07 Oktober 2011

PANDUAN KESIHATAN  SECARA ISLAM

PANDUAN KESIHATAN SECARA ISLAM

LARANGAN-LARANGAN TERRHADAP AMALAN PERBUATAN DAN KEBIASAAN YANG BOLEH MEROSAKKAN KESIHATAN TUBUH BADAN
1) Tidak boleh sama sekali berjimak ketika berada di dalam terlalu kenyang atau terlalu lapar.
2) Mandi setelah makan.
3) Sentiasa berada dalam keadaan keluh-kesah dan berdukacita.
4) Berada dalam keadaan terlalu lapar.
5) Berjaga malam selain dari qiamullail.
6) Memakan daging yang tidak disembelih mengikut hukum Islam.

FAKTOR-FAKTOR YANG MENGUATKAN TENAGA TUBUH BADAN
1) Memakan daging.
2) Selalu menghidu bau-bauan yang sedap.
3) Banyak mandi yang bukan dari mandi kerana jimak.
4) Sentiasa memakai pakaian yang diperbuat dari kapas.
5) Mandi dalam keadaan perut yang sederhana, tidak terlalu lapar atau terlalu kenyang.
6) Memakan makanan yang agak manis.

FAKTOR YANG BOLEH MENDATANGKAN PENYAKIT
1) Bercakap banyak.
2) Tidur banyak.
3) Makan banyak.
4) Banyak jimak.

4 FAKTOR YANG BOLEH MELEMAHKAN BADAN
1) Banyak jimak.
2) Sentiasa berada dalam dukacita dan keluh kesah.
3) Banyak minum air yang bercampur dengan air liur kita sendiri.
4) Banyak memakan makanan yang serba masam.


SUPAYA BADAN SENTIASA SIHAT
1) Minumlah madu lebah asli yang dibubuhkan ke dalam air sejuk (masak).
2) Sentiasa meminum air lebihan (baki) dari wuduk.

BAGI MENAMBAHKAN KECERDASAN AKAL
1) Tinggalkan dari bercakap kosong.
2) Sentiasa bersugi.
3) Sentiasa bersama-sama dengan orang alim.


MAKANAN ATAU MINUMAN YANG TERJATUH LALAT KE DALAMNYA, MAKANLAH, JANGAN DIBUANG
Jika terjatuh lalat ke dalam makanan atau minuman, hendaklah anda tenggelamkan keseluruhan badannya ke dalam makanan atau minuman itu, kemudian ambil dan buangkan lalat itu. Ianya tidak beracun lagi/sudah selamat digunakan. Ingat jangan membazir, orang yang membazir itu adalah saudara atau sahabat syaitan.


FAKTOR-FAKTOR YANG MEMBAWA KEPADA MENJADI PELUPA/MELEMAHKAN DAYA INGATAN DAN KEFAHAMAN
1) Melihat pekara-pekara yang haram.
2) Melancap.
3) Membuang air kecil semasa sedang menggosok gigi.
4) Meminum minuman atau memakan makanan yang bercampur semut.
5) Tidak membaca Al-Quran.
6) Meminum atau memakan yang haram atau yang diperolehi dengan cara yang haram.
7) Mengumpat dan mengata.
8) Terlalu memikir tentang wanita atau sebaliknya.
9) Asyik bercinta-cintaan (bukan cara Islam).
10) Terlalu memikirkan yang bukan-bukan.
11) Sentiasa berada dalam keluh kesah atau dukacita.


LARANGAN DAN PERATURAN SELEPAS MAKAN
1) Di larang keras tidur selepas makan kerana mendatangkan keras hati.
2) Hendaklah berjalan selepasnya sekurang-kurangnya 40 langkah.
3) Sebaik-baik hendaklah bersembahyang selepasnya supaya makanan mudah hadam.


SUPAYA AIR YANG DIMINUM MENDATANGKAN KESIHATAN UNTUK BADAN SEBOLEH-BOLEHNYA JANGAN MEMINUM AIR DI WAKTU-WAKTU BERIKUT :
1) Selepas bersenam, bersukan atau melakukan kerja-kerja berat.
2) Selepas berjimak.
3) selepas makan atau sebelumnya.
4) Ketika sedang makan.
5) Selepas memakan buah-buahan.
6) Selepas keluar dari bilik mandi.
7) Ketika terjaga dari tidur.


CARA TIDUR YANG SEBAIK-BAIKNYA DIAMALKAN OLEH RASULULLAH S.A.W.
1) Tidurlah di awal malam sesudah menunaikan sembahyang Isyak jam 10.00 atau 11.00 dengan keadaan  berwuduk.
2) Bangkitlah di awal separuh kedua malam jam 1.00 atau 2.00, kemudian bersugi, berwuduk dan bersembahyang tahajjud.
3) Kemudian tidurlah semula dan bangkitlah sebelum terbit fajar.
4) Tidurlah dengan mengiringkan badan di sebelah rusuk kanan, rusuk kiri di bahagian atas, supaya tetap kedudukan makanan di dalam usus, cepat hadam makanan. Tidurlah sedemikian dari mula hingga akhirnya.


WAKTU-WAKTU YANG TIDAK DIBENARKAN TIDUR
1) Awal-awal pagi setelah terbit matahari.
2) Selepas masuk waktu Asar.
3) Tidur di bawah cahaya matahari waaupun terkena separuh dari badan.


BAHAYA TIDUR DI SIANG HARI
Dilarang tidur di siang hari di dalam keadaan cuaca yang panas kerana:
1) Mendatangkan penyakit-penyakit kulit.
2) Merosakkan warna kulit.
3) Melemahkan jantung.
4) Menambahkan tekanan perasaan yang meluap.
5) Melemahkan badan dan mengurangkan tenaga syahwat.
6) Melemahkan kecerdasaan akal.


CARA MENGHINDARKAN LESU SELEPAS BANGKIT DARI TIDUR
1) Bersihkan tubuh, terutamanya bahagian muka, tangan dan kaki sebelum masuk tidur.
2) Hindarkan dari tidur lewat malam.
3) Lakukan gerak badan dan senaman di atas katil setelah jaga dari tidur sebelum turun dari katil.
4) Minumlah segelas air masak setiap pagi sebelum tidur bersarapan tetapi jangan selepas saja bangun dari tidur.
5) Cucilah muka terutama bahagian kelopak mata dengan air suam.
6) Ambil wuduk dan bersembahyang Subuh.


PEKARA-PEKARA YANG BOLEH MELEMAHKAN TENAGA DAN MEMPERCEPATKAN TUA
1) Banyak melakukan jimak.
2) Terlalu banyak bercita-cita atau berangan-angan.
3) Banyak minum air di waktu pagi.
4) Banyak memakan atau meminum yang seba masam.


SEBAB-SEBAB UTAMA DITIMPA PENYAKIT JANTUNG
1) Merokok yang berterusan.
2) Kolestrol yang berlebihan (punca yang utama).
3) Kurang tidur.
4) Sentiasa mandi di tengah malam.
5) Berjimak di dalam air atau ketika udara terlalu sejuk.
6) Melakukan kerja secara berterusan.


FAKTOR-FAKTOR YANG MEMBAWA KEPADA LEMAH DAYA PENGLIHATAN
1) Melihat kepada benda-benda kotor.
2) Melihat kepada palang +/salib.
3) melihat kepada alat kelamin perempuan atau bayangan luar.
4) Duduk dengan membelakangkan kiblat.
5) Berpagi dan berpetang dengan muka yang muram.
6) Banyak menangis.
Story Faiqah

Story Faiqah

Assalamualaikum blogger...

Entry kali pasal puteri ku Faiqah Mu'affah... Usianya ari ni genap 40 hari... dah besar pun anak abi dan ummi... Faiqah nama yang jarang orang buh dan susah nk dengar sbb tu la smpai hari ni, kalau mak aku g berjalan-jalan umah jiran.. bila tnya je apa nama cucu baru mak, Mak ingat la cucunya nama Faiqah Mu'affah... org kg akan cakap, "amboi susahnya nama... mak dia mngajar bahasa Arab sbb tu la nama anaknye pun nama Arab" Biarlah apa org nak cakap tapi itulah nama pilihan aku dan suamiku pilih sejak aku tahu aku hamil..

40 hari usia Faiqah, 
* Faiqah dah pandai senyum bila diagah...
* dah nak menyembang dgn org... 
* kuat menyusu dah sekrang ni.
* dah kuat mengiring badan.. mcam nak meniarap
* dan cam suara ummi dan abi... 

Satu sikap faiqah yang melucukan hati, Faiqah akan nyenyak tido bila cakap nk mandikan dia.. yang ni mak selalu usik faiqah setiap pagi... hehehe.. mmg kelakar... mcm mana ank ummi boleh takut air plak ni.. 

Apa-apa pun ummi dan abi sentiasa berdoa moga Faiqah dalam peliharaan Allah, jadi anak yang solehah dan Mujahidah yang menegakkan agama Allah bila besar nanti... Moga Faiqah terus sihat dan membesar dgn sempurna di depan mata ummi dan abi... Abi dan Ummi sayang Faiqah...

05 Oktober 2011

Perpisahan Memang Menyakitkan

Kenangan sebelum hubby balik KL.... huhu... rindunye kat hubby.. :(
Entry ni adalah luahan hatiku...Saat ku coretkan entry ni, ku sedang bersedih kerana berpisahan dengan hubby.. Walaupun hanya perpisahan sementara sahaja, tapi tetap lama bagi. Aku dan suamiku bagaikan belangkas yang sukar berjauhan.. Aku dan hubbyku sangat sukar berpisah. Kami tak seperti sesetengah pasangan suami isteri yang lain.. yang sanggup berjauhan kerana kerja, dan ada sesetengah suami yang sanggup hantar isteri ke kampung lama-lama... Tapi bagi aku dan hubby tidak.. Walaupun aku mengandung dulu, kami tidak sanggup berjauhan... Walaupun hanya pergi kerja, tapi tetap mengundang rasa rindu yang mendalam. Itulah anugerah dan tautan hati antara aku dan suamiku... Berjauhan dengan suamiku merasakan diriku kosong dan kehilangan...

Kenapa perpisahan ini terjadi??? Kerana tugas dan tanggungjawabnya kepada kerjanya dan tanggungjawabnya sebagai ketua keluarga yang perlu mencari rezeki yang halal utk isteri dan anak tercinta. Hubbyku meninggalkan aku di kampung kerana aku masih dalam pantang dan anakku masih kecil. Dia pula pulang sndirian ke KL kerana cuti tahun yang dia pohon untuk menjagaku dan menemani aku dan Faiqah akan tamat 6 September. Aku dan hubby terpaksa berjauhan lagi kali ini... Tapi perpisahan kali ini ku rasakan lama kerana hubbyku mungkin datang ambil aku hujung bulan ni.. Dia tak dapat nak berulang-alik dihujung minggu kerana kerja yang tak tentu masa, tambahan dengan masalah kewangan yang melanda, maklumlah kos perjalanan dari KL ke Kedah bukannya sedikit... 

Maka aku dan dia pasrah atas ketentuan Ilahi.. walaupun perit, namun aku dan dia redha.. mungkin ada hikmah disebaliknya..

Ya Rahman, Ya Rahim, ku mohon Kau kuatkanlah semngtku dan suamiku dalam menghadapi segala liku-liku kehidupan ini.. ameen...

Faiqah: 30 Hari Sudah berlalu

 Faiqah 30 hari

Salam blogger... dah lama tak mencoret.. bukan lupa tapi kekeringan idea utk mencoret.. tambahan mood nak mencoret kat blog kesayangan aku ni kurang sbb internet yang sangat slow... tapi memandangkan aku de idea petang, so nak update blog la kejap semntara puteri kesayangku tengah beradu...

Hari ni faiqah dah pun berusia 38 hari... Tapi ni gambar umurnya yang ke 30 hari... 2hb lepas g check-up kat klinik Kupang. memang rutin bulanan la bagi bayi yang lahir... bulan2 menjengah ke klinik sama macam rutinnya semasa dalam kandungan...

Hasil check-up, berat faiqah naik 1kg dari berat lahir iaitu 3.6kg, panjang 53cm.. dah meninggi pun ank ummi dan abi, patut la dah tak sampai kain lau nak bedung dia.. Faiqah memang suka dibedung kalau time sejuk.. dan minta dibedung kalau nak tido malam.. 

Faiqah dilahirkan dgn anak yang mudah dijaga.. tak susah mana nak jaga dia.. jarang meragam... nak susu pun hanya dengan merengek je.. Sekarang ni dia dah pandai senyum dan mengekek.. kalau bersembang dgn nya dia akan tgk muka kita seolah-olah faham je.. dan dia balas dgn senyuman...

seronoknya tengok anak membesar di depan mata.. indah sangat. Tapi mulai hari ni, rutin faiqah dihadapan mataku. sbb abi faiqah kembali ke KL sbb dh habis cuti sebulan menjagaku dan faiqah. Aku dan faiqah terus tinggal di kg hingga cukup 60 hari baru akan balik ke KL...

Semoga Allah terus memelihara aku, suamiku dan cahayamata kami Faiqah... 
Jumpa lagi di entry yang seterusnya...