UPSR: Takut Tak Dapat 5A | ~ Truly Love ~

Kisah Terbaru

Recent Post no Thumbnail by Bina Blog

20 November 2012

UPSR: Takut Tak Dapat 5A


Aku mengeluh je tgk dan baca berita ni.. Ni lah akibatnya bila terlalu mengharapkan "A" dalam pembelajaran. Bukan kualiti, tapi kuantiti.. 

Takut sangat tak dapat 5A kan.. aku dulu, UPSR 3A, 1B, 1C je, PMR 2A, SPM 3A, STPM 3A 1B... sikit2 je semua.. bukanlah dari kalangan yang cemerlang pun.. 

Bila terlalu mengharapkan kualiti, ni lah jadinya, dapat 5A tapi kualiti??? fikir2 lah sendiri.. Sebab tu juga lah kerajaan tukar sistem.. dari KBSM kpd KSSR, KBSM kepada KSSM.. sebab tak nak sgt pelajar dan ibu bapa mengejar kualiti.. dalam sistem kurikulum baru ni lebih tekankan nilai.. dan kualiti.. mula2 mmg cikgu banyak kerja, tapi ada manfaatnya.. tunggu la lagi 5 tahun.. tgk kesan sistem ni.. tak nak la komen lebih sbb sekolah menengah baru je mula sistem ni.. tu pun dok kelam kabut lagi.. 

Tak perlu kejar 5A, x dpat 5A pun tak pe, yang penting jadi manusia.. jadi hamba Allah yng berjaya di dunia dan di akhirat.. berapa ramai kita tgk, pelajar2 yg cemerlang asalnya, tapi rosak akhlak dan agama hilang ke mana... itu ke yg kita nak sebenarnya... hmm.. tepuk dada tanya iman.. 

Artikel ni, lebih kepada ibu bapa la.. jangan taksub sgt nak kejar 5A, 10A.. jika A yng di kejar tu bukan "Akhirat".. 

p/s: tengok result pekse aku dulu, tak pernah sangka pun aku akan jadi cikgu sekarang.. tapi segalanya rezeki dan restu Ibu Bapa ku.. 

12 comments:

  1. samalah..sya upsr 1a..jer..PMr pun 1A...spm 3A,,,STpm 5P

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum..
    saya tinggalkan jejak kat sini..
    saya dah follow awak juga..
    salam perkenalan :)

    ReplyDelete
  3. @Sheila Salimterima kasih follow.. slm kenal juga.. :)

    ReplyDelete
  4. @Mrs Velentineowh.. msa akk STPM guna Principle kan..

    ReplyDelete
  5. huhuhuh...sampai gitu sekali jadinya ek...saya dulu pun x der la dapat banyak A pun...

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum faiqah...mcm ni pun adakan...:)

    ReplyDelete
  7. lyeen dlu pun sama akk..tp x sgka akan jd cgu nnt..skrg jd guru pelatih lg..tp tu la...kita terlalu tgok kuantiti nk sgt agung2kan utk dpt A..mmg la pnting..tp bila dah terlalu mghrp mcm tu la jdinya...kesian..

    ReplyDelete
  8. As salam. Betul tu, stuju sgt2. Kalau ukur kuantiti bukan kualiti xde maknanya kan. :)

    ReplyDelete
  9. ade baca jugak pasal nie td kat paper..hehee..

    awak xde follow kite pun..sedihh..hehe..btw, kite dh follow awak tau..;)

    ReplyDelete
  10. ya Allah, kesian budak tu, boleh pula nama dia tercicir...

    perghhhhh stpm 3A tu.. masyaAllah!! hebat gila sis!!! wow! 0.0 stpm is the toughest exam in Malaysia tu... tabik spring!

    ReplyDelete
  11. salam..
    balas kunjungan + follow :)
    mcm2 hal leh jd kalo kite over-confident. tp xpela. sbb hasilnya mmg memberangsangkan

    ReplyDelete
  12. Uishh..jgn bat main..ambek result nie mcm pedang bawah leher..dier punyer neves leh nak terkencing... hahhhahha

    ReplyDelete

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

All Right Reserved to: myfirdz-trulylove | Designed by: Maria Firdz