04 Ogos 2011

Berpantang Macam Ibuku???

Berpantang Macam Ibuku???

Aku bakal melahirkan cahayamata.. insya-Allah lepas raya nanti.. keptusan utk berpantang penuh di rumah org tua ku di Kedah... Suamiku mengizinkan sbb anak sulung.. perlukan pengalaman...

Ibuku pernah cerita cara dia berpantang... antaranya:

1) Selama 44 hari hanya amalkan makanan yg panas, elakkan sama sekali mkan2 yg sejuk... minum minuman yg boleh panaskan badan..

2) mengurut dan bertungku... itulah satu kemstian ketika berpantang..dan mandi dgn air rebusan daun2 kayu.. rumahku kwsn kg, mmg mudah nk dapatan daun2 kayu tu..

3) Mak selalu cakap, elakkan makan makanan sejuk selama mana kita menyusu anak, sbb urat saraf kita ni sensitif dgn makanan sejuk... contohnya minuman berais, sayur-sayuran sejuk.

4) Banyakkan bergerak sesudah habis berpantang... mmg la, t jadi malas...

5) jaga pemakanan, banyak mkan sayur dan ulam-ulaman...

Bagiku insya-Allah aku dapat berpantang sbb sememangnya aku mmg berpantang sbb asma... mmg menuku agak terhad.. so, xde mslh sgt nk berpantang.. lagipun dgn berpantang, bdn kita semula jadi akan jadi slim tanpa perlu diet...

Apa hasil berpntang ni??? Hasilnya, ibuku masih bertenga dan kuat melakukan segala kerja rumah, terhidar dari pelbagai penyakit yg biasa menyerang org2 lama ni... walaupun usianya melebih setengah abad... namun mmg semulajadi wajahnya awet muda... sampai sekarang ibuku masih berpantang, tidak minum ais dan byk makan ulam-ulaman...

Petua: Nasi yang Dimasak Tak Mudah Basi





Nasi yang kita masak, sama ada masak guna periuk elektrik atau masak guna dapur gas, kadang2 tak tahan lama... Kita selalu menyalahkan beras yg digunakan...hinggakan ada yg sanggup menukar beras kepada beras yg mahal utk bagi nasi tahan lama...

Ini ada beberapa petua org dulu2 elakkan nasi cepat basi..

1) Basuh beras hingga jernih airnya.. mksudnya hilang kanjinya.. kalau setakat kelabu sikit2 tu ok la..

2) Pastikan periuk yg digunakan dicuci sebersihnya...

3) Pastikan wap pada penutup periuk dilap.. jangan biarkan wap menitik kedalam nasi yg sudah msak (petua ni utk nasi yg telah hmpir sehari dimask)

Insya-Allah dgn petua2 tersebut, nasi tak mudah basi, dan nasi sejuk boleh diguna utk wat nasi goreng... jgn buang.. membazir... tapi mengikut pakar pemakanan, makanan sejuk x berapa elok utk kesihatan.

Selamat Mencuba!!!
Tips Rasa "HoneyMoon" Sentiasa

Tips Rasa "HoneyMoon" Sentiasa

Salam warga peminat blog...

Tajuk diatas tntg tips cinta.... aku nk kongsi sikit tips2 yg aku dapat dan amalkan dan juga dari pembacaan... Macam mana nak kekalkan rasa 'honeymoon" walaupun dah lama kahwin... bukan mudah sebenarnya nk dapat 'feeling' mcam ni, sbb dalam perkahwinan pelbagai dugaan dan ujian akan kita hadapi... Namun setakat ni, alhmdlillah itulah ungkapan yg patut ku ungkapkan setelah berjaya meraih rasa 'honeymoon' yg berterusan sejak hari aku disatukan... Rindu, sayang, cinta tak pernah berubah antara aku dan suami tercinta...

Ni tips yg dapatku kongsikan bersama...

1) Hari perkahwinan perlulah diniatkan bahawa, perkahwinan yg kita ingin bina hanya semata-mata ingin mencari keredhaan Allah.. hanya utk Allah, Semata-mata kerana Allah... jika ini yg kita niatkan insya-Allah segala apa yg kita buat termasuk majlis perkhwinan yg kita lakukan juga sentiasa dalam keberkatan Ilahi.

2) Sentiasa ucapkan "I LOVE U", dan "I MISS U".. tidak perlu siapa mulakan dulu, tapi antara suami isteri perlulah ada sikap berebut2 utk mengucapkan lafaz keramat ini...

3) Tekadkan dalam hati masing2 ingin jadi pasangan yg terbaik... Suami msti berusaha, berdoa utk menjadi suami yg terbaik, begitu juga isteri...

4) Sentiasa lakukan aktiviti dalam rumah atau rumah bersama-sama jika ada kelapangan. Waktu terluang pergilah berjalan-jalan atau beriadah bersama...

5) JIka terpaksa berjauhan, luahkan rasa rindu dan ingin sntiasa hidup disamping si dia...

6) Pelukan, Ciuman adalah aspek yg paling penting utk mengikat kasih antara suami isteri.. peluklah dan ciumlah suami/isteri setiap detik... pelukan membuatkan pasangan rasa dirinya dihargai dan disayangi...

7) JIka berlaku selisih faham, mudahkan dan ringankan mulut utk meminta maaf... jgn mencari salah siapa tapi mencari jalan penyelesaian masalah tersebut bersama-sama...

8) Jgn lakukan perkara atau perbuatan yg pasangan tidak suka...

9) Senda gurau aspek terpenting dalam rumah tangga.. tanpa senda gurau pasti hambar rumah tangga tersebut... Sentiasalah bergurau, namun tgklah 'mood' psangan.. jgn ketika ketika psgn baru ditimpa mslh ditempat kerja...

10) Aspek yg paling penting, DOA... teruskan berdoa kepada Allah utk memperkukuhkan ikatan hati suami isteri... selain itu, wajib cari masa utk sama-sama menunaikan solat berjemaah antara suami dan isteri... antara doa yg ku amalkan "surah al-Hasyr = 3 ayat terakhir", Surah Yusuf: ayat 4...

11) Hormat menghormati psangan... suami akan sntiasa menyayangi psangan jika kita menghormatinya sebagai suami walaupun ada perbezaan antara suami dan isteri... begitu juga sebaliknya...

itulah serba sedikit tip yg boleh ku kongsikan... selamat beramal...

03 Ogos 2011

Adakah Anda Lelaki Dayus???

Adakah Anda Lelaki Dayus???

Siapa tu lelaki dayus??? Ermm... jom tengok ciri2 lelaki dayus... (sekadar nak kongsi pengetahuan hasil dari mendengar ceramah agama):

Ciri-ciri lelaki dayus yg kita tak sedari:

1) Mempamerkan kecantikan isteri kepada org ramai
    Contohnya ketika hari perkahwinan. Mengadakan majlis persandingan... isteri dihias kemudian dipertontonkan kepada org ramai.. tak salah nak bersanding, tapi cukup sekdar utk ahli keluarga terdekat...

2) Takutkan isteri
    Terlalu ikutkan cakap isteri.. senang cakap Queen Control... Tak reti nk membantah atau memberi pendapat sndiri walaupun isteri telah melakukan perbuatan yg salah.

3) Membiarkan isteri mempamerkan kecantikan kepada umum (tidak menuntup aurat)
    Suami tidak menegur jika isteri mendedahkan aurat.. malah berbangga dgn perbuatan tersebut. JIka suami telah menegur isteri, namun isteri tidak mahu patuh, maka isteri yg berdosa, suami tidak lagi dikira dayus jika telah menegur isteri supaya menutup aurat.

Marilah kita membetulkan yg biasa, dan membiasakan yg betul...Lelaki Dayus

02 Ogos 2011

34 minggu sudah...





sudah berusia 34 minggu baby abi dan ummi... alhamdulillah... segalanya sempurna..


dh g scan pagi tadi... alhamdulillah... akhirnya doc ckp baby girl... sbb jelas kelihatan...

berhidung mancung, berpipi tembam, berdagu runcing... berbibir tebal... namun segalanya sempurna...alhmdulillah..

Pagi tadi aku pitam kat rumah sbb kena serang asma... suamiku terus bergegas hantarkan aku ke Hospital Angkatan Tentera Tuanku Mizan di wangsa maju... lepas kena sedut (gas utk pesakit asma) asma ku beransur pulih dan cuma batuk2 je x lega lagi...

Lepas kuar hospital, aku terus ke klinik utk wat rutin check up utk ibu mengandung... sumenye ok.. cume berat dh turun sikit.. normal lah tu bila aku diserang asma.. sure turunnye berat badan.. tapi nasib la tak byk 400gram je turun...

Lepas tu terus g klinik swasta utk wat scan 4D plak.. Alhamdulillah... dapt juga tgk baby...
Alhamdulillah semuanya normal, jantungnya, buah pinggangnya, tulang belakang, tulang tengkok, wajahnya.. salur uri... Alhamdulillah.. dia sntiasa dlm peliharaan Ilahi...

Dgn berat 1.9kg dlm kandungan, ternyata dia sempurna dan sihat...