. Belajar menjadi seorang teman yang sudi memberi kemaafan kepada orang lain biarpun kamu sendiri tahu perkara itu bukanlah berpunca dari kesalahan atau kesilapan dirimu.

Berbaik sangka

Hati biar bersih dan sentiasa berbaik sangka dengan sahabat. Contohnya jika dia tak balas mesej, bersangka baik, mungkin dia sibuk atau sakit. 

Sumber: artikel koleksiku

1Ulasan

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ