13 September 2011

Berpantang Cara Moden vs Tradisional: Yang Mana Pilihan Anda

Berpantang Cara Moden vs Tradisional: Yang Mana Pilihan Anda

Salam... Petang2 yang indah.. gatal lak cari nak update blog yg x seberapa ni... Sambil bertemankan Faiqah yang lena diulit mimpi petang... (siangnye kuat tido.. mlm berjaga...ikut perangai sape la.. hihi...)

Opss..okay.. kembali kpd tajuk diatas ea... nak cite pasal cara berpantang tradisional dan moden... korang pilih yang mana??? Jawapan aku, aku pilih cara tradisional mengikut cara ibuku... sebab utama, ibuku adalah idola aku dalam cara berpantang sbb walaupun usia ibuku sekarang dah masuk 63 tahun, tapi kudratnya masih kuat, jarang diserang sakit2 teruk dan xde penyakit2 yang biasa menyerang org2 veteren... mcam penyakit jantung, darah tinggi, kencing manis... biasanya hanya demam2 ringan je... Ibuku juga masih gagah utk mengangkat baldi yg penuh air, membelah kayu menggunakan kapak, menumbuk biji kopi, mengait buah-buahan... semuanya dilakukan sendiri... So, mesti ada petuanya kan...

So, sejak dari awal kehamilan, aku mmg dh tekad nak berpantang di kampungku sendiri... lagipun anak sulung, belum ada pengalaman... Hari ni dah masuk 14 hari aku berpantang di kampungku... Ibuku jaga aku semasa pantang... Macam mana pantang cara ibuku... jom layan...:
1) Pantang dalam tempoh 44 hari atau 100 hari, tapi ibuku pesan, biar berpantang (makan) selagi masih menyusu bdan...
2) Jangan minum dan makanan yang sejuk.. Ais dielakkan sama sekali... Contoh makanan bersifat sejuk: sayur sawi batang putih, lau batang hijau blh makan tu pun mak bagiku makan lepas, luka jahitan sembuh atau selepas 20hari... buah-buahan yg byk air, lau epal tu blh la..
3) elakkan makan makanan yg bersifat angin cntoh: kekacang... tapi lau org yg x alah, blh je makan... sbb kena elakkan takut2 anak kembung perut kalau kita menyusu badan...
4) minum minuman panas atau suam shja.. jgn minum air berais atau air masak sejuk..
5) Mandi dengan air panas atau air rebusan pucuk2 kayu... kat kampung mmg xde mslh nk dapatkan pucuk2 kayu ni..
6) Yang paling penting, bertungku... setiap hari aku bertungku.. Dari jam 6pg hingga jam 12tghari, kemudian smbng pulak dari jam 7 mlm hingga batu tu sejuk... begitulah rutin harianku sepanjang berpantang...
7) Berurut... 3 hari berturut-turut (seelok-eloknya). Yang ni mak bidan dijemput utk mengurutku sepanjang berpantang... Aku berurut selama 3 hari sahaja...tujuan berurut utk buang angin dlm badan dan nk betuk2 urat saraf yg tersimpul.. mmg sedap betul kena urut.. ringan je bdan... lagi satu tujuannya nak betulkan semula kedudukan peranakan kita (rahim)... nak kecutkan rahim dan letak balik ditempat asal... sbb masa mengndung rahim kita mengembang dan kedudukannya kebawah diakhir kehamilan...
Betulkan kedudukan rahim ni penting, sbb kalau tak urut,peranakan blh jatuh...dan kita sndiri tak selesa nnt...

Mak juga pesan, jangan sesekali tersepak atau tersadung ibu jari, sbb blh rendahkan peranakan... kesannya dalm jgka masa pnjang, so, kena berhati2... Lagi pesanan mak, paling kurang 2 bulan lebih baru blh 'bersama' semula dgn suami.. sbb nak pastikan rahim tu betul2 sembuh...

semasa dalam pantang, macam2 mak pesan... dan aku ikut je, sbb nk sihat cepat... mmg betul...badan aku mmg sihat spnjang 2 minggu ni.. cepat baik lukanya... bdan pun rasa ringan je...

Aku tak berpantang cara moden, sbb bagi aku yang lama byk kelebihannya... Itu pilihan saya, anda???

Bila Faiqah Dibotakkan...

salam geng blogger n pengikut setia serta pengujung2 baru blog nie... welcome2... Aku nak cerita kisah Faiqah dibotakkan... hehe... sebenarnya dah masuk 3 hari faiqah kena botak, tapi baru hari ni ada mood nak post entry pasal botakkan kepala ni...

faiqah yg telah dibotakkn... cumel kn (^_^)

Kenapa aku botakkan faiqah??? Tujuan utama sebagai mengikut sunnah Rasulullah s.a.w, iaitu apabila bayi genap 7 hari, maka ada beberapa perkara yang sunat ibu bapa lakukan, antaranya:
1) memberikan nama.. < yang ni aku dan suamiku dah lakukan pada hari ke-7..>
2) cukur rambut.. < aku buat pada hari ke-11>
3) mengaqiqahkan.. < belum buat lagi... insya-Allah dlm perancangan nak buat hujung tahun>
4) mengkhatankan bagi bayi perempuan... < dalam perancangan nk buat bila umurnya cukup sebulan>

Sunat cukur rambut je, tapi aku botakkan terus sbb org tua2 cakap rambut bayi seeloknya dibuang kesemuanya sbb rambut dalam perut adalah rambut penyakit... lagipun rambut baru yg tumbuh adalah rambut yg sihat... So, aku botakkan kesemuanya... 

Sebenarnya, hari ke-11 baru faiqah dibotakkan sbb ari yang dipilih adalah sama dgn hari terakhir aku kena mengurut... so, aku suruh mak bidan yang lbih dikenali dgn pggilan "Mak Su Chik" buat sesi botakkan faiqah... Lagipun dia mmg pkar dlm bab cukur2 kepala bayi ni..sbb dia pengalamannya dalam dunia perbidanan tradisional lebih dari 20 tahun.. 
 Sintok dan bedak sejuk

Faiqah dicukur dgn adat cukur rambut tradisional... Antara bahan2 yg digunakan utk adat mencukur, sintok, air tawar (air yg dibacakan dgn ayat2 suci al-Quran) dan bedak sejuk... semua bahan2 tersebut dibacakan ayat2 suci al-Quran oleh mak bidan....

Faiqah, diam aje sepanjang dicukurkan rambutnya... setelah selesai mencukur, faiqah dimandikan, dan air mandian dicmpurkan dgn sedikit air tawar tadi. Lepas mandi, bedak sejuk tadi disapukan dikepala. Tujuannya nak bagi rambut cepat tumbuh dan kepala bayi jadi sejuk... Memang betul, rambut faiqah cepat tumbuh. Dalam sehari dh blh nmpk anak2 rambut baru mulai tumbuh... rambut yg dicukur plak ditimbang dn dinilai ikut hrga emas... rmbut faiqah 4grm = RM770....

Itulah kisah faiqah yang dibotakkan... jumpe lagi dienrty yg akan datang.. ^_^...

10 September 2011

Kongsi Petua: Baby Kembung Perut

Kongsi Petua: Baby Kembung Perut

Semalam, faiqah x lena tido, tapi x pulak dia menangis... cuma tido sekejap2... kemudian terjaga... Sampai ke malam gtu la perangainya.. akhirnya aku cek perutnya.. patutla x blh tido, x sedap perut rupanye.. kembung perut... mula2 sapulah minyak telon... tapi sampai ke mlm, x juga lega kembung perut... Akhirnya aku, bgtau mak, mak ikut petua org2 tua...
petuanya: Ambil daun sirih, layurkan pada tungku panas, kemudian sapukn pada perut, betis dan tapak kaki baby... buat ulang2 kali.. tak sampai 5 minit, faiqah buang angin dan berak...dan x kembung perut lagi... dan blh lena dgn aman... sampai kul 4pg baru bgun minum susu ibu...  cepat betul kesannya... Mak cakap, kalau xde tungku, layurkan kat lilin atau pelita... kalau xde daun sirih, kain yg dh dipnaskn pun blh juga...

itulah.. nasib dok kat kg, senang nk dapat ubt2 herba ni...

Selamat Mencuba.... :)

06 September 2011

Anugerah Syawal....

Syawal tahun ni berbeza dgn tahun2 sebelumnya... rezekiku sgt melimpah ruah... Syukur pada-Mu Ya Allah... Walaupun kdg2 leka dan lalai mengingati-Mu.. namun nikmat yg Kau kurniakan x pernah putus...

Pada Syawal 1431 H, ku telah berdoa, agar Syawal 1432 H  moga dapat beraya sbg seorg isteri kepada krkasih hati Mohd Firdzaus bin abdul Wahab, namun nikmat-Mu mengatasi segalanya... Kau bukan shj kurniakn suami buatku tetapi zuriat tanda cinta kasih kami... Faiqah Mu'affah yg lahir pada 2 syawal 1432H.



Syawal kali ni juga ku telah berjaya mnjadi seorg yg bekerjaya... dah ada wang sndiri... dan dpt membntu suami... Alhamdulillah... dapat bergelar seorg guru... dan syawal kali ini ku juga telah disahkan berjawatan tetap..



Dengan nikmat dan rezeki kebahagiaan yg ku impikan ... Alhamdulillah telah dimakbulkan Allah pada Syawal kali ini... Bersuami dan bergelar isteri, bergelar ibu, dan berjaya disahkan jawatan tetap... nikmat yg tak dapat aku dustakan,,, kupanjatkan kesyukuran kepada Ilahi atas nikmat yg dikurniakn...

03 September 2011

Kisah Kenangan Semalam & Anak Merdeka (Part II)

Sambungan....

Dah penat menyembang, jam 1 pagi baru semua ahli keluarga masuk tido... Namun tidoku terganggu jam 4 pg..  time org sedap lena... aku terjaga sbb terasa basah je.. aik??? tak kan aku terkencing kot... Aku rasa dan bau, xde bau.. mula lah aku syak air ketuban... trusku kejutkan hubbyku.. kelam kabut di kejut mak.. mak terus suruh hntr ke hospital baling... 

dalam perjalanan aku tak berasa sakit, cuma kadang2 je.. masih sempat ku bergurau dgn hubbyku... sampai di hospital jam 4.40 pg.. terus ke dewan bersalin.. setelah diperiksa pintu rahim dh buka 2cm... jantung baby diperiksa... normal.. dan aku di masukkan ke wad biasa sbb baru 2cm...
Pagi esok saat takbir raya bergema, bergenang air mata sbb terpaksa raya di hospital je.. hubbyku balik ke rumah utk mandi, dan sementara menunggu melawat aku dari masa ke masa mesej hubby utk beritahu perkembanganku.. Jam 8 pagi... doktor yg meeriksak mengatakan aku akan dihantar ke hospital sungai petani sbb aku mengidap asma.. so, diorg tak nak tnggung risiko... hubbyku dah bersedia....

Menjelang tengahari, aku dihantar ke hospital sg. petani yg jaraknya lebih kurg hmpir 2jam perjalanan... hubbyku, mak, abg dan adikku ikut dgn kereta... sampai di hspital jam 2 ptg... setelah buat pendftaran, aku diperiksa lagi, dan bukaan baru 3cm... so, kena masuk wad dulu...

sepanjg di wad mmg bosan.. mkn n baring je... msuk jam 7 mlm... doktor sekali lg periksa pntu rhim... dh buka 4cm... trus msuk wad bersalin.. hubbyku msih dlm perjlnn ke hospitl ktika tu.. hhuhu...tepat jam 8mlm masuk wad bersalin trus dimsukkn ubt dh dipechkn ketubn...utk bg cepat bersalin...

bila ubt msuk.. skit mkin kerap terasa... terasa lmbt jam berputar... setelah puas bertarung skit.. jam 2.31pg dgn 3 kali teran.. selamat ku lhirkn seorg puteri pada tanggal 31 Ogos 2011 seberat 2.62kg... namun sdikit terkilan... suami ku tak teman sbb doktor blh pulak lupa nk pggil suamiku msuk.. suamiku msuk ketika baby dh dok atas dadaku... namun segalanya selamat... betullah org ckp... sakit bersalin hilng terus saat mendgr tangisan bayi...

info babyku:


jantina: girl
berat : 2.62kg
panjng: 51cm
tmpt lhir: hospital sultan abd halim, sg.petani, kedah.... 2.31pg tggl 31 ogos 2011...
Kisah Kenangan Semalam & Anak Merdeka (Part I)

Kisah Kenangan Semalam & Anak Merdeka (Part I)

Salam blogger..

Baru hari ni aku berkesempatan nk pegang laptop dan ade mood utk update blog ni... Kisah balik kampung sempena hari raya Aidilfitri.. 29hb Ogos jam 5 pagi selepas hubby habis duty kami terus bergerak ke balik ke kampungku yg terletak di  Baling, Kedah... 

Perjalanan Alhamdulillah lancar, dan jam 10.15 pg kami selamat tiba di baling... Alhamdulillah aku smpat sampai.. tak bersalin dalam kereta... kami tak trs balik umah.. tapi  singgah ke pekan baling, beli brg2 keperluan dan baju raya utk bapaku... dah tengh hari baru kmi blik ke rumh... sesampai di rumah, mmg dah ramai... semua adik beradikku dah balik... kami org terakhir tiba...

Malam raya mmg rmai... waktu berbuka secara beramai-ramai... mmg meriah.. dh lama tak merasa nikmat berbuka beramai-ramai... malamnye selepas isyak diadakan kenduri doa selamat yg mmg dh rutin tahunan keluargaku di malam raya... jiran2 yg berhampiran dijemput utk memeriahkan majlis...

Selesai je majlis, kami berkumpul dan bersembang adik beradik... macam2 cerita.. maklumlah dh lama tak berkumpul ramai2 macam ni... Hubbyku, malam raya bukan main lagi pujuk babyku (dlm kndungan) supaya kuar esok.. waktu nk raya... pastu aku tak nak la sbbnk raya juga... namun, malam tu aku mkn sepuas-puasnya kuih raya dan rendang.. huhu.. takut2 tak dpt rasa lagi....
<bersambung...>