04 November 2011

Petua: Kelebihan Daun Sirih

Salam semua...

Bila mood nk mencoret datang.. aku coretkan aje... Kali ni aku nk kisahkan tentang petua daun sirih... Daun sirih ni banyak kegunaan dan kelebihan... Macam2 petua ada hanya guna daun sirih, petua dapur dan petua kecantikan... 

ni lah rupa daun sirih

Daun sirih bersifat menjalar, hidup dikawasan yang agak lembap namun mesti ada cahya matahri secara terus. Daun yang seakan-akan daun sirih ialah daun kaduk. Daun kaduk ni blh dimakan sebagai ulam, cuma bezanya, dia tumbuh melilit pada batang pokok, biasanya pokok yang tinggi-tinggi mcm pokok pinang atau pokok nyiur/kelapa.

Halau semut
Daun sirih blh guna utk halau semut. Caranya, ambil beberapa helai daun sirih, ramaskan dan letakkan dimana laluan semut berada.. dengan sendirinya semut tu akan lari dan lama2 hilanglah dia melarikan diri..
Perapat
Petua kesihatan utk wanita.. suami pasti tertambat.. hehe... daun sirih berfungsi sebagai perapat wanita... bagi yang dah berkahwin mmg wajib jaga part ni... Caranya, rebus daun sirih, dan basuh kwsn alat sulit menggunakan air rebusan daun sirih.. seeloknya, air tu masih suam2 kuku... kita akan rasa segar je... 

Pewangi
Daun sirih boleh jadi pewangi alat sulit juga.. caranya sama juga macam nk jadikan perapat tadi... Memang byk basuhan intimasi kat pasaran yg berasaskan daun sirih, tapi yang tu dah diekstrakkn je, tapi lau nk lagi berkesan, amik yang original...

Menyegar dan mencerahkan mata
Daun sirih boleh menyegarkan mata yang kurang bermaya dan di samping mencerahkan mata. Caranya, ambil air rebusan daun sirih dan cuci muka dan mata.. amalkan selalu...insya-Allah anda akan lihat hasilnya..

Penawar resdung dan sinus
Bagi yang mengalami resdung dan selalu bersin di waktu pagi, elok amalkan membasuh muka dengan air rebusan daun sirih setiap hari.. muka pun makin segar tau... :)

Menguatkan gigi
Sirih juga menguatkan gigi.. sbb tu org tua2 suka makan sirih pinang... yang susah sikit nak amlkan zaman moden ni..

Setakat ni dulu perkongsian kali ni.. Jangan lupa cuba dan amalkan petua2 di atas... 

~see u next entry~...w'salam...


Musibah Aidiladha


Salam semua...

Pagi ni, aku tak mampu nak cerita yang ceria2.. sbbnya hatiku tengah sedih... Sangat sedih hingga aku mengalirkan air mata... dari semalam aku menangis, tapi Allah kurniakan aku suami yang penyayang dan memahami.. penyejuk hatiku...Aku redha bahawa dugaan ini adalah dari Allah.. tanda kasih sayang-Nya pada aku dan suamiku... hikmahnya dugaan ni Allah bg padaku dan suamiku, hubungan kami terus erat dan sentiasa diselubungi cinta... Alhamdulillah.. itulah yang kita akan dapat bila kita redha dengan ujian Allah...

Dugaan ni xde mengena dengan kisah suami isteri... jgn nak wat spekulasi pulak.. tapi dugaan ni, berkaitan dgn... ntah.. aku xnk citerkn kat blog ni.. biarlah dia menjadi hal aku dan suami shja... cukuplah aku mencoret sekadar meluahkan rasa hati setelah bermunajat pada Ilahi... 

Hatiku dah semakin tenang... suami ku juga begitu... 
Ya Allah, Kau tabahkanlah hatiku dan hati suamiku.. kuatkan semangat kami utk hadapi dugaan hidup ini.. berikan kami kekuatan dan kesabaran utk hadapi segala ujian dan dugaan di alam yang sementara ini... dan Kau ampunkanlah dosa kami dan dosa kedua ibu bapa kami... Sesungguhnya Kau Maha Mengetahui Lagi Maha Mengasihani... ameen...

01 November 2011

2 Bulan dah saya....

Salam semua...

Mata tengah mengantuk, tapi memikirkan blog x terupdate maka merjinkan diri update blog... Semalam bawa Faiqah ke klinik untuk cek-up dua bulan.. cepatnya dah 2 bulan... Pergi klinik lambt sikit sbb tunggu hubby balik dari tempat keje dulu, sbb dia dia amik pas keluar.. 

Jam 9.45pg baru sampai ke klinik.. Sesampai je ke klinik, hui.. ramainya org.. erm.. so amik la nombor dulu, kena no.49.. huii.. masa sampai tu baru normor 17.. haha.. berjanggut kena tunggu... dah penat menunggu smpai tertido2, sampailah giliran Faiqah... yang syoknya, sy dan my hubby tertunggu, mcm mana la bunyi nurse tu sebut anak kami ni.. kat klinik Kupang sangat kelakar bunyi sebutan nama Faiqah ni... Dia sebut Fai+Qah... 

Hasil pemeriksaan:
Berat = 4.4kg, naik 800gram dari bulan lepas.. alhmdulillah naik juga walaupun tak bnyk..
Pnjg = 56cm... naik 3cm.. tapi x nmpak meninggi sbb pahanya dah berlipat2...
Ukuran kepala = 37cm, naik 2cm...
BMI = 14.. normal..

Lepas cek-up kena cucuk pulak.. Bagi hubby pgg sbb dia dh mkin kuat meronta, lagipun kalau ummi yg pgg mmg x reti diam... Faiqah x nangis tapi jerit sekejap je... Suntikan 3 serangkai, blh sbbkan demam, so, balik malamnya baru bagi makan ubat demam yg klinik bekalkan sbb balik2 dia terus tido smpai maghrib... lama betul dia tido...


Seronok bg dia mkan ubat, x meronta dan tak menangis.. cuma buat muka cnfius je... 
Next cek-up 1/12/2011...