GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Penyakit Pelupa & Rahsia Menguatkan Daya Ingatan

Manusia tak lepas dari sifat pelupa kan.. letak duit atas meja, cari dalam laci.. eh, mana plak kunci kereta nih.. mesti pernah kan.. dan Mantan PM kita, Tun Dr. Mahathir Mohamad pun pnah wat sajak "Melayu Mudah Lupa".. tapi bukan melayu je lupa.. mana2 bangsa pun sama je..

Antara penyebab penyakit pelupa adalah: -

  • Makan kepala ikan 
  • Organ dalaman binatang seperti hati. Limpa, jantung, perut dan yang seumpamanya melainkan atas nasihat doktor untuk keperluan kesihatan. 
  • Makan Makanan yang tercemar oleh semut kerana semut dipercayai mengandungi sejenis kimia yang menyebabkan daya ingatan menjadi lemah. 
  • Jangan makan berlebihan (makan semasa lapar berhenti sebelum kenyang). 
  • Jangan minum air antara suapan makan. Maksudnya, jangan minum sebelum anda selesai makan.
  • Melihat gambar Lucah.. 


Selain daripada itu, elakkan sukan yang boleh menyebabkan gegaran yang kuat kepada kepala seperti tinju, gusti dan sebagainya. Pergaduhan / berkelahi sesama sendiri dengan memukul kepala juga boleh menyebabkan penyakit lupa.  Gegaran di kepala yang kuat dan terlalu kerap akan mengakibatkan kadar sejenis bahan kimia yang dipang! gil `dopamin'akan berkurangan di dalam sel-sel otak. Lalu mengakibatkan daya ingatan yang lemah dan otot-otot yang kurang bermaya.

Rahsia Menguatkan Daya Ingatan 
Untuk menguatkan daya ingatan,dengan rahmat dan sayang Allah SWT, kita dikurniakan makanan yang baik dan dapat menguatkan sistem saraf kita. Diantara jenis makanan yang boleh meningkatkan fungsi ingatan adalah: -
- Buah anggur hitam
- Madu lebah
- Halia
- Buah badam
- Susu
- Air zam zam
- Kismis
- Jus karot & madu
- Epal
- Kurma
- Ikan tuna
- Tempe
- Air soya

Itu hanyalah sebahagaian daripada makanan yang boleh meningkatkan daya ingatan manusia.

Selain daripada itu, oksigen juga amat penting untuk merangsang otak supaya sentiasa cergas dan cerdas. Satu teknik mengawal pernafasan yang amat baik diamalkan adalah dengan menarik nafas sebanyak 7 kiraan, kemudian tahan nafas sebanyak 14 kiraan. Ulang selalu terutama sewaktu keletihan.

Keterang-keterangan di atas hanyalah sebahagian kecil drpd cara-cara meningkatkan keupayaan ingatan/otak. Yang paling penting ialah ingat Allah SWT selalu. Daya ingatan akan ertambah kukuh sekiranya tidak sesaat un kita lupa kepada-NYA.

Amalan berpuasa sunat juga baik kerana puasa juga boleh menajamkan minda.

Disamping itu latihkan diri berzikir seperti berikut: -
1) Ya Rahman (Maha Pemurah) 100x selepas solat fardhu.
2) Ya Hakim (Maha Bijaksana) 300x setiap hari.

Insyallah jika selalu mengamalkannya, daya ingatan semakin kukuh dan mudah menerima ilmu dan mengingatinya serta mengamalkannya..

(sumber: artikel koleksiku)

4Ulasan

  1. tips ni elok untuk pelajar macam ena ni.. ena ni dlu suka sgt mkn organ dalaman... tapi sekarang dah tak minat malah geli nk mkn organ dalaman... Alhamdulillah sgt berhasil

    BalasPadam
  2. oh saye suke mkn2an dalaman tu yg cepat lupe,,in shaa Allah akn diamalkn zikir2 tu, thanx sis=)

    BalasPadam
  3. Thanks for sharing the info..selalu gak terlupa ni..hihihi..minum air semut banyak sangat kot!!hihihi

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ