07 Disember 2011

Untukmu Faiqah

Salam semua...

Di waktu begini.. sengsorang, sambil melayan Faiqah dan melayan citer yang tenagh hot di TV3, "Tentang Dhia"... Aku bukanlah peminat fanatik citer ni, sekadar menghiburkan mata je...

Yang aku nak kisahkan ialah, segalanya untuk Faiqah... iaitu menu yang memang wajib aku ambil setiap pagi dan petang sejak aku menyusui Faiqah.. Semuanya untuk membanyakkan susu dan menstabilkan kuantiti susu untuk Faiqah.. kerana tekadku untuk menyusukan Faiqah selama 2 tahun genap atau lebih hinggalah Faiqah dapat adik lagi.. hehe.. bila tu??? tunggu la breastfeed faiqah sempurna dlu, baru tambah ahli keluarga baru...

Menu wajib setiap pagi dan petang aku.. jom tengok kat bawah ni:

Air horlick coklat susu... iaitu campuran horlick, coklat dan susu tepung everyday... memang lazat diminum panas2...

Ni pula menu kedua:

Biskut Jacob Weetameal... dicicah dgn air horlick coklat susu panas, arghh... mmg sedap... memang mengenyangkan...

Alhamdulillah, setakat ni, aku masih lagi susukan Faiqah sepenuhnya... rezeki Faiqah sentiasa ada... Faiqah kenyang dengan susu yang dianugerahkan Ilahi ni.. Semoga aku terus dapat rezeki ini utk Faiqah.... amiiin...

06 Disember 2011

Faiqah Collections

Salam semua....

Kisah si Faiqah lagi... Faiqah Collections... iaitu Gaun koleksi Faiqah... sekrang dah berusia 3 bulan Faiqah, Faiqah ada 9 helai gaun yang cantik2... antara gaun yang dibeli oleh, Ummi, Abi dan Ibu Naz... Warna-warna pilihan yang menjadi koleksi Faiqah, Oren, Kuning, Merah, Biru, Ungu, Hitam Putih dan Pink... Antar warna yang masih belum dibeli hijau, coklat dan putih... mesti beli di masa akan datang...

Jom tengok, gaun2 koleksi Faiqah:

Gaun hadiah dari jiran...

Gaun Abi Faiqah beli di Baling ketika masih berpantang di Kedah

Gaun pertama Ibu Naz belikan di Jusco Bukit Tinggi, Pilihan Abi

Gaun Abi belikan di Hari2, Baling

Gaun Ibu Naz belikan pilihan Abah Rizal

Gaun Abi belikan di Zon Ria, Baling

Gaun Ummi dan Abi belikan di Mydin USJ

Gaun pilihan Ibu Naz

Gaun pertama Ummi belikan sbelum Faiqah lahir...





ni lah lau dapat bby girl.. x dpt nk cntrol mata dr tengok gaun2 yg cntik2 setiap kali kuar shopping... koleksi ni akn bertmbh dr masa ke msa... 
~see u next entry~:)

05 Disember 2011

Konvoi ke Kajang

Salam semua….

Semalam ge jenjalan ke Kajang… teman suamiku makan kenduri di Kajang… jemputan dari rakan2 peminat kereta.. Perodua Viva Club (VIVAC)… orang dah jemput kena la pergi…
guddies dr pengantin...

Pengantin diapit dgn kengkwan lelaki...dr VIVAC

Faiqah seksi sbb panas...

Posing smbil tggu hubby sembang...

Gaya nakal faiqah..

Sesudah subuh biasa sempat smbung tido, tapi sebab excited nk g siap2 la awal.. seterika baju dan suami ku pula wat kan sarapan… Faiqah pun bangun awl.. siap mandikan dia, dia smbung tido balik.. Lepas siap2, jam 10.30pg gerak ke meetpoint yang ditetapkan… berkumpul di KFC, selepas tol Sg. Besi.. lepas tu sama2 gerak ke Tol Kajang untuk berjumpe dgn geng2 dari sana, selepas jam 12.30tghhari, kami bergerak bersama-sama dgn kereta yang mengiringi pengantin.. rumah pengantin lelaki x jauh pun dari tol kajang…

Sementara tggu berarak masuk ke umah pengantin, terserempak dgn sahabat yg sma2 belajar kat UTM dulu… ish.. kecik je dunia ni kan… Selepas, berpanas, berarak masuk ke rumah pengantin.. kami x masuk, sbb makan dulu,,, menu hidangan, ayam goreng kari, kari daging, sambal udang, ulam-ulaman. Pencuci mulut: kuih-muih, buah tembikai, bubur kacang dan disertakan air sirap ais, longan ais dan limau ais… mmg byk mknnnya.. tpi mkn sikit je, sbb faiqah x selesa.. suasana panas..

Lepas tggu pengantin direnjis, dan mkan beradab, kami masuk utk sesi bergambar dgn pengantin selepas selesai semuanya, kami pulang.. geng2 yang lain, singgah kat The Mines, aku dan suami awal2nya mmg nak join, tapi memandangkan badan rasa penat, Faiqah pun x selesa, kami terus balik je… Alhamdulillah.. segala-galanya selesai..

Tahniah buat pasangan pengantin.. moga bahagia hingga akhir hayat… amin…

02 Disember 2011

Adakah Cinta Memerlukan Sebab??

I love u because no reason i love u... love came from Allah
"Dalam satu kisah percintaan yang menarik. Sepasang suami isteri berjalan di tepi sebuah tasik yang indah. Kemudian mereka berhenti di sebuah bangku yang disediakan di tepi tasik. Kemudian si isteri bertanya kepada si suami. Ini dialog mereka.

Isteri : Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?

Suami : Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang menyayangi dan mencintai Sayang!

Isteri : Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan abang sayang dan cintakan saya sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.

Suami : Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa abang memang cintakan Sayang!

Isteri : Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak abang terangkan kepada saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan teman lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk puisi dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh terangkan sebabnya

Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata "Baiklah! Abang mencintai Sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak Sayang melangkah, di situlah cinta Abang bersama Sayang!"

Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminya tadi. Namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma.

Si suami amat bersedih dan menulis sepucuk surat kepada isterinya yang disayangi. Surat itu diletakkan di sebelah katil isterinya di hospital. Surat tersebut berbunyi begini :

"Sayang! Jika disebabkan suara aku mencintai mu... sekarang bolehkah engkau bersuara? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu... sekarang bolehkah engkau menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika disebabkan senyuman aku mencintai mu... sekarang bolehkah engkau tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika disebabkan setiap langkah aku mencintai mu.... sekarang bolehkah engkau melangkah? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi.

Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak. Aku masih mencintai mu dulu, kini, selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu... ia boleh dirasai dalam hati."

Sumber: internet

Kesan Minum Ais


Bukan sahaja amalan meminum air panas selepas makan, tetapi berhubung SERANGAN JANTUNG!!!!.
Kita tidak akan kehilangan apa-apa... malah
akan mendapat faedah dari amalan ini.

Kepada sesiapa yang suka minum AIS, artikel ini sesuai untuk anda baca.  Sememangnya sedap minum air berAIS selepas makan.
Walaubagaimanapun, AIS akan membekukan makanan berminyak
yang baru kita makan.  Ia akan memperlahankan penghadaman kita.  
Bila lemak-lemak ini terbentuk di dalam usus, ia akan menyempitkan banyak saluran dan lama kelamaan ia akan   menyebabkan lemak berkumpul dan kita semakin gemuk dan  menuju  ke arah mendapat pelbagai PENYAKIT.
Jalan terbaik...adalah untuk minum sup panas atau air PANAS/suam selepas makan.  

:Nota penting tentang SERANGAN JANTUNG!!!

Anda patut tahu bahawa bukan semua tanda-tanda serangan jantung akan mula terasa pada tangan sebelah kiri. 
Berhati-hati juga pada permulaan sakit sedikit-sedikit pada bahagian atas dada anda.  
Anda mungkin tidak akan mengalami sakit dada pada
serangan pertama  serangan jantung.  
Keletihan dan berpeluh adalah tanda-tanda biasa.  Malah 60% penghidap SAKIT JANTUNG tidak bangun selepas tidur.  
Marilah kita berwaspada dan berhati-hati..  

Sumber: email

01 Disember 2011

3 Bulan Sudah

Salam semua..
Puteri kesayangan Ummi dan Abi
Hari ni, si comel myfirdz, dah berusia 3 bulan... sekejap je masa berlalu... Hari ni juga aku dan suami bawa dia ke klinik, temujanji untuk pemeriksaan rutin bagi bayi....Jam 10 pagi baru gerak ke klinik... dekat je kliniknya .. 5 minit... Sampai di klinik, mak ai.. ramainya orang... dapat giliran yang ke-39... masa tu baru 23... lama gak tu... aku yang masih semput2 tu, layan lah si faiqah ni.. suami ku layan dia smpai ketawa mengekek... hehehe..

Sampai je giliran mka, timbangan berat, ukur lilit kepala dan panjang nya diukur...
Berat = 5.3kg
Panjang = 59cm
Ukur lilit Kepala = 38cm
BMI = 15
Secara keselurahanya mmg Faiqah baby yang sihat dan normal...

Lepas cek-up kat luar, kna plak tunggu jumpe nurse kat dalam... Lepas, tunggu punya tunggu. giliran pun tiba... Ni antara perbualan aku dan nurse:

Nurse: Faiqah Mu'affah dah 3 bulan ea... sihat ea??
Aku: Sihat alhamdulillah...cuma malam2 je dia mcm ssh nk nafas knpa ea??/
Nurse: Tido dlm air-cond ke?
Aku: X, guna kipas je, tu pun x menghala terus kt dia...
Nurse: Biasanya sbb sejuk.. mungkin ubun2 dia sejuk tu, angin masuk
Aku: ooo... ea ke..< dlm hati berkata, ha'a kan mungkin juga aku x ttup ubun2 dia mlm2>
Nurse < tengok graf perkembangan berat Faiqah> OK berat dia, cuma lau dlam ke kawasan yg tengah2 bahagian warna putih tu lg cntik..
Aku: Owh...ok...
Nurse: Menyusu badan ke??
Aku: Ha'a.. fully bf..
NUrse: Bagus2.. teruskan menyusu ea,,, bg naik lg graf dia ke kwsn tgh putih tu...
Aku: Ok... 
Lepas catat semua tu, so, nurse bagi appoitment yg seterusnya, 5 Januari 2012... 9 pagi
Aku: Tarikh sebelum boleh x?? sbb sy cikgu dan buka sekolah x tahu pagi ke ptg...
Nurse: owh ea ke... x blh.. dia mst lepas tarikh tu. mksudnya next month...
tapi selepas di pikir2, xpe la ok lah tarikh tu..
Nurse: Ha.. dh masuk kje nnt mcm mana ni.. menysu bdan kan...
Aku: Dah wat stock dah.. tengah ajar dia guna botol skrg...
Nurse: Bagus2.. pump kt sekolah.. ajak2 cikgu2 lain join sekali...
Aku: <Hanya mampu tersenyum>

Lepas siap sembang2, bawa faiqah dapatkan suntikan... 5 serangkai.. faiqah nangis sekejap je.. pastu dah senyap.. siap tido lagi.. Alhamdulillah.. ummi dan abi sykur sangat Faiqah membesar dgn sihat... 
Lepas Balik rumah baru aku tengok graf tu.. la, nurse tanda salah rupanya, mmg graf dia dh masuk kt kwsn tgh putih tu... so, mmg cntik graf dia, cuma slh tnda.. so seolah2 mcm brt dia x naik... xpe la, next appointment, aku nk suh nurse betulkan... 

~See u next entry~