16 Mac 2012

Teknik penyusuan susu ibu

Permulaan awal
Menyusu bayi perlu dimulakan secepat mungkin sejurus selepas bayi dilahirkan. Kajian telah menunjukkan bahawa dalam masa 2 jam selepas kelahiran, bayi berada dalam keadaan peka yang disertai dengan refleks hisapan yang kuat. Pada masa inilah bayi tidak sabar untuk berada dalam pelukan anda di samping menggesel dan menjilat puting anda. Dia mungkin ingin terus menyusu dan akan melekap pada payu dara anda untuk merasakan kenikmatan susu yang pertama (kolostrum).

Penyusuan awal ini akan meninggalkan kesan yang mendalam dan ia membantu ke arah satu permulaan yang baik. Memulakan penyusuan lebih awal memanglah baik tetapi dalam keadaan tertentu ianya tidak dapat dilakukan dan anda tidak boleh memaksa bayi anda untuk menghisap susu anda. Jika ini terjadi anda tidak perlu merasa kecewa. Terdapat ramai ibu yang lewat memulakan penyusuan susu badan tetapi akhirnya berjaya menjalin hubungan yang baik dengan bayi mereka. Teruskan memberi bayi anda peluang untuk menyesuaikan diri dengan kemahiran baru ini.

Penyusuan pertama selepas kelahiran 
Selepas sahaja bersalin, letakkan bayi anda ke dada atau di atas perut anda, bersentuhan kulit ke kulit. Bayi sebenarnya sangat peka terhadap persekitarannya selepas dilahirkan, dan mereka juga selalunya lapar. Penyusuan pertamanya boleh diberi dalam masa 30 minit hingga sejam selepas dilahirkan. Susu manusia yang awal memberi perlindungan yang baik terhadap sebarang jangkitan. Susu ibu dapat membekalkan zat-zat makanan atau nutrien kepada bayi untuk mencegah paras gula yang rendah di dalam darah. Rasa awal susu yang dihisap itu akan merangsang bayi untuk menyusu dengan lebih baik pada masa akan datang.

Jika anda bersalin dengan normal, anda boleh menyusukan bayi di katil atau di atas kerusi dengan cara seperti berikut:
  • Berbaring mengiring dengan bayi menghadap anda. 
  • Dukung bayi dengan kepalanya berada di atas lengan anda. Sokong dengan lembut belakang badan dan punggung bayi. 
  • Ketika menyusukan bayi dengan cara ini, pastikan keseluruhan tubuh bayi menghala ke badan anda dan bukan ke arah siling. 
  • Jika anda melahirkan anak melalui pembedahan Caesarean, anda bolehlah menyusu seperti berikut:
  • Duduk dan letakkan satu atau dua biji bantal tambahan untuk menyokong bayi dan melindungi luka pembedahan anda. 
  • Berbaring mengiring dengan bayi menghadap anda. 
  • Gunakan teknik kedudukan mengiring dan pastikan anda sentiasa dalam keadaan selesa. 
  • Jangan merasa malu untuk mendapatkan pertolongan semasa mula menyusu kali pertama. Anda perlu melalui beberapa sesi penyusuan sebelum dapat menguasai kemahiran ini.

Tinggal sebilik dengan bayi anda (Rooming-in) 
Apabila bayi diletakkan bersama-sama anda dalam satu bilik selepas bersalin, ia memberikan banyak masa dan peluang untuk anda berlatih menyusukannya. Amalan tinggal bersama bayi ini telah terbukti boleh menyumbang kepada kejayaan sesuatu penyusuan. Jika anda menghadapi kesukaran, berjumpalah penasihat penyusuan atau jururawat. Semasa berada di hospital, anda perlu memaklumkan jururawat atau bidan supaya tidak memberi makanan lain (susu formula atau air) atau puting sedut kepada bayi anda. Susu formula dan air tidak perlu diberi. Ia boleh mengelirukan bayi kerana bayi sedang belajar menyusu susu ibunya.

Menyusu bayi lebih awal dan kerap 
Bayi anda perlu disusukan sekurang-kurangnya setiap 2 hingga 3 jam. Menyusu bayi lebih awal dan kerap dapat menbantu melembutkan payu dara dan memudahkannya untuk dipegang. Ia juga membantu mengurang atau mencegah payu dara dari membengkak. Awasi tanda-tanda bayi lapar seperti bunyi menghisap atau pergerakan bibir, pergerakan mata yang cepat ketika tidur dan perubahan riak wajahnya. Cuba ramalkan rasa lapar bayi anda melalui tanda-tanda ini. Menyusu berpandukan isyarat ini membantu menghasilkan lebih banyak susu. Lebih kerap bayi anda menetek lebih banyak susu akan dihasilkan.

Sumber: Facebook

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^