Wednesday, 3 October 2012

Kesian budak zaman sekarang...

Kerjaya cikgu di bandar besar mmg mencabar hati, emosi, mental dan fizikal.. perlukan kesabaran yg tinggi.. 


Anak2 skrg tiada istilah takut pada cikgu hatta cikgu displin... berani buat berani tanggung.. hujung2 tahun ni ku dah kurang mengajar, tapi banyak latihan dan perbincangan... Alhamdulillah silibus dah habis... mmg buat PBS bagi tingkatan 1 dan latihan ulangkaji tingkatan 2... 

Hari2 memerhatikan gelagat si anak2... macam2.. bahasa mereka dan akhlak bukan lagi zman kita dahulu.. mmg tak patut nak bandingkan zaman kita dgn zaman sekarang.. jauh beza... 

Banyak perkara yg buatkan ku terpikir... akhlak dan sikap mereka... melihat kengkawan menolong guru, diejeknya si kawan dgn kata2 "pencacai", acai, minah indon hamba abdi, bodek cikgu... keadaan ni menyebabkan, kengkawan yg mmg baik takut nak buat baik.. inilah realiti... 

Itu belum bab, menjawab kata2 cikgu... rasa takut dan hormat tiada langsung.. diorg tahu, tapi tak boleh nak praktikan.. takut dan hormat dikatakan dua benda yg sama.. sebanrnya silap ank didikku.. 

Bahasa yg kurang sopan sntiasa dibibir... kadang2 sakit telinga, tapi ditegur ttp buat juga... aduh.. lali sudah telinga ku... 

KU pnh tonton satu cerita Korea, pasal kisah seorg guru wanita yg kena mengajar kelas bermasalah...mmg samseng.. tapi akhirnya guru dapat tackle hati anak2 muridnya dan anak2 muridnya berjaya dan cmerlang dlm bidang yg diorg minat... best citer tu.. sapa ingt tajuk citer tu, dan kat mana boleh download, bg tau aku.. aku nk cari dan nak tonton lagi.. sebab mmg byk skill dia tunjuk kat dlm citer mcm mana nk tgani budak2 mcm tu... 

Dalam pada ku berpikir tu, mmg terdetik, knapa anak2 ni jadi begini??? salah siapa???

ku teringat satu motivasi: 
Cantik dan sihat sebatang pokok adalah dari akar yg sihat, sebab akar yg sihat boleh menghasilkan buah dan pokok yg sihat, dan sedikit shja yg tidak sihat, tetapi akar yg sakit mustahil akan menghasilkan buah dan pokok yg sihat... 

Renung2kan... selamat beramal... ~


6 comments:

  1. setuju sangat dengan entry nih..fesyen dtg ke sekolah pun ntah apa-apa,tu pun mak bapak budak buat tak tau jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Byk ikut artis.. Artis idola diorg...sbb cara pkaian pun mcm alien je..

      Delete
  2. tu la jdnya bila ada pangkat diagungkn...

    ReplyDelete
  3. pangkat mak bapak budk2la..kan dlm kartun tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh.. Hmm...mmg juga..sbhgaian mmg jnis mcm ni.. Tu yah x dpek den nk nolong...

      Delete

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^