Salam.. selamat bercuti  bg yg bergelar guru... 


Aku turut bercuti.. ditemani suami yg MC x habis lagi akibat jatuh tangga, dan ditemani si comel Faiqah.. Mula cuti, aku dah tekad, nak masak bubur kat Faiqah... So, aku menggodek2 gugel, mencari resepi memasak bbur. Mula dulu mmg aku de bgi mkn bubur sblum bgi Faiqah makan biskut Farley... Tapi tak menepati cita rasa Faiqah... Siap tanak, buh ayam dan carrot lagi.. tapi terbuang gtu je... 

So, ku mencari lagi resepi lain... Akhirnya aku jumpe satu resepi nak buat bubur yg snang dan agak jimat masa. Caranya:

Goreng beras tanpa minyak, 
goreng hingga kekuningan,
Kemudian, dah sejuk sikit, kisar hingga halus menggunakan mesin pengisar kering,
Nak bagi bby makan, amik jumlah yg biasa bby makan, masak dgn air di atas api yg sederhana hingga mendidih.. Kemudian, dh didih, blh angkat dan bg bby mkn,,, blh juga cmpur dengan susu utk buat nasi perisa susu... 

Cara ni aku buat mmg Faiqah makan.. Alhamdulillah.. kenyang gak dia.. Lepas mkn nasi kasi makan anggur pula.. Memang berselera.. Lepas makan anggur, msti dia nk juga ngempeng kejap ngn ummi.. so, ummi layan kan aje..

Memang best, dan puas hati buat bubur, dan baby makan dgn selera skali.. 

Cuti2, golek2 ngan baby mmg best dan rasa nikmat jadi ibu dan isteri... hehehe...
cukup lah smpai kat sini bebelan ku kali ni.. dah x tahu nk bebel pe lgi.. 
~jumpe lagi~ Wassalam... 

P/s: Nak lain2 resepi dan cara memasak bubur bayi blh Klik Sini

Post a Comment

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama