04 November 2011

Petua: Kelebihan Daun Sirih

Salam semua...

Bila mood nk mencoret datang.. aku coretkan aje... Kali ni aku nk kisahkan tentang petua daun sirih... Daun sirih ni banyak kegunaan dan kelebihan... Macam2 petua ada hanya guna daun sirih, petua dapur dan petua kecantikan... 

ni lah rupa daun sirih

Daun sirih bersifat menjalar, hidup dikawasan yang agak lembap namun mesti ada cahya matahri secara terus. Daun yang seakan-akan daun sirih ialah daun kaduk. Daun kaduk ni blh dimakan sebagai ulam, cuma bezanya, dia tumbuh melilit pada batang pokok, biasanya pokok yang tinggi-tinggi mcm pokok pinang atau pokok nyiur/kelapa.

Halau semut
Daun sirih blh guna utk halau semut. Caranya, ambil beberapa helai daun sirih, ramaskan dan letakkan dimana laluan semut berada.. dengan sendirinya semut tu akan lari dan lama2 hilanglah dia melarikan diri..
Perapat
Petua kesihatan utk wanita.. suami pasti tertambat.. hehe... daun sirih berfungsi sebagai perapat wanita... bagi yang dah berkahwin mmg wajib jaga part ni... Caranya, rebus daun sirih, dan basuh kwsn alat sulit menggunakan air rebusan daun sirih.. seeloknya, air tu masih suam2 kuku... kita akan rasa segar je... 

Pewangi
Daun sirih boleh jadi pewangi alat sulit juga.. caranya sama juga macam nk jadikan perapat tadi... Memang byk basuhan intimasi kat pasaran yg berasaskan daun sirih, tapi yang tu dah diekstrakkn je, tapi lau nk lagi berkesan, amik yang original...

Menyegar dan mencerahkan mata
Daun sirih boleh menyegarkan mata yang kurang bermaya dan di samping mencerahkan mata. Caranya, ambil air rebusan daun sirih dan cuci muka dan mata.. amalkan selalu...insya-Allah anda akan lihat hasilnya..

Penawar resdung dan sinus
Bagi yang mengalami resdung dan selalu bersin di waktu pagi, elok amalkan membasuh muka dengan air rebusan daun sirih setiap hari.. muka pun makin segar tau... :)

Menguatkan gigi
Sirih juga menguatkan gigi.. sbb tu org tua2 suka makan sirih pinang... yang susah sikit nak amlkan zaman moden ni..

Setakat ni dulu perkongsian kali ni.. Jangan lupa cuba dan amalkan petua2 di atas... 

~see u next entry~...w'salam...


2 ulasan:

  1. mmg byk kegunaan daun sirih ni..bleh juga diminum air rebusan daun sirih ni bg org perempuan utk jagaan dalaman..

    BalasPadam
  2. Kalau la wangi lama dah telan hari hari.. tak mampu nak telan La ni nak cari pun tak nyempat makan alfalfa jer la heheh
    Tq sharing. Sirih aula amalkan untuk baby layurkan dan letak kat perut untuk elakkan perut kembung jugak

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^